SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 26. - 20:02

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 84 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: KOBOLD kis-gumis modell
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 12. - 21:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A majdani (mit majdani 19 nap múlva indul) modellező szakkör
fiataljait lépésről-lépésre kell majd bevezetni a repülőmodellezés csodaszép
világába. Ennek során elengedhetetlen stáció a kis-gumis modell, amivel
beindul a nagy küzdelem a vektorokkal, meg a nyomatékokkal :roll:
Mert ami szépen siklik, az még közel sem biztos, hogy motorral is
szépen repül....sőt....akkor kezdődik ám csak a nemulass :!:

Ilyen kis-gumis modell annyi van a modellező szakirodalomban, meg
tervrajzokon mint gomba eső után, én mégis egy újat terveztem. Ennek
az az egyszerű oka, hogy a sok-sok rajz minden erénye ellénére
hagyományos modellépítő technológiával elkészíthető modellt formáz.
A mai alapanyagok és ragasztási technológiák mellett kissé ódivatú az
enyevezett papírral erősített kötésekkel összeállított fenyő anyagú
repülőmodell. Jónak tűnő, korszerű anyagokból épült kis gumis
modellt meg nem találtam. Szóval nem maradt más megoldás tervezni
kell egyet.

Ha már gépet tervezünk akkor pedig legyünk körültekintőek. Az új
anyagok adta lehetőségeket maximálisan kihasználva, és figyelembe
véve, hogy ezt a gépet teljesen rutintalan kezdőknek kell megépítenie
nem volt könnyű megtalálni a megfelelő kompromisszummokat.

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2008 okt. 13. - 7:48-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 12. - 21:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A tervezés a szokásos számológépes, CAD-es környezetben kezdődött,
bár most azért annyiban egyszerűsítettem a dolgon, hogy előszedtem
vagy 10 ilyen modellnek a rajzait és átnézegettem őket, hogy a
főméretek ügyében sokat ne tévedjek.

A végeredmény 500 mm-es fesztáv és 514 mm-es teljes hossz. 220 mm
átmérőjű légcsavar 98 mm emelkedéssel. A légcsavar rendes állandó
emelkedésű lesz.

A szárnyak és a vezérsíkok depron-fenyő kompozit anyagú. A törzs a
szokásos fenyőléc, a légcsavar fenyő-balsa konstrukció.

Oldalnézetben így néz ki:
Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4259844

Hát ebben semmi különös nincs, ilyet már látott mindenki 1000 meg
egy darabot.
Pedig mégsem olyan szokásos ez ám :roll: :twisted: :twisted: van
benne egy kis csalafintaság, olyasmi ami eddig ebben a
modellkategóriában (de még sokkal nagyobb modelleken is) nem
volt megtalálható.

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2008 okt. 13. - 7:50-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 12. - 22:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4260684

Itt a trükk. A szárny a Jeff Raskin féle hajlított lap szelvénnyel készül.
Ennek van egy olyan érdekes tulajdonsága, hogy ha előrenyilazott
trapéz a szárny körvonala akkor a szárnyvég felé csökken a szárny
állásszöge. Így némi számolással és szerkesztéssel elérhető, hogy a
szárny geometriailag elcsavart legyen.Esetünkben a szárnytő és a
szárnyvég között 2 fok geometriai elcsavarás van.
Nem az indukált ellenállás csökkentése volt a fő szempont (bár az
is bekövetkezik ekkor), hanem az átesési tulajdonságok kedvező
kialakítása. Ez motoros modellnél különösen fontos, mert nehéz jól
beállítani, és a hibás beállítások könnyen átesés közeli helyzetbe
hozzák a modellt.
Így most ez a modell nem lefordul a levegőből, hanem átmerül, de
az orrát nem adja le, nem pumpál. Ha nagy a baj akkor merül mint a
líft.

A szárny tologatható a törzsön a helyes súlypontbeállításhoz.

Nagyjából ennyi az elmélet, majd ha megépül akkor kiderül, hogy
igazolja-e a gyakorlat az elképzeléseket. Szerintem erre sem sokat
kell várni.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 13. - 20:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdvözlet Mindenkinek (márha olvassa ezt valaki)!

Most már stopperel építek, mert egy foglalkozás a szakkörben 60 perc
lesz. Ha leszámolom a kipakolás-bepakolás-takarítás idejét akkor
cirka 45 perc marad a munkára. Tehát ha én dolgozok a gépen 5 órát,
akkor a legjobb esetben is a fiatal kollégáknak 6-7 foglalkozásnyit
fog eltartani ugyanaz a munka. Ha még azt is figyelembe veszem, hogy
nekem 31 évnyi előnyöm van rutinban akkor az a 6-7 lesz 9-10 is :roll:
Szóval stopperelem az időket, hogy nagyjából sejthető legyen mi
meddig is fog tartani.

Na de térjünk is rá a konkrét modellre. A KOBOLD azért lett KOBOLD,
mert a MANÓ után következik a sorban, másrészt a koboldok bolondos,
gonoszkodó kis lények, pontosan olyanok mint egy gumis modell a
kezdő modellező kezében.

A konkrét építés első mondata így hangzik:
Végy egy borosüveget!

Ez elég furcsán hangzik egy általános iskolás gyerekeknek szánt
modell esetében, de ha furcsa, ha nem akkor is így kezdődik a munka.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270338
A borosüveg jelen esetben sablonként fog szolgálni. Ennek a
modellnek az egyik különlegessége az lesz, hogy a légcsavart is
magunk készítjük. Régebben ez természetes volt, ma már nem annyira
az. A borosüveg azért kell mert egy sima felületű hengeres tárgy kell
a légcsavartollak megfelelő elcsavarásának kialakítására.

Az üveg oldalára fel kell ragasztani egy papírsablont, ami biztosítja a
megfelelő elcsavarás mértékét.
Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270334

A jól ismert oldószeres eljárással 1 mm balzára rámásoljuk a légcsavar-
tollak kiterített alakját.
Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270328

Aztán ki is lehet vágni a tollakat.
Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270336

Nem négytollú légcsavar lesz, hanem a technológia olyan, hogy egy
légcsavar lapát legalább két darabból kell, hogy álljon. A balza
légcsavar-tollakat beáztatom vízbe, hogy puhuljanak, aztán papír-törlővel
felitatom a fa felületéről a vizet, hogy csak az maradjon ami a fába
beszívódott. A lapocskák felületét megkenem diszperziós ragasztóval
(pl. Palma Fa, Vagy UHU Coll stb...). A borosüveget (és rajta a sablont)
betekerem folpack fóliával és a palackra a sablon jelezte módon
felrakom a légcsavartollat. Két elemet egymásra, és jól össze is
nyomom őket.

A fa elemeket a palack oldalán jó sok gumigyűrűvel rögzítem. A gyűrűk
nam lehetnek nagyon feszesek mert benyomódnak a balza felületébe.
Enyhén feszes gyűrű kell, de abból sok.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270327

És így el is lesz a légcsavartoll 24 órát (minimum) majd jöhet a másik
toll is. (nem egy kapkodós meló :D :D :D )

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 13. - 20:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Persze azért nem ültem egész nap és meredten bámultam ezt az
egy szerencsétlen légcsavartollat , hogy mikorra hajlandó megszáradni
:twisted: :twisted: :twisted:

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270818
Elkészült a légcsavar agy is. Jelen esetben fenyőből.

Azért előkerestem egy 200-as IGRA műanyag légcsavart is, csak a
kíváncsiság kedvéért, hogy melyikkel repül jobban (mármint IGRA 200
vagy SK gyártmányú)


Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270809
Elkészültek a Depron elemek rajzai is. Ezeket át kell szerkeszteni a
Depron felületére, és ki kell szabni.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270806

Minden Depron elem 3x3 mm-es fenyő belépőélt kap, tulajdonképpen
ez a főtartó is, és védi a depront is a sérülésektől. Így elég erős és igen
könnyű felületek alakíthatóak ki.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 13. - 21:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Ezzel a módszerrel elkészültek a farokfelület elemei
Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270812

A fenyő belépőket most UHU-POR-al ragasztottam, de ez szakköri
körülmények között kivihetetlen, mert elég drága, és nagyon óvatosan
kell vele bánni, mert rettentően koszol. A kissrácok kezébe nem való.
Erre még ki kellene találni valami jó ragasztóanyagot.

De ha már itt tartunk (hátha olvassa valaki): Azt már kiagyaltam, hogy
az asztalokra linóleum darabokat teszek, hogy ne vagdalják össze az
asztallapokat. De valami jó ötlet kéne fémvonalzóra, ami mellett
vághatnak. Az se baj ha nincs beosztása, nekem van vagy 5
fémvonalzóm de még egyszer sem mértem velük semmit, csak a
vágásokhoz használom. Meg valamit ki kéne találni az építőfára is. Egy
kb. A/3 méretű sík, merev fa lap kellene amin épíhetik a modelleket.
Mondanom sem kell, hogy minden a lehető legolcsóbb legyen. Ha
ezekre lenne valami jó ötlet megköszönném.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270803
Ez már nem része szorosan a modellnek, de én szeretem ha
jól is néznek ki a dolgok. Így kapott a vízszintes- és függőleges
vezérsík némi dekort. egy kis piros sáv a belépőkön (oracal 641
fóliából) és egy Gyapjúmosó címer a függőlegesen. Egyből
pofásabb lett a dolog.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 13. - 21:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271343
Ha már megvannak a stabilizáló felületek össze is állítottam a
farokrészt. Majd így egyben lehet felszerelni a törzslécre.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271337
Most jön a motorgyártás. A légcsavartengely csapágyazása 0,5 mm
vastag ónozott lemezből készült (célszerűen csatornabádog)

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271333
A hajtogatás után elkészültek a motortengely uratai is. A furatok
úgy készültek, hogy meglegyen a -3° lehúzatás.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271340
Ez akkor látszik igazán jól ha ráillesztjük a törzsre a "csapágyat".

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271330
A csapágyat a törzslécre először felcérnáztam, beállítottam az 1,5 °
jobbra -oldalra huzatást, majd a cérmázást és a csapágyat is
pillanatragasztóval felragasztottam a helyére. Kerestem hozzá egy
7 mm-es műanyag gyöngyöt (egyszer vettem egy ilyen bizsu láncot
így el leszek látva gumimotor támasztó csapággyal halálomig :D ) és
a próba kedvéért feltettem a légcsavar agyat is a tengelyre.

Még egy-két apróság is elkészült, de azok nem számottevőek, majd ha
felszerelem a gépre megmutatom.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 14. - 18:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

KÉSZ VAN !!

Összesen, tokkal, vonóval, gumival, Igra 200 légcsavarral (mivel a
balsa csavar második tolla még mindíg szárad) 54 gramm az
egész. A hasznos szárnyfelület 5,0474 dm2 így a felületi terhelés
10,69 g/dm2-re jön ki. A vízszintes vezérsík felülete 1,71 dm2 , így
az összes felület 6,7574 dm2 , és az erre számolt felületi terhelés
7,99 g/dm2 (mivel a szabályok szerint az összes felületet kell
figyelembe venni, még akkor is ha a vízszintes vezérsíkon nem ébred
felhajtóerő)

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4281441

Mire elkészült a gép, teljesen besötétedett így nagy repkedés nem volt.
Gyorsan állítottam egy súlypontot és a telihold fényét kihasználva
dobtam egyet rajta. Kicsit orrnehéz volt a repülés, de csak éppen, hogy.
Így nem a szárnyat húztam hátrébb, hanem picit növeltem az állásszöget
(most hálálta meg magát a speckó szárnyrögzítés) és újra dobás.
Mit mondjak nagyon szépen repül, és ami sokkal fontosabb nagyon
lassan is. A kis felületi terhelés és a kiváló szárnyszelvény meghozta a
várt eredményeket.

Siklórepülőnek jó, de ez csak félsiker. Megnéztem mit csinál motorral.
Pár menet a gumin és had menjen. A gumijárat alatt is egyenesen és
nyugodtan repül, nem emelgeti az orrát, nem akar oldalra kitörni. Persze
ez majd akkor lesz biztos ha teljesen felhúzott motorral is ugyanezt
csinálja, de ebben a holdfényben nem nagyon akartam nagyobb
reptetésekbe belevágni, majd nappal.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 15. - 7:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ezt a modellt és a gyári "ilyeneket " egy napon nem lehet emlegetni!

A SRY modell tökéletes kis gumis és NEM CSAK GYEREKEKNEK való.
A balsa légcsavarral fog nagyon jól repülni.
KÖSZÖNET ÉS GRATULÁCIÓ JÁR ÉRTE!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 16. - 7:26 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Antikos!

Köszönöm!


Na de nézzük tovább az építés folyamatát, igaz a gép kész van, de
ettől még érdekes lehet egy-két részlet.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300225
Ezek itt a félszárnyak Depron elemei. A "gyári" modellek általában
itt meg is szoktak állni. Pedig egy kis hajlítással, erősítéssel tényleg
jó kis szárnyat lehet csinálni depronlapból is.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300223
Ez itt a hátsó gumitartó és farokcsúszó egyben. Kapott is egy kis
műanyag bevonatot, hogy védjük a gumit.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300224
Így készültek a kerekek (mivel azok is "kézzel" készítettek nem
bolti termék) Anyaguk 3mm vastag balsa.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300220
A két korong össze van ragasztva (a két korong száliránya 90 fokban
áll egymásra). A közepe át van fúrva, a kerülete legömbölyített. A
kerékagy egy fültisztító pálcika pici műanyag csöve, ami a belső oldalon
picithosszabb (3 mm) így a kerék nem tud rászorulni a futószárra. Kívül a
kerék síkjában van levágva a pici műanyag cső.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300222
Ez itt a futószár. Anyaga azonos a farokcsúszó, motortengely anyagával,
így a modellhez csak egy szál 1...1,5 mm-es acélszál kell.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 16. - 7:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300333
A kereket egy pici műanyag csődarab tartja a helyén, amit egy csepp
pillanatragasztó rögzít. Ez a műanyag cső ami a gumikampókon és itt is
megjeleni nem más, mint az 1,5-ös hálózati elektromos vezeték külső
szigetelése egyben lehúzva.
A ragasztó megkötése után a kilógó acélszál darabot le kell vágni.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300328
A farokrészt felragasztjuk a törzsre, és ezzel nagyjából kész is a
törzsszerkezet. A futószárat is cérnázással és CA ragasztóval kell
rögzíteni. Ebben az állapotában (légcsavar és gumi nélkül) 27 grammos
a gép.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300332
A szárnyak ívelt (Jeff Raskin féle ívelt lap szelvénnyel készülnek
Erről bővebben itt: http://users.atw.hu/sry/jrf.htm )
A szelvény kialakítása a szárny meghajlításával kezdődik. Ez a szokásos
hengereléses eljárással készül. (ez a MANÓ siklómodell leírásában
részletesen ki van fejtve. Erről meg itt : http://users.atw.hu/sry/mano1.htm )

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300327
A hengergetés viszont kevés, mert nem alaktartó, és nem is biztos,
hogy sikerül a tervezett szárnyszelvényt kialakítani. Ezért mindkét
félszárny kapott két-két balsa bordát. A bordák furcsa alakja azért van,
hogy pontosan illeszkedjenek. Az előre és lefelé kinyúló részeket
később le kell munkálni.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300326
Itt vannak a bordák beragasztva és ideiglenesen modellezőtűvel
rögzítve a kötésig. A szárnyak belépőéle is természetesen kap 3x3-as
fenyőlécet, ami itt is a szárny belépő védelmét (gazzal, fűvel ütközés)
szolgálja, és főtartóként is funkcionál, ami merevíti a szárnyat.

A bordák a belépőél elé, és mögé is túlnyúlnak, így kényelmesen és
pontosan illeszthetőek. A borda elején lévő kis felnyúló "orr" a
leghasznosabb segédeszköz, mert e nélkül elég nehéz a bordát a belépőél
vonalába illeszteni.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 16. - 20:01 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Végre elkészült az új légcsavar, persze megint besötétedett mire
az utolsó (negyedik) réteg lakk is megszáradt rajta.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308255

Majd a tollak végeit lefestem pirosra, ne legyen ilyen egyhangú. Ami
érdekes, hogy 20 mm-el nagyobb mint az Igra 200-as, viszont az
Igra 200 5 grammos, ez meg 3 gramm. Nem elég, hogy nagyobb
még könnyebb is. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Viszont a gépet ma megreptettem az Igra csavarral. :roll: :D Nagy
reppenés nem volt, mert csak itt az udvarban lehetett állítgatni. Ki
akartam menni valamelyik reptető helyre, de elég erős szél volt,
amiben nincs értelme beállítással foglalkozni.

Na de a lényeg:
Először orrnehézre állítottam mint a CO2 motoros gépeket. Nem
repült rosszul, de jól se. Aztán maradt az orrnehéz beállítás, de
módosítottam az indításon. Kicsit felfelé, és elég lendületesen kell
megdobni. Láss csodát szépen emelkedik és "jól húz".

Aztán kezdtem előrehozni a szárnyat és picit növelni az állásszöget.
És láss csodát az elcsavart szárny kellemesen meglepett. Tőben lehet
állítani vagy 4,5 - 5 fokos állásszőget, és akkor az igazi, ha éppen
az orrkönnyű beállítás határán van. Nagyon szépen emelkedik ilyenkor
szinte húz felfelé, pedig csak 6 szál 1x2-es sárga Cseh gumi volt rajta,
ami azért nem egy nagy szám (szárnylekötő guminak árulják). Ha
megdobja a szél vagy valamiért kibillen az egyensúlyából, akkor
szépen átmerül és utánna megy tovább. Ritka jóindulatú gumimotoros
létére.

Már nagyon várom, hogy rendesen felhúzhassam és rendesen
megreptessem.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 16. - 20:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Akkor folytatódjon az építés ismertetése is.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307934
Így készül a szárnytartó "vályú". A törzs kap egy folpack bevonatot,
hogy ne ragadjanak rá a balsa alkatrészek. A törzs két oldalára
a csipeszek rászorítják az oldalelemeket, így biztosan szorosan fog
illeszkedni a szárnytartó. Felülre meg megy egy összekötő léc,
erre lesz felragasztva a szárny. A ragasztás pillanatragasztóval történik
és a szárnytartó csak a ragasztó megkötése után kerül le a folpackos
törzsről.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307932
Kis csiszolás, formázás után így néz ki a szárnytartó

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307936
Elkészült a szárny minden eleme. A szárnyakban lévő balsa
bordákat már lemunkáltam. A szárnytartót az építőfához rögzítettem.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307930
A szárnyak illeszkedő felületeit össze kell csiszolni. Az illeszkedő
felületeket és a szárnytartó tetejét bekentem epoxi ragasztóval, majd
összeállítottam a szárnyat. Ezt nem szabad bolygatni a ragasztó
megkötéséig.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 16. - 21:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Ha megkötött a ragacs le lehet venni a "sablonról" a szárnyat.
Még van pár apróság:
Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308273
Ez egy pici bambuszcsap beragasztva a szárnyba a belépőtől 40 mm-re.
Ez fogja tartani a felkötőgumit, és egyben jelöli a szárny első
harmadának helyét is. Ez jól fog jönni a beállításoknál.

A bambusz helyett nyugidtan lehet használni a kimaradt 3x3-as
fenyőlécből egy kicsi darabot.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308268
Ez meg egy kis ék, ami a törzs anyagából készült. Ezzel lehet beállítani
az állásszöget.

Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308258
Hát így. Az ék betolásával nő az állásszög, kihúzásával meg
csőkken.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308265
Egy kis dekor és már fel is lehet kötözni a szárnyat a törzsre. A
súlypont beállítása a szárny tologatásával történik.

Kép
http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308270
A mű ekészült, a gép szállítási állapotban, szétbontva van.

Elkészítéséhez egy kb az alábbi alapanyagok kellenek
1 szál 10x5-ös fenyőléc
1 szál 3x3-as fenyőléc
negyed tábl 3 mm vastag depron
negyed tábla 1 mm vastag balsa (ha magunk készítjük a légcsavart is)
negyed tábla 3 mm vastag balsa (lehetőleg kemény)
1 szál 1...1,5 mm átmérőjű acélszál
kis darab 0,5 mm vastag vaslemez (csatornabádog)
1 db. 6...7 mm átmérőjű műanyag gyöngy.
10 cm-es darab 1,5-ös tömör réz elektromos vezetékdarab
2 db. fültisztító pálcika
dekoráláshoz Oracal 641 öntapadó fólia.
Varrócérna
Pillanatragasztó
Diszperziós ragasztó (Palma Fa, Uhu-Coll... stb..)
Epoxi műgyanta ragasztó (Uverapid, araldit stb...)

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 okt. 17. - 7:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ez teljesen szuper!
Segítség szempontjából: Lehet kapni az OBI-ban a kertészeti részen, vagy festék részen piros szinű gumit, ami kör keresztmetszetű és vékony, de jó minőségű.

Kép

(Már megint köd van!)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 84 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség