Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „Cinege III.” vitorlázó-modell törzsének befejezése.
(20.
foglalkozás)
A szárny
elmélete. A szárny a repülőgép legfontosabb alkatrésze. Ezért már a
törzs építése közben beszélgessünk a szárny munkájáról. A szárnyon éppenúgy
fellépnek az ellenállások, mint a gép többi részén. Ezért a szárnyat is kedvező
formájúra és sima felületűre építjük. A szárnyon azonban nemcsak ellenállás
keletkezik, hanem, amint már hallottuk, felhajtó erő is. Ez tartja a levegőben
az egész repülőgépet. A szárny annál jobb, mennél nagyobb felhajtó erő
keletkezik rajt, és minél kisebb az ellenállása. A meghajlított csepp-alakú
szárny szelvénye a legkisebb ellenállású és a legnagyobb felhajtó erőt adja. A
szárny jósága nagy mértékben függ attól, hogy milyen a szárnyszelvény alakja. A
repülő-modellek szárnyszelvénye a madarak szárnyszelvényét utánozza, mert a
madarakéhoz hasonló kis sebességgel és méretekkel mozognak a levegőben. Ezek a
szárnyszelvények vékonyak, s erősen csepp-alakot mutatnak, mint pl. a 2Cinege M
8306-b” szelvénye. A repülőgépek szárnyaiba viszont vastagabb, kevésbé ívelt
szelvényeket építenek. Minél nagyobb sebességű egy repülőgép, szárnyszelvénye
annál inkább megközelíti a szimmetrikus csepp-alakot. A felhajtó erő azonban
nemcsak a szelvény alakjától függ, hanem, amint már a sárkány tárgyalásánál
említettük, az állásszögtől is. A modellt akkor állítottuk be jól, ha a szárnya
olyan állásszöggel repül, amelynél az ellenálláshoz képest a legnagyobb a
felhajtóerő.
A törzsváz
befejezése. Az orrtőkét az előző
foglalkozáson, a lenagyolás után beillesztettük a törzsorrba. Most reszelővel
és csiszolópapírral tökéletesen hozzá dolgozzuk a törzs vonalaihoz. Az orrtőke
mindig az egyes törzsoldalak folytatása legyen, és élei a lécek vonalába
essenek. Ha azt akarjuk, hogy az orrtőke szép sima legyen, kidolgozás után kenjük
át híg hidegenyvvel és ha megszáradt, egészen finom csiszoló papírral
csiszoljuk át. Színes lakkal bekenve az ilyen orrtőke gyönyörű, tükörfényes
felületű lesz.
Na felejtsük el az orrtőkébe felül egy lyukat fúrni, amelyen át az
orrsúlyokat a súlykamrába szórhatjuk. Ezután hegyes acélhuzalból hajlítsuk meg
az indító-horgot és a tervrajzban megjelölt szárny-felerősítő gumi lecsúszását
megakadályozó kis horgot. Ezeket jó sűrűn kössük fel cérnával az alsó
törzslécre.
Kiselőadás: A repülőgép
szárny-elhelyezései.
Szerszám- és anyagjegyzék:
Reszelő, csiszoló papír, kézi fúrógép (amerikáner), szerelőfogó, 1 mm-es
acélhuzal.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006