SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

A repülés elmélete..
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=17&t=777
Oldal: 1 / 3

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 22. - 19:59 ]
Hozzászólás témája:  A repülés elmélete..

Üdv Mindenkinek!

Segítséget szeretnék kérni. Repülés elméletet "oktatok" a fiamnak a saját szintemen. De egy témánál leragadtunk. Nevezetesen az utasszállító gépek szárnyainál. Ezek a gépek (meg még egy csomó más is) a fel és leszálláskor ívesre hajtja (nem ismerem a szak szót) a be és kilépő élét. Tehát növeli a szárnyprofil íveltségét. Azt tudom, hogy ez a felhajtó erő növelésére szolgál lassabb repülésnél, de azért itt sem minden tiszta.

Arra szeretném kérni a kedves kollégákat, hogy aki tud képeket feltenni ezekről a szárnyakról, mind az íves szárnyról mind a kiegyenesített profilról azt nagyon megköszönném. Természetesen egy kis mellékelt szakanyag is jól jönne.

Remélem érthetően fogalmaztam :oops:

Köszönettel: joeskac

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 23. - 15:10 ]
Hozzászólás témája: 

A szárny elején van az orrsegédszárny.
Nagyobb állásszögeknél -mármint a szárnynál - felgyorsítja az áramlást a szárny felett, tehát megmarad a felhajtóerő a leszállásnál is.
Általában ez autómatikus berendezés, egészen egyszerű kisgépnél mechanikusan állítani kell.

A Fowler lapok-ivelő lapok-féklapok, bonyolult kivitelben több fokozatuak.
A felszállásnál általában 5 fokos állásnál növeli a felhajtóerőt az adott lassú sebességnél, DE NEM OKOZ NAGY LÉGELLENÁLLÁST.

Leszállásnál nagyobb lehajlásnál növeli a felhajtóerőt, de egyben ellenállást is okoz csökkenti a leszálló sebességet.
A modern " nagy " gépeknél többszörös ivelőlapok tolódnak ki, a
szárny profilját teljesen megváltoztattva a lassú sebességhez igazodva, nagymértékben megnövelve a szárny felhajtóerejét.( Még vitorlázó gépként is repűl a hajtómű leállással szembesülő utasszállító repülőgép.)
Egyben elősegíti a leszállósebesség elérését, lassítja a repülőgépet.

A leszállás utólsó fázisában a szárnyon áramlást rontó lapok emelkednek ki - csak a földön illő kinyítni - ez tovább fokozza a gép lassúlását, teljesen lerontja a szárny árámlását-felhajtóerő képességét. magyarúl a szárny nem müködik mint felhajtóerő tényező.

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 23. - 18:19 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a választ antikos!

Képeket merre lehet találni ezzel a témával kapcsolatba?

Szerző:  sry [ 2009 jan. 23. - 18:33 ]
Hozzászólás témája: 

Valahol a Modellező Web-Könyvtáramban van erről egy cikk, ha jól
emlékszem valami felhajtóerő növelő megoldások, vagy hasonló a
címe.

üdv.:SRY

Szerző:  sry [ 2009 jan. 23. - 18:35 ]
Hozzászólás témája: 

Itt a kis hamis:

http://users.atw.hu/sry/cikk74.htm

üdv.:SRY

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 23. - 18:59 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm SRY.

Peddig tudtam, hogy olvastam már erről valamikor :oops: :oops: :oops:
Most ismételhetek, mert már teljesen kiment a fejemből.

Képeket 1:1-es gépekről ebben a témában hol találok?

Üdv: joeskac

Szerző:  sry [ 2009 jan. 23. - 22:48 ]
Hozzászólás témája: 

Üss be a GOOGLE-be olyanokat, hogy
wing structure
wing lift
Boeing 747 wing
(vagy más típusneveket ami eszedbe jut)
aztán nézd meg a képeket. Ilyesmiket fogsz találni:
Kép
Na itt aztán kiteregettek gatyát-bugyit mondaná pilóta barátom.
Megmutatnak mindent, ami csak van azon a szárnyon.

Érdemes utasszállítókat választani, mert azoknak nagyon magasfokuan
mechanizált a szárnya.

üdv.:SRY

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 24. - 8:13 ]
Hozzászólás témája: 

Nagyon köszönjük SRY Mesternek a fényképet is !
Nem aludtam az éjjel a lelkiismereti furdalás miatt, mert nem irtam a lényegről a RÉSEKRŐL!
Sziveskedjetek megfigyelni a fényképen a réseket.
A LÉNYEG, hogy a rések hatására fentmarad az áramlás a lapokon nagyobb állásszög esetén is, nem engedi az áramlás leszakadását-a lapok " átesését ".
Igen ezek a lapok is szárnyként funkcionálnak.
EZ NEN új találmány, valmennyi csűrő kormány igy van kialakitva közel 100-éve.
Persze a mai változat már kifinomúlt-szélcsatornában kimért változata,
megerősítve számitógépes program-modellezéssel.

Mentségemre szólgál, hogy egész repülős pályám alatt kisgépekkel foglalkoztam-ez állt közelebb a modellezéshez,
A legnagyobb repcsim az L-410-es volt, ott is a hajtómű és a légcsavar volt az én " gondom".

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 24. - 8:24 ]
Hozzászólás témája: 

http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9ksz%C3%A1rny

Kép

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 24. - 14:06 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a segítséget! Pont ilyen képekre gondoltam.
De azért még körül böngészek a googliban is :D .

Üdv: joeskac

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 24. - 18:38 ]
Hozzászólás témája: 

Még egy kérdés:

Mi célt szolgál a képen látható gép bal szárnyvégén látható valami?

http://www.airliners.net/photo/Untitled ... LASH232%27)_&sort=_order_by_photo_id_DESC_&photo_nr=6&prev_id=1406016&next_id=1382864

Szerző:  pollen [ 2009 jan. 24. - 18:44 ]
Hozzászólás témája: 

Műrepüléskor ezt nézik a horizonthoz,így tudja a pilóta,hogy hány fokba repül.Szal pozicionál vele.

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 26. - 14:04 ]
Hozzászólás témája: 

Hát én nem ülnék egy olyan utasszállító gépbe ami műrepülésre készűl!



A szárnyvégen kialakuló igen erős örvénylést csökkenti le elég jó hatásfokkal.
Ez az örvénylés ellenállást is és egyébb kellemetlenséget okoz a leszállást követő másik repülőgépnek!
Tehát mindezt lehet csökkenteni ezzel!

Abba igaza van " Pollen "-nek, a műrepülő gépekre is szerelnek fel hasonlót, de igen csak hasonlót, ami egyes figuráknál segítséget jelent a pilótának a pontozás szempontjábó helyes manőver kivitelezésben. Viszonyítani lehet vele a térbeni mozgást, kupon tartást, stb.

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 26. - 14:16 ]
Hozzászólás témája: 

http://www.startlap.hu/web/?q=szárnyvég%20kialakítás&start=20

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 26. - 14:28 ]
Hozzászólás témája: 

http://hu.wikipedia.org/wiki/Winglet

Kép
Kép

http://www.szrfk.hu/rtk/kulonszamok/200 ... a_bela.pdf

http://www.startlap.hu/web/?q=szárnyvég%20kialakítása&start=30

Oldal: 1 / 3 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/