SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 23. - 7:53

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 549 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 37  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 11. - 16:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv.
Találtam egy linket a témához.
http://modelsteam.jeltz.myfreeforum.org ... 36079.html


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 19. - 20:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Sziasztok!

Géza! Napok óta azon gondolkodom, hogy az XB-2G jelű spirituszégő tartájába mekkora
nyomás van ,
Te biztos tudod!

Üdv:feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 20. - 6:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
feco 1 írta:
Sziasztok!

Géza! Napok óta azon gondolkodom, hogy az XB-2G jelű spirituszégő tartájába mekkora
nyomás van ,
Te biztos tudod!

Üdv:feco1


Szia!

Pontosan nem, de úgy gondoltam megnyomatom a biztonsági szelepét - amint időm és lehetőségem van - és abból következtetek a dologra...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 20. - 7:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
feco 1 írta:
Sziasztok!

Géza! Napok óta azon gondolkodom, hogy az XB-2G jelű spirituszégő tartájába mekkora
nyomás van ,
Te biztos tudod!

Üdv:feco1


Szia!

Pontosan nem, de úgy gondoltam megnyomatom a biztonsági szelepét - amint időm és lehetőségem van - és abból következtetek a dologra...

Annyi biztos, hogy a Saito gépeket az Aeronaut forgalmazza Európában, és bizonyos adatok vannak a katalógusokban, ami még igaz is lehet...

http://www.aero-naut.de/produkte/schiff ... inder.html

http://www.aero-naut.de/produkte/schiff ... egend.html


Egyébként egy ilyen Aeronautos beszerzésből "megmaradt" egy lángcsöves burnert várok Karl barátomtól. Remélem azt könnyebben szét tudom szedni. A két lángcsöves verziónál nem szívesen bontanám meg az összeszoritó szalagot, hátha nem tudom visszatenni... :oops: :oops:

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 20. - 21:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia!

Géza az írásodból úgy gondolom, hogy a spirituszégő tartája úgy működik mint egy gőzkazán
amiből nincs gőzelvétel és denaturált szesz van benne víz helyett.
Az elvétel a folyadékfázisú denaturált szesz, az égő gázosítója felé
A gázasitó felé a folyadék áramoljon a tartályba némi nyomásnak kell lenni
Mivel az etilalkohol forráspontja 78,3Cfok ahhoz hogy némi nyomás legyen a tartályba a
tartályba lévő denaturált szesz hőmérséklete 78.3Cfoknál nagyobb kell legyen
Jól gondolom
Vagy rossz az elképzelés?

Üdv:feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 10:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv.

Ferikém nézd meg a link-et amit feltettem, én úgy látom hogy az égőnek a felső részén lévő csőből egy kanóc lóg le a tartály aljáig. Ez feljuttatja az anyagot a csőbe, ott az égő hőjétől gázosodik. Valószínű, hogy több gáz keletkezik mint amit a szelepen keresztül az égő elhasznál, túlnyomás keletkezhet a tartályba, ezért kell a biztonsági szelep.
Ez az én következtetésem, de nem biztos , hogy így van.

Tisztelettel


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 10:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
feco 1 írta:
Szia!

Géza az írásodból úgy gondolom, hogy a spirituszégő tartája úgy működik mint egy gőzkazán amiből nincs gőzelvétel és denaturált szesz van benne víz helyett. Az elvétel a folyadékfázisú denaturált szesz, az égő gázosítója felé
A gázasitó felé a folyadék áramoljon a tartályba némi nyomásnak kell lenni
Mivel az etilalkohol forráspontja 78,3Cfok ahhoz hogy némi nyomás legyen a tartályba a tartályba lévő denaturált szesz hőmérséklete 78.3Cfoknál nagyobb kell legyen Jól gondolom
Vagy rossz az elképzelés?

Üdv:feco1


Szia!

Jól gondolod az alapokat, de részben rossz is lehet az elképzelésed 8) 8) . Ezt azért írom mert több megoldás létezik ilyen típusú égőre. Valóban a leggyakoribb a folyadék felnyomása az elgázosító térbe, onnan pedig az égőhöz. De létezik olyan megoldás, ahol az égő a tartályban van, így annyira felforralja a folyadékot, hogy az egyben az elgázosítást is megoldja...

Kép

A főkép melletti 3 kis kép szemlélteti az elgázosítás (forralás) erősségének állítását. Ha teljesen betolod az égőt, és így a másik oldalon kitolod a lángot a tartály alól akkor csökken a hevítés mértéke (Weak). Ha hátrébb húzod és így behúzod a lángot a tartály alá, nő a hevítés mértéke (Strong).

Természetesen létezik több más (és gyakrabban használt) megoldás, pl a gőznyomással (vagy külső nyomással) folyadék küldése az elgázosító térbe, amit meg lehet támogatni opcionális kanóccal adott esetben...

Mivel elég nagy az érdeklődés az égő kialakítás iránt, írnék pár hozzászólást miként működnek általában, és milyen stratégiával tudtok több infót szerezni az internetről ez ügyben.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 10:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Nem akarok Wikipédiás szöveget írni, de nehéz elkerülni :lol: :lol:

Elsőként tisztázni kell, miért is fáradozunk ennyit, miért nem gyújtjuk meg egy tálkában, az hadd szóljon. Az égés minősége - a felszabaduló hő - jelentősen növelhető több levegő ( adott határig) hozzákeverésével és/vagy az égő anyag felületének növelésével. Lásd erőművi szénpor tüzelés, ahol a finomra őrölt szenet levegővel befújva a kazánba vetekszik az olajtüzelés hatásfokával...

Második dolog az, hogy bármennyire egyszerű és apró szerkezetnek tűnnek ezek a cuccok, mind igen jó elméleti fizikus! :lol: :lol: Működésükben figyelembe veszik az összes létező gáztörvényt, Venturi áramláselméletét, stb...

Harmadik az, hogy - természetesen - nem gőzhajó modellezőknek találták ki ezen szerkezetek elméletét, hanem elsőnek a való életben a kisgőzhajózásban, és természetesen a mindennapi életben - lásd kemping és turistafőzők...

Keressünk rá a "Powered by Boiling Petrol", "Boiling Petrol", "Petroleum Vapor Engine" szavakra és máris el tudjuk helyezni a technika történelemben.

Lépjünk tovább, és koncentráljunk a "kis alkalmazásokra", vagyis a "Petrol" iletve "Multifuel" turistafőzőkre. Ezt a Petrol-Multifuel dolgot hadd magyarázzam később... Szóval ezeknek két fajtájuk van a "Pump Vaporized" és a "Self Vaporized". A "Pump" az úgy működik mint benzinlámpa, egy kis kézi pumpával levegő túlnyomást hozunk létre a folyadék felett és az felnyomja az égőfejhez. A "Self Vaporized" már nagyon hasonlít ahhoz amit mi szeretnénk használni:

Kép

A magyarázat eredetiben és kivonatolt fordításban:

Self-Pressurizing Stoves

It incorporates a small fuel tank to the side of the burner and a coiled generator tube that doubles back to the burner. The stove is preheated by warming with your hands for a minute or so, flipping it over to allow fuel to leak onto the burner star and lighting it to heat up the generator tubes. Once the stove gets up to operational temperature, the heated generator tube boils the fuel in it and transfers heat back to the fuel tank, which in turn heats the fuel in the tank, build up pressure and forces fuel to the generator tubes. The flame is then adjusted by twisting the burner star with a metal hook to open and close the fuel outlet. Since pressure continues to build up as the stove gets hotter and hotter, occasional adjustment of the burner is required.

Vagyis a lényeg:

...Ha eléri az égő a működési hőmérsékletét, a generátor csövek felforralják az üzemanyagot, átadják a hőt a tartálynak, növellve a nyomást a tartályban, így üzemanyagot juttat a generátor csövekbe...

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 11:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Nézzük a dolog információ szerzési oldalát! Az interneten magyar oldalon - eddig 8) 8) - nem igazán lehetett információt szerezni a spiritusz tüzeléssel, főleg ezen formájával kapcsolatosan. A Német modellezők, utána a Francia gőzölők nagyon sok információt osztanak meg az interneten. Azonban kész tényként kezelhetjük, hogy szinte kizárólagosan gázt használnak, gáz alapú megoldásokat ismertetnek. Spiritusz felhasználás a csak "játék" kategóriában gyakori náluk (lásd. Wilesco, Bing, stb..), de ott is csak egyszerű, kanócos égők.

Tovább kell lépnünk és angolszász (Angol és Amerikai ) területre. Onnan lehet "Vaporized petrol" illetve valódi szén tüzelésű megoldásokat ellesni. A szént tüzelést most nem részletezem. Akkor miért is nehéz "spiritus burner" -rel foglakozó cikket keresni. Mert csak "kereskedelmi forgalomban" hívják így a cuccot, a szakkifejezések - az eltérő működési elvű típusok miatt - sokkal szerteágazóbbak. Keresünk "vaporized burner" illetve "vaporized blow torch" vagy "vaporized blow lamp" - szóra. Érdekes lehet számunkra hogy nem "alcohol" hanem "methylene" az üzemanyag szakzsargonja. Itt térnék ki a "Petrol"-"Multifuel" magyarázatára. Bizony ezek az égők nem csak "spiritusszal" mennek hanem "Petrol", "Kerozen", "Paraffin" is lehet - megfelelő fúvóka kialakítással. A petrolt nem kell magyaráznom, a kerozin - repülőbenzin címszóval ismert, a paraffin viszont nem a gyertya hanem a paraffinolaj...
Vagyis ami hajlandó elpárologni, azt elpárologtatják...

A folytatásban nézzük meg az ilyen égők lényegét, vagyis azt a tényt, hogy az elgázosított (elgőzölögtetett) üzemanyagot égetik el.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 11:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Nézzünk egy "mezei" spirituszégőt:

Kép

Meggyújtjuk, és "annyit ég", amennyit a kanócok felszívnak. Az elv továbbfejleszthető, oly módon, hogy az egyik kanócot egy "elgázosító" térbe" helyezzük, és az általa felszívott üzemanyagot egy előmelegítő (segéd) égővel elpárologtatjuk. Néhány példa:

Kép
Kép
Kép

Mindegyikről van YouTube felvétel, megkereshető...
Mindegyik esetben az "etetőcső" gravitációs elven, a kanóc a kapilláris elv szerint telik üzemanyaggal.

A fűtés hatásfokának növelése oly módon történik, hogy zárt tartályba helyezik a folyadékot és nyomást hoznak létre a tartályban. Ez már csak azért is fontos, mert folyadék fogyásakor keletkező vákuum nem engedné azt ki a tartályból... Többféle megoldás létezik:

öreg írta:
Üdv.

Ferikém nézd meg a link-et amit feltettem, én úgy látom hogy az égőnek a felső részén lévő csőből egy kanóc lóg le a tartály aljáig.

Tisztelettel


Valóban van kanócos is, itt elmélkedhetnénk a belső nyomásemelkedés kapillaritásra gyakorolt hatásárol. De mint látható van kanóc nélküli, csak "elgözölt anyag" felnyomós, és van "folyadék" kinyomós verzió is. Lásd ezt:

Kép
Kép

Talán egyelőre ennyit, ha ismét lesz időm folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 27. - 14:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Mint már jeleztem Karl barátom elküldte nekem feleslegessé vált :lol: :lol: Saito cuccát.

Ezt már bátrabban merem majd boncolgatni, ígérem minden méretét pontosan megadom majd...

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 31. - 13:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Szóba került a kooperáció lehetősége a spirituszégők legyártását illetően. Ehhez segítségképpen a kisebbik égő körvonalrajza. Tájékoztatásul annyit, hogy az égő gyárilag 500 - 700 ccm kazánokhoz készült.

Kép

Az égőfejhez ( fúvóka méret, tartó, szelep..) csinálok részletrajzot amint időm engedi.

Milyen fő részelemeket lehetne gyártásba szétosztani:

a.,
Átmérő 50 - 60 mm-es 0,8 sárgaréz csőből + ugyanilyen vastag Sr - lemezből a tartály. Ide már egy présszerszám elkelne a "kupakok" sorozatgyártásához...

b.,
Lehet agyalni az égőfej kialakításának technológiáján. Ez gyárilag 16mm tömör rúdból van forgácsolva. De elképzelhető 16mm-es, 1,2 falvastagságú sárgaréz csőből + a végébe erősített fúvóka egységből...

c.,
Az égőfej tartó, ami egyben magába foglalja a tűszelepet tiszta forgácsoló munka...

d., Ha mindez megvan, egy kis ezüsttel forrasztás...

Szóval, még egyszer: a részletrajzokat folyamatosan készítem.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 01. - 22:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv !

Több hete, illetve hónapja nézegetem, olvasgatom ezt a Témát a gőzgépekről és nagyjából 2hete tudatosult bennem, hogy építenem kell egy egyszerű, számomra is kivitelezhető gőzgépet.

Ezek után nekiálltam átverekedni magamat a tervrajzok rengetegén amik itt a fórumban megtalálhatók voltak, a választás egy külföldi oldalon talált modellre esett, azt hiszem az oldalt ahol találtam Tamásbá tette közzé.
http://www.john-tom.com/html/ElmersEngines.html

Ezt a gépet választottam amint megláttam az oldalon, beleszerettem a vezérlésébe :D
Kép
Kép

A tervek tehát már megvoltak, szerencsére pontos rajzokat találtam a szerkezetről, apró szépséghibája, hogy angolszász méretezéssel van ellátva a rajz, de ez nem jelent leküzdhetetlen akadályt.

Ezek után jöhetett a kivitelezés első szakasza az alapanyag beszerzése, a topicok átolvasása közben többször is említést tettek a fórumozó társak a Szabolcs utcai színesfém kereskedésről ezért itt szereztem be a nyersanyagot.
Kép

A kivitelezést ma kezdtem el az iskolám tanműhelyében, szerencsére gép és szerszámügyileg nagyon jól felszerelt, a Műszaki tanáromnak pedig kifejezetten tetszett az ötlet, hogy egy ilyen masinát szeretnék építeni.

A munkát az egyik fő szerkezeti elem "gyártásával" kezdtem talán a gép váz a helyes kifejezés rá (remélem a hozzáértők kijavítanak!).
A darabolást is géppel végeztem a jól felszerelt géppark segítségével.
Kép

A nagyjából méretre vágott munkadarab oldalait marógép segítségével méretre martam.
Kép

A méretre marás után feljelöltem a kivágandó részeket:
Kép

Majd a már említett fűrészgéppel méretre vágtam a munkadarabot.
Kép

Ezek után elkezdtem méretre marni a bejelölt levágott oldalak. erről már nincs képem.

Egyenlőre ma eddig jutottam.

Szerintetek érdemes lenne egy saját topicot nyitni a dolognak, vagy itt folytassam?
Hogyha van rá igény tehát a kíváncsi rá valaki, akkor folytatom itt a dokumentálást, hogyha viszont nem kíváncsi rá senki akkor nem erőltettem a dolgot.

Természetesen minden jellegű kritikát szívesen fogadok :roll:


Mindenkinek további szép estét kívánok :lol:


(A moderátoroknak üzenem, hogyha úgy vélik, hogy rossz helyen van a hozzászólásom akkor legyenek szívesek áthelyezni azt.)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 02. - 0:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

A hozzászólás jó helyen van (bár ha nyitnál neki egy külön topicot, akkor
az "csak a tied" lenne, és mindenki könyebben megtalálná, de ez csak
egy javaslat)

Várjuk a folytatást.....


Üdv.: SRY

( Ne kinlódjál az új Topics-al igy legalább mindenki látja!
Nagyon ügyes vagy és gratulálunk. Tamásbá )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 03. - 19:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Itt az egyszerűsített gyártási rajz a spirituszégőhöz. Nem jelöltem be olyan méreteket ami a rajzról jól következik és nem okoz gondot 4-5 mm eltérés, nem jelöltem be ha a rajzból következik pl. a menet mérete ( 4 rúdon 4 menet...)

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 549 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 37  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség