SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Repülőmodellezés

Haladók Számára

 

Általános Iskolai Szakköri Füzetek

Tankönyvkiadó Budapest 1950

 

Írta és rajzolta

Winkler László

A Magyar Repülő Szövetség modellező oktatója

A „PAJTÁS” vitorlázó-modell törzsének és vezér-síkjának építése

(2. foglalkozás)

Ellenállások a levegőben. Vizsgáljuk meg, hogy a levegő hogyan hat a benne mozgó testre. A levegő mozgását, „áramlását” megfigyelhetjük a lakásban is, ha por vagy füst van a szoba levegőjében. Érezzük a levegő áramlását akkor is, ha erős széllel megyünk szembe. A levegő (szél) visszafelé nyomja testünket, és csak nagyobb erőkifejtéssel tudunk előre haladni. A következőkben a levegőnek ezt a visszatartó hatását vizsgáljuk.

  A levegőnek azt a hatását, hogy a benne mozgó testeket visszatartja „ellenállásnak” nevezzük Nézzük meg, hogy mi okozza ezt az ellenállást. A gyalogló ember arra kényszeríti a levegő részecskéit, hogy kitérjenek. Ezt a jelenséget megfigyelhetjük a fürdőben is, amikor egy sűrűbb folyadékban, a vízben haladunk előre. A víz nem torlódik fel előttünk, hanem oldalunk mellett, a hátunk mögé folyik, azaz kikerül bennünket. A levegő és a víz nyugalmának megzavarását azonban meg kell fizetnünk. Erőt kell kifejtenünk ahhoz, hogy a levegőt, illetve a vizet magunk előtt szét tudjuk nyomni. Az előttünk levő víz vagy levegő tehát elől nyomást gyakorol a testünkre, mögöttünk pedig (ha a vízben hátra nézünk, láthatjuk) szabálytalanul kavarog, örvénylik és szinte szívja visszafelé testünket. A levegőnek ez a hatása minden benne mozgó testen így nyilvánul meg. A repülő-modelljeinket szintén megkerülik a levegő  részecskéi, és elöl nyomást, hátul pedig szívóhatást keltve fékezik azok mozgását. Hogy egy repülő-modell jól repüljön, ellenállását a lehető legkisebbre kell csökkentenünk. Ezért meg kell vizsgálnunk, hogy mitől függ az ellenállás? Az ellenállás nagysága elsősorban attól függ, hogy milyen könnyen tudják a levegő részecskéi kikerülni a testet. Vannak szögletes testek (pl. az ábrán látható gépkocsi), amelyeket nehezen kerül meg a levegő. Ezeknek nagy az ellenállásuk Ha testeket olyan alakúra készítjük, hogy a levegő könnyen megkerülheti, akkor azoknak kicsi lesz az ellenállásuk. Ezeket „áramvonalas” testeknek nevezzük. A korszerű gépkocsik és repülőgépek mind ilyen áramvonalas alakúak.

 

A levegő áramlása nagy ellenállású gépkocsi körül.

 

Áramlás áramvonalas, kis ellenállású gépkocsi körül.

 

Az ellenállás nagysága attól is függ, hogy milyen nagy test (felület) mozog a levegőben. Ezt tapasztalhatjuk akkor is, ha egy nagy táblát akarunk erős szélben vinni.

  Végül függ az ellenállás nagysága még attól is, hogy milyen gyorsan mozog a test a levegőben. A sétáló emberek talán észre sem veszik azt az enyhe szellőt, ami a gyorsan haladó motorkerékpárost erősen nyomja visszafelé.

  A vezér-sík elkészítése. Először ellenőrizzük a rajz szerint mégegyszer a törzs hosszúságát. Azután csiszoljuk meg a 3x4-es fenyőlécet, és szabjuk le belőle a vezér-sík léceit. A vezér-sík vázát ragasztópapírral állítjuk össze. Ez a megoldás csak akkor szép, ha a ragasztópapírt előre kiszabjuk a kívánt alakúra és azután fogjuk közéje az összeragasztandó lécet.

  A ragasztópapír helyes alakját és illesztését ábrán is bemutatjuk. Sokszor előfordul, hogy a ragasztópapíron nem elegendő a ragasztóanyag. Ilyenkor kenjük meg hidegenyvvel, és így fogjuk közéje a lécet.

 

Lécillesztés ragasztós papírral

 

  Ha a vezér-sík vázát, kivéve a lekerekítést, elkészítjük, kötözzük be a megfelelő helyre, a törzs hosszanti lécei közé.

  Ezután az 5x5-ös lécekből szabjuk ki a törzs keresztléceit és ragasszuk be a helyükre.

  Most már csak a súlykamrát kell két oldalról beborítani 1 mm-es réteges lemezzel, és ezzel kész a törzs szerkezet. A súlykamra beborítására szolgáló 1 mm-es réteges lemez rajzát a tervrajzon megtaláljuk. Ennek lemásolása és kifűrészelése az orr-részhez hasonlóan történik. Az 1 mm-es lemez olyan vékony, hogy ollóval is lehetne vágni, azonban ezt soha ne tegyük, mert az ollóval vágott lemez a nyíróerő hatására elcsavarodik, és rétegei elválnak egymástól.

  Lelapolásnál az egész érintkező felületet kenjük be hidegenyvvel és száradás alatt jól szorítsuk össze a lemezeket. A kész orr-rész csak felül maradjon nyitva, hogy itt a szükséges orrsúlyt (sörétet) majd a gép berepítésénél bedobálhassuk.

 

Így tegyük el száradni az összeállított törzset.

 

Szerszám – és anyagjegyzék: Fonalfűrész, enyvesedény, csiszoló papír, olló, cérna, másoló papírok, 1 mm-es réteges lemez, 3x4-es és 3x5-ös fenyőléc, hidegenyv, ragasztópapír, kötözőcérna.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2006 május 26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006