SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Petrik Ottó

Légpárnás jármű modellje

 

Néhány tervezett és elkészült jármű

 

  A katonai légpárnás járművekre vo­natkozó első terveket már az ered­ményes bemutatkozás évében, 1959-ben nyilvánosságra hozták. Egy sorozatot a 23. ábrán muta­tunk be. Érdemes ezeket a vázlato­kat a későbbi tervekkel, illetve a napjainkban már kivitelezett jármű­vekkel összehasonlítani.

 

23. ábra.

 

  Az amerikai Bell Aerosystems Co. cégtől származó rajzok felül egy négyfős parancsnoki járművet, kö­zépen egy 200 fős partra szálló, vé­gül 5 Mp teherbírású anyagszállító (utánpótló) légpárnást mutatnak. Közös jellemzőjük, hogy valamennyi egyszerű kivitelű, nyitott szerkezet. Lényeges fejlődést mutatnak a 24. ábrán látható amerikai tervek 1962-ből, Chester W Clarke tábornok el­gondolása alapján. Ezek a mai for­mához már egészen közel álló, LOTS (= Logistics-Over-the-Shore - „partra szálló") elnevezésű, 15 Mp hasznos terhelésű járművek - a tervek szerint - kb. 1 m magas hullámokon 75 km/h körüli sebes­séggel haladhatnak; kb. 0,5 m hul­lámmagasság esetén pedig 100%-­kal túlterhelhetők. Kiereszthető sta­bilizáló lapokkal is felszerelhetők (lásd a középső rajzon).

 

24. ábra.

 

25. ábra.

 

  A 25. ábrán egy, a Ford-cég által az Egyesült Államok hadserege szál­lítási kísérleti intézetének megren­delésére készített tanulmánytervet mutatunk be. A meglepően kis mé­retű szállítójárművet gyűrűs lég­párnával tervezték; két db 300 LE-s repülőmotor 65 km/h sebességgel hajtja, emelkedőképessége 17°. Összsúlya (a gyártó cég adatai sze­rint) kb. 3,6 Mp, ebből a hasznos terhelés 2,5 Mp. Teljes felülete 11,6x7,3 m, a középső hasznos rakodótéré 7,3x2,4 m; a fedélzet partra futás esetén 1,5 m magas­ságban van, így a járműről közvet­lenül gépkocsikra lehet rakodni. Szintén az amerikai haderő szállí­tási törzse számára készítette 1963-­ban a Martin Marietta Corp. a 26. ábrán vázolt kísérleti alumínium jár­mű prototípusát. A megközelítően 6x3 m-es jármű súlya nem egészen 1 Mp, a légpárna magassága 30 cm, sebessége 80 km/h.

 

26. ábra.

 

  Rátérve a már elkészült, megépített járművekre, nézzük át először az 1. táblázatban szereplő katonai lég­párnás járműveket.

 

  Az SR-sorozat tagjai a fokozatos fejlesztést tükrözik, csupán az SR.N4 komp ugrik ki a sorból. Az angolok már 1962-ben vizsgál­ták az SR.N2 katonai alkalmazásá­nak lehetőségeit, majd kifejlesztet­ték - most már kifejezetten a hadi­tengerészet számára - az SR.N3 tí­pust (27. ábra). Ezzel 1963-64-­ben folytattak kísérleteket, amelyek az SR.N5 és az utóbbi további vál­tozatainak kifejlesztéséhez vezettek. Az SR.N5 (28, ábra) volt az első, tudatosan tipizált elemekből szer­kesztett és sorozatgyártásra is al­kalmas légpárnás jármű. Licencét az amerikai Bell Aerosystems Co. is megvásárolta, ahol ebből alakítot­ták ki a kb. azonos méretű SK-5 típust, kifejezetten katonai célokra. 1967-ben SK-9 típusjellel egy ér­dekes továbbfejlesztett változata jelent meg, amely tulajdonképpen a jármű ikresítésével keletkezett, és középen 41 m2-es zárt rakodótere van. Ugyanakkor az angolok kiala­kították az SR.N6-ot, amely előd­jétől csupán annyiban tér el, hogy - egy közbehelyezett szerkezeti egység következtében - mintegy 3 méterrel hosszabb (29. ábra). Né­hány polgári használatra szánt pél­dányon kívül ez már kimondottan katonai célokra készült. 1965 no­vemberében mutatták be a NATO­országok haditengerészeti vezetői­nek, s több állam hadseregében rendszerbe is állították. Jelenleg több tucat van közülük forgalom­ban, elsősorban part menti járőrszolgálatot látnak el. Megemlítendő még, hogy az SR-sorozat említett tagjaival szerzett tapasztalatok alapján fejlesztették ki a már nehéz légpárnás járműnek számító, 48 Mp-os BH-7 típust is.

 

27. ábra.

 

28. ábra.

 

29. ábra.

 

30. ábra.

 

  Amerikai tervezésű jármű a partra­szállási feladatokra szolgáló VA-3 (Vickers-Armstrong) típus, teljesít­ménye az előbb említett angol jár­művek között van (30. ábra). Az Egyesült Államok haditengerészete számára tervezett kisebb járművek közül a 10. ábrán a Hughes Hyd­rostreaket mutatjuk be; a Bell-féle Hydroskimmer két különböző mo­delljét a 36. és 37. ábrákon láthat­juk.

 

  Az 1. táblázat utolsó sorában sze­repel a csehszlovák gyártmányú VZ-1 jelű kísérleti, könnyű katonai légpárnás jármű: modelljének meg­építésére könyvünk utolsó fejezeté­ben visszatérünk. Az igen jó terep­járó és manőverezőképességű jár­művön (31. ábra) a légpárnát egy 49 LE-s Skoda S-175 típusú gép­kocsimotor állítja elő, a hajtását M­-332 típusú, 140 LE-s repülőmotor­ral oldották meg, kétszárnyú lég­csavarral. Hasonló kis méretű, kön­nyű és gyors járművek - ilyenek például az angol Hovercat („Macs­ka"), vagy Hoverhawk („Sólyom") - szintén több országban látnak el járőr- és határvédelmi szolgálatot. Így többek között Romániában is, a Duna deltájának mocsaras, sem­mi más járművel nem járható terü­letein.

 

31. ábra.

 

32. ábra.

 

33. ábra.

 

  Egy szovjet légpárnás deszantjár­művet mutatunk be a 32. ábrán, mely a mai korszerű, közepes egység jellegzetes típusa.

 

  Érdekessége miatt mutatjuk be a SAAB 401 jelű prototípust (33. áb­ra); ez az egyetlen olyan újabb szerkezet, amelynél reaktív hajtást terveztek a párna levegője egy ré­szének felhasználásával. A svéd tengerészet, a légierő és a katonai kutatóintézet közösen rendelte meg a SAAB légitársaságnál.

 

  Végül megemlítjük, hogy 1976-ban épült meg az eddig legnagyobb katonai légpárnás jármű, az angol GH típus, a haditengerészet szá­mára. Hossza kereken 32 m, súlya 100 Mp. A két db. 4 m átmérőjű légcsavart négy db. Rolls-Royce gázturbina hajtja; sebessége 110 km/h. Nehézlövegek és rakéták szállítására, sőt bázisául is alkalmas, befogadóképessége 130 fő.

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2008 október 06. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008