SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 19. - 1:43

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 14 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Mississippi springer projekt
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 16:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Mióta kialakult egy viszonylag népes tábora springereknek, komolyan foglalkoztatott a kérdés, mit lehet még kihozni ezekből a hajókból.
Néhány külföldi honlap, fórum, és meglepődve láttam, mekkora kultusza van ezeknek a "játékoknak". :D
Persze, némi előzetes azért volt.
Nagyobbik fiamnak készült GÖDÉNY II. úszóteste, a Walrus átkonvertált teste volt, és nagyon bevált.
A GÖDÉNY-be tervezett gőzgép, és kazán végülis nem lett beépítve, de hogy ne menjen kárba a munkám, úgy döntöttem, építek egy harmadik, már végső változatot a GÉP-nek.
Idő közben elkészült középső fiamnak is az ajándéka, BÜTYÖK, ami már egy klasszikus springer.
Persze, az idő nem áll meg, s itt a fórumon, kialakult a TOLÓHAJÓ KEDVELŐK BARÁTI KÖRE, ami Zsolt kezdeményezésére, és szervezésében, bárka mozgató versenyt hirdetett.
Nosza rajta, munkára fel. :D
Csak hogy belebotlottam egy igazán nekem való rajzba, a mississippi springerébe.
Így megváltozott a projekt. :D

Sajnos, csak ez az egyetlen rajz volt fönt a fórumon, így mindent át kellett méreteznem, az általam követett 1:20 méretarányra.

Kép

Persze, ennek is meg van a maga előnye.
Itt elő jöhet a kreativitás, és a játék. :D
Egy ilyen hajót, mint egy mississippi gőzös, egyébként is kihívás megépíteni, hiszen jellegzetesen díszes, ráadásul úgy, hogy a fa természetes jellege megmaradjon, megérdemel egy önálló topikot.

Szerintem. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 16:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szokásomhoz híven, megint a felépítménnyel kezdtem a munkát.
Két okból is.
Egy. Az itthon lévő faanyag erre volt elég, az időjárás ráadásul nem volt a legkedvezőbb anyagbeszerzésre. :D
Kettő: Az úszótest megrajzolásánál szembe találtam magam azzal a problémával, hogy springer, vagy nem springer. :D
Végül, egy kompromisszumos megoldást választottam, ami megőrzi a springerek formáját, mégis laposabb az alja, hogy hasonlítson a mississippi gőzösökre is.
Nem kevésbé volt fontos, hogy a gőzgépnek is, meg a kazánnak is kell hely bőven.
Még így is 100 mm lesz a tervezett merülése, ami előzetes számításaim szerint közel 10 kg terhelhetőséget enged meg.
Hiába lesz magas a felépítménye, a teljes tömeg közel 90%-a vízvonal közelébe kerül.
Ez nagyon fontos a stabilitása miatt.

Kép

Kép

Kép

Kép

Ma még sorra kerül a felső fedélzet korlátja, és a kormányállás váza is. :D

Üdv Mindenkinek. :D

Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 17:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Szilveszter!

Szép egy darab lesz ez is ;)
Mik a tervezett méretei? Ez a 10Kg-os terhelhetőség nagyot sejtet :)

Hajrá!

g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 19:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Gábor :D

Képzeld magad elé Halny-t, úgy, hogy kettőt egymásra teszel, és mellé még egy felet. :D
A pontos mérete: Hossz = 880 mm.
Szélesség = 280 mm.
Magasság kémény nélkül = 528 mm.
Lapátkerék átmérő = 240 mm.

Szóval, nem lesz kicsi. :D
Az úszótesten változtattam, de csak annyit, hogy a teljes magassága 160 mm lett volna, én 120 mm-re csökkentettem.
Így egy viszonylag hosszú egyenes szakaszt kaptam aljnak, ami azért kellett, hogy legyen hová beépítenem a kazánt.
Az eredeti springer testbe is belefért volna, de akkor külön be kellett volna építeni egy egyenes szerelőlapot (gép ágyat) , ami megemelte volna a súlypontot.
Így a gépészeti rész tömegközép pontja a vízvonal alá, vagy rosszabb esetben :D a vízvonalra kerül.
Ez életbe vágó a magas, és nagy felületű felépítmény miatt.
Olyan lesz, mint a "kelj fel Jancsi". :D

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 21:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
:D :D :D

Atya világ, hamarosan be is költözhetsz egy saját építésű hajóba, ha
ilyen tempóban nönek a méretek felétek :D :D :D

Jó lesz ez is, igazi látványhajó, főleg, hogy gőzgéppel megy majd.
Minden esetre télire el leszel látva melóval rendesen.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 16. - 5:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Zsolt :D

Sajnos, a "házi szabvány" 1:20 megadja a méreteket. :D
A "beköltözés" még várat magára, de tényleg tervbe van véve két éven belül egy valódi hajó megépítése. :D
Nálunk minden évben augusztus 19.-én van egy lampionos vízikarnevál.
A tavalyi, és az idei elég gyatra volt, így "manómama" azt mondta, legközelebb akkor megyünk, ha mi is hajózunk. :D
Mondhatni, "felhívás keringőre". :D
Ezért is nézegetem gőzgépeket nagyban.
Ha már hajó építésre adom magam, adjam meg a módját. :D
Kazánt már találtam kettőt is a padláson.
Visszatérve Mississippi springerhez, nem is olyan nagy.
Ha az oldal lapátkerekes változatát építeném meg. kisebb lenne néhány centivel, mint GÖDÉNY, de olyanom már van. :D
Itt inkább az emelet az ami látványnövelő, meg a farlapát kerék, ami 240 mm átmérőjű.

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 25. - 19:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Ma volt egy kis időm, így foglalkoztam egy kicsit a projekttel. :D
Elkezdtem gépészkedni. :D
Már régen foglalkoztatott a gondolat, hogy hogyan lehetne gőzgépet építeni eszterga és marógép nélkül.
A Mississippi springerhez egy kéthengeres, kettősműködésű tolattyús gőzgép a legmegfelelőbb.
Kérdés csak az, hogy fog működni. :D
Egyelőre itt tartok. :D

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Ez a két munkahenger.
Eddig csak fűrész, fúrógép, reszelő és gáztűzhely kellett hozzá, mert ennyit megforrasztani azon is lehet.
Sajnos a gázlámpám még mindig beteg.
:(

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 30. - 14:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Azért egy kicsit dolgoztam ma is.
A két henger befejezésre vár.
Az egyik kész, a másik még darabokban, de nem sokáig. :D

Kép

Kép

Még mindig csak fúrógép és reszelő kellett. :D
Remélem, így is marad.

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 30. - 17:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Kivácsian szemlélem a gőzgép alakulását. Irtóra tetszik de konzultáltam "Vlagyimir Gyantáscin" kollégával a nagy orosz forrasztás technikussal és nekem is és neki is az az intuíciónk, hogy 2 légkör nyomás környékén a lágyforrasztás egy kicsit mintha oda kevés lenne, de hangsúlyozom, hogy ez csak megérzés.
Viszont hamarosan teljesül életem egyik nagy álma és az egy kicsit több mint konyhaasztal és fúrógép, de tutti gőzős masinákat tudok majd csinálni :-)

http://picasaweb.google.hu/otako1/Szers ... 6336825730


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 30. - 17:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Így néz ki a két henger összerakva, benne a dugattyúval.
A szelepek még hiányoznak, mert fiaim eljátszották valamerre a popszegecseimet. :D

Kép

Kép

Kezd formája lenni.
Minden esetre, látványos lesz ha működik. :D

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 30. - 19:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Otako :D

Az egy nagyon jó gép, amit kinéztél magadnak.
Az egyel kisebb méretű, a 125-ös is tökéletesen megfelel a mi céljainknak, csak sajnos a pénzügyminiszterem közbe szól. :D
Amíg a ház nincs bepucolva kívűlről, nem gondolkozok gépben.

Ez a gőzgép, amit most csinálok, lényegében azért készül, mert tudom, hogy sokan csak azért nem mernek belevágni, mert nincsenek meg hozzá a gépészeti feltételek.
Ha viszont ez beválik, akkor legalább olyan gép lesz belőle, mint Zsolt LH 502-e.
Az egy jó játék, ez pedig már meghajthat egy modellt is.
A lágyforrasztás, két bár nyomásnál?
A vízvezeték és fűtés rendszereknél használt forrasz anyag, sokkal többet is kibír, feltéve, hogy tisztességesen van megcsinálva.
Én bízom benne, hogy működni is fog, bár az irányváltás még nem világos.
Igaz, mint mondani szoktam, a Tolóhajó, nem tolató hajó. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 30. - 19:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Manópapa!

Ha sikerült bebizonyítani, hogy szerszámgépek nélkül is lehet gépet
építeni (amiben abszolut biztos vagyok). És esetleg szükség lenne
egy-két gépiforgácsolt alkatrészre az üzembiztonság javítása, meg a
teljesítmény növelése érdekében, akkor állok rendelkezésedre.

Nekem nagyon tetszik a gép, remélem mihamarabb kész lesz és
vígan fog pöfögni.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 01. - 5:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Valóban készítenek vízvezetéket és fűtési rendszert lágyforrasztással, de ott a csövek és toldatok jó mélyen egymásba csúsznak és nagy az adhéziós felület. Ez persze nem jelenti azt, hogy itt a gőzgép esetében nem lehet jó. Mint mondtam csak egy megérzés.... Tudom azt is hogy hivatalosan a fűtés és vízcsöveket már ezüsttel kéne forrasztani :-)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 06. - 21:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Boldog és Kellemes ünnepeket kívánok minden modellező társamnak!
Már elég régen jelentkeztem be a fórumra de figyelmesen követtem az eseményeket és csak gratulálni tudok minden újabb elkészült és készülőbe lévő modellhez. Bár most egy időre fel függesztetem az építéseket ki sem látok a sok munkából és a tanulásból.

Kedves Manópapa!

Hogyan haladsz a hajó építésével? Ahogy olvastam mindig építesz valami új hajót valamelyik gyerekednek. Több hajón dolgozol egyszerre ez nem kis munka és időbe telik ezek az elkészítése!
Valami gőzbárka hajó modell dokumentációt tudsz küldeni ami kinyomtatva A4-es lapon M1:1 mint pl la mouette-hez hasonló felépítésü?

Michael azaz Somogyi Miklós
:lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 14 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség