Petrik Ottó
Légpárnás jármű modellje
A légpárna különleges
alkalmazásai
Csak röviden térünk ki néhány, katonai szempontból is figyelmet érdemlő megoldásra.
Nehéz tárgyak közúti szállítására már jó másfél évtizede légpárnás trélereket használnak. Többségüket külön vontatóval mozgatják, s a párnához szükséges sűrített levegőt vagy a vontatón, vagy magán a tréleren állítják elő. Az utóbbi időben foglalkoznak hibrid megoldású légpárnás trélerekkel, amelyek így természetesen önjárókká válnak. (Példaként említjük, hogy a Szovjetunióban és az Egyesült Államokban kísérleteznek egész fúrótornyok légpárnán való áthelyezésével - természetesen sík, közel vízszintes talajon és nem nagy távolságra.)
Katonai célra hasonló szerkezetek -nehéz járművek laza (felázott) talajon való továbbítására - is elképzelhetők. Itt felhívjuk a figyelmet a hatalmas méretekre: egy 30 Mp teherbírású légpárnás trélernek kb. 7x15 m-es felületre van szüksége!
Másik, szintén nehéz tárgyak mozgatására szolgáló eszköz a légpárnás paletta, konténerekhez (34. ábra). A sűrített levegőt a paletta homlokoldalán vezetik be külön tömlőn, így bármilyen sík területen könnyen mozgatható. Ezzel kapcsolatban emlékeztetünk arra, hogy a konténereket egyre nagyobb mértékben alkalmazzák a hadseregekben is.
34. ábra.
Befejezésül egy különleges megoldást ismertetünk. A de Havilland cég légpárnás futóművet szerkesztett a C-8 Buffalo típusú STOL (_ Short Take-off and Landing - rövid fel- és leszállású) repülőgéphez (35. ábra). Ez a megoldás elsősorban a felszállási távolságot rövidíti meg, a leszállásnál azonban gondot okoz a fékezés. Ezt úgy oldják meg, hogy a légpárnán belül gumiabroncshoz hasonló, felfújható felületeket szorítanak a talajhoz. A légpárnás, valamint a fékező berendezéshez szükséges levegőt a szárnytőben látható külön motorokkal sűrítik.
35. ábra.
♣ Archiválta SRY 2008 október 06. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008