SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Szabadonrepülő helikopter modell! http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=35&t=2181 |
Oldal: 4 / 4 |
Szerző: | sry [ 2013 feb. 19. - 14:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
RecyCopter építés 3. rész: A központi tartószerkezet A "Központi tartószerkezet" fából készül. Ehhez 2 mm vastagságú normál-, vagy kemény-balzafa lemezt használjunk. A rajzból vágjuk ki a fa alkatrészek rajzait ( "motorléc 1", "motorléc 2", "Támaszfa", "Faroktartó", "Motorkonzol"). A rajzok némelyike elég kicsi alkatrészt ábrázol, így célszerű nagy ráhagyással kivágni ezeket a papírból, hogy a másolási eljárás során könnyű legyen őket megfogni.( 33. kép.) 33. kép. Az alkatészeket oldószeres eljárással másoljuk rá a falemezre : http://users.atw.hu/sry/mu6.htm A felmásolásnál külön ügyeljünk az elketrészek szálirány helyességére! Ez nagyon fontos, mert pl. a "Motorkonzol" alkatrész nem megfelelő anyag-szálirány esetén le fog törni a terhelés hatására. Minden rajzon jelölve van a szükséges szálirány. 34. kép. 35. kép. A felmásolt alkatrészeket fémvonalzó mellett sniccerrel vágjuk ki, és ha szükséges csiszolófával igazítsuk ki a vágásvonalakat. 36. kép. A "motorléc 2" alkatrész végeit ferdén munkáljuk le a rajz szerinti méretben: 37. kép. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2013 feb. 19. - 14:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
RecyCopter építés 3. rész: A központi tartószerkezet folytatás Vegyük elő az összeállítási rajzot, fektessük az építőfára és terítsük le folpack-fóliával. Erre azért van szükség, hogy a ragasztások során az alkatrészek ne ragadjanak hozzá a rajzhoz, vagy az építőfához. Először rögzítsük modellező tűvel, vagy gombostűvel a "motorléc 1" alkatrészt. A felrögzítésnél ügyeljünk az alkatrészelhelyezésére, mert a "motorléc 1" alkatrész NEM SZIMMETRIKUS!!! Így nem mindegy, hogy áll az összeállítási rajzon! 38. kép. A "motorléc 1" alkatrészre cianok akrillát ragasztóval (pillanatragasztó) ragasszuk rá a "motorléc 2" alaktrészt, a 39. képen látható módon. 39. kép. Ezt követően ragasszuk a helyére, és a ragasztó megkötéséig rögzítsük modellezőtűvel, vagy gombostűvel a további fa alkatrészeket is. Várjuk meg a ragasztó megkötését! Bármennyire is "pillanatragasztónak" hívják ezeket a ragasztóanyagokat célszerű fél-egy órát várni, mert kb. ennyi idő kell a ragasztóanyag teljes kikristályosodásáig. A ragasztó megkötését követően válasszuk le a "központi tartószerkezet"-et a folpack-al fedett összeállítási rajzról. 40. kép. A "központi tartószerkezet" aljára illesszük fel a "Gumikampó"-t és vékony varrócérnával kösszük össze, bandázsoljuk be őket, majd a cérnabandázst itassuk átt pillanatragasztóval és várjuk meg míg ez megköt. 41. kép. A "központi tartószerkezet" felső részéhez egy kevés (de tényleg nagyon kevés) pillanatragasztóval ragasszuk hozzá a "Csapágycső"-vet, a 42. és 43. képeken látható módom. Mivel a csapágycső nagyobb külső átmérőjű, mint a "Központi tartószerkezet" felső részének szélessége, úgy ragasszuk fel a "csapágycső"-vet, hogy az szimmetrikusan illeszkedjen. 42. kép. 43. kép. A "Csapágycső"-nél is végezzük ez a cérnabandázsolást, és a ragasztást. A bandázsolásnál ügyeljünk rá, hogy az átfogja a "motorléc 1" alkatrész felső részét is! Így a "Motorléc 1", a " motorkonzol" és a "Csapágycső" egy szilárd egységet fog alkotni, és stabilan tartja majd a rotorszerkezetet. 44. kép. Ezzel el is készült a "központi tartószerkezet". Kész van az összes önálló fődarabja a RecyCopter-nek, így már csak az összeszerelés van hátra. 45. kép. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2013 feb. 19. - 20:41 ] |
Hozzászólás témája: | |
RecyCopter építés 4. rész: Összeállítás és reptetés Végre elérkeztünk idáig, összeállíthatjuk a kis masinánkat. A "kabin"-ra ragasszuk fel a "központi tartószerkezet". Ezt végezhetjük olyan ragasztóval, ami nem oldja a hungarocell-t, ilyen pl. az "Új Technokol Rapid" vagy más hasonló ragasztóanyagok. Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a kiválasztott ragasztóanyag oldja-e a habanyagot, végezzünk az építés során keletkezett habanyag hulladékdarabokon prbaragasztást. A "központi tartószerkezet"-t felragaszthatjuk kétoldalas ragasztószalaggal is, ebben az esetben jó minőségű ragasztószalagot használjunk. Ez esetben nem kell száradási, kötési idővel számolnunk. A "kabin" és a "központi tartószerkezet" illesztésénél arra ügyeljünk, hogy a kabin alja a tartószerkezeten lévő "faroktartó" alsó sarkával egy vonalba essen. Ezt a kép pontot a 46. képen nyilak jelölik. 46. kép. Ragasszuk fel a farokrészt és tegyük a motortengelyt a csapágycsőbe. 47. kép. A motortengelyt vágjuk méretre. A csapágycső alatt 15...16 mm-re nyúljon csak ki lefelé. 48. kép. A kilógó részt hengeres fogóval hajlítsuk meg, kialakítva a rotor gumikampóját. Hengeres fogó hiányában ezt a munkafázist végezhetjük kisebb, csőrös laposfogóval is, ekkor a gumikampó is szögletes lesz, ez csak annyi hátránnyal jár, hogy a motorgumi hamarabb fog elöregedni és elszakadni. 49. kép. Motorguminak legjobb a modellező gumi, de ezt nem mindenki tudja beszerezni. Ilyet modellező boltban, szaküzletben kaphatunk, és szerencsére ma már internetes vásárlással is beszerezhető, nem kell hosszasan utánnajárni. A legmegfelelőbb gumimotor 4 szál 1 mm átmérőjű motorgumiból áll. Ennek összes keresztmetszeti felülete 12,5 mm2. Kialakításához az 1 mm átmérőjű motorgumiból készítsünk egy 170-180 mm hosszú gumikarikát, és ezt két rét felfogatva a motortartó kampókra kapjuk meg a megfelelő gumimotorunkat. 50. kép. Ha nem áll rendelkezésre megfelelő gumi alapanyag a gumimotorhoz, akkor használhatunk befőttesgumit, kerékpárbelsőből vágott gumiszalagot, postásgumit stb... bármilyen gumi alapanyagot, de természetesen a kulönféle gumi anyagok egymástól nagyon eltérően viselkedhetnek. A túl vastag gumimotorra kevés fordulat tekerhető fel, és hirtelen "kirúgja" magát ami rövid üzemidőt eredményez. A túl vékony gumira kellően sok fordulat tekerhető fel, és a motor sokáig jár, de nem lesz elég nagy a nyomatéka, így a rotor lassan forog és nem emeli fel a modellt. Az, hogy a rendelkezésre álló gumi alapanyagból milyen vastagságú motort kell készíteni kísérletezéssel határozhatjuk meg. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2013 feb. 19. - 20:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
RecyCopter építés 4. rész: Összeállítás és reptetés folytatás A kész modell bereptetése, beállítása következik. Először is több gumimotort készítsünk. Erre egyrészt azért van szükség, mert 2-3-4 reptetés után pihentetni kell a motorokat, és ezért le kell cserélni. Másrészt ha véletlenül túlhúzzuk a gumimotort, akkor az menthetetlenül elszakad, ilyenkor jól jön a csere. 50. kép. Egy-két motort mindenképpen el kell szaggatni mert meg kell határozni a szükséges felhúzási számot. Kezdjük is ezzel: Hajtsunk fel a motorra 10-20 fordulatot, majd hagyjuk leforogni a motort. Ezt követően hajtsunk fel annyi fordulatot a motorra amennyit csak birunk, a motor szakadásáig. Számoljuk, hogy hány fordulat ment fel a motorra (ez nem is olyan könnyű, mint gondolnánk!!). A kapott felhúzási számból vonjunk le 10%-ot és a továbbiakban az így kapott felhúzási számot hajtsuk fel a motorra. A felhúzott motorral tartsuk függőlegesen a kis helikopter-modellt és egyszerűen engedjük el! Nem érdemes dobni, mert sokkal magasabbra nem fog menni, viszont az indításkor meg fog dőlni és oldalirányban indul el. A RecyCopter-t kicsit tuningolhatjuk is. A "rotortartó"-t fogjuk meg fogóval és kézzel kicsit hajtsuk le a rotorlapátot! Ne a lapát műanyag részét nyomjuk, hanem a "Rotortartó" "L" alakban meghajlított drótrészér nyomjuk meg picit lefelé. Ezzel megnő a rotorlapát állásszöge, és a kis helikopter gyorsabban és magasabbra fog emelkedni. Arra viszont ügyelni kell, hogy ha a gumimotor nem elég erős, akkor a megnövelt állásszög miatt nem fog rendesen felpörögni a rotor és a heli nem fog emelkedni. Ekkor állítsuk vissza az eredeti rotorlapát állásszöget. 51. kép. Innen már csak egy dolog van hátra: reptetni a modellt, játszani vele. Átlagos színvonalon megépített Recycopter modellel, modellezőgumiból készült gumimotorral 8-10 másodperces repülések érhetőek el. Jó szórakozást. Üdv.: SRY ui.: Az összes leírásben szerepló fényképfelvétel nagy méretben megtekinthető itt: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 1860723889 |
Szerző: | sry [ 2013 feb. 26. - 20:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Elkészült a RecyCopter VIDEO-is , itt tudjátok megnézni: http://youtu.be/F_o-mimXb-E Ha valaki megépíti a kis kávédarálót küldjön, vagy rakjon már fel róla pár képet. Jó lenne tudni, hogy nem csak magam szórakoztatom ezekkel az építési leírásokkal. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2013 feb. 28. - 15:16 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Még egy kis kiegészítés a RecyCopter leíráshoz: A modell adatai: Hossz (rotorlapátok nélkül) :187 mm Teljes hossz (rotorlapátok által szelt körrel együtt) : 228,5 mm Rotorszerkezet átmérője: 206 mm Magasság: 125 mm Gumikampó távolság : 86,8 mm Rotorlapátok összes felülete : 0,446 dm2 (2x2231 mm2) Tömeg gumimotor nélkül : 4,3 gramm Motorgumi tömege: 0,8...1,0 gramm Repképes össztömeg: 5,1 ... 5,3 gramm Rotorlapátok felületi terhelése: 11,4 g/dm2 Repülési idő : 6...10 sec Üdv.: SRY |
Oldal: 4 / 4 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |