SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Petrik Ottó

Légpárnás jármű modellje

 

Anyagok és technológia

 

  Az anyagok kiválasztásánál és a munka menete során is mindvégig legfontosabb szabályként tartsuk szem előtt, hogy légpárnás model­lek építésénél minden gramm számít! Ezért lehetőleg könnyű, vé­kony anyagot használjunk, minél kisebb átfedésekkel, illesztésekkel, és főképpen minél kevesebb és a lehető legkisebb méretű csavarokkal (és utóbbiakat csak ott, ahol az időnkénti bontás miatt erre feltét­lenül szükség van).

 

5. táblázat.

Lemezanyagok fajlagos súlya

 

  Tájékoztatásul az 5. táblázatban közöljük néhány lemezanyag faj­lagos súlyát 1 dm2 felületre. A szá­mításba vehető 2-4 dm2 emelőfelü­letű modellek törzsét, illetve alapját (ez a légkamra felső vonalában van) célszerű 0,5 mm vastag, ún. triplex (több rétegű) papír- vagy kemény PVC-lemezből készíteni; a kisebb felépítményű berendezéseket rajz­lapból készíthetjük. A nehezebb trombitalemezt ott használjuk, ahol az alkatrészt valamilyen okból forrasztással kell összeerősíteni. A bontható elektromos csatlakozásokat, esetleg a propellert és a lég­csavarokat ajánlatos foszforbronz lemezből készíteni. Ez utóbbiakhoz a kemény PVC, vagy az ónozott vaslemez is megfelel; ilyet 0,25-­0,3 mm vastagságban szétbontott konzervdobozból nyerhetünk. Ón­lemezt csak ritkán és ott használ­junk, ahol komolyabb domborításra van szükség; ehhez az alumínium is megfelel, de a más alkatrészekkel való összeerősítése (ragasztása) nehézkes.

 

49. ábra.

 

   A légpárnás járművek testén sok a többszörös, több tengelyű dombo­rítás, a gyűrűszerű, úgynevezett tó­ruszfelület. Mivel ezek kialakítása gyakorta gondot okoz, ezért a 49. ábrán bemutatunk néhány egysze­rűsítési lehetőséget. Az a ábrán a szoknya felfújódó részét nem domborítjuk ki külön, hanem a merev törzsrészről egyenes alkotóval foly­tatjuk a falat lefelé (így a modellen ez a rész is merev lesz). Az ilyen felületet is célszerű sablonon kiala­kítani. Ha ezt el akarjuk kerülni, ak­kor a b ábra szerint a felületet több kúpfelületre, illetve hengerpalástra oszthatjuk fel. Ezeket ragasztással illesztjük egymáshoz, a kivágós pa­pírjátékoknál ismeretes csipkézett átfedéssel. Az illesztéshez valami­lyen gyorsan száradó (például Pla­natol, K-2 könyvkötészeti stb.) ra­gasztót használjunk; a PVC-lemez­hez a boltban hozzá ajánlott minő­séget. Ügyeljünk a légmentes tömí­tésre. Ezt úgy biztosíthatjuk, hogy az illesztések vonala mentén belül oldószeres ragasztóval (például Technokol Rapiddal) vastagon be­húzzuk, és ebbe biztonságból még valamilyen, műanyag alapú, kötés­hez (kézimunkázáshoz) használa­tos vastagabb, lágy fonalat is fek­tethetünk. Végül a 49/c ábrán igen egyszerű megoldást mutatunk be, egyetlen csonkakúp felülettel. Ezt előzetes kísérleti modellnél alkal­mazhatjuk előnyösen.

 

  A sablonnal való építés egy lehet­séges módját az 50. ábrán láthat­juk. A fából kifaragott, illetve több lemezből összeállított sablonon a kí­vánt felületet gondosan kidolgozzuk. A kétszeresen íves részeken a ráhajtandó lemezt a tóruszfelület tengelyvonalánál k+x mérettel na­gyobb ívben vágjuk le; itt a k-hossz a modelltest végleges méretének felel meg, az x pedig tetszőleges, és arra szolgál, hogy az anyagot a sablon alján a visszahajtás után (pél­dául rajzszöggel) megtűzhessük. Ezt a külső gyűrűfelületet sugár­irányban - a modell méretarányá­tól függő kiosztásban - bevagdos­suk, majd az egyes szegmenseket egymás után a sablonra hajtjuk, közben természetesen elvégezve a ragasztást. A hajtást célszerű elöl a hosszoldal felől, hátul pedig ellen­kező sorrendben végezni. A test függőleges érintőjének vonalában az egyes szegmensek egymást z mérettel átfedik; a hajtás utáni él­és kontúrvonalakat az ábrán hos­szú szaggatott vonallal jelöltük.

 

50. ábra.

 

  A triplex lemezt célszerű a hajtás­hoz a szürke oldalán meggőzölni (nem beáztatni!), és ez legyen a külső oldala: így nem keletkeznek rajta törések. PVC-lemezt szárazon nem kormozó láng (gáz, spiritusz­égő) vagy egyéb hőt sugárzó be­rendezés (nagyobb méretű páka, hajszárító) felett hajlíthatunk, ned­vesen pedig forrásban levő vízben. Ez utóbbi esetben azonban ragasz­tás előtt gondosan meg kell szá­rítani! Célszerű az illesztendő, illet­ve ragasztandó felületeket előzőleg csiszolóvászonnal feldurvítani. A tóruszfelületen kívülről látható átfe­déseket - ha bántóak - előbb fi­nom reszelővel, majd szintén csi­szolóvászonnal tüntethetjük el.

 

  Mint említettük, a testet egyszerűb­ben, sablon nélkül; csonkakúp felü­letekből alakíthatjuk ki. Ennek ter­vezéséhez az 51. ábra nyújt segít­séget. A modell tervéből ismeretes a D1 és D2 átmérő, a H gyűrűma­gasság, valamint az a szög. Ezek ismeretében az ábrán közölt kép­letekkel kiszámíthatjuk az alkotó h valódi méretét, a síkba terített felü­let megrajzolásához szükséges R1 és R2 sugarat és a φ szöget. Az il­lesztésekhez szükséges ráhagyá­sokra természetesen gondolnunk kell.

 

51. ábra.

 

  A légpárnás modellek egyik komoly problémája a szoknya megoldása. Itt nem az az elsődleges feladat mint a főkivitelnél, vagyis hogy a magasabb akadályokon való áthala­dást is lehetővé tegye, hanem hogy gondoskodjék a kiáramló levegő le­hetőleg egyenletes elosztásáról. Er­re azért van szükség, mert a tapasz­talat szerint a modell pályája a gya­korlatban sohasem tökéletes sík fe­lület. Ezért többnyire megelégszünk azzal, hogy magát a szoknyarészt mereven alakítjuk ki, és csupán az alsó 2-3 mm-en látjuk el lágy sze­géllyel. Ez utóbbihoz a lehető leg­vékonyabb gumit vagy hasonló anyagot használunk. Igen alkalmas egy hosszúkás játékléggömb, amelynek anyagát csigavonalban a kívánt szélességű csíkra vágjuk fel. Néhány lehetőséget az 52. ábrán mutatunk be. Az a ábra szerint a csíkot a falra belülről (például Pal­ma nyersgumi oldattal) úgy ra­gasztjuk fel, hogy közben a felső részét igen kis mértékben meg­nyújtjuk.

 

52. ábra.

 

  A nagyobb magasságú szoknya igen hatásos; ezen a modell a lég­sűrítő beindításakor szemlátomást megemelkedik, elkészítése azonban nagyon nehéz. Egy kísérleti meg­oldást látunk az 52/b ábrán. Elő­zetesen függőleges síkban a belső merev felületre kb. 5 mm-enként erős, vékony cérnaszálakat ragasz­tunk (itt ezt ábrázoltuk szaggatott vonallal), majd felragasztjuk a lágy gumiból készült, alul kb. 10-12 mm-re kinyúló szoknyát. Ezt kö­vetően a cérnaszálakat ezekre is rá­ragasztjuk, másik végüket pedig úgy erősítjük a testhez, hogy felfújt állapotban a szoknyának ne enged­jenek meg kifelé túlságosan nagy elmozdulást. Szabadpályás model­leknél azonban így is könnyen ki­fordulhat, bár ismételt indításkor ez a zavar megszűnik.

 

  Végül az 52/c ábrán egy élethű be­nyomást keltő, merev szoknya ké­szítését mutatjuk be. A méretek kö­rülbelül megfelelnek mindkét mo­dellhez, amelyeknek az építési le­írását közöljük. A 22 mm széles csí­kot DIPA rajzpapírból vágjuk ki, és a majdani belső (a durvább) olda­lán 8 mm-enként bekarcoljuk, és minden karc mentén előre, élesen meghajtjuk. Utána a hátoldalon egy kb. 3 mm vastag pálcára felsodor­juk, majd az ábra bal alsó részén látható félhengersorból álló felületet kihajtjuk és kialakítjuk. Ezt követően a felső, kb. 4 mm széles sávon a mélyedésekbe ragasztót cseppen­tünk, és a felületet csipesszel úgy megtörjük, hogy elöl sík alakuljon ki (lásd az ábra jobb felső részén). Ezt a feladatot egy 5 mm-enként lombfűrésszel bevágott falemez sablonon egyszerűbben végezhet­jük el. A testre való felerősítésnél arra nagyon ügyeljünk, hogy a szoknya alsó vonala tökéletes sík­ban feküdjék. Ezért célszerű, ha ezt a műveletet vastag üveglapon úgy végezzük, hogy a modellt a kellő magasságban előzőleg feltámaszt­juk. A ragasztáshoz ekkor lassan száradó, sokáig képlékeny anyagot (például Technokol Rapid) használjunk.

 

53/a. ábra.

 

  A szoknya ferde állása kö­vetkeztében az alsó peremen meg­jelenő „csipkézet" igen jó, egyen­letes levegőkiáramlást biztosít. Légpárnás modelleknél igen fontos a pontos kiegyensúlyozás, az ún. „trimmelés". Tekintve, hogy ezek a járművek általában a hossztenge­lyükre szimmetrikusak, a trimmelést csak hosszirányban kell elvégez­nünk. A súlyok kiegyenlítéséről azonban már a tervezés során gon­doskodnunk kell, s ehhez bizonyos előzetes számítások szükségesek. Erre mutatunk be példát az 53. áb­rán.

 

  Az 53/a ábra általános esetet mu­tat. A jelölések a következők:

 

Q1        - az üres test súlya;

Q2        - a hajtómotor(ok) súlya;

Q3        - az emelő főmotor súlya (eze­ket folytonos nyíl jelzi);

F0            - a légpárna felhajtó ereje (eredményvonalas nyíl);

S          - a megfelelő indexszel a fenti erők támadás- (súly-)pontja;

F1         - a légcsavar húzóereje;

F2         - a légsűrítő dinamikus felhajtó­ereje (üres nyilak);

l            - az erők karja tetszőlegesen ki­választott pontra, ez jelen esetben a szoknya alsó él pontja a szimmetriatengely­ben;

h           - a dinamikus erők karja a fel­hajtóerő támadáspontjára.

 

  Az 53/b ábrán az építési leírásunk­ban szereplő VZ-1 típusú jármű modelljét vázoltuk fel, orrában 4-es indexszel a kormányzó mágnes(ek) megfelelő adatait jelöltük.

 

  A kész modellel szembeni legfon­tosabb követelmény, hogy a teljes szerkezet súlypontja egy függőle­gesbe essék az F0 felhajtóerő S0 támadáspontjával. Másik követel­mény, hogy a felhajtóerő a jármű összsúlyánál nagyobb legyen.

 

  A súlypont helyének meghatározá­sánál a dinamikus erőket nem ves­szük figyelembe, tekintve, hogy ér­tékük elhanyagolhatóan kicsi, és számszerűen nem is tudjuk ponto­san meghatározni őket. Első lépésként a kiválasztott pontra felírjuk a nyomatékot (a jobbra forgatót te­kintjük pozitívnak):

 

 

a kifejezés jobb oldalán zárójelben a jármű összsúlya szerepel. Tekint­ve, hogy az arányos leképezés kö­vetelménye az I0, I1 és I2  méreteket a megkívánt hasonlóság miatt meg­köti, az I4 értékét pedig a lehető legnagyobbra kell megválaszta­nunk (hogy minél kisebb súllyal minél nagyobb nyomatékot érjünk el, egyedül az I3 méretet változtat­hatjuk. Ez azt jelenti, hogy az ese­tek többségében a modellben a fő­motor nem oda kerül, ahol a főkivi­telen a légsűrítő tengelye (az ábrán vékony eredményvonal) van. Ilyen esetben valamilyen kisegítő megoldást kell keresnünk; erre még visszatérünk.

 

  A fenti összefüggésből a kérdéses távolságot a következőképpen számítjuk ki:

 

 

  Ezzel megkaptuk a főmotor S3 súly­pontjának helyét. Ha ez az eredeti­től távol esik, vagy a geometriai méretek az álló elrendezést nem teszik lehetővé, a motort fekve épít­jük be - 53/a ábra - a jármű hossztengelyében. Ilyenkor egyszerűbb megoldás, ha centrifugális légsűrí­tőt alkalmazunk (lásd a 20/b ábrán) természetesen a levegő zárt hozzá­vezetéséről pipa alakú csatornával gondoskodnunk kell! Kis eltérés esetén - 53/b ábra - a levegőt köz­vetlenül - példánkban a nyitva ha­gyott kabinablakokon át - vezet­hetjük a propellerhez.

 

53/b. ábra.

 

  Ennek a kérdésnek az előzetes tisz­tázása után célszerű még egy gya­korlati próbát tenni. Ehhez építsünk egy olyan egyszerű dobozt, amelynek a hossza a végleges modell légpárnafelületének hosszával, alapterülete pedig az emelőfelületével megegyező. Így az S0 pont hosszirányban ugyanott lesz, mint majd a modellen. Ezután erre a dobozra kívül helyezzük rá a tervnek megszabott helyen, az egyes külön terhelő elemeket (hajtómotor, mágnes, lemeztöbblet stb.), majd a dobozt a hossztengelyre merőlegesen támasszuk fel alsó éle mentén az S0 pontban, például egy hatszögletű ceruzával. Ezután helyezzük rá a főmotort a szerelvényével együtt, és a nyers modellt gondosan egyensúlyozzuk ki. Célszerű, ha ezután a főmotort egyszerűsített módon be is építjük, és a felhajtóerőt is kipróbáljuk.

 

  A főmotor beépítésére az 54. ábrán látunk megoldást. A függőleges motort az a ábra szerint többnyire henger alakú légbeszívó csatornába helyezzük, s ekkor keresztkengyel­lel foghatjuk meg. Ez viszonylag vastagabb anyagból készüljön, és a kimerevítéséről a rajzon alul látható hosszú csavarral gondoskodjunk. Itt azért használjunk csavarozást, hogy az esetleg meghibásodott mo­tort könnyen ki tudjuk cserélni. Fek­vő beépítést egyszerűen az 54/b ábra szerint oldhatunk meg.

 

54. ábra.

 

  Ha ragaszkodunk a légsűrítő ven­tillátor eredeti elhelyezéséhez, ak­kor áttételt kell alkalmaznunk (55. ábra). Ezt megoldhatjuk a) koro­nakerekes, b) kúpkerekes, vagy c) gumihajtással. Hangsúlyozzuk, hogy csak jó minőségű szerkezeti elemeket használjunk fel; játékok­ból kiépített, sajtolt lemez fogas­kerekek itt nem felelnek meg, külö­nösen gyorsító áttétel esetén.

 

55. ábra.

 

  Végül néhány szót szólunk a lég­sűrítő, illetve a hajtószerkezeti ele­mekről (56. ábra). Lemezből az a ábra szerint készíthetünk propel­lert; a szárnyakat csak tőben hajt­juk meg, kb. 20°-ban. A közepére forrasszunk a motor tengelyének megfelelő furattal ellátott kis töm­böt. Ügyeljünk valamennyi ilyen gyorsan pörgő elem gondos, cent­rikus kiegyensúlyozására! A b áb­rán egy céljainknak igen jól meg­felelő, készen beszerezhető, centrifugális, sűrítőhöz alkalmas járó­kereket látunk. (NDK gyártmányú hajszárító alkatrésze, cikkszáma: 7023.7 - 0:6/3.) A 4 mm laptávú nyílásba a motor tengelyét mű­anyag cső segítségével szoríthat­juk be. A szaggatott vonallal ábrá­zolt ív csak fekvő beépítés esetén szükséges (helyettesíti a csigahá­zat); a függőlegesen járó kerék egyszerűen szabadon fújja be a le­vegőt a párna légterébe. A beszívó nyílás átmérője kb. a járókerék át­mérőjének 1/2-2/5-e legyen; mi­nél közelebb (néhány tized mm-re) a lapátok éléhez. Az egyenes lapát­tal rendelkező járókerék előnye, hogy mindkét forgásirányban egy­formán működik, s ennek az elekt­romos vezérlés felépítésénél mutat­kozik előnye.

 

56. ábra.

 

  Az 56/c ábrán a VZ-1 modellhez használható légcsavar alakját és méreteit mutatjuk be. Ezzel kap­csolatban megjegyezzük, hogy a légcsavarokat - dinamikai okok­ból - szintén nem tudjuk arányo­san leképezni, s a gyakorlati tapasz­talat szerint legjobban a három ­vagy négyszárnyú felel meg. A ten­gelyre úgy erősíthetjük fel, hogy furatát árral lyukasztjuk, majd fából vagy kemény műanyagból fúrógé­pen, reszelővel kidolgozzuk az első kúpot, és ráragasztjuk. A tengely részére azután ebbe a kúpba készít­jük el a szükséges méretű fura­tot.

 

  Végül néhány szót szólunk a mo­dellek festéséről. Akár papírból, akár műanyag lemezből készítet­tük járművünket, az első, legfonto­sabb teendő a felület kellő előké­szítése. Ehhez először valamilyen hegyes, éles szerszámmal távolít­suk el az illesztések helyén esetleg kifolyt felesleges ragasztóanyagot. Utána finom reszelővel, majd csi­szolóvászonnal simítsuk át az egész felületet, tüntessük el az esetleges egyenetlenségeket.

 

  Papírból készült testnél alapozás nem szükséges; a műanyagnál is csak akkor, ha a felhasznált anyag­hoz ezt előírják. A fémlemezből ké­szült kisebb alkatrészeket - külö­nösen a forrasztások helyén – valamilyen konyhai tisztítószerrel igen gondosan tisztítsuk meg minden zsírtól és savtól. Utána bőséges -meleg vízzel öblítsük le, és gondo­san szárítsuk meg őket.

 

  Festéshez Rezisztánt vagy Walky­dot használhatunk: de aeroszolos patronfestékkel is igen könnyen és szépen dolgozhatunk. A különböző színű alkatrészeket lehetőleg még a felszerelés előtt, külön-külön fes­sük; így elkerülhetjük a sok „ki­takarással" járó nehéz munkát, s az nem is mindig sikerül elég szépen. A választott színnel kapcsolat­ban megjegyezzük, hogy a modell lehet valamivel élénkebb, világo­sabb árnyalatú, mint a főkivitel; ez szintén esztétikai kérdés.

 

  Megemlítjük, hogy ilyen modellek festésével részletesen foglalkozik Kő Tamás: „Felderítő úszó gépko­csi modellje" (Zrínyi Katonai Ki­adó, Budapest, 1974.), valamint ugyanezen szerző „Az MI-8 heli­kopter modellje" (Zrínyi Katonai Kiadó,1976.) című, ebben a soro­zatban megjelent munkája.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2008 október 19. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008