CSOBOGÓ

GUMIMOTOROS KEZDŐ HAJÓMODELL

3. rész.


 

     A hajótestet fordítsuk „fejjel” lefelé, és tegyük a munkaasztal szélére úgy, hogy a hajótest stabilan felfeküdjön az árboc és a habvéd pedig az asztal mellett a levegőben legyen. Így rá tudjuk illeszteni a hajótest aljára az uszonyt (3. sz. alkatrész) és azt is ragasztóval rögzíthetjük.

 

23. ábra.

Az uszony felragasztása.

 

  A hajó alkatrészei fából készültek, ezért azokat meg kell védeni a víztől. Különösen a balsa érzékeny a nedvességre, már egészen rövid vízben ázás után is megpuhul, hajlékonnyá válik. A ragasztásokhoz használt pillanatragasztó sem vízálló. Huzamosabb ázás után kötési szilárdsága csökken, végül elengedi az összeragasztott alkatrészeket. A hajót ezért alaposan át kell lakkozni. Az első réteg lakk hígabb legyen. Ettől a fa rostjai megdagadnak, a felületek „kiszőrösödnek”. A bevonat teljes száradása után finom csiszolóvászonnal át kell csiszolni a felületeket, majd 2-3 rétegben sűrűbb lakkal újra átkenni. Az egyes lakkrétegeket hagyni kell teljesen megszáradni, és a következő réteg felvitele előtt finom csiszolóvászonnal át kell csiszolni, hogy a következő lakkréteg jól tapadjon. A hajónak minden alkatrészét le kell lakkozni, még az árbocot is. A lapátkerék lakkozásában sokat segít, ha egy modellezőtűre (vagy gombostűre) felszúrjuk az alkatrészt, és így meg lehet fogni, körbe lehet lakkozni. A lapátkereket, vagy akár az egész hajót a lakkozás után dekorálhatjuk, díszíthetjük. Erre kiválóan alkalmasak a szórható acryl , vagy más oldószeres festékek, alkoholos filcek stb 

 

24. ábra.

A hajótest és a lapátkerék lakkozása.

 

25. ábra.

A lapátkerék díszítése festéssel..

 

  A hajó szerkezeti részei ezzel elkészültek, még hátra van a zászló elkészítése, valamint az összeszerelés. A zászló a kereskedelemben kapható nemzeti színű szalagból készül. Ez egy műszálas szövet, így ha ollóval szabjuk, akkor kifeslik, ezért a vágásoknál be kell szegni az anyagot. A kis zászlócska kiszabása és beszegése egy fázisban elvégezhető, ha azt fémvonalzó mellett, meleg pákaheggyel készítjük el. A forró pákahegy alatt megolvad a műszálas anyag, így az elemi szálak végei összeolvadnak. A pákahegyet csak vonalzó mellett lehet egyenesen vezetni, egyébként kacsázó, imbolygó mozgást végez. A műanyag vonalzók viszont ugyanúgy megolvadnak a pákahegytől, mint a zászló szövete, ezért kell fémvonalzót (vagy bármilyen más egyenes vezetőt, ami nem olvad meg) használni.

 

26. ábra.

A zászló kiszabása meleg pákaheggyel.

 

  A zászlócskát az árboc tetejére egy kis cellux csíkkal fogatjuk fel úgy, hogy a cellux átölelje az árbocot.

 

27. ábra.

A zászló felfogatása az árbocra..

 

  A hajó készre szerelését a lapátkerék felrakásával fejezzük be. Először a hajótest végén lévő lapátkerék tartó nyúlványokon lévő jelzésekbe szúrjunk egy-egy rajzszöget, vagy gombostűt. Ha tudunk szerezni színes rajzszegeket akkor érdemes egy pirosat és ez zöldet felhasználni. A piros a bal oldalra, a zöld a jobb oldalra kerüljön (az oldalak a hajótestet hátulról nézve értendőek). Ennek az az oka, hogy a hajók különféle jelzésekkel, lámpákkal vannak felszerelve. Ezek közé tartoznak a helyzetjelző lámpák, melyek között megtaláljuk az oldalfényeket is. Egy hajón mindig két oldalfény van, a bal oldalon piros színű, a jobb oldalon pedig zöld színű. Ezeket imitálják a színes rajzszegek, és ha már ilyen színes jelzéseket helyezünk el egy hajón, akkor azok legyenek a szabályoknak megfelelőek.

 

  A rajzszegekre tegyük rá az egyik gumigyűrűt, majd a lapátkerék egyik lapátját csúsztassuk a gumigyűrűbe. Ezt követően a másik gumigyűrűt húzzuk rá a felfelé álló lapátkerék-lapátra és ezt is feszítsük rá a rajzszegekre. Igazítsuk középre a lapátkereket, ezzel el is készült a hajó.

 

28. ábra.

A lapátkerék felszerelése.

 

29. ábra.

A lapátkerék befűzése a gumigyűrűk közé

 

  Az úsztatáshoz jól megközelíthető, tiszta vízfelületet válasszunk. Célszerű magunkkal vinni egy hosszabb botot is, amivel a kis hajó visszahúzható magunkhoz nagyobb távolságból is. A lapátkereket hátrafelé tekerve húzzunk néhány menetet a gumira. A lapátkereket lefogva ne hagyjuk leforogni a gumit, tegyük vízre a hajót és engedjük el a lapátkereket. A hajócska ekkor megindul és a gumiban tárolt energia elfogyásáig halad előre. Ha van több tartalék gumigyűrűnk akkor kitapasztalhatjuk, hogy mennyire tekerhető fel a lapátkerék. Tegyünk fel egy új gumigyűrű párt, és addig tekerjük a lapátkereket hátrafelé, amíg el nem szakad a gumi, közben pedig számoljuk hányszor sikerült a szakadásig körbeforgatni a lapátkereket. Ebből a feltekerési számból vonjunk le 1-2-öt, és ezzel meg is kaptuk a legnagyobb használható felhúzási számot. Ezt ismerve maximálisan kihasználhatóak a hajtó (gumi) motor képességei.

 

30. ábra.

A CSOBOGÓ üzemben!

 

  A hajócska megépítéséhez és úsztatásához sok sikert és örömet kívánok. Remélem többeknek segít a leírás megismerkedni a famunkák alapfogásaival, a hajóépítés és úsztatás szépségeivel.

 

<<< Előző rész

 

 

SRY MODELL 2008

2008.szeptember 08.