SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 05. - 4:23

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 125 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 16. - 13:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Attila!

Mert türelmetlen voltam és nem vártam ki a megfelelő időjárást. A
lökéses szél meg olyan, hogy egy ilyen kis mütyűrt simán lecsavar az
égből.

Ezt is lenyomta mint a bélyeget, még volt bőven CO2 a tankban is.
Valahogy ez a CO2 filmezés nem akar nekem összejönni. Azokról a
reptetésekről nem készül felvétel amik jók voltak, mert vagy egyedül
voltam, vagy a kamera merült le, vagy a kamerás ember ment el
világgá közben. Amikor meg van kamerta, akkor meg a reptetés nem
ment....tiszta ciki....de már rendesen be van lőve a technika így remélem
hamarosan tudok prezentálni valami értékelhető felvételt.


üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 19. - 12:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Szia Attila!

Mert türelmetlen voltam és nem vártam ki a megfelelő időjárást. A
lökéses szél meg olyan, hogy egy ilyen kis mütyűrt simán lecsavar az
égből.

Ezt is lenyomta mint a bélyeget, még volt bőven CO2 a tankban is.
Valahogy ez a CO2 filmezés nem akar nekem összejönni. Azokról a
reptetésekről nem készül felvétel amik jók voltak, mert vagy egyedül
voltam, vagy a kamera merült le, vagy a kamerás ember ment el
világgá közben. Amikor meg van kamerta, akkor meg a reptetés nem
ment....tiszta ciki....de már rendesen be van lőve a technika így remélem
hamarosan tudok prezentálni valami értékelhető felvételt.


üdv.:SRY


Ööö izé, hááát, sok szerencsét a következő reptetéshez :))
Remélem, az szerencsésebb lesz, amikor épp lesz ott egy kamera is :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 02. - 20:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Hosszas szünet után végre elvégeztem a szükséges számításokat és
módosításokat a kis Néprepülőn. A modell eredetileg a főkivitel tökéletes
másolata volt, minden méretében, de mint kiderült ez egyáltalán nem
megfelelő. Ha valaki ücsörög a nyergében, vagy R/C modellként
építi meg akkor így is nagyon jól, és élvezetesen repül, de
szabadonrepülőben valami gyalkázatos. Mindhárom főtengely körüli
stabilitással gondok voltak, így aztán hosszas álligatás után is igen
nagy szerencse kellett, hogy egy szépet repüljön.

Ezért átterveztem, persze megőrizve az eredeti jelleget, és körvonalat.
Több lényeges és sok apró módosítás történt, és néhány olyan átalakítás
bekerült a tervek közé amiket most nem végeztem el, mert azokat csak
a következő példányra vezetem fel.

Az átalakítások a következőek:
Kép

1.) A bal oldali szárnyra került egy kis csűrőlap. A szárny
súlyszimmetriáját megőrzendő a jobb oldalra pedig egy kis súlyt (ez
a sárga dekor alatt rejtőzködik) A csűrő mozghatható, és nagyban segíti a
gép beállítását. Végül is addig van rá csak szükség míg minden a
helyére nem kerül, de addig igen jó szolgálatot tesz. A kialakítása lehetne
szebb is, de egy meglévő szárnyba kellett beleműteni, a következő
példánynál ez már elengánsabb lesz, mert eleve beletervezezem és
beépítem szárnyba.
Egyszer olvastam valahol, egy CO2-s profitól, hogy minden kormány
legyen mozgatható :roll: az is tudom ám hol :
http://users.atw.hu/sry/cikk60.htm Tanulság: nem elég csak
olvasgatni, fel is kéne fogni az olvasottakat és alkalmazni is kéne :D

2.) Talán ezzel kellett volna kezdeni. Itt van a fő problémák
megoldása. A gyalázat hosszstabilitást sikerült rendbetenni. A megoldás
nem túl szellemes, mondhatni ősi repülőgéptervezői eljárás, már
Blériot is ezt alkalmazta ha nem volt elég az életmentő hosszstabilitás.
Növeld a stabilizáló-felületet, vagy növeld a felület erőkarját a szárny
aerodinamikai középpontjához képest (vagy mind a kettőt egyszerre).
Így a felület megnőtt 44%-al az erőkar meg 5,5 mm-el, és láss csodát
megszünt a bólogatás, tekergés, zuhanási hajlam stb.... pár óra
számolás után ez az átalakítás is eltartott egy darabig, de megérte.

3.) A motoron is változtattam kapott 2°-ot lefelé, az oldalra 2°
maradt, igaz így kőröz picit motorjárat alatt (jobb lenne 3°) viszont
nem megy messzire, ami nem elhanyagolható, mert sem futni, sem
gyalogtúrázni nem szeretek igazán.

4.) Kicsit megnöveltem az állásszöget is, kb. 1 fokkal, így lasabban
repül. Lehetne még emelni ezt egy picit, de akkor már ott lenne az
átesés veszélye, így nem kockáztatunk, jó lesz ez így is.

Ami nem történt meg : A szárny "V" állását növelni kell majd egy
picit, olyan 2-3 °-nyit, és akkor ha elbillen oldalra nem kezd egy
nagy spirálba, hanem összeszedi magát, de ezt már csak a következő
példányon csinálom meg.

Végül is sikerült egy nagyon jó kis gépet összehozni. Most jön az, hogy
reptetem-reptetem-reptetem és figyelem mit művel, hol kell még ezt-azt
változtatni rajta.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 03. - 9:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Elkezdtem rajzba "önteni" a módosításokat. Először is egy olyan modellt
készítettem el amit már nagyon régen szerettem volna, csak nem volt
idegzetem hozzá :D

A scale modellek egyik sarkallatos pontja (szerintem) a gépben ülő
ember. Sok olyan repülőgép van aminek a nyitott fülke miatt hozzá
tartozik a körvonalaihoz a benne ülő ember is. Persze a modellező
általában nem szobrász és e miatt rosszul és aránytalanul ábrázolja az
emberi figurát.

Ezért készítettem egy "ember modell"-t. Persze egyenlőre csak
rajzban, de ez a kis fickó már beilleszthető a CAD-prodzsektekbe, és
így sokkal élethűbb arányosabb bábuk, figurák készíthetőek a
modellekhez. Mivel a Volksplane eredeti "pilótáját" elneveztem
Jocókának, ennek a rajzolt figurának is ez lett a neve.

Íme Jocóka:
Kép
Ez egy sematikus anatómiai humán modell. Tekergethető, a kívánt
pozícióba alakítható.

Így néz ki Jocóka amikor a Volksplane kormánya mögött ül:
Kép

Remélem a jövőben ez a kis buborék-fickó segíteni fog a pontosabb,
szebb makettmodellek kialakításában.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 03. - 21:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ma összejött az a szerencsés állapot, hogy egy időben egy helyen volt
a kis CO2 motoros modell, a megfelelő időjárás, és a videós ember.
Így készült egy kis CO2 repkedős, szabadonrepülős videó:

A videó megtaláltható az oldalamon:
http://www.sry.atw.hu
azon belül is a repülőgépes rovatban, a videók között:
http://users.atw.hu/sry/repgep.html#videok

Nézzétek meg!

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 18. - 20:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Épül a második példány az Evans Volksplane-ből :D Ezt már Recsk-re
szánom:

Kép
Egy garnitúra szárnyborda.

Kép
A szárnyközéprész blokkja

Kép
Ez meg a jobb szárnyfél, még csomólemezek és szárnyvéglemezek
nélkül.

Remélem hamarosan elkészül és tudok eleget gyakorolni vele a
verseny előtt.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 23. - 8:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Kész a szárny konstrukciója, már csak bevonásra vár, de az még
arrébb lesz, mert az egész gépet egyszerre szeretném majd
bevonni és festeni (így csak egyszer kell kitakarítani a festékszóró
pisztolyt :D )

A kész szárnyszerkezet 12 gramm lett, egy 1 grammal több mint az
előző példányé volt. Viszont ebben a szárnyban már van rendes csűrő
beépítve a bal szárnyfélbe. Így a csűrőt és a másik oldalon az
ellensúlyát sikerült 1 gramm-ból megoldani.

Kép

A csűrőlap afféla földön állítható merev trimm-ként működik, az az
lehet hajligatni, álligatni, így sokkal könnyebb beállítani a modellt, és
a törés veszélyét is minimalizálni lehet.

A "V" állás nagyobb lett, hogy a gép iránytartása és keresztstabilitása
javuljon. Úgy néz ki alsószárnyas gépeken nem szabad spórolni a
"V" állás mértékével, ha azt szeretnénk hogy kielégítóek legyenek a
keresztabilitási viszonyok.

Kép

A képen a szárny kiegyensúlyozás után, bevonásra várva látható.
Nem könnyű munka rendesen kiegyensúlyozni egy szárnyat, elérni,
hogy így megálljon egy élen, de megéri, mert szabadonrepülő
modelleknél a súly asszimmetria nagyon komoly következményekkel
járhat.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 27. - 22:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Van már törzsdoboz is:

Kép

Az a szerencsés állapot van, hogy amíg a gép épül, az előzővel
próbálgathatom a beállításokat, illetve a technikai újjítások
működőképességét. Így ma sikerült valami eszméletlen jó beállítást
találni. Felment olyan 25-30 méterre, másfél nagy körön, finoman
emelkedve, majd a motor lejárta után szépen elvitorlázgatott, öröm
volt nézni, ahogy álló légcsavarral rója a köröket. Fagyasztás nem volt,
mégis 45 másodpercet repült.

A végén még lesz valami ebből a néprepülő-modellből.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 31. - 20:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Sajnos a recski versenyre két Volksplane modellem lesz :( Miért
sajnos? Mert ez csak úgy jöhet össze, hogy az épülő új mellé teljesen
fel kell újítani az első példányt.

Röviden a történet.

Ma elég gonosz lökdösődős szél volt. Kaptam az alkalmon és már
mentem is ki reptetni a néprepülőt, hogy legyenek tapasztalatok, és
megfeleő beállítások rossz időre is. Kicsit orrnehézre állítottam, és
tényleg jól repült. Elindítottam vagy 8-10x amikor beütött a baj.

Egyre erősödött a szél, de nem is ez volt a baj, hanem az, hogy
kezdett össze-vissza fújni. Elengedtem a gépet, a szélhez képest jobbra
kicsit. Szépen ment is felfelé és alig távolodott mivel erős volt a
szembeszél. Mint egy lift emelkedett. Fenn elkezdett szépen jobbra
fordulni ..... szuper....ahogy kell.... aztán :shock: hirtelen balra fordult
és oldalszében sodródva emelkedett tovább. Aztán mint egy vadászgép
kb. 15 m magasan kiborított balra. Ebben az volt a legfurcsább, hogy a
talajon pont ellenkező irányban fújt a szél :shock: :shock: 15 m
magasan tökéletesen ellentétes volt a széliránymint lenn. És megindult
hátrafelé , de valami eszméletlen gyorsan. Nem elég, hogy ment mint a
golyó, de még intenzíven ereszkedett is, valami jó kis leáramlásban
lehetett. Megtett így 50-60 métert és egyenesen berepült az automba
:shock: :shock: :shock:

Igen, a nyitott csomagtartó ajtón keresztük berepült a Skoda kombiba,
és ott ütközött a hátsó ülés fejtámlájával. Tulajdonképpen mennyi esély
van arra, hogy egy több kilóméteres tök üres mezőn egy szabadonrepülő
gép látszólag széllel szembe repülve eltaláljon egy 40x130 cm-es
nyílást? Szerintem semmi, de ennek sikerült. Természetesen jól
összetört.

Hát ezért kell teljesen felújítani a gépet. A bal szárnyfél 3-4 helyen tört, a
törzs is több helyen sérült. a Motor és a pilóta megúszta. A farokrész
viszont megsemmisült.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 01. - 8:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na ne.

Videó? :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 01. - 20:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Sajnos videó nincs. Pedig volt nálunk kamera, kettő is, csak éppen én
repülőztem, a feleségem meg napozott. Mondta, hogy videózik, de
én úgy voltam vele, hogy minek,amíg nincs rendesen belőve a gép.
Így sajna nem lett megörökítve a nagy mutatvány.

De mivel a modellező a jövőbe néz, és nem kesereg a múlton ma
belecsaptam a lecsóba. Szétkaptam a törött "jocókát" és elkeztem
restaurálni. A javítás szimultán megy az új gép építésével. Amíg köt
az egyiken a ragacs, addig bűvölöm a másikat. Lehet érdemesebb lenne
mindíg egyszerre két gépet építeni, mert semmivel sem hosszabb idő,
mint egyet.

Az új "Jócókát" ma "talpra" állítottam, az az elkészült a futóműve.
Csináltam egy érdekes kerékgarnitúrát. 10 db. 31 mm átmérőjű 10 mm
vatag kerék sem mutat egyszerre 1 grammot a mérlegen :D Ezt már
nagyon szeretem. A futószárak 0,8 mm-es acélból vannak, forrasztva.

A farokcsúszó kepott egy külön 1 mm-es rétegelt lemez lapot, így
feltehető, hogy ez már nem szakad ki mint az eredeti verzió.
Kép

És itt a két gép egy képen, egy műhelyben, egy asztalon :D :D :D
Kép
Kép

Hiába "testvérek" azért van jónéhány eltérés a két masina között.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 17. - 19:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Elmúlt a repülőnap, majdnem kipihentem magamból a gázturbinák
dübörgését, így a következő NAGY ESEMÉNY-re lehet koncentrálni, ami
a RECSKI CO2 VERSENY. Így újra asztalra kerültek a CO2 modellek.

Az új Volksplane-nek elkezdett alakulni a nózija, a régit meg teljesen
lepucoltam, elkezdtem kijavítani. Van rajta mit bűvölni bőven. Most
éppen úgy néz ki, hogy az új előbb lesz kész , mint a régi javítása :roll:

Kép
Kép

Így már biztosam két gép lesz Recsk-re. Már csak a színeket kell
eldönteni, hogy ne keverjem össze őket :D

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 18. - 17:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kissé meglepett a szárny épitése, pontosabban mondva hogy nem két
fötartót használtál hanem egy darabokból álló felsöt.. Természetesen a
célnak tökéletesen megfelel hisz az alsó tartó van kitéve a
huzó,szakitóerönek és a felsö a nyomóerönek. Nekem kissé szokatlannak
tünik a megoldás de több mint valószinü hogy fogom alkalmazni a
kovetkezö modelljeimben.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 19. - 5:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Peter!

peter írta:
pontosabban mondva hogy nem két
fötartót használtál hanem egy darabokból álló felsöt..


Még csak ezt se :D :D :D én ennél a gépnél egy réges régi megoldást
kotortam elő. Ezt már nagyon kevesek alkalmazzák, mert macerás
elkészíteni. Ez pedig a fésűs főtartó. Az egész főtartó rendszer egyetlen
darab anyagból van. Persze a fótartó anyagát nagyon gondosan kell
kiválasztani.

Kép

Ezzel először nagyon megszenvedtem, ugyanis semmilyen zsugorodó
ragasztót nem szabad használni. A kis bevágások (hiába van bele illesztve
a borda) könnyítése miatt összehúzza a fát a ragacs és a vége az lesz,
hogy ívben felhajlik a szárny. Csak alaktartó vagy térfogat növelő
ragasztót érdemes használni. Vagy a hagyományos enyvet (de ez
már inkább sportteljesítmény), vagy poliurethane alapú D4 jelű
ragasztót. ez utóbbi a legjobb. Így a szárny egyenes marad és nagyon
erős lesz.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 21. - 22:26 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Jelentem kiszobrászkodtam magam. Kész az egyik Volksplane pilótája, a
másik is a Finis-ben van (még csak feje meg nyaka van). Íme egy
összesen 48 milliméter magasságú mellszobor polisztirol habból
csiszolva:
Kép

Jó játék....4-5 órát el lehet szórakozni vele mire elkészül, és ebbe nincs
benne a ragasztó kötési ideje. Lefestve kicsit jobban néz majd ki.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 125 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség