Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A „Cinege III” szárnyának borítása
(33.
foglalkozás)
A előző foglalkozáson már beszéltünk
a nagyteljesítményű modellekről. Most nézzük meg az egyes modellrészek arányait
a nagyteljesítményű gépeknél.
A szárny alakja általában téglalap, kör vagy elliptikus lekerekítéssel.
Oldalviszonyát kb. 8-10-re választjuk. Szárnyszelvénynek legalkalmasabb a
„Cinege III.” szelvényéhez hasonló madárszelvények. A szárny elülnézeti törése
lehet egyszerű V-be állított vagy többtörésű. A szárnyvégek feltörése a
fesztávolság 1/8 – 1/10 része lehet.
A csillapító-sík felülete a szárnyfelület 1/3 – 1/4 -része között
legyen. Ajánlatos a csillapító-síkba is emelő-szelvényeket tenni és azt a
szárnyhoz hasonlóan építeni.
A törzs hosszát egy modellező szabály szabja meg, amely szerint akkor
biztos hosszirányban a modell, ha a csillapító-sík legalább a szárnyszélesség
2,5-szeresére van a szárny mögött. A törzs keresztmetszeti és oldalnézeti
formáját szabadon választhatjuk meg. Azonban a törzs keresztmetszeténél tartsuk
szem előtt az FAI előírásait.
Az eddig szerzett tapasztalat alapján most már minden pajtás
megpróbálkozhat a fentiek szerint önálló modell tervezésével is. Az első gép
tervezése előtt azonban figyelmesen tanulmányozzuk át az eddig megjelent
tervrajzokat.
A nagyteljesítményű vitorlázó modell
méretarányai.
A szárny középrészének borítása. A mai
foglalkozáson beborítjuk a szárny középső egyenes részét. Az alsó rész borítását a felfekvő laptól
jobbra és balra külön végezzük. A felső részt egyben borítsuk be. Itt
feltétlenül a „Pajtás”-nál ismertetett ráncmentes borítást alkalmazzuk. A
szárny borítása egyébként mindenben a „Pajtás”-nál elmondottak szerint
történik.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006