SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Petrik Ottó

Légpárnás jármű modellje

 

Modelltípusok és méretarányok

 

  A technikai jellegű műszaki model­lek két nagy csoportját szokták megkülönböztetni: a tudományos-­technikai és a nevelés-szórakozás célját szolgáló modellekét. Az amatőr és a különböző verseny­(sport-) modellek ez utóbbi kate­góriába tartoznak, de az előbbiek sem érdektelenek számunkra.

 

  Tudományos-technikai modellek általában kétfajta célkitűzéssel ké­szülnek: vagy ismeretek szerzése (ezek a kísérleti modellek), vagy ismeretek átadása céljából (ez utób­biakat didaktikai modelleknek ne­vezzük). Az egyes típusokra be­mutatunk néhány példát a légpár­nás járműmodellekből.

 

  Az amerikai Bell Aerosystems Co. foglalkozott az úgynevezett csator­nás (channell flow) rendszerrel, amelyet a 12. ábra kapcsán már em­lítettünk. Az Egyesült Államok hadi­tengerészete számára tervezett Hyd­roskimmer 2073 típusjelű jármű egyik kísérleti modelljét a 36. ábrán mutatjuk be; az oldalára fordított modellen jól látható a két - a jármű fenekén végigfutó boltozat formájú - levegővezető csatorna. A Hydro­skimmer egy másik, nagyobb típu­sának (tervezett hossza 19 m, súlya 22 Mp, sebessége 130 km/h) szem­léltetés céljából készült formaterv modelljét látjuk a 37, ábrán. Ez utóbbi természetesen nem működő, egyszerűsített, sima vonalú mo­dell.

 

36. ábra.

 

37. ábra.

 

  A szovjet légpárnás járművek között ismertettük a Szormovics típust (lásd a 8. ábrán). Ennek egy érde­kes, működő, bemutató (demonst­rációs) modelljét a Szovjetunió Népgazdasága Eredményeinek Ki­állításán (VDNH - Visztavka Dosz­tizsenyij Narodnogo Hozjajsztva), 1966-ban Moszkvában kiállították(38, ábra). Az M = 1: 25 méretará­nyú, és ezért meglehetősen nagy­méretű (106 cm hosszú, 40 cm szé­les és 24 cm magas) elektromos üzemű modell sík asztalon, körpá­lyán futott; egy nagyobb motor állította elő a légpárnát, két kisebb pedig a tolóerőt szolgáltató lég­csavarokat hajtotta. (Az ábra alsó részén a modellt hátsó nézetből látjuk.)

 

 

38. ábra.

 

Az amatőr modellezők és gyűjtők körében igen kedveltek a készle­tekben (az ún. kit-ek), alkatrészek­ben forgalomba hozott járműmodellek, de ugyanúgy a készen össze­szereltek is. Közöttük légpárnás modelleket is találunk. Így például az Airfix-cég készíti az SR.N4 mű­anyag, összeszerelhető modelljét M = 1:144 méretarányban; az an­gol Lesney-cég matchbox-soroza­tában található az SR.N6 kétféle méretarányban is (Superfast M=1:200, és Super Kings M=1:116), sőt a Dinky Toys készletében is szerepel M = 1:104 méretarány­ban. A minket közelebbről érdeklő SR.N1 jármű egyik első változatá­nak igen szép, részletes kivitelű és pontos műanyag modelljét mutat­juk be a 39. ábrán. Az ilyen jellegű modelleket asztali vagy vitrinmodel­leknek nevezzük; ez utóbbi képen minden részlet igen szépen látszik, még a hangárban való mozgatás­hoz szolgáló kis kerekek is.

 

39. ábra.

 

  Indokolt, hogy itt térjünk ki a mé­retarány kérdésére - látva az előbb említett gyári modelleknél a meg­lehetősen feltűnő, furcsa számérté­keket. Csak megjegyezzük, hogy ennek több oka is van (a gyártó gépek kapacitása, a felhasznált anyagok, a csomagolás stb.), ezek­kel most nem foglalkozunk, hiszen a saját építésű amatőr modelleknél ilyen kérdések nem merülnek fel. Ugyanakkor vannak bizonyos szokásos - versenymodelleknél pedig nemzetközileg rögzített, előírt - mé­retarányok, amelyeket kötelező - vagy legalábbis célszerű - figye­lembe vennünk. Előbb azonban tisztázzuk a méretarány fogalmát, és néhány, vele összefüggő kér­dést.

 

  A méretarány olyan viszonyszám, amely megadja, hogy a mintaképen (ezt a szakirodalomban főkivitel­nek nevezzük) és a modellen az egymásnak megfelelő geometriai hosszúságok milyen arányban áll­nak. A méretarány általános fel­írása:

 

M = 1 : λ

 

ahol:

M         -a méretarány olyan kijelölt osztás (vagy tört) formájában, ahol az osztandó (nevező) mindig 1;

Λ         -hosszlépték (vagy röviden lépték), amelynek számértéke a méretarány reciproka, és megadja a kicsinyítés mértékét (jele álló, görög lambda)

 

Megjegyezzük, hogy a λ használa­tától ne idegenkedjünk, mivel jelentősen megkönnyíti és áttekint­hetővé teszi számításainkat, szem­ben a méretarányt kifejező viszony­számmal. A légpárnás modellünk tervezésénél előzetes számításokra pedig - mint ezen fejezet beveze­tésében említettük - feltétlenül szükség van.

 

  A légpárnás modellünk méretará­nyának megválasztásakor néhány kérdést kell mérlegelnünk. Ha több modellt - például fejlődéstörténeti sorozatot - tervezünk megépíteni, akkor ezeket feltétlenül azonos mé­retarányban készítsük! Szárazföldi járműveknél támpontul szolgálhat­nak a gépkocsi- (és részben a vas­út-) modellezésnél szokásos követ­kező méretarányok: M = 1:16, 1:25, 1:32, 1:45, 1:64, 1:87 (ill. 1:90). Ezek a viszonylag kisebb méretű járművekhez megfelelnek, s így modelljeink a méretek tekinte­tében összhangban lesznek az egyéb járműveinkkel. Vízi légpárnás járműveknél a nemzetközileg elő­írt, önjáró hajómodellekre érvényes, következő méretarányokat választ­hatjuk: M = 1:10, 1:15, 1:20, 1:25, 1:50, 1:75, 1:100, 1:150, 1:200.

 

  A működő modelleknél választandó méretarányt több más modelltech­nikai tényező is befolyásolja. Elő­zetes tájékoztatásul csupán annyit, hogy a mai törpe villamos motorok­kal kb. 2-4 dm2 emelőfelületű sza­badon mozgó modelleket tudunk csak építeni (körpályában komo­lyabb motorral nagyobbakat is); a szokásos robbanó repülőmodell ­motorokkal pedig kb. 25-40 dm2­eseket. További megkötést jelent a motor mérete és súlya is. Erre a kö­vetkezőkben még visszatérünk.

 

  A viszonylag igen nagyméretű lég­párnás modelleknél a tényleges mé­retkülönbségek is nagyok. Így pél­dául az említett Kaario-féle (1935-­ben épített) jármű mérete 2,4x1,8 m volt; ezzel szemben az SR.N4 légpárnás kompé 39,7x23,8 m! Ezeket azonos méretarányban - el­sősorban működő modellekben - nem tudjuk egymás mellett meg­építeni. Ilyen esetben használhat­juk eredményesen az ún. természe­tes méretarány-sorozatot. Ez az el­nevezés onnan származik, hogy a természeti és primitív népek, továb­bá a szórakozásból modellezők (például a tengerészek) méretará­nyos modelljeiket évszázadok óta úgy készítik, hogy a megfelelő hosszúságokat fokozatos felezés­sel állítják elő. Ez a szokás később a hajóépítésben, részint már a ter­vezés során is meghonosodott.

 

A természetes méretarány-sorozat általános összefüggése matemati­kai formában:

 

M = 1 : 2n

 

ahol:

n           -a 2 kitevője, 0 vagy valamilyen egész szám

 

Ezek szerint a sorozat néhány első tagjának léptéke a következő:

 

n =

0

1

2

3

4

5

6

7

8

λ =

1

2

4

8

16

32

64

128

256

 

  E sorozat alkalmazásának igen nagy előnye, hogy a különböző méret­arányban épült modellek egymás között is jól összehasonlíthatók. Az emberi szem ugyanis elég megbíz­hatóan érzékeli a felezett, illetve a kettőzött méreteket, ha egymáshoz viszonyítja őket. Ez természetesen elsősorban a sorozat egymás mel­lett álló tagjaira vonatkozik. Az itt felsorolt méretarányokat ajánljuk működő légpárnás modellekhez (közülük néhány léptékkel már az előzőkben is találkoztunk).

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2008 október 06. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008