SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „Cinege III.” vitorlázó-modell törzsének befejezése.

 (20. foglalkozás)

 

 A szárny elmélete.  A szárny a repülőgép legfontosabb alkatrésze. Ezért már a törzs építése közben beszélgessünk a szárny munkájáról. A szárnyon éppenúgy fellépnek az ellenállások, mint a gép többi részén. Ezért a szárnyat is kedvező formájúra és sima felületűre építjük. A szárnyon azonban nemcsak ellenállás keletkezik, hanem, amint már hallottuk, felhajtó erő is. Ez tartja a levegőben az egész repülőgépet. A szárny annál jobb, mennél nagyobb felhajtó erő keletkezik rajt, és minél kisebb az ellenállása. A meghajlított csepp-alakú szárny szelvénye a legkisebb ellenállású és a legnagyobb felhajtó erőt adja. A szárny jósága nagy mértékben függ attól, hogy milyen a szárnyszelvény alakja. A repülő-modellek szárnyszelvénye a madarak szárnyszelvényét utánozza, mert a madarakéhoz hasonló kis sebességgel és méretekkel mozognak a levegőben. Ezek a szárnyszelvények vékonyak, s erősen csepp-alakot mutatnak, mint pl. a 2Cinege M 8306-b” szelvénye. A repülőgépek szárnyaiba viszont vastagabb, kevésbé ívelt szelvényeket építenek. Minél nagyobb sebességű egy repülőgép, szárnyszelvénye annál inkább megközelíti a szimmetrikus csepp-alakot. A felhajtó erő azonban nemcsak a szelvény alakjától függ, hanem, amint már a sárkány tárgyalásánál említettük, az állásszögtől is. A modellt akkor állítottuk be jól, ha a szárnya olyan állásszöggel repül, amelynél az ellenálláshoz képest a legnagyobb a felhajtóerő.

  A törzsváz befejezése. Az orrtőkét az előző foglalkozáson, a lenagyolás után beillesztettük a törzsorrba. Most reszelővel és csiszolópapírral tökéletesen hozzá dolgozzuk a törzs vonalaihoz. Az orrtőke mindig az egyes törzsoldalak folytatása legyen, és élei a lécek vonalába essenek. Ha azt akarjuk, hogy az orrtőke szép sima legyen, kidolgozás után kenjük át híg hidegenyvvel és ha megszáradt, egészen finom csiszoló papírral csiszoljuk át. Színes lakkal bekenve az ilyen orrtőke gyönyörű, tükörfényes felületű lesz.

  Na felejtsük el az orrtőkébe felül egy lyukat fúrni, amelyen át az orrsúlyokat a súlykamrába szórhatjuk. Ezután hegyes acélhuzalból hajlítsuk meg az indító-horgot és a tervrajzban megjelölt szárny-felerősítő gumi lecsúszását megakadályozó kis horgot. Ezeket jó sűrűn kössük fel cérnával az alsó törzslécre.

  Kiselőadás: A repülőgép szárny-elhelyezései.

  Szerszám- és anyagjegyzék: Reszelő, csiszoló papír, kézi fúrógép (amerikáner), szerelőfogó, 1 mm-es acélhuzal.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006