Petrik Ottó
Légpárnás jármű modellje
Légcsavarhajtású modell
(VZ-1)
A VZ-1 típusjelű légpárnás jármű egy csehszlovák gyártmányú könnyűfelderítő jármű kísérleti prototípusa. Jellemző adatait az 1. táblázatban közöltük. A némileg egyszerűsített modell tervét a 90. ábrán látjuk. Ezen feltüntettünk valamennyi lényeges méretet, amelyek alapján a modell megépíthető. A vezetőfülkét - a későbbiek miatt - célszerű levehetőre készíteni.
90. ábra.
(A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben is megtekinthető)
Ennél a modellnél nem a külső felépítés, hanem a gépészeti elrendezés okozhat problémát - ahogyan erre az 53/b ábránál hivatkoztunk. Így a következőkben ezzel a kérdéssel foglalkozunk. Elsősorban azt említjük meg, hogy a modell M = 1:25 méretarányát itt is a rendelkezésre álló motor szabja meg. M = 1:32-es modellben nem lenne elegendő helyünk; az 1: 16-os pedig túlzottan nagyméretű és nehéz lenne. A szoknya aljától a kamra felső síkjáig összesen 56 mm áll rendelkezésre. Ez a magasság éppen elegendő ahhoz, hogy a BJH, vagy a kisebb Piko-motort (l. 62. ábrán) centrifugális sűrítővel, állva beépíthessük. Előbbi esetben (BJH) az 56/b ábrán látható járókerék lapátjából még így is valamit le kell dolgoznunk.
Álló elrendezésre azért van szükség, mert a geometriai viszonyokból, valamint az ismert súlyokból következően a motort nem tudjuk a légszívó nyílás tengelyében elhelyezni. A centrifugális sűrítő pedig ebben az esetben mind mechanikai, mind esztétikai szempontból kedvezőbb. A 90. ábra felülnézetének alsó felén szaggatott vonal határolja az emelő légpárnafelületet, amely összesen 187 cm2. Figyelembe véve a megengedhető kb. 1 p/cm2 terhelést, a modell ezen a súlyon belül könnyen megépíthető. Ha a kormánymágneseket az orrban helyezzük el, a motort kb. 38 mm-re kell előbbre helyezni (91. ábra). Végleges helyét próbálgatással határozzuk meg, és a kb. 18 mm Ø-jű szívónyílást csak ezután vágjuk ki. A négy hátsó ablakot a levegő belépéséhez hagyjuk nyitva. Az ülések helyét a fülkében a szaggatott vonal mentén képezhetjük ki; az eredeti légbeszívó nyílás természetesen zárva marad, és borítsuk be gézből felragasztott sűrű hálóimitációval.
91. ábra.
Modellünk kormányzását a 92. ábra szerint oldhatjuk meg. A kifúvó nyílások előtt mozgó lemezeket összekötő kart vékony acélhuzalokkal mozgatjuk - a jármű elején elhelyezett mágnesek segítségével. A középhelyzetbe visszahúzó gumiszál karjához csatlakozó rudazattal a vezérsíkokat állítjuk, legfeljebb 25 °-os szögben. Utóbbiak csapágyazását oldalnézetben a 93. ábrán látjuk: a tengelyt képező, meghajtott vékony acélhuzallal együtt könnyen beépíthetők. Felfelé való kiugrásukat az alsó csatlakozó rudazat gátolja meg.
Ennél a modellnél az elektromos csatlakozást célszerű közvetlenül a hajtómotor mögött elhelyezni úgy, hogy a kivezetést ez utóbbi kb. 0,75 mm Ø-jű huzalból hajlított állványához is hozzáfogjuk. A főmotort megcsavart keresztkengyelen helyezzük el (94, ábra), amelyet szintén huzalból hajlított, oldalt a két külső erősítés közötti részen belül továbbvezetett merevítéshez forrasztunk - természetesen a végleges kiegyensúlyozás után. A modell vezérlésének kapcsolását a 71. ábrán mutattuk be.
92. ábra.
93. ábra.
94. ábra.
Modellünk színe teljes egészében katonai terepzöld. Ügyeljünk arra, hogy matt festéket használjunk! A 90. ábrán a farokrész merev törzsének felső részén látható csehszlovák felségjel a két külső oldalon helyezkedik el. Vékony fehér körvonalon belül a három 120°-os szegmens közül mindig az első kék, az alsó piros, a felső pedig fehér színű. A típusfelirat szintén fehér.
Füzetünk zárógondolataként álljon a következő:
A szerző és a kiadó úgy érzi, hogy a „Légpárnás jármű modellje" című füzetünk megjelentetésével a modellezés aktív művelőinek, de a kezdőknek is olyan, valóban érdeklődést keltő ritkaság kerül a kezébe, amely a hazai és a baráti országok modellezési irodalmában még nem látott napvilágot. Ez feljogosít annak a feltételezésére, hogy a modellezők aktivitása nyomán elsőkként hazánkban jelennek meg a működő légpárnás modellek.
Az érdeklődés fokozása érdekében a kiadó felhívja az olvasók, a modellezők figyelmét, hogy eddig a következő haditechnikai modellezési füzeteink jelentek meg:
Felderítő úszógépkocsi modellje
Működő harckocsimodellek építése
Hídrakó gépkocsi modellje
A MI-8 helikopter modellje
Kérjük modellező olvasóinkat, hogy akik akár a régebbi füzetek alapján valamelyik modellt elkészítették, akár a légpárnás modellt a jövőben készítik el, jelentsék be, és mutassák be a kiadónál. A sikeres
munkákat jutalmazzuk, és esetenként meg is vásároljuk.
Zrinyi Katonai Kiadó 1087 Budapest, Kerepesi út 29/b
♣ Archiválta SRY 2008 október 27. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008