SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „Cinege III” szárnyának borítása

 (33. foglalkozás)

 

A előző foglalkozáson már beszéltünk a nagyteljesítményű modellekről. Most nézzük meg az egyes modellrészek arányait a nagyteljesítményű gépeknél.

  A szárny alakja általában téglalap, kör vagy elliptikus lekerekítéssel. Oldalviszonyát kb. 8-10-re választjuk. Szárnyszelvénynek legalkalmasabb a „Cinege III.” szelvényéhez hasonló madárszelvények. A szárny elülnézeti törése lehet egyszerű V-be állított vagy többtörésű. A szárnyvégek feltörése a fesztávolság 1/8 – 1/10 része lehet.

  A csillapító-sík felülete a szárnyfelület 1/3 – 1/4 -része között legyen. Ajánlatos a csillapító-síkba is emelő-szelvényeket tenni és azt a szárnyhoz hasonlóan építeni.

  A törzs hosszát egy modellező szabály szabja meg, amely szerint akkor biztos hosszirányban a modell, ha a csillapító-sík legalább a szárnyszélesség 2,5-szeresére van a szárny mögött. A törzs keresztmetszeti és oldalnézeti formáját szabadon választhatjuk meg. Azonban a törzs keresztmetszeténél tartsuk szem előtt az FAI előírásait.

  Az eddig szerzett tapasztalat alapján most már minden pajtás megpróbálkozhat a fentiek szerint önálló modell tervezésével is. Az első gép tervezése előtt azonban figyelmesen tanulmányozzuk át az eddig megjelent tervrajzokat.

 

 

A nagyteljesítményű vitorlázó modell méretarányai.

 

  A szárny középrészének borítása. A mai foglalkozáson beborítjuk a szárny középső egyenes részét.  Az alsó rész borítását a felfekvő laptól jobbra és balra külön végezzük. A felső részt egyben borítsuk be. Itt feltétlenül a „Pajtás”-nál ismertetett ráncmentes borítást alkalmazzuk. A szárny borítása egyébként mindenben a „Pajtás”-nál elmondottak szerint történik.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006