SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 20. - 15:25

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 100  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 23. - 23:08 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730355
Az öregfa a csapágyazásba szerelve.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730356
Itt már fenn van a futókötélzet is.....na de ezt nézzük meg alaposabban
is.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730358
A vitorlaállító kötél miután átjön a fedélzeten egy gyűrűt kapott, ide
csatlakozik egy-egy karabínerrel a fővitorla behúzókötele (Grószsott) és
az orvvitorla behúzókötele (focksott)

(megj.: Ezekután zárójelbe odaírom a hazai "nagyvitorlás" szaknyelvben
használt megnevezéseket is, hátha valaki egyszer egy vitrolásra téved,
aztán ne csak nézzem, hogy miről is van szó :twisted: :twisted: )

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730359
A fővitorla behúzó (Grószsott) kétfelé válik és az oldalt lévő
fordítókon áthaladva jut az öregfához (Bum)

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730360
Itt a behúzó állítható, szilikongyűrűs csatlakozása. Nagyon fontos
a kötél fűzési módja, mert egyébként le tud lazulni.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730361
Az orrvitorla behúzó (focksott) egyszerűbb megoldású, itt lényegesen
kisebb erők hatnak.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730362
Teljes kötél és árbocdíszben :D

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 23. - 23:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...
Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730363
Egy kis vitrolaszabogatás. Fémvonalzóval és pákával :twisted:

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5728720
És máris van egy vitrola a hajón

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730366
Na ez mi ? Bármilyen hihetetlen ez egy 5 grammos felragasztható
kerékkiegyensúlyozó ólom. Ígaz előszöt egy vékony kis drótszerű
pálcává kalapáltam, aztán jól szétlapítottam és így lett velőle vékony
ólomszalag. Ollóval rendes egyenes szélű szalaggá vágtam, aztán
szorosan feltekertem az orrvitorlafára.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730367
Elég nehezen tologatható a vitorlafán, de pont ez a jó. Ha nem elég
szoros , akkor alá kell nyomni egy kis balsa éket, hogy szoros legyen.
Ez ez orrvitorla ellensúlya, amivel szépen beállítható.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730368
A megfelelő helyzetbe tolt súllyal elérhető, hogy az oldalra, vízszintesbe
fordított hajó orrvitorlája nem billen el semerre. Persze más állapot
is beállítható, de ez majd akkor derül ki, hogy mi a jó, amikor
úszott párat a teknő (bár már ott tartanánk)

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 0:09 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A hajó nem épült tovább most, mert rengeteg elmaradás volt a rajzokkal
meg a számításokkal. A rajzok közül majdnem teljesen elkészült az
árboc és a vitorlák, a fedélzeti szerelvények teljesen készen vannak.
Így már nem sokat kell garázdálkodnom az egérrel CAD-ban, hogy ezek
is meglegyenek.

Nagynehezen rávettem magam egy igen bonyolult, és hosszadalmas
számítás elvégzésére, jelesül meghatározni a hajótest vízkiszorítását.
A számítás bemutatását most mellőzöm (pedig milyen jó hosszú kis
hozzászólás lenne, vagy 2 oldal :twisted: :twisted: :twisted: ) csak
a végkifejletet közlöm. Tehát a hajótest vízkiszorítása: 986 336,9 mm3

A víz 20 °C -on mutatott sűrűségével számolva a hajónak m = 984.59
gramm-nak kell lennie. Ne cifrázzuk túl a dolgot legyen az
úszóképes össztömeg m=1000 gramm az az 1 kilo.

Ha a hajó ettől nehezebb akkor még bőven úszóképes, hiszen az 1 kg.-os
össztömegnél még mindíg van 35 mm szabad oldalmagasság. Nem
számoltam ki, de kb. 3,5 Kg össztömegnél még éppen úszna, igaz
ekkor már a fedélzet hátsó éle egybe esne a vízszinttel.

Na most erre az 1000 grammra elég macerás ám kihozni a gépezetet,
így egy kis plussz merülést bevállalva el lehet menni kb. 1200 grammig.
Ez még nem jelent túl nagy ellenállásnövekedést, viszont egy elérhető,
megvalósítható cél. ( Az 1000 gramm is megvalósítható, de ahhoz
nagyon tudatos építés és némileg drágább anyagok, technológiák
kellenek ).

Ahogy nézem az egész súlyügyet a tösúlynál lehet elszúrni, mert egy
kis öntési hiba és a fél tösúly máris nem 250 gramm, hanem 320 . Ez
két félből álló komplett tősúlynál már kapásból 140 gramm "tévedés".
Erre még kiagyalok valami megoldást, hogy tartható legyen a max
1200 grammos össztömeg, még kommersz anyagokkal és
technológiákkal is.

Vigyázni kell az össztömeggel, mert minél nehezebb a hajó, annál
jobban merül, és ezzel vastagon nő az alaki és súrlódási ellenállása is.
Biztos gázoltatok már vízben strandon, na ott se mindegy, hogy térdig
volt "bemerülve" az ember, vagy derékig. Ráadásul a nehezebb hajó
rosszabbul is gyorsul, ezért több idő kell neki, hogy elérje az adott
körülmények közötti lehetséges maximális sebességet. A nagyobb
merülés okozta ellenállásnövekedés miatt a végsebesség kissebb
lesz, és a hajó fékeződése is nagyobb, így kedvezőtlen szélviszonyok
között hamarabb elveszti a sebességét mint a könnyű hajó.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 8:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
[quote="sryKép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5730363
Egy kis vitrolaszabogatás. Fémvonalzóval és pákával :twisted:[/quote]

Az elsőél teljesen egyenes? Ha nincs profilba szabva akkor szerintem érdemes az elő élt egy picit (de tényleg csak milimétereket) konvexre szabni, így amikor a forstág egyenesre feszíti, a vitorla magától megbuggyosodik kicsit, és már kész is a profil :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 9:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Igen teljesen egyenes! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Volt egy Francis M. Rogalló nevezetű repülőmérnők ő mindta, hogy
....lehetséges egyenes rudakból és a rájuk terített szövetből repülőképes
szerkezetet építeni.... és tényleg. Az 1-2-3 generációs sárkányok
vitorlaszabása (érdekes, hogy ott is vitorlának hívják :roll: ) teljesen
egyenes oldalú mégis repül és kialakul a szükséges ívelt "profil". Az
orrvitorla olyan mint egy fél, függőlegesbe állított sárkányszárny.

Természetesen az íveltre szabott vitorla egy picit jobb lenne, de elég
nehéz a jó ívet eltalálni, hogy ne legyen se húzott, se ragyás a végén,
és hasonlóak. Így egyenesre szabva és az öblösséget állítva elérhető
egy elfogadható teljesítmény az orrvitorlától.

A vitorlák aerodinamikai viselkedéséről nagyon sokat meg lehet
tudni a sárkányrepülősirodalomból. Mivel a vitorla felxibilis, vannak a
merec szárnyaktól eltérő sajátosságai. Érdemes ezt átolvasgatni
http://users.atw.hu/sry/cikk09.htm

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 9:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na egy kis ábra, csak példának, hogy mire is jó a sárkányos
irodalom egy vitorlásom:

Kép

Ebből az ábrából ezer dolog következik, meg levezethető, de nézzünk
csak egyet:

A feszesebb vitorlán ugyanakkora vonóerőhöz (ha sárkány akkor
felhajtóerő) kissebb ellenállás tartozik. Tehát ha erősebb a szél és
így elégséges propulziót szolgáltat, a feszesebb vitorlával kissebb
káros ellenállással lehet hajózni.

Viszont ha gyengébb a szél akkor az öblösebb vitorla a nagyobb
felhajtóerő tényezője miatt több vonóerőt ad, mint a feszesebb, ígaz
az ellenállása is nagyobb, de gyenge szélben a felhajtóerő tényező
(Cy) növekedés jobban érvényesül, mert az áramlási sebesség
második hatványú az egyenletben. És még rengeteg dolgot ki lehet
mazsolázni egy ilyen ábrából, illetve magyarázatot lehet találni bizonyos
jelenségekre.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 10:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
SRY Mester IS mindenre rájött a vitorlákkal kapcsolatban IS!
Mint " öreg " nagyvitorlázó ( 30-as cirkálóval anno dacumal, úgy 50 évvel ezelött ) mi is azt csináltuk, hogy gyenge szélben jobban ívelt-öblösebb vitorlát vitorlákat tettünk fel.
Egy ilyen vitorlacseréléses fáradságos alkalom, főleg a Balaton Kékszallag Versenyen adódott.
Ennek a mondatnak modellező részére is jelentősége van!
Mégpedig, ha kimegy valaki az Omszki Tóra nem érdemes percenként vitorlát cserélni.
Ennek a cserének nagy kockázata van, mert szélerősödés esetén nagyon rosszúl fog viselkedni a "gyenge szeles vitorla," főleg erősen " préselt " szembe -szeles szakaszon.( Ennek is van vitorlás szakszava )
Arra kell törekedni a vitorla beállítása-csere nyomán a hajózás során, hogy ne ESSEN ÁT A VITORLA! A vitorla, ezt- a repülőgép szárnyhoz hasonlóan -
remegéssel-rezgéssel-belengéssel jelzi! ( Van erre vitorlás szakszó, majd megkérjük " Belot " irja le nekünk.)

A jó versenyzéshez KELL AZ ÁRBÓC CSUCSÁRA EGYSZERŰ SZÉLIRÁNY JELZŐT TENNI. ÉS KELL A VITORLÁKRA A LEGNAGYOB IVELTSÉG HELYÉN ÁTESÉS JELZŐT TENNI.
Az átesés jelző modellnél egy egyszerű cérna, ez fogja mutattni a megfelelő áramlást és esetleg az átesést is.

Én nem akarok ennél tudományosabban irni ezekről és nem is nagyon szükséges. Majd hajózás során mindenki rájön a vitorlázás mikéntjére, a
fentiek figyelembevételével IS.


Maradok tisztelettel az "öreg " vitorlázó.Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 13:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
No igen, a Kisaranyoson nekem is sima háromszög a fok, de nem is vagyok vele megelégedve :?
Az E hajón, persze rendesen térbe szabtam, de azt gondoltam, játék hajóra ez is jó lesz. Újabban feltett szándékom újraszabni :roll:
Az új hajóra tuti, hogy rendes vitorlákat rakok.

Ha már ett tartok, lejöttünk a sólyáról, majd mutatok képet :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 15:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Abraxas :D

Nézd végig ezt a linket.
Ugyan ez a Bluenose, de nagyon jók a részletrajzok.
http://www.billingboats.com/instruction ... uction.pdf

Szerintem tanulságos mindenkinek, aki hasonlóra adja a fejét. :D

Mivel pdf fájlok, a bordarajzokat fel lehet nagyítani használható méretre.
Ha érdekel valakit, vannak még. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 17:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
SRY: ugye a sry-profil, amit anno szerkesztettél, jó lesz IOM vitorlához?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 17:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
gvandor írta:
SRY: ugye a sry-profil, amit anno szerkesztettél, jó lesz IOM vitorlához?


Köszi a bizalmat, de azóta amióta azt a szelvényt szerkesztettem eltelt
egy "kis" idő, és mivel jó pap holtig tanul.....nos.... ma már inkább azt
mondom, hogy a Jeff Raskin szelvényt javasolnám. Szerencsés módon
hozzájutottam a Dornier repülőgépgyár pár belső tanulmányához, és
abban találtam nagyon jó írásokat az ilyen lapszelvények viselkedéséről.
Az a lényeg, hogy a jelenlegi ismereteim szerint a hátrébb lévő
inflexiós pont, és a "laminárisabb" jelleg jobban fekszik a laprofiloknak
mint a régebbi stílus, amit az én szelvényem is képvisel.

Szóval a tudomány fejlődik, én olvasok, próbálok nem nagyon lemaradni,
és ennek ütemében változik a véleményem is bizonyos dolgokról. Most
azt mondom, hogy vitorlának, sárkányrepülőnek, lapszárnyúnak
Jeff Raskin szelvényt alkalmazok.

Mit hoz a jövő???? Fogalmam nincs, minden attól függ milyen kutatási
eredményekhez tudok hozzájutni....na ez az igazán nehéz ebben a
dologban, megszerezni a legújjabb adatokat.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 17:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Értem. Ezt a Jeff Raskin szelvényt hol találom?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 17:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
gvandor írta:
Értem. Ezt a Jeff Raskin szelvényt hol találom?


Az oldalamon ugyanabban a rovatban (Modellezés) mint az ívelt lap
profilokat.

Közvetlenül itt:
http://users.atw.hu/sry/jrf.htm

Van kiszerkesztve CAD-ban is, ha kellene.

Ez a repülőgépmodell ilyen szelvénnyel készült, és nezd meg hogy repül.
néha én sem hiszem el, hogy ilyen lassú tud lenni, és közben stabil
marad.

http://users.atw.hu/sry/keptar/andevo.wmv

Az egy AND NOW, de alaposan átterveztem, többek között a szárnyát, de
azt nagyon alaposan. Úgy néz ki megérte foglalkozni vele :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 20:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Volt egy kis faragás a hajón (tulajdonképpen csak a tősúlyt kellene
befejezni, lefesteni és elkészült a mű :D :D )

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/vie ... id/5773054
Ha már Abraxas Kolléga hiányolta az ívelt vitorlaéleket, gondoltam a
fővitorlát így csinálom meg. :twisted: :twisted: :twisted: Ez itt a
fővitorla belépőéle.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5773055
Ez meg a kilépőél íve. A "vonalzó" modellező tűkkel megtámasztott
1,5 mm átmérőjű acélszál. Ez jól megvezeti a pákát, könnyű vele
dolgozni.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5773059
A halfejen, meg a sarkokban ragasztott erősítés, a köteleknek
szegecs van ütve a vitorlába. A latnik 0,4 mm-es ABS műanyagból
vannak. Még jó, hogy modellen lehet fix a latni nem kell neki zsebet
varni.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5773058
Na eljött az igazság pillanata is. Minden cuccal (kivéve a tősúlyt) a
hajó 643 grammot mutat a mérlegen. Erre jön még 500 gramm tősúly
így a végösszeg a mérlegen 1143 gramm lesz. Ha a 4 db. AA akku helyett
AAA akkukat használnék (-60 g), a kormányszervot meg lecserélném 16
grammos fémfogaskerekesre (-29 g), akkor már csak 1054 grammot
fog mutatni a mérleg, és ez nagyon jó hír, főleg, ha picit gyorsabbak
szeretnénk lenni a többieknél :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 22:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
SRY!
A svert végére tegyél gyorsan vmit, és jeeeer hétvégén!!!! :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 100  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség