Üdv. Mindenkinek!
A hajó nem épült tovább most, mert rengeteg elmaradás volt a rajzokkal
meg a számításokkal. A rajzok közül majdnem teljesen elkészült az
árboc és a vitorlák, a fedélzeti szerelvények teljesen készen vannak.
Így már nem sokat kell garázdálkodnom az egérrel CAD-ban, hogy ezek
is meglegyenek.
Nagynehezen rávettem magam egy igen bonyolult, és hosszadalmas
számítás elvégzésére, jelesül meghatározni a hajótest vízkiszorítását.
A számítás bemutatását most mellőzöm (pedig milyen jó hosszú kis
hozzászólás lenne, vagy 2 oldal

) csak
a végkifejletet közlöm. Tehát a
hajótest vízkiszorítása: 986 336,9 mm3 A víz 20 °C -on mutatott sűrűségével számolva a hajónak m = 984.59
gramm-nak kell lennie. Ne cifrázzuk túl a dolgot legyen az
úszóképes össztömeg m=1000 gramm az az 1 kilo.
Ha a hajó ettől nehezebb akkor még bőven úszóképes, hiszen az 1 kg.-os
össztömegnél még mindíg van 35 mm szabad oldalmagasság. Nem
számoltam ki, de kb. 3,5 Kg össztömegnél még éppen úszna, igaz
ekkor már a fedélzet hátsó éle egybe esne a vízszinttel.
Na most erre az 1000 grammra elég macerás ám kihozni a gépezetet,
így egy kis plussz merülést bevállalva el lehet menni kb. 1200 grammig.
Ez még nem jelent túl nagy ellenállásnövekedést, viszont egy elérhető,
megvalósítható cél. ( Az 1000 gramm is megvalósítható, de ahhoz
nagyon tudatos építés és némileg drágább anyagok, technológiák
kellenek ).
Ahogy nézem az egész súlyügyet a tösúlynál lehet elszúrni, mert egy
kis öntési hiba és a fél tösúly máris nem 250 gramm, hanem 320 . Ez
két félből álló komplett tősúlynál már kapásból 140 gramm "tévedés".
Erre még kiagyalok valami megoldást, hogy tartható legyen a max
1200 grammos össztömeg, még kommersz anyagokkal és
technológiákkal is.
Vigyázni kell az össztömeggel, mert minél nehezebb a hajó, annál
jobban merül, és ezzel vastagon nő az alaki és súrlódási ellenállása is.
Biztos gázoltatok már vízben strandon, na ott se mindegy, hogy térdig
volt "bemerülve" az ember, vagy derékig. Ráadásul a nehezebb hajó
rosszabbul is gyorsul, ezért több idő kell neki, hogy elérje az adott
körülmények közötti lehetséges maximális sebességet. A nagyobb
merülés okozta ellenállásnövekedés miatt a végsebesség kissebb
lesz, és a hajó fékeződése is nagyobb, így kedvezőtlen szélviszonyok
között hamarabb elveszti a sebességét mint a könnyű hajó.
üdv.:SRY