Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
A”PAJTÁS” vitorlázó-modell törzsének építése
(1. foglalkozás)
A repülő-modell főrészei. Minden modellezőnek egyszerű kis sikló-modell a legelső gépe. Rajzát a
mellékelt ábrán mutatjuk be. Ezen, vagy ehhez hasonló kis modellen sajátítottuk
el az első műhelyfogásokat és elméleti tudnivalókat. Így először is megtanultuk
a repülőgép főrészeinek elnevezését és rendeltetését. A kis sikló-modellünk
főrészei: a szárny, a törzs, a csillapító-sík és a vezér-sík.
A szárny a repülőgép legfontosabb része. Ez tartja a levegőben az egész
gépet. Elsősorban a szárny nagyságától és alakjától függ, hogy egy repülőgép
milyen nagy súlyt képes a levegőben elvinni, illetőleg, hogy milyen gyorsan
repül.
Persze a repülőgép többi része is nagyon fontos. A törzs, a
csillapító-sík és a vezér-sík nélkül a szárny nem tudná megfelelően ellátni
feladatát. Valószínűleg előfordult már veletek is modellezés közben, hogy egy
rosszul felkötött szárny a levegőben lepattant a gépről. Emlékeztek mi történt?
Az a szárny, amely az előző percekben az egész gép súlyával szépen siklott a
levegőben, most a saját súlyát sem képes a levegőben tartani. Bizonytalan
mozgással, pörögve hull lefelé
A szárnyat, tehát a megfelelő hosszúságú törzs, a csillapító-sík és a vezér-sík
tartja a biztos repülésnek megfelelő helyzetben. Ezek a főrészek a megszokott
szabványos repülőgépeken és a repülőmodelleken mindig megtalálhatók.
A repülőgépeknél a gép főrészeit úgy alakítják ki, hogy azok alkalmasak
legyenek a gép feladatának betöltésére. Így a repülőgép törzse zárt, és ebben
helyezik el a szállítandó utasokat, a postát, csomagokat stb. A repülőgép
csillapító-síkjának és vezér-síkjának végén kormányfelületeket találunk.
Ezekkel irányítják a gépet.
A repülőmodell főrészei
Ma már vannak olyan repülőgépek és modellek, amelyek csak egyetlen
szárnyból állnak. Ezeket a gépeket „csupaszárny” gépeknek nevezzük. Csupaszárny
gépeknél a szárny kettős feladatot lát el: fenntartja önmagát a levegőben és
irányítja is. Ezek a repülőgépek azonban még kísérleti példányok. Repülés
közben még nem olyan biztosak, mint a szokásos elrendezésű gépek.
Ragasztóanyag
készítése. A foglalkozás elején készítsük el a modell összeállításához
szükséges ragasztóanyagot. A repülőmodellek ragasztásához legalkalmasabb a
hidegenyv. Ennek hiányában minden olyan anyagot felhasználhatunk, amely a fát
jól ragasztja. A hidegenyvet poralakban kapjuk és vízben feloldva használjuk.
Tegyünk az enyvkeverő üveg- vagy porcelánedénybe (orvosságos tégely is jó) egy
kis vizet és tegyünk hozzá ugyanannyi enyvport. Egy lapos pálcikával addig
keverjük, amíg a víz az enyvport fel nem oldja. Az így kapott tésztaszerű pépet
10-15 percre félretesszük. Ezután addig keverjük, míg egyenletesen sima,
csomómentes, tejfel sűrűségűvé válik. Ha túlságosan sűrűnek találjuk, egy kis
vizet adunk hozzá. Hidegenyvből mindig csak annyit keverjünk, amennyit aznap
előreláthatóan fel is használunk. Eltenni nem lehet! Anyaga igen fontos,
nehezen beszerezhető, értékes tejtermékből készül!
A következő teendőnk, hogy a mellékelt, eredeti nagyságú tervrajzról 5
mm-es réteges lemezre másoljuk át a modell orr-részét. Másolásnál először
átlátszó hártyapapírra rajzoljuk át az orr-részt és erről indigóval másoljuk
tovább a lemezre. Így a tervrajz nem sérül meg és nem is piszkolódik be.
Az orr-részt ezután fonalfűrésszel kifűrészeljük a lemezből. A
fonalfűrészelésnél a következőkre ügyeljünk: a fűrészszál fogai mindig előre és
lefelé álljanak, s a szál elég feszes legyen.
Fűrészelésnél a fűrészszál mindig merőlegesen
álljon a lemezre
A fűrészszál minden irányból
mindig merőleges legyen a lemezre. Fűrészelésnél ne nyomjuk, ne erőltessük a
szálat, hanem gyengéden fel-le mozgatva vezessük az anyagban. Az anyagot
forgassuk az egyhelyben mozgó fűrészszál fogai alá.
Fűrészelés után készítsük el pergőfúróval a hosszlécek felkötözéséhez
szükséges furatokat.
Ezután vegyünk két 670 mm és két 675 mm hosszú 5x5 mm méretű fenyőlécet,
és óvatosan csiszoljuk meg úgy, hogy a csiszoló papírt fogjuk rá valami simafelületű
tárgyra (pl. a fonalfűrész-asztalkára). A lécek első részét dolgozzuk le a
felülnézeti rajznak megfelelően. Ezután enyvezzük és kötözzük fel a léceket az
orr-részhez, és tegyük el száradni. A hidegenyv tökéletes száradásához 8-10 óra
szükséges.
Kiselőadás: A repülőgép az
imperializmus és a béketábor szolgálatában
Szerszám- és
anyagjegyzék: Fonalfűrész, pergőfúró,
enyvkeverő pohár, csiszoló papír, ceruza, egy darab hártyapapír és indigó, 5
mm-es réteges lemez, 5x5-ös fenyőléc, hidegenyv, kötöző cérna, hártya-(paus-)
papír, és indigó (carbon) másoló papír.
♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006