SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A csillapító-sík borítása

 (32. foglalkozás)

 

  Most, hogy elérkeztünk nagyteljesítményű vitorlázógépünk utolsó munkálataihoz, nézzük meg, hogy milyen szempontos szerint és hogyan tervezik a vitorlázó-modelleket.

  A vitorlázó-modellek teljesítményeiket túlnyomórészben sík vidék felett, meleg nyári időben repülik. Nézzük meg, hogyan is repül egy ilyen modell. A föld felszínén a levegő nem egyenletesen melegszik fel.  A homokos, száraz helyek felett erősebben, a nedves, erdős helyek felett kevésbé. A meleg levegő, tudjuk, felfelé száll, ezért a felmelegedett levegő a föld felületéről is felfelé emelkedő mozgásba kezd. Ebben a felfelé emelkedő meleg levegőben köröznek a ragadozó madarak is szárnycsapás nélkül órákig, és ebben repülik a repülő-modellek is a nagy teljesítményeiket. A következőkben bemutatjuk, hogy egy nagyteljesítményű modellnél jelenleg milyen méretek és megoldások használatosak.

  A nagyteljesítményű vitrolázó-modellek fesztávolságát 120-200 cm között ajánlatos megválasztani. Az ennél kisebb modelleknek nagy az ellenállásuk. A nagyobb modelleknél viszont a szállítás és az indítás okoz nehézségeket.

   A csillapító-sík borítása. A csillapító-síkot és a vezér-síkot mindkét oldalán beborítjuk. A papír száliránya itt is a hosszlécekkel legyen párhuzamos. A borítás különben teljesen a „Pajtás” modell borításához hasonlóan végezzük.

  Kiselőadás: Milyen idő a legkedvezőbb a repülő-modellezésre?

  Szerszám- és anyagjegyzék: Olló, borotvapenge, hidegenyv és borító papír.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006