SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent

Modell-Mix 2001. májusi szám 10.-11. old.

Schmidt Lajos

 

V elrendezésű modell gőzgép

 

 

Az itt látható képek, a 11. oldalon közreadott és a következő hírlevélben megjelenő tervrajzok egy általam tervezett és kivitelezett V elrendezésű kétszeres működtetésű modell gőzgépet tartalmaznak.

 

Annak aki már megépítette az előzőekben bemutatott háromhengeres, szintén oszcillált vezérlésű gépet, nem jelent nehézséget a jelenlegi gőzgép kivitelezése sem. Ennek a gőzgépnek az előnye az egymás mögé épített hengerekkel dolgozó gépekkel szemben az, hogy jóval kisebb a helyigénye, ami nagyon sok esetben jól jön. Ebből a fajta gépből igen sokat építettem már meg és a nemrég megje­lent kazánnal igen jól működik. Nagy előnye még az is, hogy a főtengelye golyóscsapágyazással van ellátva, így rengeteg energiát takarít meg a hajtás előnyére.

 

 

Egypár jótanács: A főtengelyt a forgatótárcsára ajánlatos szilárdan felékelni vagy felforrasztani, mert ellen­kező esetben működés közben könnyen lecsavarodik. Az összes csőcsatlakozó belső átmérője lehetőleg 3-4 mm legyen. A forrasztócsonkokat menettel hajtsuk a helyükre (M4), és lágyforrasszal tömítsük! A tömszelencébe szilikon zsinór tö­mítést tegyünk. A gép minden része kemény vagy félkemény sárgarézből készüljön, kivéve a főtengelyre szerelt forgattyús tár­csa.

 

Nem rajzoltam fel két igen fontos szerkezetet, nevezetesen a gőzsugaras hengerolajozót, valamint az olajleválasztót. Mindkét szerkezet azonos a már ismertetett háromhengeres gőzgépével.

 

Összegezve: Egy igen jó hatásfokkal dolgozó kis helyen elférő, nagyon könnyen és gyorsan elkészíthető kis gép, mely mintegy 40-50 mm-es csigával egy 80-90 cm hosszú modellt könnyedén hajt. Az elkészítéssel kapcsolatban felmerülő, itt nem írt, illetve a tervekben nem ábrázolt problémák megoldásához szívesen állok modellező társaim rendelkezésére. Örülnék, ha tudomásomra jutna, hogy valaki vagy valakik elkészítették a gépet. Addig is jó és sikeres munkát kívánok!

 

Schmidt Lajos

 

Az itt megjelent I.-es számú tervrajzot, amely két alkatrészt tartalmaz, következő számunkban további néhány tervrajz követi, melyekkel teljessé válnak a gőzgép megépítéséhez szükséges dokumentációk. Sok sikert!

 

(A rajz rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)

Szerkesztőség

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2009 július 24. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2009