SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Petrik Ottó

Légpárnás jármű modellje

 

Néhány más megoldás

 

  Az eddig ismertetett járművek - a Ch. S. Cockerell-féle SR.N1-et, va­lamint a Bertin-féle Terraplane BC-4-et kivéve - annyiban ha­sonló jellegűek, hogy a légpárnát külön légsűrítő állítja elő, és a to­vábbítást is külön toló vagy húzó légcsavarral oldják meg.

 

  A tervezők azonban más megoldá­sokat kerestek. Oka, hogy a lég­csavar bizonyos sajátos zajforrást jelent, emellett hatásfoka sem meg­felelő. A kísérletezés során az an­gol Britten-Norman cég 1966-ban bocsátotta próbaútra a „suttogó" hajónak nevezett, CC 3 jelű (a Cushioncraft = légpárnás jármű ki­fejezés rövidítése) konstrukcióját. Ennek érdekessége, hogy a Rolls ­Royce motorral hajtott két darab radiális (sugárirányú - lásd a kö­vetkező fejezetben) légsűrítő közül az egyik a légpárnát állítja elő, a másik pedig a reaktív tolóerőt szol­gáltatja (9. ábra). Egy tovább­fejlesztett változatában - a 6-8 főt szállító CC 5-ben - az emelő és továbbító légnyomást kis nyomású repülőgép-gázturbinával állítják elő. Ezek a járművek kétéltűek.

 

9. ábra.

 

  A kizárólag vízi közlekedésre szánt légpárnás járműveknél előnyös a kis ellenállású, vízbe merülő stabilizáló felületek alkalmazása. Ezzel a vá­ratlan oldalszél kellemetlen hatása elkerülhető. A Hughes Tool Co. cég az amerikai tengerészet számára 1959-ben szerkesztett Hydrostreak XHS-1 típusú járművénél a két merev oldalfallal egyben a légpár­nát is lezárta (10. ábra). Elöl és hátul ugyanezt a feladatot vízfüg­gönnyel oldották meg. A 2 Mp összsúlyú jármű hajtását először egy 80 LE-s motorral és a vízfüggöny irányításával gondolták megoldani. Ez azonban elégtelennek bizonyult, s az átalakított változatban egy má­sik 80 LE-s motorral hagyományos hajócsavart hajtanak. Az így el­ért sebesség 43 km/h.

 

10. ábra.

 

  A félig kétéltű légpárnás járművek­nél is célszerű a stabilizáló felüle­tek alkalmazása. A napjainkban for­galomban levő legnagyobb ilyen járművet az angol Vosper Thornycroft cég építette, VT 1 jelzéssel (11. ábra). Hossza 29,54 m, szélessége 13,26 m, lebegési magassága 1,14 m, merülése (a fedélzettől mérve) 2,97 m, a légpárna magassága 1,68 m. Üzemi súlya 90 Mp, ebből 22 Mp a hasznos terhelés, és maximá­lisan 12 tonna üzemanyagot vihet magával. Normál utazósebessége 63 km/h, a maximális 74 km/h. 1971 óta négy darabot helyeztek üzembe belőlük, kompszolgálatra; a szállítható utasok száma 270 fő. A légpárna előállítását és a két csavar hajtását két db 2000 LE-s Lycoming gázturbina végzi.

 

11. ábra.

 

  Az eddig megépített és kipróbált, üzemben levő légpárnás járművek­kel kapcsolatos tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a méretek növe­lésével viszonylag jobb hatásfok érhető el, tehát gazdaságosabbak. Természetesen azonnal felmerült az óceánjáró légpárnás járművek gon­dolata is. Éppen ezért befejezésül három ilyen érdekes tervet, illetve elképzelést ismertetünk - mind­egyikük az Egyesült Államokból származik.

 

  Elsőként említjük az amerikai jár­műkísérleti kutató intézet (Vehicle Research) elgondolását egy 100 Mp összsúlyú légpárnás óceánjáró­ról (12, ábra). Ezen belül a ter­vezett hasznos terhelés 40 Mp lett volna, az üzemanyagkészlet pedig 10 Mp. A két emelő- és a négy tolómotor összteljesítménye 10 000 LE. A technikai megoldás érdekes­sége, hogy merev szerkezetre gon­doltak, úgynevezett „csatorna" emelőrendszerrel. Ennél a fel­hajtó erőt részben statikus úton (légpárna), részben dinamikusan (a sebesség révén) nyerik. (Egy ilyen megépült kisebb jármű modell­jének kialakítását a 36. ábrán mu­tatjuk be.)

 

12. ábra.

 

  Az 1960-as évek végén a Bell Aerosystems Company szintén fog­lalkozott egy 100 Mp-os óceán­járó légpárnás jármű tervével, ame­lyet SES (= Surface Effect Ship - felületi hatású hajó - az említett GEM kifejezés mintájára) elneve­zéssel hoztak nyilvánosságra (13. ábra). A 22 m hosszú, és 10 m széles járművet három Pratt-Whitney Ft-12-es repülőgép-su­gárhajtóművel üzemeltetnék; a lég­párna előállítása mellett ezek haj­tanák a két vízi csavart.

 

13. ábra.

 

  De a tervezők nem állnak meg az ilyen „kis" méreteknél. Szintén ez utóbbi társaság mutatta be elkép­zelését egy Atlantic elnevezésű légpárnás járműről, amely a leg­nagyobb hullámokkal szemben is érzéketlen lenne; összsúlya 10 000 Mp-ig terjedhet (14. áb­ra).

 

14. ábra.

 

Röviden foglaljuk össze, hogy a felhasználási területeket, a jármű­vek rendeltetését és a szerkezeti kialakítását tekintve, eddig milyen jellegzetes légpárnás járműtípusok alakultak ki. Ezt a következőkben tehetjük meg:

 

● kétéltű, sík, szárazföldi és vízi közlekedésre egyaránt alkalmas járművek;

● csak vízi közlekedésre alkalmas légpárnás hajók;

● elsősorban szárazföldi közlekedésre alkalmas, részben kerekes, részben légpárnás (hibrid) járművek;

● kötött pályás légpárnás közlekedési eszközök (vonatok);

● teherszállító és mozgatóberendezések: légpárnás utánfutók (trélerek) és rakodólapok.

 

Ezek közül a járművek közül –a kötött pályások kivételével- valamennyi számításba jöhet katonai alkalmazásra, a következő feladatok végrehajtására:

 

● kis létszámú, 2-6 fős csoportokat szállító parancsnoki, felderítő vagy járőrszolgálati járművek;

● közepe, kb. 30 fős kötelékek szállítására, átkelő és partra szállító (deszant), valamint utánpótlást szállító járművekként;

● nagy méretű, nehéz járművek, általában csak vízi szállításra, például kompszolgálatra;

● különleges járművek speciális feladatokhoz.

 

Ezekkel a kérdésekkel a következőkben még részletesen foglalkozunk.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2008 október 06. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008