Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. I.szám 20-21.
old.
Súlypontszámítás repülőmodellekre
Német laptársunkban megjelent tanulmányában
Frederik Lanchen érdekes számításokat közöl súlypontszámításhoz. Írásában
D.Altenkirch, valódi gépekhez készített képleteit használja fel.
A
következőkben ismertetünk egy egyszerű, de elegendően pontos eljárást a modell
semleges pontjának (nyomásközéppontjának) meghatározásához. A semleges pont
ismerete előfeltétel a súlypont kiszámításához.
E
súlyponthoz viszonyított távolsága adja meg a stabilitás mértékét. Helyzete
független az alkalmazott profiltól; kizárólag könnyen meghatározható geometriai
adatokat kell figyelembe venni. Ez biztonságot nyújt a berepítéskor, mivel a
súlypont helyzetét már nem kell becsülni. Még a későbbi, gyakran hosszadalmas
"besúlyozás" is elmaradhat, ha pontosan elvégezzük a következő méréseket
és számításokat.
1.ábra.
(az ábra
rákattintva nagy méretbe, új ablakban megjeleníthető)
SZÁMÍTÁSI
ELJÁRÁS
(lásd az ábrát) Először elkészítjük a modell
felülnézeti rajzát papíron 1:10-es arányban. Ehhez a következő méreteket kell
dm-ben meghatározni, amilyen pontosan csak lehetséges, közvetlenül a modellen
végzett mérésekkel. (A későbbi számításokban négy tizedesnyi pontossággal
dolgozzunk, hogy a hibát elfogadható határok között tarthassuk.)
b - teljes fesztávolság (a törzs
hossztengelyére merőlegesen)
li
- szárnymélység, belül
la - szárnymélység, kívül
lk
- szárnymélység
b1, b2 - rész fesztávolságok
EGYSZERŰSÍTÉSEK
- A derékszögű, téglalap alakú szárny esetében
elmarad a közepes szárnymélység, kiszámítása, mivel ez azonos a szárnytő
mélységével.
- Ha a téglalapszárny nem nyilazott,
úgy a szárny semleges pontja a szárnytő mélységének 25%-ában van.
- Egyszerű trapézszárny esetében la, b2, x2 nem értelmezhető, értékük nulla.
- Amennyiben az 1/4 vonal a teljes fesztávolságon
át merőlegesen fut, a törzs hossztengelyére, úgy a szárny semleges pontja a
szárnytő mélységének 25%-ában helyezkedik el.
- Ha a szárny alakja elliptikus vagy ehhez
hasonló, akkor a szárnymélységet a fél fesztáv mentén integrálni kell.
A RÉSZFELÜLETEK SEMLEGES PONTJÁNAK
MEGHATÁROZÁSA
Mérjük fel a mindenkori részfelület belső mélységét kívül, a külső
mélységét pedig belül (ahogyan ez az ábrán látható). A segédvonalaknak az 1/4
vonallal adódó metszéspontjaiból adódnak a részfelületek semleges pontjai.
Ezután megmérjük a részfelületek semleges pontjának távolságát (x1, x2) a törzsorrig (a bázisvonal az 1.ábrán), majd kiszámítjuk
a részfelületeket:
Eközben a szárnyat úgy számoljuk, mintha a vége
lekerekítés nélküli, vagyis egyenes lenne.
A részfelület semleges pontokat a részfelületek
arányának megfelelően kell súlyozni , hogy megkapjuk a szárny semleges pontját.
Ha behelyettesítjük a fenti értékeket a
egyenletbe, megkapjuk a szárny semleges
pontjának helyzetét. Ezt a pontot bejelöljük a törzsön illetve a szárnytövén (NSZ pont).
A közepes szárnymélység az összes szárnymélység
számtani középarányosa és a következő egyenlettel számíthatjuk ki:
A közepes szárnymélység eleje (az "orrléc")
0,25 x lm távolságra van a szárny Nsz semleges pontja előtt. A vége
(a "kilépőléc") 0,75 x lm-nél helyezkedik el a szárny
semleges pontja mögött. Ezt a két pontot is bejelöljük a törzsön illetve a szárnytövén.
Ugyanilyen módon szerkesztjük ki a vízszintes csillapítósík semleges pontjának
(NCS) helyét is (az orrlécet és a kilépőlécet itt nem
kell megjelölni).
A vízszintes csillapítósík erőkarja (RCS) a csillapító semleges pontja és a szárny semleges pontja közötti
távolság. Kacsa modell esetében ezt a távolságot majd negatív előjellel kell a
képletbe behelyettesíteni.
TOVÁBBI SZÁMÍTÁSOKHOZ SZÜKSÉGES ADATOK:
1.Szárnyfelület, F (dm2), Fesztáv x közepes
szárnymélység
2.Közepes szárny mélység, lm (dm), (3) képlet
3.Szárny oldalviszony ,L (-), fesztáv/közepes
szárnymélység
4.Vízszintes csill. FCS (dm2) analóg a
szárnyfefelületlülettel
5.Vízszintes csill. Viszony, Lcs (-) analóg a
szárny oldaloldlaviszonnyal
6.Csillapító erőkar, RCS (dm) lásd a szöveget
KÉPLETEK
A fenti adatokat helyettesítsük be az alábbi -
minden külön magyarázat nélkül közölt - képletekbe és sorban számítsuk ki
azokat.
Az irányértékek támpontként szolgálnak a közbenső
eredmények nagyságrendjéhez.
A γN x 100 szorzat a semleges pont
relatív helyzetét adja meg a közepes szárnymélység százalékában. A
repülőmodell semleges pontja tehát lm x γN
távolságra helyezkedik el a törzsön berajzolt közepes szárnymélység belépő éle
mögött.
A súlypont mintegy 8-10%-kel (az lm-re
vonatkoztatva) vagy ennél kevesebbel legyen a repülőmodell semleges pontja
előtt. Semmi esetre sem lehet mögötte!!! Az SN távolság (pl. 8%) a stabilitásmértékét
fejezi ki. PI. egy RC modell esetében. Minél közelebb van az S az N-hez, annál
fordulékonyabb a modell a kereszttengely körül, de a csökkenő stabilitás miatt
nehezebb vezetni. Ezért a magassági kormány kitérését csökkenteni kell, így a
modell pumpáló mozgása kisebb lesz.
Ha az S az N közelében van, akkor a repülés
pályájának a dőlésszöge közel állandó marad minden sebességnél. A modell
viselkedése a kereszttengely körül közelítőleg indifferens.
Az archiváló megjegyzése: Igen nagy figyelemmel, és némi előképzettséggel,
kell elolvasni a fenti cikket, ahhoz, hogy minden részletében értelmezhető
legyen. Sajnos lényegi hibák is vannak benne (Pl. a 7. képlet Lcs tagja ami
sehol máshol nem szerepel és a szöveg sem ad rá magyarázatot, hogy mi is lehet
ez), és a számítások természetes logikai sorrendjét sem követi. Mivel ez egy
igen hasznos és értékes szakmai anyag készítettem hozzá egy kiegészítést,
aminek segítségével könnyebbé válik a fentiek megértése, és a közölt egyenletek
valóban minden repülőmodellező hasznára lehetnek. A KIEGÉSZÍTÉS ITT>>>
olvasható
(Kép és
szöveg az FMT nyomán)
♣ Archiválta SRY 2005 július 12. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005