Üdv. Mindenkinek!
Gondolkodtam ezen a "csengő" ügyön. Arról van ugyanis szó, hogy
jogosulatlannak tűnő előnyre lehet szert tenni azzal, ha a hajóval
agresszíven nekihajtunk a labirintusnak, vagy a rajt/cél dokk-nak. Ez
egyrészt valóban úgy tűnik, hogy ezzel olyan manőverek végezhetőek,
amik nem biztos, hogy "szabályosak" (azt nem mondhatom, hogy
biztosan szabálytalan, mert erről nem rendelkezik a szabályzat),
másrészt nagyon életszerűtlenné teheti a versenyt. Ki látott már olyat,
hogy a tolóhajó a menete meggyorsítása érdekében ezerrel, frontálisan
nekihajtson a kikötő falának?
Erre volt Gtoth Kolléga javaslata valami jelző, ami jelezné ha már
túlságosan agresszívan hajtana neki valaki a pályaelemeknek. Először
egy csengőra gondoltunk. Ha jól van beállítva akkor kisebb ütközésekre
nem történik semmi, de a durva nekihajtásokra megszólalna és ezek a
megszólalások plusz másodpercekkel lennének honorálva. Mondjuk
minden csengetés +10...20 sec.
A csengővel az a bajom, hogy szólhat igen hallkan is, és akkor ebből
vita lesz, hogy szólt, vagy nem szólt? Ha éppen csak megszólal mert
az ütés nem volt olyan nagy, akkor ki fogja eldönteni, hogy most
ez csengetés, vagy nem csengetés?
Aztán eszembe jutott valami:

Még réges-régen amikor különféle vagyonvédelmi berendezésekkel
foglalkoztam használtunk ilyet autókba. Ez egy higanykapcsoló, egy
bizonyos dőlés esetén a kapcsoló zárja a kontaktust. Autókba voltak
beépítve, hogy ha elkezdik felemelni akkor jelzést adjon a riasztó felé.
Ezeket nagyon pontosan be lehet állítani, hogy hány fokos dőlésre
kapcsoljanak.
Ha egy ilyenhez egy öntartó relés áramkört kötünk, meg egy hangjelzőt,
akkor teljesen egyértelművé tehető mikor szól, mikor nem. Így
érvényesül az "agresszív" hajózás szankcionálása és kiköszöbölhető a
csengő okozta vitahelyzet.
Mit szóltok ehez?
üdv.:SRY