Üdv. Mindenkinek!
Hosszas szünet után végre elvégeztem a szükséges számításokat és
módosításokat a kis Néprepülőn. A modell eredetileg a főkivitel tökéletes
másolata volt, minden méretében, de mint kiderült ez egyáltalán nem
megfelelő. Ha valaki ücsörög a nyergében, vagy R/C modellként
építi meg akkor így is nagyon jól, és élvezetesen repül, de
szabadonrepülőben valami gyalkázatos. Mindhárom főtengely körüli
stabilitással gondok voltak, így aztán hosszas álligatás után is igen
nagy szerencse kellett, hogy egy szépet repüljön.
Ezért átterveztem, persze megőrizve az eredeti jelleget, és körvonalat.
Több lényeges és sok apró módosítás történt, és néhány olyan átalakítás
bekerült a tervek közé amiket most nem végeztem el, mert azokat csak
a következő példányra vezetem fel.
Az átalakítások a következőek:
1.) A bal oldali szárnyra került egy kis csűrőlap. A szárny
súlyszimmetriáját megőrzendő a jobb oldalra pedig egy kis súlyt (ez
a sárga dekor alatt rejtőzködik) A csűrő mozghatható, és nagyban segíti a
gép beállítását. Végül is addig van rá csak szükség míg minden a
helyére nem kerül, de addig igen jó szolgálatot tesz. A kialakítása lehetne
szebb is, de egy meglévő szárnyba kellett beleműteni, a következő
példánynál ez már elengánsabb lesz, mert eleve beletervezezem és
beépítem szárnyba.
Egyszer olvastam valahol, egy CO2-s profitól, hogy minden kormány
legyen mozgatható
az is tudom ám hol :
http://users.atw.hu/sry/cikk60.htm Tanulság: nem elég csak
olvasgatni, fel is kéne fogni az olvasottakat és alkalmazni is kéne
2.) Talán ezzel kellett volna kezdeni. Itt van a fő problémák
megoldása. A gyalázat hosszstabilitást sikerült rendbetenni. A megoldás
nem túl szellemes, mondhatni ősi repülőgéptervezői eljárás, már
Blériot is ezt alkalmazta ha nem volt elég az életmentő hosszstabilitás.
Növeld a stabilizáló-felületet, vagy növeld a felület erőkarját a szárny
aerodinamikai középpontjához képest (vagy mind a kettőt egyszerre).
Így a felület megnőtt 44%-al az erőkar meg 5,5 mm-el, és láss csodát
megszünt a bólogatás, tekergés, zuhanási hajlam stb.... pár óra
számolás után ez az átalakítás is eltartott egy darabig, de megérte.
3.) A motoron is változtattam kapott 2°-ot lefelé, az oldalra 2°
maradt, igaz így kőröz picit motorjárat alatt (jobb lenne 3°) viszont
nem megy messzire, ami nem elhanyagolható, mert sem futni, sem
gyalogtúrázni nem szeretek igazán.
4.) Kicsit megnöveltem az állásszöget is, kb. 1 fokkal, így lasabban
repül. Lehetne még emelni ezt egy picit, de akkor már ott lenne az
átesés veszélye, így nem kockáztatunk, jó lesz ez így is.
Ami nem történt meg : A szárny "V" állását növelni kell majd egy
picit, olyan 2-3 °-nyit, és akkor ha elbillen oldalra nem kezd egy
nagy spirálba, hanem összeszedi magát, de ezt már csak a következő
példányon csinálom meg.
Végül is sikerült egy nagyon jó kis gépet összehozni. Most jön az, hogy
reptetem-reptetem-reptetem és figyelem mit művel, hol kell még ezt-azt
változtatni rajta.
üdv.:SRY