Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A csillapító-sík borítása
(32.
foglalkozás)
Most, hogy elérkeztünk nagyteljesítményű vitorlázógépünk
utolsó munkálataihoz, nézzük meg, hogy milyen szempontos szerint és hogyan
tervezik a vitorlázó-modelleket.
A vitorlázó-modellek teljesítményeiket túlnyomórészben sík vidék felett,
meleg nyári időben repülik. Nézzük meg, hogyan is repül egy ilyen modell. A
föld felszínén a levegő nem egyenletesen melegszik fel. A homokos, száraz helyek felett erősebben, a
nedves, erdős helyek felett kevésbé. A meleg levegő, tudjuk, felfelé száll,
ezért a felmelegedett levegő a föld felületéről is felfelé emelkedő mozgásba
kezd. Ebben a felfelé emelkedő meleg levegőben köröznek a ragadozó madarak is
szárnycsapás nélkül órákig, és ebben repülik a repülő-modellek is a nagy
teljesítményeiket. A következőkben bemutatjuk, hogy egy nagyteljesítményű
modellnél jelenleg milyen méretek és megoldások használatosak.
A nagyteljesítményű vitrolázó-modellek fesztávolságát 120-200 cm között
ajánlatos megválasztani. Az ennél kisebb modelleknek nagy az ellenállásuk. A
nagyobb modelleknél viszont a szállítás és az indítás okoz nehézségeket.
A csillapító-sík
borítása. A csillapító-síkot és a
vezér-síkot mindkét oldalán beborítjuk. A papír száliránya itt is a
hosszlécekkel legyen párhuzamos. A borítás különben teljesen a „Pajtás” modell
borításához hasonlóan végezzük.
Kiselőadás: Milyen idő a legkedvezőbb a repülő-modellezésre?
Szerszám- és
anyagjegyzék: Olló, borotvapenge,
hidegenyv és borító papír.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006