Üdv. Mindenkinek!
Először is nagy-nagy szeretettel üdvözlöm az újjabb "CSIBOR"
fertőzötteket! Legyen minél több örömetek az építésben, úsztatásban.
Remélem beszámoltok egy-két fotóval itt a topicban is a munka
menetéről.
T. Raptor!
A vitorláshajókra különösen igaz, hogy nem elég megépíteni őket, de
be is kell állítani. Ez nem afféle ekzakt tudomány, mert ahány víz,
ahány szél annyiféle a jó beállítás. Ami beállítással jól megy a hajó egy
enyhe szellőben, védett öböl kis hullámocskáin, az gyalázat rosszul fog
menni egy közepes szélben nagy nyílt vízfelületen kialakuló elnyúló, hosszú
hullámain. Igazából minden esetben az adott körülményekre kell
belőni a hajót, akár a Formula 1-ben az autókat. Aztán ha sikerül
akkor jól megy , ha nem sikerül akkor meg nem megy jól. Ez benne a
sport.
Viszont vannak általános szabályok. Pl. erős szélben lapos feszes
vitorla kell, gyenge szélben öblös, lazább vitorla. Nagyon fontos a
két vitorla egymáshoz lépesti pozíciója, az un. rés, vagy "dűzni" vagy
ki hogyan illeti ezt. A "SUSNYÁS" képeiben van a megoldás az irányítási
problémáidra


A képeken egy klasszikus hiba látható. A valódi hajókon nem fock
van hanem Genua. Nem mennék bele a két vitorlafajta közötti
különbségek mélyreható elemzésébe, de a lényeg az, hogy a modelleken
sokan a Genua mintájára szűkebre veszik a fock-ot mint a fővitorlát.
Ez a második képen jól látható. A fővitorla rúdja nagyobb szögben tér ki
mint a fock-é (jól "dúrja" is a vizet a hajó a helyett, hogy menne mint a
rakéta). Ennek a rossz beállításnak a másik eredménye, hogy erős, szélben
éles menetben a hajó be tud állni egy stabil állapotra és akármit
csinálsz ezen az irányon megy egyenesen. Ha kitéríted a kormányt, max
lejjebb nyomja az orrát a vízbe, de ugyanúgy megy tovább előre az
eredeti irányban.
Na most nézzük meg a jó beállítást:

Ugyanúgy éles szeles menet, a fock kíjjebb van min a fővitorla, és a
hajó orra a tervezett úszási síkon van, nem nyomja le a vízalá a hajó
gyorsan halad, és könnyen kormányozható. Ha jól megnézed a gépet
még a nagyjából jó beállítás is leleshető. Persze ezt az adott hajónak, és
szélviszonyoknak megfelelően módosítani kell ....... itt is vannak trükkök,
de nem árulok ám el mindent..... mert fogunk mi még egy futamban
versenyezni és én nagyon szeretek győzni
(na persze ez csak vicc)
üdv.:SRY