SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „Cinege III.” főtartójának illesztése

 (25. foglalkozás)

 

 Repülő-modell szárnyformák. Az előző órán említettük, hogy a repülő-modell teljesítményei javulnak, ha a sebességét és a méretét növeljük. A repülő-modelleknél tehát arra is ügyelnünk kell, hogy a jó oldalviszony mellett ne legyen nagyon kicsiny a szárnyszelvény hosszúsága sem. Lényeges még, hogy a szárny szélessége az egész szárny mentén azonos legyen. Bár a repülőgépeknél gyakran alkalmaznak a végek felé keskenyedő szárnyakat is.

   Az indukált ellenállást a jó oldalviszony mellett a szárnyvég helyes lekerekítésével is csökkenthetjük. Ezért ne hagyjuk modelljeink szárnyvégét szögletesre. Gyakran találkozunk elliptikus szárnyakkal is. Az elliptikus lekerekítés szintén az indukált ellenállás csökkentésére való. Mint tudjuk, a szárnyvégeken végbemenő nyomás-kiegyenlítődés akkor nagy, ha a szárnyvégen nagy a szívás és a nyomás. Az indukált ellenállás csökkentésére a szárnyvégeket gyakran elcsavarják, az állásszöget csökkentik, hogy kisebb szívás és nyomás lépjen fel ezen a helyen.

  A repülő-modellek elülnézeti szárnyformáiról már beszéltünk. Most nézzük meg az egyes elülnézeti törések előnyeit. Az egyszerű „V”-be állított szárny a legelterjedtebb. A szárny ellenállását a törések megnövelik, azért a legkisebb ellenállású a „V”-be állított szárny. Keresztirányban azonban ez nem annyira biztos, mint a többtörésű szárnyforma. Körözés közben az ilyen modell kissé csúszkál. A két- vagy többtörésű szárnyak (ilyen a „Cinege III.” szárnya is) biztosabbak repülés közben. Azonban az ellenállásuk valamivel nagyobb.

  A szárnybordák összeszerelése. A szárnybordákat az előbbi foglalkozáson egy 12-es és egy 10-es csoportba fogjuk össze. A csoportokat most egymásután satuba tesszük és a mintaborda szerint összereszeljük a bordákat. Összereszelés után a 12-es csoportba készítsük el a bevágásokat a főtartó, segédtartó orr-rész számára. A 10-es csoportba csak a főtartó és az orrléc helyét vágjuk ki.

  A főtartó illesztése. A „Cinege III.” főtartóját 3x8-as lécből törésekkel készítjük. A töréseknél pontosan tartsuk be az ábrán megadott méretet. A lécek összeillesztését a tervrajz szerint réteges lemezlapolással végezzük. A főtartót, az utolsó bordától a szárnyvégig, fokozatosan levékonyítjuk 3x3-as méretűre.

  Kiselőadás: Hogyan védhetjük repülő-modellező munkánkkal a békét?

  Szerszám- és anyagjegyzék: Satu, reszelő, csiszoló papír, hidegenyv, 1 mm-es réteges lemez és 3x8-as fenyőléc.

 

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006