SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent

Modell-Mix 2000. szeptemberi szám 8. old.

Írta: Schmidt Lajos

Közreműködött: Kovács Sándor

 

Gőzhajó modellezés

Üzemeltetési tanácsok tapasztalataim alapján

 

Igen fontos, hogy a kazánban üzemelés közben mindig legyen víz. A kazánba ne kerüljön olaj, mert ez a gőztermelést hátrányosan befolyásolja. Amennyiben mégis előfordul, a kazánt mosószeres vízzel ki kell mosni. Ezt egyébként az első üzembe helyezés előtt is ajánlott megtenni.

 

Minden üzembe helyezéskor a kazánt kis lánggal lassan kell felfűteni. A biztonsági szelep (mely 1,9-2 bar lefúvására van beállítva) működését a felfűtés közben ellenőrizni kell. Egy fogóval a kiálló szelepzárat kissé megemeljük, ezáltal a szelep alá rakódott szennyeződést is el tudjuk távolítani.

 

A gázégő lángjának beállítása döntően befolyásolja a kazán működését. A láng színe világoskék legyen. Ezt gáznyomás szabályozó használatával a primer, valamint a szekunder levegő pontos beállításával érjük el.

 

Igen fontos, ezt már az előbbiekben hangsúlyoztam - a kazán, a gőzgép és a gáztartály (az égővel és a szabályzóval együtt) a modell hajóban rögzítve legyen.

 

Fokozott figyelmet fordítsunk kis gőzgépünk olajozására. Ha van, a hengerek olajozására „gőzhenger" olajat használjunk. Ez egy speciális olaj, melyet kizárólag gőzgépekhez használtak, és beszerzése csak külföldön lehetséges. Ez nem képez emulziót a gőzzel, és magas hőmérsékleten is megtartja kenőképességét. Egyéb helyekre a közönséges motorolaj is megfelelő. Ha nincs gőzhengerolaj, úgy motorolaj is megfelel, de ez esetben az olajleválasztó hamar megtelik a gőzzel összekeveredett, fehéres színű masszával, amit minden esetben a leeresztő csapon (szervízelés közben) le kell engedni.

 

A kis gőzgép csak akkor működik, ha már teljesen átmelegedett, valamint túlhevített, úgy nevezett száraz gőzt kap.

 

Nagyon fontos az üzemidő - ami esetünkben kb. 15-20 perc - pontos betartása. A kazánba szennyezett vizet nem szabad tenni. Jó a desztillált (ioncserélt) víz, de a csapvíz is megfelelő. Lehetőleg egy kannában otthonról vigyünk vizet.

 

Jó tanács: Az üzemelés befejezése után várjuk meg, míg a kazán gőznyomása 0-ra csökken, (pl. járatjuk a gépet) majd kicsavarjuk a biztonsági szelepet és hagyjuk lassan kihűlni a berendezést. Ezzel biztosíthatjuk, hogy a kazánba visszaszívás által nem kerül olaj. Nyomás alatt lévő kazánon semmiféle zárószerkezetet ne nyissunk meg, mert a kiáramló gőz, égési sérülést okozhat.

 

Ebből a gépfajtából és kazánból 2 darab készült. A velük szerzett tapasztalatok jók. Kb. 1 m. hosszú és 22-25 cm. széles hajótestet átmérő 55-­60 mm négylapátos csigával megbízhatóan, kis gőzhajóhoz méltó gyorsasággal hajt.

 

Igyekeztem egyszerűen és érthetően leírni a gépet, kazánt, stb. Remélem ezek alapján sok-sok kis gőzhajó készül.

 

Közlésre előkészületben van a kéthengeres gőzgép, kombinált gáz-, és lángszabályozó szelep, tápszivattyú, valamint különféle vízcsöves fekvő kazán építési leírása és tervrajzai. Ezen berendezések egyszerűek, elkészítésük némi kézügyességet és az előző részekben említett szerszámokat (esztergapadot, stb.) kíván.

 

Kérdésekre szívesen adok tájékoztatót és kívánok eredményes sok-sok örömet hozó munkát.(Cím a szerkesztőségben).

1999. december

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2009 július 23. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009