SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent

Modell-Mix 2000. november-decemberi szám 8. old.

Schmidt Lajos

 

Gőzgép modellezés

Szétszedhető modellhajó hordó szerkezet

 

Versenyeken, bemutatókon, sokszor előfordul, hogy a - különösen nehéz 5-10 kg. súlyú - modellek depótól vízig történő szállítása problémát okoz. Ezen segít az általam tervezett és kivitelezett szerkezet, mellyel egy kézben lehet a modelleket rövidebb, hosszabb távon biztonságosan szállítani, valamint vízre tenni és vízből kivenni. Mint már a címben utaltam rá, a szerkezetet szétszedhető állapotban, igen kis helyen lehet szállítani. Víz közelben, depóhelyen egyszerűen, könnyen és gyorsan össze lehet szerelni. A mellékelt vázlat alapján bárki könnyen elkészítheti.

 

Anyagszükséglet:

12-14 átmérőjű cső, két végén egy-egy 8 átmérőjű furat,             kb. 30 cm,

8-10 átmérőjű köracél sima 2 x 1 m,                                           2 m

8-10 átmérőjű köracél sima 4 x 0,10                                           0,4m

10 átmérőjű műanyag cső 2 x 0,6 m                                            1,2m

30-35 átmérőjű 12-14 mm vtg. gyűrű, benne M6 menettel           2 db

M6 x 25 mm csavar                                                                    2 db

 

A hajlítás rádiusza természetesen nem kötött, a legszélesebb modell szélességéhez kell igazítani, így a keskenyebb modellek is beleférnek. A műanyag csöveket - melyek védik a modellt a sérüléstől - 10 cm kivételével hosszában felhasítjuk és a köracélra ráhúzzuk.

 

 

Egyszerű gázlángszabályzó

 

Amennyiben modell kazánunkat gázzal (PB.) fűtjük, az alábbiakban leírt szabályozó szeleppel közel állandó nyomást lehet tartani a kazánban.

Így ha jól beszabályozott a szelep, még gázt, és gőzt is tudunk megtakarítani, azaz álló gép esetén a láng kicsi lesz és csak a kazánnyomás esésekor (induló gőzgép) ad több gázt az égőnek, és ezzel intenzív gőzfejlődés kezdődik.

 

Anyag:

20 mm hatszögréz                                  20 mm h

7 mm átmérőjű rézrúd                            20 mm h

6 mm átmérőjű hatszögréz                      20 mm h

4 x 1,5 mm gumi gyűrű               2 db.

6 mm átmérőjű rézrúd                            10 mm h

15 mm átmérőjű 0,1 mm bronzlemez      1 db

2 x 10 mm csavar                                  6 db

3 x 1,5 mm gumi gyűrű               1 db

 

A 6 mm hatszögrézből hollandikat kell készíteni. Közcsavarral csatlakozik a házhoz, valamint a fedélhez. Tömítéshez teflont kell használni. A házba és a fedélbe kerülő közcsavar 4 mm-es végét lágyforrasszal tömítjük a házba. A gázvezetéket 3 x 0,5 vörösréz csőből készítjük. A hollandikba kerülő peremet keményforrasztással erősítjük a csőre. Összeszereléskor a gumigyűrűket kenjük be szilikon zsírral.

 

A lángszabályozás és ezzel a kazánnyomást szállító csavar finom be (jobbra zár), vagy ki (balra nyit) csavarásával állítjuk be. A beállítás pár percet vesz igénybe, csak egyszer kell gondosan elvégezni. Ez a szabályozás egyfajta egyszerű automataszabályozás. Természetesen létezik ún. kombinált szabályozó szelep, de erről majd legközelebb. Tapasztalatom szerint a szabályozó szelep jó beállítás esetén igen jól dolgozik.

 

 

 

 

Egyszerű nyomásmérő műszer készítése

 

Kis modell gázkazánunkon igen jól néz ki, mondhatnám feldobja egy kis nyomásmérő műszer (feszmérő). Tekintettel arra, hogy sok minden mellett ezt sem lehet nálunk kapni, tőlünk nyugatra pedig igen drága (50-54 DM. 7.500 Ft) egy kis leleménnyel magunk készíthetjük el a használható műszert kazánunkra.

 

Az alap egy a tűzoltó készülékeken használatos nyomásmérő. A nyomásmérőt szétszedjük, részünkre használható a ház, valamint az „óraszerkezet”. A házból kiesztergáljuk a membránt, utána a ház belső palástjára végig menetet vágunk (0,6 mm). Ezután egy 3 mm vastag külső menetes tárcsát és egy 1,5 mm vastag külső menetes gyűrűt készítünk. (A menetek megegyeznek a házba vágott menettel). A 3 mm vastag tárcsa közepén egy kb. 8 mm átmérőjű nyílást készítünk. A ház csatlakozó csonkjára tetszés szerinti menetet és hollandit készítünk.

 

Szükségünk van még egy kalibrált lapra 0-1-2 számokkal, 8 mm átmérőjű, valamint egy 18 mm átmérőjű, 1,5 mm vtg. gumilapra ( lehet kerékpárbelsőből kivágva).

Miután mindezekkel megvagyunk, következik az összeszerelés.

 

A ház aljára behelyezzük a 18 mm átmérőjű, 1,5 mm vastag gumilapot. Rácsavarjuk erősen a 3 mm vastag tárcsát. Ezután behelyezzük az óraszerkezetet, valamint a kalibrált lapot. Miután mind ez megvan, az egészre rácsavarjuk az 1,5 mm-es gyűrűt, amivel az óraszerkezetet és a kalibrált lapot leszorítjuk.

 

Ezzel készen van a műszerünk. Kompresszorral 2-3-szor 2 bárig megnyomjuk, majd a kompresszor műszerén beállítjuk a nyomást 1 bárra. Ekkor feltesszük a mutatót az 1-es számra. A műszer tetejét lezárjuk 0,5 mm vastag plexi lappal. Ezután műszerünket felszerelhetjük a kazánra. A műszert U csővel kössük a kazánra. A műszer nem pontos, de a nyomást jól mutatja és hozzávetőlegesen tájékoztat a kazánban uralkodó nyomásról.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2009 július 23. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009