SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 27. - 3:49

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 06. - 18:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk az építést.

Az elkészült előrajzolás után elkezdhetjük kiszabni az alkatrészeket. A vágásokhoz csak éles pengét használjunk. Tegyünk új, éles pengét a sniccerbe. A tompa penge szaggatja, rongálja a depron anyagot, és nem lehet szép munkát végezni vele.

A vágások során ne akarjuk egy mozdulattal átvágni az anyagot, inkább egymást követő több húzással, enyhény nyomva, a pengét 40-45 fokos szőgben tartva vágjuk át az anyagot. A vágások síkja az alapanyag felületére merőleges legyen.

Kép

Az egyenes vonalak menti vágásokat fémvonalzó mellett végezzük. Hogy mely vonalak egyenesek általában egyértelmű is, de nem mindíg!!! A Jobb oldalpanel(2.) , bal oldalpanel(3.) és a géptörzs(1.) alkatrészek felső részén a szárnyfelfekvő részen is egyenes az alkatrészek kialakítása, itt is fémvonalzó mellett végezzük a megmunkálást.

Kép

Az ívelt részeken először a sniccerrel vágjuk le a felesleges anyagrészeket...

Kép

Majd csiszolófával munkáljuk készre az alkatrészeket. A csiszolófa egy kisméretű fakockából és az arra ragasztott csiszolóvászonból áll. A csiszolóvászon 80-as finomságú legyen, a tapasztalatok szerint ez felel meg leginkábba depron megmunkálásához, ez ennél finomabb hamar eltömődik, a durvább pedig szaggatja az alapanyagot.

Kép

további "speciális" eset a géptörzs(1.) megmunkálásánál a súlykamra kialakítása. Ezt legkönyebben ceruzára, vagy vékony hengeres tárgyra feltekert csiszolóvászonnal oldhatjuk meg.

Kép

A fentebb bemutatott módszerekkel gyorsan kiszabhatjuk az alkatrészeket:

Kép

folyt. köv....

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 06. - 20:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk az építést....

A géptörzs(1.) alkatrészen korábban feljelöltük az oldalpanelek illeszkedési helyét. Pontosabban csak az egyik oldalpanelét, ezért mist a jelölést vezessük át az alkatrész másik oldalára is.

Helyezzünk at építőfára egy egyenes oldalú pakockát (vagy akármilyen más egyenes oldalú, legalább 9-10 mm maras tárgyat) és támasszuk meg az egyik oldalon modellező tűkkel (vagy gombostűkel). Terítsük le folpack fóliával és a fóliára tegyük rá a géptörzs(1.)-et. Toljuk neki a fakocka egynes oldalfalának, úgy, hogy a kockára a szárny felfekvő felület illeszkedjen. A másik oldalon a folpack alá csúsztatott, modellező tűkkel lerögzített, kis fadarabokkal támasszuk meg , szorítsuk neki a fakockának:

Kép

A bal oldalpanel(3.)-t kenjük be vékonyan ragasztóval és helyezzük a géptörzs(1.)-re, oly módon, hogy a bal oldalpanel(3.)-t is nekitoljuk a fakockának, ezzel biztosítva a két alkatrész felső vonalának egy síkban futását. Ez különösen fontos, mert majd ide fekszik fel a szárny és a szárny helyes beállításához egy sík felületen kell felfeküdnie.

A bal oldalpanel(3.) végét illesszük a géptörzs(1.)-ön előzőleg felvitt jelüléshez, majd súlyokkal szorítsuk le. A teljes száradásig maradjanak ebben a pozícióban az alkatrészek.

Kép

A ragasztó megkötését követően szedjük le a súlyokat, fordítsuk meg az immár két elemből álló törzset és a másik oldalán usmételjük meg ugyanezt a folyamatot.

Kép

Itt látható, hogyan alakul ki a gép orr részében a súlykamra, ahogy a géptörzy(1.)-ön kialakított kerek kivégést oldalról lefedik az oldalpanelek.

A géptörzy(1.) alkatrészen pirossal kiemeltem a másik oldalra átvitt illeszkedő jelzést. A jobb oldalpanel(2.) alkatrésznek ehhez és a fakockához kell illeszkednie, szintén a szárny-felfekvő sík pontos kialakítása végett.

Kép

A jobb oldalpanel(2.) felhelyezése után ismét ki kell várni a teljes száradási folyamatot.

A ragasztások megkezdése előtt a megmunkálás során keletkezett depron hulladékon próbáljuk ki a használni kívánt ragasztó anyagot, nem oldja-e a depront ezzel tönkretéve az alkatrészeinket.

Használható ragasztók:
D3 diszperziós ragasztó - megfelelő kötés - lassú száradás
"zöld" technokol - megelelő kötés- lassú száradás
epoxi műgyanta ragasztók (pl, uverapid atb..) - nagyon jó kötés -gyors száradás -nehéz
D4 Pu ragasztó - megelelő kötés - közepes kötésidő -térfogatnövekedés miatt pontatlan
Depronhoz való pillanatragasztó - megfelelő kötés -gyors száradás

Ami biztos nem jó:
Pillanatragasztó (normál)
Technokol rapid "piros"
Palma tex

folyt köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 09. - 20:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk a munkát!

Vagyünk elő egy vastagabb papírlapot (pl. a munkánk elején a sablonok nyomtatásához használt műszaki rajzlapot, névjegykártya-kartont, vagy az ebből levágott hulladékot stb...) és ragasszunk rá kétoldalas ragasztószalagot.

Kép

Ebből az előkészített alanyagból vágjunk le egy 4-5 mm széles csíkot, és ezt (a kétoldalas ragasztószalag védőrétegének eltávolítása után) ragasszuk fel a vízszintes vezérsík(5.) középső, felső részére a vízszintes vezérsík(5.) középvonalába, ahová az előrajzolás során a jelzéseket felvittük.

Kép

Ismét nyomtassuk ki a 4/4 számú rajzot (most elégséges normál fénymásoló papírra nyomtatni a rajzot) és vágjuk ki a vízszintes vezérsík(5.) rajzát, de most a rajzon lévő legnagyobb íveltség vonala jelzésű vonal mentén vágjuk ketté a rajz-sablont:

Kép

Illesszük a rajzot a vízszintes vezérsík(5.)-ra

Kép

A sablon segítségével rajzoljuk meg a legnagyobb íveltség vonalát. Ez fog segíteni a csiszolás során a helyes szárnyszelvény kialakításában.

Kép

A szárnyszelvény egy kettős körszelet szelvény, alul egyenes vonallal, éles be- és kilépőéllel.

Kép

A szelvény legfelső pontjain (a felrajzolt legnagyobb íveltség vonala) ben szabad elcsiszolni a felvitt vonalat. Ez előtt és mögött viszont ívesre kell csiszolni a vízszintes vezérsík(5.)-ot. (lásd fenti rajz). Ezt csiszolófával végezzük, nagyon óvatosan könnyed mozdulatokkal. Aki még nem csinált ilyet először egy hulladék depron darabon gyakorolja kicsit a csiszolást. Nem olyan nehéz, mint amilyennek tűnik, csak kis gyakorlat kell hozzá.

Íhy kapunk egy megcsiszolt fél vízszintes vezérsík(5.)-ot.

Kép

Kép

Itt nyer értelmet a a felragasztott papír-csík, mert ez akadályozza meg, hogy elcsiszoljuk ívesre azt a felületet aminek a törzshöz kell majd illeszkednie.

A fényképfelvételen jól látszik a munka elején felvitt legnagyobb íveltség vonala is, hiszen ezt nem csiszoljuk el, mivel itt van a szelvények legmagasabb pontjai.

Csiszoljuk meg a vízszintes vezérsík(5.) másik felét is.

Kép

A kész vízszintes vezérsík(5.)-on látható, hogy a be-, és kilépő él igen vékony, éles. Ez nagyon sérülékeny és meg kell védeni a behatásoktól. Ezért a belépőéleket belépő-él védő fólia(7.)-ával látjuk el. Ez 20 mm szélességű cellux-ból készül. A cellux szaladot ragasszuk fel a belépőélre a szárny felső részére, és mivel a belépő él ívelt 10-15 mm-ként az ívelt belépő-él érintőire merőlegesen vágjuk be a szalagot:

Kép

A cellux szalagot vágjuk le olya módon, hogy 5..6 mm-re lógjon ki csak a belépő él elé:

Kép

A cellux szalagot (szegmensenként) hajtogassuk vissza a vízszintes vezérsík(5.) alsó felületése, és símítsuk rá.

Távolítsuk el a felső részre a munka elején felragasztott papír szalagot és ezzel el is készült a vízszintes vezérsík(5.)

Kép

Folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 14. - 20:14 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Épüljünk-szépüljünk kicsit MOTOR-MANÓ ügyekben.

Most a szárny(6.) befejezése van soron. A 4/3 sz. rajzból (amit kemny papírra nyomtattunk, és abból vágtuk ki a szárny(6.) sablonját.) vágjuk ki a két szárnyvédő alátét(18.)-et. Ezek egyszerű kartonpapír alkatrészek. Mielőtt kivágnánk őket a majdani hajtásvonalat egy karctűvel ( kihegyezett szeg) célszerű fémvonalzó mellett bekarcolni, mert így könnyen és pontosan lehet majd meghajtani az alkatrészeket.

Kép

A hajtásvonal bekarcolása utá vágjuk ki és hajtsuk meg derékszögűre a két szárnyvédő alátét(18.)-et.

Kép

A szárnyvédő alátét(18.)-eket ragasszuk fel a szárny(6.)-ra, az előzőleg, az előrajzoláskor felvitt jelzésekre.

Kép

A ragasztó megkötéséig tegyük félre a szárny(6.)-at. Nyomtassuk ki újra a 4/3-as rajzot és vágjuk ki belőle a szárny sablonját, de most a sablont a legnagyobb íveltség vonala mentén vágjuk el. A rajzot most elégséges normál fénymásolópapírra nyomtatni, vagy a már meglévő szárnysablont is szétvághatjuk, ha csak egy modellt építünk, és így már nincs rá szükség a továbbiakban.

Kép

Tegyük az átalakított sablont a szárny(6.) -ra és ceruzával jelöljük fel a legnagyobb íveltség vonalát. Ugyanúgy járunk el, mint a vízszintes vezérsík(5.) esetében, minden lépés és munkafolyamat azonos.

Kép

A csiszolásnál előfordulhat, hogy a vékony ki- és belépőélt "elcsiszoljuk" és az attól hullámos lesz. Ez egyrészt csúnya, másrészt asszimmetriát okoz, ami hátrányosan befolyásolja a repülőtulajdonságokat.

Ezt meg lehet előzni, ha a csiszolást megelőzően a munkalap (építődeszka) széléhez illesztjük az alkatrészt. Ilyenkot a munkalap (építőfa) éle megvezeti a csiszolófát, és nem tudjuk hullámosra elcsiszolni a vékoncs be-, és kilépőélt.

Az illesztést úgy végezzük, hogy a csiszolófát a munkalap oldalához szorítjuk és ehhez toljuk hozzá az alkatrészt, így biztosan a széléhez fog illeszkedni.

Kép

A szárny(6.) így ugyanolyan kettős körszelet szelvényt kap, mint a vízszintes vazérsík(5.)

Kép

A megfelelő szelvényűre csiszolt szárny(6.) :

Kép

A szárny(6.) belépőélét ugyanolyan végő cellux csíkkal látjuk el, mint a vízszintes vezérsík(5.)-ot. (ennek felrakásának menetét fentebb már ismertettem)

Kép

A következő lépés a szárny(6.) "V" állásának kialakítása. Ez azonos módon történk a MANÓ siklómodell ( http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) szárnyánál alkalmazotakkal (http://users.atw.hu/sry/mano2.htm). A szárny(6.) alá egy puha alátétet teszünk (ez most egy technikai szivacs darab lesz, de lehet akár több rétegben összehajtogatutt szövet is). A szárny(6.)-ra keresztben egy hengeres tárgyat teszünk, ami most egy PVC csődarab, de lehet dezodoros flakon is, és enyhén nyomva elkezdjük előre-hátra gurítani a hengert, mintha tésztát nyújtanánk. Így alakítjuk ki a szárny(6.) megfelelő görbületét. A középrészt, ahol a szárnyvédő alátét(18.)-ek vannak ne hajlítsuk így meg, arra ne görgessük rá a hengeres hajlítószerszámot!!

Kép

Kép

Kép

Ugyanezt megismételjük a másik szárnyfélen is, oly módon, hogy a szárny(6.) szimmetria tengelyére merőlegesen szimmetrikus ívet kapjunk.

Kép

Ezzel el is készült a MOTOR-MANÓ modellünk szárny(6.)-a.

Már majdnem kész vagyunk az alkatrészek legyártásával, csak pár dolog hiányzik (szárnygumizó csap(19.) , szárnyrögzítő gumi(17.) , motorgumi(16.) , gumitartó szem(15.) ) és teljesen összeszerelhetjük a kis modellünket.

Kép

Folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 17. - 21:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Építsük tovább a MOTOR-MANÓ-t!

A törzs alkatrészei közül még nincs kész a szárnygumizó csap(19.) . ennek anyaga 3 mm átmérőjű bambusz (saslikpálca) vagy fenyő léc. Az alkatrész méretét átmásolhatjuk a nyersanyagra közvetlenül a 4/3. sz. rajzról:

Kép

Ezt követően szabjuk le a szárnygumizó csap(19.)-ot, és csiszoljuk kicsit meg. A bambusz pálca hegyes végével el is készíthetjük a szárnygumizó csap(19.) furatát. A pálcát ne egy mozdulattal döfjük át a törzsön, hanem mindkét oldalról felváltva, a jelzéseknél beleszúrva, enyhény nyomva és a pálcát forgatva alakítsuk ki a furatot.

Kép

Mielőtt a szárnygumizó csap(19.)-ot a helyére tolnánk kenjük be a furat belső részét ragasztóval.

Kép

MOst a modell építésének egy fontos pillanata következik, összeszereljük a törzset a gumimotor tartószerkezetével.

Illesszük a törzs- és motorléc(4.)-et a géptörzs(1.) aljához, és jelöljük be a hátsó gumikampó(14.) helyét a géptörzs(1.)-ön.

Kép

A kapott jelzésnél reszelővel (csiszolóvászonnal) készítsünk 1,5 ... 2 mm mély bevágást, hogy a hátsó gumikampó(14.) az illesztésnél ne feküdjön fel a géptörzs(1.)-re

Kép

Ugyanezt végezzük el elöl a motortartó lemezcsapágy(9.)-nál is, de itt elégséges 0,5 ... 1 mm bevágás is.

Kép

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 17. - 21:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Fejjel lefelé tegyük az építőfára a törzset, és támasszuk ki, hogy ne dőljön el, a törzs- és motorléc(4.) illeszkedési felületeit kenjük be ragasztóval, és illesszük helyére a törzs- és motorléc4.)-et.

Kép

Ahol nem fedi a géptörzs(1.) oldalát oldalpanel ott cellux darabokkal fogassuk hozzá a törzs- és motorléc(4.)-et géptörzs(1.)-höz. Az oldalpanellel fedett részeken pedig egy kis plusz ragasztóanyaggal húzzuk be atörzs- és motorléc(4.) és a géptörzs(1.) alkotta sarkot:

Kép

Legalább 4 hehyen fogassuk össze a két alkatrészt cellux darabokkal, és mindenképpen kerüljön egy cellux darab a törzs végére!

Kép

A ragasztó teljes megkötéséig (20-24 óra) ne nyúljunk a modellhez!!

Igen fontos, hogy ez az illesztés és ragasztás pontos legyen, mert ez nagyban befolyásolja a majdani modell repülési tulajdonságait

A ragasztó megkötését követően a törzs végén lévő cellux darab alsó felületre eső részét egy gombostűvel (modellező tűvel) szurkáljuk meg. Ide újjabb alkatrészt ragasztunk majd, és az nem adna kellő szilárdságot, ha a cellux felületére ragasztanánk fel.

Kép

Kenjük be a törzs végének alsó felületeit és illesszük ide fel a vízszintes vezérsík(5.)-ot, amit, beállítás után, két modellező tűvel (gombostűvel) lerögzítünk a ragasztó teljes megkötéséig.

Ügyeljünk a vízszintes vezérsík(5.) helyes beállítására. A géptörzs(1.)-re szimmetrikusan, és arra derékszögben illeszkedjen.

Kép

Kép

NAgyon fontos, hogy itt pontos illesztész és beállítást végezzünk, mert a majdani modell repülőtulajdonságait ez nagyban befolyásolja :!: :!: :!: :!: :!:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 17. - 22:08 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A MOTOR-MANÓ egy kezdő, gyakorló modell, így leírásának, ismertetésének nem feladata mélyebb tervezési, elméeti kérdések taglalása. Viszont bizonyos módszereket, eljárásokat könyebb egy ilyen egyszerű szerkezeten bemutatni, mint egy összetettebb modellen.

Aki nem szereti (még) a modellezés elméleti részét ugorja is át a következőket!

A repülőmodell tervezés egyik legfontosabb kelléke és támazsa az az adatbázis, amit munkáink során fel tudunk építeni. Az egymást követő modellek tervezése és építése során ha elvégezzük a szükséges méréseket egy idő után olyan adathalmazzal fogunk rendelkezni, ami az újabb gépek tervezését nagyben segíti, és a modelleket sikeressé teszi.

Ilyen mérések az egyes alkatrészek fődarabok súly és súlypontmérése is. A MOTOR-MANÓ törzse a mérlegen mt= 6,6 gramm -ot nyom, a súlypontja pedig a motorcsapágy elejátől 162 mm-re van.

Kép

A tömeget ékszermérleggel a súlypontot egyszerű "mérleghinta" alátámasztással határoztam meg. Természetesen vannak kifinomultabb módszerek is, de ennél a szerkezetnél ez is elégséges pontosságú.

A modell többi alkatrészét lemérve az alábbi adatokat kapjuk:

Törzs : 6,6 gramm (50,3%)
Szárny : 2,3 gramm (17,5 %)
Légcsavar : 2,0 gramm (15,2 %)
Motorgumi : 2,2 gramm (16,8 %)
--------------------------------
Összesen : 13,1 gramm (100%)

Mint látható a gép össztömegének jelentős részét (felét) a törzs teszi ki. Ennek oka, hogy a törzset meg kell erősíteni egy 3x3 mm-es keresztmetszetű fenyőléccel, ami képes ellenállni a gumimotor csavaró és hajlító terheléseinek.

Ha a modell össztömegét szeretnénk csökkenteni egyértelműen a törzsön kéne változtatni, de ebben benne rajlik annak a veszélye is, hogy ezzel túl gyengévé tesszük és a gumimotor felhúzásakor eldeformálódik, eltörik a törzs.

Viszont ha nem kell számolni a gumimotor okozta terhelésekkel (pl. RC kiépítésben, amikor elhagyjuk a gumimotort, vagy esetleges vitorlázó modell verzióban) akkor elhagyható vagy könnyíthető a fenyőléc erősítés és ezzel a sárkányszerkezet össztömege is lényegesen kisebb lehet.

Ugye milyen érdekes következtetések vonhatóak le egy egyszerű súlymérésből is ?!?! :-)

Folyt. Köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 22. - 11:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytatva az előző "történetet":

A tömeg adatok ismertek, az egyes alkatrészek súlypontja pedig vagy méréssel ( a szárny) vagy becsléssel (a gumimotor) meghatározható. A gumimotor, mivel homogén anyagú és állandó keresztmetszetű, a súlypontja a hosszának felénél van.

Ha a gép rajzára felvisszük az egyes mért tömeg adatokat, valamint az egyes alkatrészek súlypontját is, akkor már egy egyszerű számítással meghatározható a gép szerkesztési súlypontja ("S"):

Kép

A számításhoz egy tetszőleges viszonyítási pontot veszünk fel (ez jelen esetben a motortartó csapágy homlokvonala, de lehetne ekármelyik másik pont is) és erre mérjük fel az egyes alkatrész súlypontok távolságát. A távolságok és tömegek szorzataként lényegében nyomatékokat kapunk:

M= tömeg x sugár

Ha ezeket összeadjuk, figyelve rá, hogy a viszonyítási ponttól jobbra lévő elemek pozitív, a balra lévők negatív előjellel kerüljenek felírásra, akkor megkapjuk a viszonyítási pontra eső eredő nyomatékot :

M= Mtörzs + Mgumimotor + Mszárny - Mlégcsavar
(az Mlégcsavar negatív előjelű, mivel a viszonyítási ponttól balra esik !!)

Az így kapott eredő nyomatékot osztva a gép össztömegével (az összes alkatrész együttes tömegével) már meg is van a súlypont helye (sugara) a viszonyítási ponttól:

m= mtörzs + mgumimotor + mszárny + mlégcsavar

R=M/m = 134,87 mm

Természetesen ez egy nagyon leegyszerűsített verzió, de a repülőmodellezésben bőségesen elég ennyi is. Az AIRBUS-nál, vagy a BOEING-nél azért senki ne próbálkozzon ezzel felvételi beszélgetésen :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 22. - 16:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Még mindíg számolgatunk kicsit:

A gumumotoros modellek esetében bevett gyakorlat, hogy nem a súlykamrában elhelyezett ballaszttal állítjuk be a súlypont és a nyomásközéppont megfelelő viszonyát, hanem a szárny hosszanti eltolásával. Ezért van a gumimotoros modellek jelentős részén úgy kialakítva a szárny fel-erősítés, hogy a szárnyat a hossztengely mentén el lehessen mozdítani.

A megfelelő beállítás megtalálását követően természetesen valamilyen jelzéssel kell ellátni a kikísérletezett pozíciót (kis filctoll vonalka a törzsön stb...), hogy a szárny elmozdulása esetén mindíg a megfelelő pozícióba állíthassuk vissza.

Ez tömegnövelés nélküli beállítást tesz lehetővé, de annyiban megnehezíti a számításokat, hogy az elmozduló szárny miatt megváltozik a gép súlypotnjának és a felhajtóerő eredő támadáspontjának is a helye. Az ilyen jellegű modelleknél ezért ki kell számolni a szárny mindkét szélső állásához tartozó súlypont helyzeteket:

Kép

Vitorlázó repülőgép esetében ezzel meg is elégedhetnénk a súlypont helyzetéről beszerzett adatokat illetően, de a mi gépünk motoros modell lesz, és ezért ismerni kell a súlypont függőleges tengely mentén való helyzetét is, hogy a vonóerő vektort is be tudjuk állítani. Ez a titokzatos vonóerő vektor beállítás, nem más mint a motor lehúzatásának mértéke.

A súlypont magasságát méréssel és korrekciós számítással határoztam meg. Ennek menetét most nem ismertetem, mert nem egy ilyen szintű modell általános ismeretanyagáshoz tartozó nehézségű folyamat. Azért tartom mégis fontosnak kitérni erre, mert a repülőmodellezésben vannak olyan "beégett" gyakorlatok, amik alkalmazása miatt törnek össze a nagy munkával megépített modellek már az első repülésen. Ilyen "általános érvényű" és egyébként teljesen félrevezető és hamis kijelentés az , hogy a motor lehúzatás 1,5 ... 2 fok között legyen, az oldalra húzatás 1 fok körüli értékű, a súlypont pedig a belépőéltől a szárny húrhosszának egy-harmadában legyen. Mindjárt meglátjuk, hogy ez mennyire nem igaz, még egy ilyen egyszerű modellnél sem.

Na de nézzük a lehúzatást:

A vonóerővektornak nagyjából a súlyponton kell áthaladnia ahhoz, hogy normál vízszintes repülés esetén ne keltsen a gép orrát megemelő, és ezzel igen káros, nyomatékot.

Így szerkesszük ki a modell rajzán mindkét súlypont helyzethez (a szárny két szélső beállítási állapota) a súlypont pontos helyét.

Majd ennek ismeretében könnyen meghatározhatjuk a szükséges motorlehúzatás mértékét.

Kép

Mint látható a szárny hátsó helyzetében 6,89° a motorlehúzatás helyes mértéke ....

Kép

... a szárny teljesen előretolt helyzetében pedig 7,13° ez az adat. Ez azért elég messze van a rendszeresen hangoztatott 1,5 ...2°-tól. :twisted: :twisted: :twisted:

1,5...2 fokra beállítva a modellt, az indítást követően felágaskodna a függőleges helyzetig, majd átesne és lezuhanna. Minderre törés, a modell sérülése nélkül pusztán néhány méréssel és némi számolgatással rá lehet jönni .... szerintem megéri "papíron" is modellezni kicsit, mielőtt megreptetnénk nem kis munkával és anyagi ráfordítással megalkotott új gépünket.

A következő amit ki fogunk végezni a "szárny egyharmadában" lévő súlypont legendája lesz :twisted: :twisted: :twisted: :!:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: .
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 22. - 16:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hát igen, ha egy RC-nál az állásszög nem ideális akkor még van lehetöség repités közben menteni.

Milyen programot használsz a rajzok készitésénél?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 22. - 19:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Turbo CAD a program amit használok és azt hiszem már a 12. Professional verziónál tartok (lehet van újabb is már)

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 jan. 01. - 22:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A kissé tömény elméleti fejtegetések után jőjjön most a gyakorlat, hiszen nincs még kész a modellünk.

A szárnyrögzítő gumi(17.) elkészítése következik. A gumimotornak szánt gumiszálból, vagy akármilyen 1 mm körüli vastagságú gumiszálból vágjunk le egy darabot és kössünk a két végére hurkot, olyan módon, hogy a kapott alkatrész kb. 18 cm hosszú legyen:

Kép

Kép

Természetesen a 18 cm hossz feszítetlen állapotra vonatkozik.

Fogjuk a repülőgép törzsét és akasszuk a szárnyrögzítő gumi(17.) egyik végén lévő hurkot a szárnygumizó csap(19.) egyik oldalon kiálló részére. Tegyük a törzs tetejére a szárny(6.)-at és felülről szorítsuk le a kissé megfeszített szárnyrögzítő gumi(17.)-val, mad a gumit vezessük át alul a gép törzse alatt és keresztezve előrehúzva a szárny(6.) felett a szárnyrögzítő gumi(17.) másik végén lévő hurkot akasszuk bele a szárnygumizó csap(19.) másik kiálló részébe:

Kép

Kép

Arra ügyeljünk, hogy a szárnyrögzítő gumi(17.) mindenhol a szárny(6.)-on a szárnyvédő alátét(18.)-ekre feküdjön fel, mert egyébként eltorzíthatja, beszakíthatja a be- és kilépőéleket.

Állítsuk a szárny(6.)-at szimmetrikusan középre a törzsre. A szárny(6.) nem mozoghat, csuszkálhat a törzsön, de a szárnyrögzítő gumi(17.) se legyen túlságosan szoros, mert az eltörzíthatja a szárny(6.)-at. A hibákat aszárnyrögzítő gumi(17.) rüvidebbre, vagy hosszabbra kötésével javíthatjuk ki.


Folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 jan. 04. - 20:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk a MOTOR-MANÓ építését az utolsó lépésekkel.

Alőször készítsük el a gumitartó szem(15.)-et. 0,9 mm átmérőjű lágyacél huzalból (gémkapocs) hengeres fogóval hajlítsuk meg az alkatrész, majd a felesleges részeket vágjuk le. A vágási felületek kiálló, hegyes, éles részeit reszelővel munkáljuk le, hogy a motorgumiban ne tegyen majd kárt.

Kép

Kép

Az építőfába szúrjunk le két gombostűt egymástól 300 mm-re. Az egyik gombostűre fűzzük fel a gumitartó szem(15.)-et.

Kép

Kép

Ráhagyással vágjuk le a szükséges gumimennyiséget a motorgumi(16.)-hoz. Erre a modellre 2...3 gramm tömegű motorgumi(16.) kell a normál repüléshez. Mivel a beszerezhető gumiszálak igen változatos minőségűek először a szükséges gumimennyiséget határozzuk meg.

Ennek több módszere is lehetséges. Egyik, hogy lemérünk 2...3 gramm gumit a mérlegen, majd lemérjük a kapott gumimennyiség hosszát. Mivel a gumimotor 300 mm hosszú a felhasználandó gumimennyiség hosszának 600 mm-el egész számra oszthatónak kell lennie.
Tehát ha pl. a 2 gramm gumi 1050 mm hosszú, akkor ezt az értéket kerekítsük fel 1200 mm-re (2x600 mm) és adjunk hozzá 100...150 mm pluszt ami a szereléshez, megkötéshez kell. Tehát a gumikötegből egy 1300-1350 mm hosszú darab kell a motorhoz.

Ha nem rendelkezünk megfelelő eszközzel a gumi tömegének méréséhez alkalmazhatunk közelítő módszert is. A modell átlagosan jó teljesítményéhez 4,5 ... 5 mm2 keresztmetszetű (és 300 mm hosszú) motorgumi(16.) szükséges.

A rendelkezésre álló gumiszálnak határozzuk meg a keresztmetszetét, pl, az 1 mm átmérőjű hengeres guminak 0,78 mm2 a keresztmetszeti felülete, a szükséges keresztmetszetet osszuk el vele. 5/0,78 = 6,41
tehát a modellre 6 szál gumi kell a megfelelő keresztmetszethez! A gumiszálaknak minden esetben páros számúnak kell lennie így ha pl, 1,5 -öt kapunk az osztás eredményeként akkor 2 gumiszál kerül felhasználásra, ha 3,3-at akkor 4 és így tovább......

A levágandó gumi hossza innen már könnyen meghatározható = (6 szál 300 mm hosszú gumi)+ 100...150 mm szerelési ráhagyás= 1900 ... 1950 mm gumi kell a gumimotorhoz.

A gumi vásárlásakor vegyük figyelembe, hogy egy motorgumi(16.) nem elég. Ennek az az oka, hogy a gumi a felcsavaráskor fárad, teljesítménye romlik, ha túleröltetjük tönkre is megy, elszakad. Így több motorgumi(16.)-val indulunk el reptetni. Ez lehet 4-5 db. vagy ennél több is. Egy-két repítés után levesszük a motorgumi(16.) -t a modellről és másik, frisset teszünk fel helyette. A motorgumi(16.) idővel "megpihen" visszanyeri tulajdonságait és újra felhasználható lesz, de ezt csak úgy tudjuk biztosítani, ha több motorgumi(16.) -nk van egy modellhez és váltogatjuk őket.

folyt. köv..

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 jan. 05. - 12:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A végén csak kellene egy " Link " az egészről a Facebook számára.

Ezt a sok értékes dolgot nem szabad csak itt hagyni!

Köszönjük az eddigieket IS!

Tamásbá

( AZÉRT, HOGY NE TÖRJE MEG A SOROZATOT LÉGYSZÍVES TÖRÖLNI EZT!!!!!)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 jan. 18. - 20:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kis szünet után itt a folytatás "MOTOR MANÓ" ügyben.

Miután a fentebb ismertetett módszerek egyikével meghatároztuk a szükséges gumimennyiséget, szabjuk le azt és készítsük el a Gumimotort.

A motorgumi(16.) végét fűzzük át a gumitartó szem(15.)-en, majd húzzuk tovább, "kerüljük" meg vele a másik építőfába szúrt gombostűt....

Kép

Kép

Ha több szálból áll össze a gumimotor, akkor kellő számban ismételjük meg ezeket a lépéseket.

Kép

Ha a kellő számú gumiszálat befűztük kösszük össze a gumiszál két végét

Kép

A gumiszálakat rendezzük el oly módon, hogy a kötés csomója a gumitartó szem(15.) mellé kerüljön. A kilógó szálakkal kösszük át az egész guminyalábot.

Kép

A kilógó felesleges részeket vágjuk le, de 3...5 mm-t hagyjunk meg, hogy a gumiszál ne tudjok kicsúszni a kötésből.

Kép

folt. köv.

.....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség