SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
TÖRP-E http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=26&t=938 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 06. - 12:43 ] |
Hozzászólás témája: | TÖRP-E |
Üdv. mindenkinek! Aki ismeri az eddig gyerekeknek és "kezdő" modellezőknek tervezett repülőgépeimet annak már a TÖRP-E név is sejtethet valamit. És bizony nem tévedés, ez a repülőgép a következő lépése a MANÓ siklómodellel ( http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) megkezdett sorozatnak. A MANÓ még csak egy kis siklómodell volt, majd jött a KOBOLD gumis modell, ahol már a motoros repülés szépségeivel lehetett ismerkedni. Ennek folytatásaként elkezdtem számolni, tervezni a TÖRP-E modellt. A név nagyon beszédes, mert egyfelől kisnövésű mesehősről lett elnevezve (mint elődei). A TÖRP a kicsinységére utal, mivel az eddigi számítások szerint 800 mm lesz a fesztáv, az -E pedig a gép elektromotos meghajtására való utalás. Szóval a TÖRP-E egy szabadonrepülő-, vagy R/C elektromotoros modell. Egyenlőre számok alakjában létezik a gépezet: Fesztáv:800 mm Teljes hossz:615 mm Szárnyfelület: 11,16 dm2 Vízszintes csillapító felülete: 2,89 dm2 Repképes össztömeg: 126 gramm Felületi terhelés: 11,3 g/dm2 Vízszintes repülési sebesség (4°állásszögön): 5,44 m/sec (19,58 km/h) Szárnyszelvény: Jeff Raskin Foil A gép egy parasolos szárnyú, kompozit építésű szerkezet lesz nagyon hasonló mint a POBER PIXIE modellem, de annál egyszerűbb kialakítású. Az elképzelés szerint farokcsúszós futóművet kap, de lesz rajta második futóbekötési pont is, hogy fel lehessen szerelni úszótalpakkal is. A repülési sebessége igen alacson (5,44 m/sec) ami egy felnőtt ember intenzív futási sebessége nagyjából. A kormányszervek a magassági és oldalkormányra korlátozódnak, csűrő nem lesz. A gép R/C üzemmódban és szabadonrepülő elektromotoros modellként is megépíthető, bár ez utóbbi verziót nem hiszem, hogy sokan kipróbálják majd. A repülésbiztonságot a szárny -1 fokos negatív elcsavarása, és a nagy stabilitást eredményező farokrész kialakítás biztosítja. Tehát ez egy magától is repülő, lassú modell lesz, ami egy jó belépő lehet az R/C modellezés világába. Az építés a már ismert depron-fa kompozit lesz, nagyjából ugyanazok a technológiák lesznek alkalmazva, mint a KOBOLD, és POBER PIXIE modelleken. Eddig kb. 10 oldalnyi számítás készült el és egy stabilitási munkarajz. A további fejleményekről majd beszámolok. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 06. - 13:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
Még egy érdekes adat a kalkulációból: A legkisebb elméleti repülési sebesség: 4,08 m/sec (14,68 km/h) A legnagyobb sebességet nem tudom kiszámolni, mert nincsenek szilárdsági adataim.....bár lenne olyan műhelyem, hogy ilyesmit is tudnék mérni. üdv.:SRY |
Szerző: | Jabag [ 2009 jún. 07. - 4:30 ] |
Hozzászólás témája: | |
Még beleteszünk egy időzítőt és máris megvan az F1KE kategória minimális 144 grammos súlyhatára (Igaz hogy ott a 12 dm2 hordfelület lehetne.) |
Szerző: | Feco1 [ 2009 jún. 07. - 9:30 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nagyon várjuk az unokákkal a TÖRP-E modell rajzait. Igérem több példányba megépítjük az RC változatát, mivel több fiú unoka van. A MANÓ-ból is 5 darabot építettünk, nagyon szépen repülnek. Előtte a KOBOLD gumis változatát szeretnénk megépíteni. Sry mester Recsken igéretet tettél, hogy a KOBOLD rajzait valamilyen formában megkapjuk. A gyerekek azóta is kérdezik mikor csináljuk a repülőket. Üdv.feco 1 |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 07. - 10:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
feco 1 írta: Nagyon várjuk az unokákkal a TÖRP-E modell rajzait. Igérem több példányba megépítjük az RC változatát, mivel több fiú unoka van. A MANÓ-ból is 5 darabot építettünk, nagyon szépen repülnek. Előtte a KOBOLD gumis változatát szeretnénk megépíteni. Sry mester Recsken igéretet tettél, hogy a KOBOLD rajzait valamilyen formában megkapjuk. A gyerekek azóta is kérdezik mikor csináljuk a repülőket. Üdv.feco 1 És nincs is elfelejtve....csak annyival toldanám meg a dolgot, hogy lesz hozzá építési leírás is, ami most készül.....pontosabban most egy szuper jó marhavadas készül, mert ez volt a család óhaja vasárnapi ebédként, de ha kiszabadulok a konyhából megyek le a műhelybe és már faragom is tovább a KOBOLD-ot, és indul a leírás, no meg a rajzok is. A TÖRP-E tervezése annyira elkapott, hogy tegnap este 80%-ra befejeztem a rajzokat is, igaz ma 01.30-ra lett meg, de ha elkap az ihlet nem tudok megállni. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 07. - 11:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jabag írta: Még beleteszünk egy időzítőt és máris megvan az F1KE kategória minimális 144 grammos súlyhatára (Igaz hogy ott a 12 dm2 hordfelület lehetne.) T. Jabag! Az adatokban szereplő 11,16 dm2 hordfelület, csak a szárnyra vonatkozik. Tervezéskor én nem vonom össze az összes vízszintes felületet, mert nagyon félrevezető lehet. A versenyszebályok szerint viszont az összes vízszintes vetületű hordfelületet kell figyelembe venni és az a TÖRP-E esetében 14,05 dm2, mivel a vízszintes vezérsík 2,89 dm felületű. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 07. - 11:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Csak elrettentés képpen : Eggyi mindent számolok ki a tervezés során. Még a gépből egy balsapálcika sincs levágva és már tele vagyok adatokkal, mint kutya bolhával (aki elég mazochista az nekiállhat végigmazsolázni a számokat sok érdekesség kiderül belőle a gépről) ADATOK Szárny adatok: Fesztáv: 800 mm Húrhossz a tőben: 150 mm Húrhossz a szárnyvégen: 130 mm Trapézviszony: 5,7 Szárnyfelület: 11,16 dm2 Elcsavarás : -1° Nyilazás: -0,95° (előre) Szárny „V” állás : 5 ° (??) Szárnyszelvény : Jeff Raskin Foil Állásszög: 3…4 ° (??) Felhajtóerő tényező 3° állásszögön (cy): 0,57 Felhajtóerő tényező 4°állásszögön (cy) : 0,63 Felhajtóerő tényező 10,3° állásszögön (cy) : 1,12 Felhajtóerő tényező a legjobb siklószámon (cy): 0,73 Legjobb siklószámhoz tartozó állásszög: 5,28 ° Átesés előtti legnagyobb állásszög: 10,3° Vízszintes vezérsík adatok: Fesztáv: 340 mm Húthossz a tőben: 110 mm Húrhossz a végen: 60 mm Trapézviszony: 4,0 Felület: 2,89 dm2 Szárny, vezérsík arány: 25,89 % Nyilazás: 7,82° (hátra) Magassági kormány felülete: 0,85 dm2 Magassági kormány/vízszintes vezérsík arány: 29,4% Szárny kilépő-él, vízszintes v. belépő-él távolság: 205 mm Alkalmazott szelvény: síklap Állásszög: 0° Összes vízszintes felület Összes vízszintes felület: 14,05 dm2 Függőleges vezérsík adatok:[b] Magassága: 112 mm Húthossz a tőben: 120 mm Húrhossz a végen: 48,3 mm Függőleges vezérsík felülete: 0,87 dm2 Oldalkormány felülete: 0,2 dm2 Oldalkormány aránya a fűggőleges vezérsíkban: 22,98% [b]Számított stabilitás adatok: Szárnyfelület: 11,2 dm2 Vízszintes vezérsík felülete: 2.9 dm2 Összes felület: 14,1 dm2 Szárny közepes aerodinamikai húrja: 140,2 mm Vízszintes vezérsík közepes aerodinamikai húrja: 87,5 mm Szárny oldalviszonya: 5,7 Vízszintes vezérsík oldalviszonya: 4,0 Leáramlás mértéke a szárnyon: 4,5 Leáramlás mértéke a vízszintes vezérsíkon: 3,9 Súlypont helye a szárny belépőéltől 16% stabilitásnál: 44,1 mm Súlypont helye a szárny belépőéltől 8% stabilitásnál: 55,3 mm Kiinduló tömeg adatok: RC elemek Szervo: Robbe No.8524 (2 db) : 9 gramm Motor: Terra Hobby TH-OR2024-1600 : 17 gramm Szabályzó: 12A : 9 gramm Vevő: GWS R6N: 9 gramm Akkumulátor: Quantum Power QP-300 2S / 15C , 7,4V 300 mAh : 21 gramm Összes R/C elem számított tömege: 65 gramm Összes R/C elem mért tömege: 66 gramm Sárkánykányszerkezet tömege: (tervezett) Összesen: 60 gramm Összes tömeg: Repképes össztömeg: 126 gramm ELŐZETES SZÁMÍTÁSOK Össztömeg: 126 gramm Szárnyfelület: 11,16 dm2 Felhajtóerő tényező (4°állászögön) :0,63 Légsűrűség (25 °C-on): 1,1843 kg/m3 Gravitációs gyorsulás: 9,81 m/sec2 G = m*g = 0,126 * 9,81 = 1,236 N v = 5,44 m/sec (19,58 km/h) Repülési sebesség legjobb siklószámon Felhajtóerő tényező (5,28°állászögön) :0,73 V = 5,06 m/sec (18,21 km/h) Legkisebb repülési sebesség (átesés előtt 10,3°állásszögön) Felhajtóerő tényező (10,3°állászögön) :1,12 V = 4,08 m/sec (14,68 km/h) Felületi terhelés (csak szárnyra): 11,29 g/dm2 Nagyjából ennyi. Természetesen mint minden repülőgép esetében a végső repképes össztömeg biztosan nagyobb lesz, így a sebességek is nőni fognak picit, de az az Airbus-tól az UL gépekig mindenhol ez történik, így én sem akarok kilógni a sorból üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 07. - 13:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Amíg alakul a Törp-E feltettem a KOBOLD végső rajzait az oldalamra: www.sry.atw.hu http://users.atw.hu/sry/keptar/kobold_pdf.zip lehet alkotni üdv.:SRY |
Szerző: | user_565 [ 2010 márc. 23. - 7:54 ] |
Hozzászólás témája: | kobold építési dokuja |
Kedves SRY mester Manó után szeretném megépíteni a KOBOLD-ot. Kérem legyen szíves az építési dokuját részemre hozzáférhetővé tenni. Köszönettel: fvarga76 |
Szerző: | sry [ 2010 márc. 23. - 8:21 ] |
Hozzászólás témája: | Re: kobold építési dokuja |
fvarga76 írta: Kedves SRY mester Manó után szeretném megépíteni a KOBOLD-ot. Kérem legyen szíves az építési dokuját részemre hozzáférhetővé tenni. Köszönettel: fvarga76 Üdv. Van valami tárhelyed, vagy feltöltőhelyed? Oda felteszem neked. Sajnos a Fotoalbum szolgáltatás a hó végén megszűnik (a fene enné meg őket) így azt már nem lehet használni. Ha nincsenek ilyen tárhelyeid, akkor kitalálunk valamit. Üdv.: SRY |
Szerző: | user_565 [ 2010 márc. 23. - 9:18 ] |
Hozzászólás témája: | emil cím |
Kedves SRY ! Köszönöm a gyors választ. Címem: fvarga76@gmail.com Köszönettel:fvarga76 |
Szerző: | user_565 [ 2010 márc. 24. - 11:11 ] |
Hozzászólás témája: | manó |
T. SRY mester A KOBOLD rajzát megtaláltam, ha van építési leírás szükséges lenne. Tekintettel, hogy abszolút kezdő vagyok a rajzból nem derül ki részemre a motor ill. az orr rész elkészítése. Szeretném elsőnek a MANÓ-t elkészíteni , a pdf fájlt nem tudom letölteni mert valami hibát jelez. Kérem a fentieket részemre elküldeni az fvarga76@gmail.com címre. Köszönettel: Fvarga76 |
Szerző: | user_1636 [ 2011 jún. 22. - 20:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Mikor lesz kész a Törp-E tervrajza? |
Szerző: | sry [ 2011 jún. 23. - 12:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Edem írta: Mikor lesz kész a Törp-E tervrajza? Üdv. Végül is kész vannak, csak a "nagy" érdeklődésre való tekintettel nem foglalkoztam vele. De milyen repülőmodellt szeretnél? Mert rajzom az van bőven Üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |