Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „Cinege III.” főtartójának illesztése
(25.
foglalkozás)
Repülő-modell
szárnyformák. Az előző órán említettük,
hogy a repülő-modell teljesítményei javulnak, ha a sebességét és a méretét
növeljük. A repülő-modelleknél tehát arra is ügyelnünk kell, hogy a jó
oldalviszony mellett ne legyen nagyon kicsiny a szárnyszelvény hosszúsága sem.
Lényeges még, hogy a szárny szélessége az egész szárny mentén azonos legyen.
Bár a repülőgépeknél gyakran alkalmaznak a végek felé keskenyedő szárnyakat is.
Az indukált ellenállást a jó oldalviszony mellett a szárnyvég helyes
lekerekítésével is csökkenthetjük. Ezért ne hagyjuk modelljeink szárnyvégét
szögletesre. Gyakran találkozunk elliptikus szárnyakkal is. Az elliptikus
lekerekítés szintén az indukált ellenállás csökkentésére való. Mint tudjuk, a
szárnyvégeken végbemenő nyomás-kiegyenlítődés akkor nagy, ha a szárnyvégen nagy
a szívás és a nyomás. Az indukált ellenállás csökkentésére a szárnyvégeket
gyakran elcsavarják, az állásszöget csökkentik, hogy kisebb szívás és nyomás
lépjen fel ezen a helyen.
A repülő-modellek elülnézeti szárnyformáiról már beszéltünk. Most nézzük
meg az egyes elülnézeti törések előnyeit. Az egyszerű „V”-be állított szárny a
legelterjedtebb. A szárny ellenállását a törések megnövelik, azért a legkisebb
ellenállású a „V”-be állított szárny. Keresztirányban azonban ez nem annyira
biztos, mint a többtörésű szárnyforma. Körözés közben az ilyen modell kissé
csúszkál. A két- vagy többtörésű szárnyak (ilyen a „Cinege III.” szárnya is)
biztosabbak repülés közben. Azonban az ellenállásuk valamivel nagyobb.
A szárnybordák
összeszerelése. A szárnybordákat az előbbi
foglalkozáson egy 12-es és egy 10-es csoportba fogjuk össze. A csoportokat most
egymásután satuba tesszük és a mintaborda szerint összereszeljük a bordákat.
Összereszelés után a 12-es csoportba készítsük el a bevágásokat a főtartó, segédtartó
orr-rész számára. A 10-es csoportba csak a főtartó és az orrléc helyét vágjuk
ki.
A főtartó illesztése. A
„Cinege III.” főtartóját 3x8-as lécből törésekkel készítjük. A töréseknél
pontosan tartsuk be az ábrán megadott méretet. A lécek összeillesztését a
tervrajz szerint réteges lemezlapolással végezzük. A főtartót, az utolsó
bordától a szárnyvégig, fokozatosan levékonyítjuk 3x3-as méretűre.
Kiselőadás: Hogyan védhetjük
repülő-modellező munkánkkal a békét?
Szerszám- és anyagjegyzék:
Satu, reszelő, csiszoló papír, hidegenyv, 1 mm-es réteges lemez és 3x8-as
fenyőléc.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006