CSOBOGÓ

GUMIMOTOROS KEZDŐ HAJÓMODELL

2. rész.


 

     A fúrás után a hajótest alsó éleinek letörését készítsük el. Először húzzuk le a papír ragasztószalagot a hajótest aljáról, erre a továbbiakban már nem lesz szükség. A lehúzáskor legyünk óvatosak, mert egyes ragasztószalagok olyan erősek, hogy kis szálkákat szaggatnak ki a fából, ha óvatlanul vesszük le. A hajótest alsó részén az éltől mérjünk fel a hajótest aljára és oldalára 4-4 mm-re egy-egy jelzést. A jelölésre illesszük rá a ceruza hegyét, és a hajótest alsó élével párhuzamosan húzzunk vonalat a hajótest aljára és oldalára. Ez egy újabb mesterfogás amit érdemes megtanulni annak, aki fával foglalkozik. Végig is jelölhetnénk kis szakaszonként 4-4 mm-eket az éltől felmérve ezeket a vonalakat, de ez sokáig tartana és semmivel nem lenne jobb mint az előző megoldás.

  A vonalak akkor lesznek párhuzamosak az éllel, ha a ceruzát a mutató- és hüvelykujjunk közé fogjuk. A ceruza hegyét ráillesztjük a jelölésre (jelen esetben az éltől 4 mm-re), majd a középső ujjunk hegyét nekitámasztjuk a munkadarab oldalának, és szorosan összeszorítjuk az ujjainkat. Ezzel a tartással végighúzzuk a ceruzát a deszkán, miközben a középső ujjunk egyfajta vezetőként csúszik a deszka oldalán. Ez így leírva elég bonyolultan hangzik, de csak egyszer kell kipróbálni, és hamar kiderül milyen egyszerű és praktikus megoldás. Az elkészült vonalak segítségével faragjuk le az alsó élek letörését. A faragást se pont a vonalakig csináljuk (akár a fűrészelésnél), hanem attól álljunk meg 1-2 mm-re, és csiszolással fejezzük be ezt a munkafázist is. A faragást kis fogásokkal végezzük, mert a fenyő könnyen hasad és egy mély repedéssel tönkretehetjük eddigi munkánk. A 14. ábra is csak szemlélteti a faragás menetét, ilyen nagy fogással nem szabad faragni, mert biztosan be fog hasadni a fa!

 

13. ábra.

A letörés, éllel párhuzamos vonalainak meghúzása.

 

14. ábra.

A letörés lefaragása a felrajzolt párhuzamos vonalak segítségével.

 

  Most jelöljük be az uszony helyét. A hajótest felső részén, a fedélzeten a lapátkerék kivágás előtt van egy kis jelző vonal. Ez jelzi a hajótest hosszanti szimmetria vonalát. A jelölést vigyük át a hajótest aljára, és a hajóorra, valamint a jelölésre fektetett vonalzóval alulra rajzoljuk fel a hosszanti szimmetria vonalat a lapátkerék kivágás és az árboc furata közötti szakaszon. Erre a vonalra fogjuk illeszteni az uszonyt.

 

15. ábra.

A fedélzeten lévő jelölés átvitele a hajótest alsó részére.

 

17. ábra.

A hosszanti szimmetriavonal felrajzolása a hajótest alsó részére.

 

  Most vegyük elő a 3 mm vastag balsa lapot (vagy amit sikerült beszerezni helyette) és a további alkatrészek rajzát vigyük fel rá az oldószeres másolási technikával. A balsa lemezből éles vágóeszközzel szabjuk ki az egyes alkatrészeket. A vágóeszköz lehet tapétavágó kés (sniccer), modellezőkés, szike, de az nagyon fontos, hogy tökéletesen éles és sorjamentes legyen a penge, mert tompa, rossz állapotú penge szaggatja a balsát, csúnya, rossz vágási felületet ad. A vágásokat fémvonalzó mellett célszerű végezni, mert az éles penge könnyedén belevág a műanyag vonalzóba és így a vonalzó is tönkremegy, meg a vágás is sikertelen lesz.  A vágások felületeit minden esetben finom csiszolóvászonnal meg kell „húzni”, így szép tiszta széleket kapunk.

 

18. ábra.

A balsa alkatrészek kiszabása.

 

19. ábra.

A lapátkerék alkatrészeinek kialakítása.

 

  A lapátkerék elkészítésével folytatjuk: A lapátkerék alkatrészein (2. sz. alkatrészek) ki kell alakítani a két bevágást, amik segítségével majd egymásba lehet őket csúsztatni. A bevágást a késsel nagyoljuk ki két hosszanti és egy keresztvágással, majd finom tűreszelővel igazítjuk addig, míg a két elem pont egymásba nem tud csúszni. Ha lötyög a két alkatrész az összecsúsztatás után az nem jó, mint ahogy az sem, ha erőltetni kell az összeillesztésüket. Itt legyünk türelmesek, mindig csak minimális anyagot válasszunk le a reszelővel, majd próbáljuk össze az alkatrészeket. Végül a két pontosan illeszkedő darabot toljuk egymásba, és egy derékszögű vonalzóval állítsuk be a keréklapátok derékszögűségét, majd pillanatragasztóval ragasszuk össze őket. Először csak egy pici csepp ragasztóval fogassuk össze az alkatrészeket, majd ha ez megkötött, vegyük el a derékszögű vonalzót és az illeszkedő élek mellé csorgatott ragasztóval fejezzük be a ragasztást. Az alkatrészt tegyük félre a teljes kötésig.

 

20. ábra.

A lapátkerék összeállítása és ragasztása.

 

 Amíg köt a lapátkerék ragasztása a hajótestre szereljük fel a habvéd elemeit (4. sz. alkatrészek) a fedélzeten jelzett helyekre. A habvédet kialakító két elem nem egyforma hosszúságú, így erre figyelni kell a felragasztáskor, ebben segít a fedélzeten lévő rajzolat is. Ezt követően a 4 mm átmérőjű farúdból (hurkapálca) vágjunk le egy 100 mm hosszúságú darabot, az alkatrész felületét enyhén csiszoljuk meg, és az egyik végét gömbölyítsük le. Ez lesz a hajó árboca. Az árbocot illesszük a fedélzetbe fúrt lyukba -gömbölyített végével felfelé- és addig toljuk be, amíg az árboc alja egy síkba nem kerül a hajótest aljával. Ezt követően az árboc tövébe cseppentett ragasztóval rögzítsük le.

21. ábra.

A habvéd-lemezek felragasztása.

 

22. ábra.

Az árboc beragasztása.

 

 

<<< Előző rész

Következő rész >>>

 

SRY MODELL 2008

2008.szeptember 08.