Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A törzslécek beillesztése és az orrtőke
kinagyolása
(18.
foglalkozás)
A törzs építése. A mai foglalkozásra megszáradt a bordák ragasztása és így
hozzáfoghatunk a törzs további építéséhez. Legelőször a törzs alsó lécét
hajlítsuk meg az ábra szerint, és illesszük a fordított helyzetben leerősített
törzsbe. Válasszunk ki egy 3x4-es lécet, melynek szép egyenesen futnak a
szálai. Csiszoljuk le, és nedvesen hajlítsuk meg forró bádoglapon a kívánt
alakra. Ezt a lécet már nem lesz olyan könnyű meghajlítanunk, mint az eddigi
lekerekítő léceket, mert itt a lécet a magasabb méretének síkjában kell
meghajlítanunk. Meghajlítás után illesszük be az alsó törzslécet a helyére.
Hasonlóképpen hajlítsuk meg és illesszük helyükre a törzs oldalléceit is. Ezzel
a törzsváz összeállítását be is fejeztük. A hátsó törzsrészbe rakjuk be az 5x5-ös bordákat is, és az
összes illesztési helyeket jól ragasztózzuk meg. Hagyjuk megszáradni, hogy ne
tudjon elhúzódni. Amíg a törzs szárad, hozzáfoghatunk az orrtőke
kidolgozásához. Alkalmas nagyságú hársfatömbre rajzoljuk rá az ábra szerint az
orrtőke felül- és oldalnézetét (ilyen állapotban orrtőkét készen is
vásárolhatunk).
Az orrtőke felrajzolása fára.
Ezután kanyarító-fűrésszel vágjuk
ki a rajznak megfelelően az orrtőke formáját. Ha ez megvan, rajzoljuk rá az
első törzsborda alakját, és így a harmadik kiterjedésében is kialakíthatjuk.
Végül befúrjuk és bevéssük a súlykamrát, ahová a beállításhoz szükséges
orrsúlyokat helyezzük.
Ha nincs elég nagy hársfa-tömbünk, két félből is elkészíthetjük az
orrtőkét. Ez esetben először kivéssük a súlykamra helyét, és csak azután
ragasztjuk össze hidegenyvvel a két fél orrtőkét. Az orrtőke ragasztását csak
hidegenyvvel végezhetjük, és teljes száradásig szorítóban vagy satuban kell
tartanunk.
Az orrtőke készítésének még egy módját ismertetjük. Rajzlapra vagy
használt levelezőlapra másoljuk át a tervrajzról az orrtőke oldalnézeti rajzát,
a súlykamra rajzával együtt. Pontosan a körvonalon haladva, kinyírjuk ollóval a
kártyalapot. Az így nyert alaklemezt (sablont) ráhelyezzük eg
kb. 12-14 mm vastag sima fenyő-deszka csomómentes részére. A deszka száliránya
merőleges legyen a beépítendő törzslécek –tehát a géptörzs- hosszanti irányára.
Az alaklemezt másik lapjára fektetve, és egyenes élével az előrajzolás egyenes
éléhez illesztve, még egyszer körülrajzoljuk. Ez a két réteg deszka alkotja
majd az orrtőke két oldalát. Most az alaklemezből kinyírjuk a súlykamra helyét
is. Az így nyert idomlapot (patront) úgy helyezzük rá a deszkára, hogy
száliránya megegyezzék a géptörzs hosszirányával. Pontosan a vonalon haladva
kifűrészeljük a három előrajzolást. Az egyenes éleket illesztőfűrésszel,
a görbe –ívelt-éleket pedig 5-ös számú villám, vagy „dekopir” fonalfűrésszel. A pontatlan fűrészelés sok
helyrehozhatatlan hibának lehet a kútforrása. Ezután hidegenyvvel kenjük be az
orrtőke rétegeinek egymáshoz illő felületeit. 4-5 percig hagyjuk szívódni, majd
ismét vékonyan kenjük át és óvatosan –nehogy elcsússzék-
tegyük satuba vagy szorítóba. A szorítóban használjunk
közététet (paklit), hogy a szorító ne hagyjon nyomot a munkánkon.
Fenyődeszkából így készíthetjük el a modell
orrtőkéjét.
Kiselőadás: A repülőgép szerepe a szovjet mezőgazdaságban
Szerszám- és anyagjegyzék: Hajlítólámpa,
hidegenyv, 3x4-es fenyőléc, hársfatömb, ceruza, másoló papírok, véső, satu és
fareszelő.
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006