SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 17. - 19:44

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 145  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 05. - 14:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
elokerult meg nehany kep a "fakocka" eredetijerol:



Kép Kép Kép Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 05. - 15:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Sry,
Az egész társulat nevében köszönjük a rajzokat (és nem mellesleg a rengeteg munkádat)!
üdv / ZF


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 06. - 8:41 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Először is Nincs mit!

Gyulának köszönöm a képeket, így már a kis dobozka is pontosan
megépíthető, illetve lehet ötleteket meríteni egyszerű felépítmény
kivitelezéséhez.

Bár azt hiszem tévedésben vagyok, mert ez nem felépítmény, hanem
fedélzeti ház, ha szigorúan vesszük a hajószerkezettani fogalmakat.

Végeztem egy pár számítást a hajónkkal kapcsolatban. (ilyenkor
hajnalban 24 óra munka utám néha rámtör a számolhatnék, jobban
frissíti a letompult agyat mint a kávé :twisted: )


Joeskac Kolléga kérdezte, hogy hol a súlypont. A hajó Deplacement
súlypontja (a kiszorított víztérfogat súlypontja) Az orrtól 159,1 mm-re
van. A Deplacement súlypont magassága a hajótő-től mérve 35,5 mm
magasan van. Tehát ha valaki szárazon akarja beállítani az úszási
síkot, akkor addig kell balanszolni amíg a sulypont az orrtól 159 mm-re
nem kerül. Ha sikerül a tömegközéppontot a 35,5 mm alá vinni akkor
pedig a hajó metastabil lesz, akár a tőkesúlyos vitorlások, bár erre
vajmi kevés az esély.

A hajó által kiszorított víz térfogata 0,0018126 m3. Ezzel az adattal nem
sokat lehet kezdeni, de ha lefordítom hagyományos vízkiszorítás adatra,
akkor ez azt jelenti, hogy 1808 gramm. Tehát 1,8 kg-osnak kell lennie,
hogy a szerkesztési vízvonalig (CWL) merüljön be a teknő.

Kép

A számításokkal nyert adatcsoport:

Vízvonal hossza : 343 mm
Vízkiszorítás: 1808 gramm (1,8 kg)
Deplacement súlypont
Orrtól (Sx): 159,1 mm
Hajótő alsó pontjától (sy): 35,5 mm
Úszási sík felülete: 5,21 dm2
Úszási sík négyzetes kitöltési tényező: 1
Hossz, szélesség arány: 2,25
Szabad oldalmagasság: 27,3 mm
(fedélzeten)

Minden esetre ez az 1,8 kg-os össztömeg megnyugtatott, ebbe biztosan
bele fog férni minden szerkezeti-, és R/C elem, és még egy kis ballaszt
is amivel szépen be lehet majd állítani a hajót.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 06. - 20:05 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Annó egyik műszaki tanárom mindíg azt mondta, hogy a papír mindent
elbír, arra azt rajzolunk amit csak akarunk, de hogy az működni is fog-e
hát az már más kérdés.

A puding próbája az evés, a tervrajzoké meg az építés :D :D Így
örömmel jelenthetem, hogy mifelénk is kezd alakot ölteni a terv.

Először vágtam 3 db. 50 cm hosszú 3x5 mm-es lécet. Ebből a méretű
lécből elég sokra lesz szükség az építéshez (én a hajót 3-as kemény balzából
építem, mert így a leghaladósabb)
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1274326

Ezt követően a 4. és 8. sz. alkatrészeket az ismert oldószeres eljárással
a fára másoltam.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1274322

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1274320

Kivágtam az oldalfalakat (8.) majd ráragasztottam az alsó-fedélzet
tartót (4.) és a támléceket.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1274324


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 06. - 20:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
...

A támlécek láthatóan túlnyúlnak a hajótest vonalán. Amikor megköt a
ragasztó, akkor ezeket a túlnyúlásokat levágtam, úgy, hogy a támlécek
végeit a hajótest vonalához igazítottam vágással, csiszolással. Így
minden pontosan fog illeszkedni.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1274317

Az összes léc lemunkálása után hasonló módon elkészítettem a másik
oldalfalat is.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1274749

Eddig jutottam ma.

Az építés során néhány apróságot változtattam a 8. sz. alkatrészen.
A 4. és 8. alkatrész végleges rajzai innen letölthetőek DXF
formátumban:
http://www.sryhatter.atw.hu/

A teljes rajzkészlet elkészültéig, a már végleges rajzok innen lesznek
majd letölthetőek. Ha elkészül a mű akkor az egész átkerül a rendes
oldalamra.

Csináltam egy fotóalbumot is az építésnek, és a hajócskának az itt
érhető el:
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 20:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
folytatódik a kis gnóm építése:

Másoljuk az (1) és a (2) alkatrészek rajzait a fára /már ezek is
letölthetőek a fint már jelzett helyről/ Mindkét alkatrészen látható egy-egy
szaggatott vonal. Az (1) alkatrészen ez a vonal a letörést jelzi. Eddig
kell ferdén lemunkálni az alkatrészt, hogy a majdani fenéklemez
illeszkedjen hozzá.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283236

A (2) sz. alkatrészen a szaggatott vonalig kell levágni a fát. Ezzel az
alkatrész túlméretes lesz, de épp ez a lényeg. A végleges méretét az
összeállításkor nyeri majd el.

Rajzoljunk egy a/3-as lapra egy téglalapot. A hosszanti oldalai 350 mm
a rövidebb oldalai 152 hosszúak legyenek. Rögzítsük le, és tegyünk rá
folpack-ot. Ezen fogjuk összeállítani a hajótestet.
A hosszanti oldalakra illesszük és rögrítsük ra az oldalfalakat (8), az
építőfára derékszögben álljanak az oldalfalak.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283234

Elöl rágasszuk fel a homlokfalat (1) hátul pedig a hátfalat (2).
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283233

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283235

FIGYELEM a homlok és a hátfal nem derékszögben áll az építőfára!

....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 22:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.....

A ragasztások megkötését követően jöhet a fenéklemez felrakása.
Ehhez 4 db. 156x100 mm-es balsa lapot vágtam. A szálirány a 156 mm-es
oldallal fut párhuzamosan. Itt elkövettem egy hibát, a lapokat nem
táblásítottam felrakás előtt, így jól megszenvedtem vele. Tehát előszöt
a 156 mm-es oldalaik mentén egymáshoz kell ragasztani a lapokat egy
nagy 156x400 mm-es táblává és utánna felragasztani.

A fenéklemezek felragasztását a tat-nál kell kezdeni, és a fenéklemezt
neki kell tolni a hátfalnak (2).
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283263

A képen látható egy ideiglenesen feltűzött léc a két oldallap között a
hajótest alján (ami jelen esetben legfelül van, mert fejjel lefelé
áll az egész) Ez azért kell,hogy a 152 mm szélességet beállítsam,
egyébként a fenéklemez felrakásakor elmozdulhatnak az oldallapok.

Végül is a fenéklemez felrakásában nincs semmi különös, csak jól végig
kell tűzni, hogy mindenhol szorosan illeszkedjen a törzsoldalakra.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283261
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283260

A fenéklemez oldalt és elől is túlnyúlik a hajótesten, de ezzel nincs semmi
gond, majd később le lesz munkálva, és így szélen illeszkedő elemeket
kapunk.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1283262

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 12:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Közben szétnéztem motorszabályozás ügyben is. A kapcsolós megoldás
szerintem egyértelmű, azt hagyjuk.

De van más is. Először egy érdekes és egyszerű megoldás arra, hogyan
lehet szervóból szabályzót kreálni. Szellemes:
Kép
http://members.tripod.com/~TrEbOr69/speedcnt.html
A legjobb, hogy az IRF530 MOSFET ára 150 Ft. :shock: :D és 16
Amperrel terhelhető, tehát nekünk mindenképpen jó lehet.
http://www.resonator-electronics.hu/con ... content.12

üdv.:SRY


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2008 jan. 08. - 13:03-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 12:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ha valaki nagyobb elektronikai barkácsolásba csapna bele:

http://members.tripod.com/Peter_Horvat/myprojects.htm
http://www.designsoft.com.au/ahome/rc/PIC-ESC/ESC.html
http://homepages.paradise.net.nz/bhabbo ... heory.html
http://www.designsoft.com.au/ahome/rc/PIC-CarESC/
(ez kifejezetten autós, hajós)
http://norbique.rchomepage.com/esc/index.htm
http://www.stenulson.net/rcflight/sc7.htm

Alkatrészbeszerzés ügyben meg itt lehet tájékozódni:
http://elektronika.lap.hu/

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 16:28 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Van egy kis gond :!: :!: :!: :!: Eljutottam odáig, hogy el kéne
kezdeni a mechanika kivitelezését. Mi sem egyszerűbb, befogok egy
darab rézrudat az esztergába, csinálok két siklócsapágyat, beforrasztom
egy 4-es kemén réz csőbe.......na ja, ez valóban ilyen egyszerű.....
nekem....de mit csináljon az akinek se eszterga, se lánghegesztő és
tulajdonképpen a konyhaasztalon építi az egész masinát, miután
megszerezte közelharcban a helységet a család többi tagjától.

Tehát mi legyen? A hajó építői beszereznek egy gyári tönkcsövet,
vagy megkíréselnek valakivel gyártatni egyet, és ehez elkészítem a
rajzokat, vagy mindenki barkácsol amit tud, aztán majd csak lesz
valahogy?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 17:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!
(remélem nem csak magamnak írogatok itt :oops: )

Épül tovább a ketyere:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1289579

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1289576

A fenéklemez ragasztásának kikeményedését követően be kell
ragasztani a fedélzetet tartó léckoszoró homlok- és hátfali elemeit. Ezek
is 5x3-as balsa lécek.

Vágjuk ki a keresztfalat (3) és ragasszuk a helyére. Itt nagyon
figyelni kell az illeszkedésre, hogy a keresztfal teteje ne lógjon a
fedélzettartó koszorú síkja fölé.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1289575

Most le lehet munkálni a túlnyúlásokat. Ezt nagyon övatosan kell
csinálni, mert könnyű elrontani. A nagyolást éles pengével (sniccer)
kell csinalni, a készremunkálást csiszolókockával.
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1289577

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1289574

Hát nem szép? Kis bunfordi, de nekem tetszik.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 19:08 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Megint találtam a fotóim között a témába vágóakat (csak a kis
dobozkát nem találom sehol :? )

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1290679

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1290675

A hatalmas Gerorgíj Mamarcsev , Bulgár tolóhajó az Erzsébet Híd alatt.
Ezeknek az óriásoknak a kistesója lesz a mi kis hajócskánk. A
szállítmány is érdekes, egy önjáró uszály a kormányfél oldalon, és egy
tolt bárka a tat-bal-on. Mindkettő Bulgár zászló alatt hajózik.

Találtam egy mini tolt bárkát is, ez a Dunaparton volt kikötve :
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/1290671

Még egy raktérfedő panel is rajta van. Ha egy ilyet kötünk a kis
springer elé, már egész hajóformája is lehet az egésznek.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 20:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Nem akartam zavarni!
A tönkcsőbe egy olajozó furatot betöltő csővel érdemes még a gyári berendezésbe is betenni.
Kétütemű motor olajjal töltöm fel minden 4-5. hajózás után.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 08. - 23:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Antikos!

Neked mekkora csavar van a 280-as hajtáson? Időszerű ezen is
elgondolkodni. Nekem valami egészen nagy van, de lehet azzal sokat
fogyaszt a motor, meg nem is megy elég jól a hajó. Talán kisebbel
jobban menne.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 09. - 8:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Már megérte, hogy ezt a témát olvasgatom... :lol:
Van valahol otthon egy kisebb Graupner tönkcső/csavar párosom, de most antikos megjegyzését olvasva már érzem, hogy hamarosan nem lesz originál darab, mert bizony meg fogom fúrni azt a csövet az olajozáshoz! (eddig zsírban gondolkodtam). Szóval köszönöm a tanácsot!
Ahogy emlékszem a csavar kb. 20-25 mm átmérőjű, szerintem megfelelő lesz a kis dagadékhoz, mert nem sebességrekordokat szeretnék dönteni vele.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 145  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség