SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
KOBOLD kis-gumis modell http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=35&t=638 |
Oldal: 1 / 6 |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 12. - 21:00 ] |
Hozzászólás témája: | KOBOLD kis-gumis modell |
Üdv. Mindenkinek! A majdani (mit majdani 19 nap múlva indul) modellező szakkör fiataljait lépésről-lépésre kell majd bevezetni a repülőmodellezés csodaszép világába. Ennek során elengedhetetlen stáció a kis-gumis modell, amivel beindul a nagy küzdelem a vektorokkal, meg a nyomatékokkal ![]() Mert ami szépen siklik, az még közel sem biztos, hogy motorral is szépen repül....sőt....akkor kezdődik ám csak a nemulass ![]() Ilyen kis-gumis modell annyi van a modellező szakirodalomban, meg tervrajzokon mint gomba eső után, én mégis egy újat terveztem. Ennek az az egyszerű oka, hogy a sok-sok rajz minden erénye ellénére hagyományos modellépítő technológiával elkészíthető modellt formáz. A mai alapanyagok és ragasztási technológiák mellett kissé ódivatú az enyevezett papírral erősített kötésekkel összeállított fenyő anyagú repülőmodell. Jónak tűnő, korszerű anyagokból épült kis gumis modellt meg nem találtam. Szóval nem maradt más megoldás tervezni kell egyet. Ha már gépet tervezünk akkor pedig legyünk körültekintőek. Az új anyagok adta lehetőségeket maximálisan kihasználva, és figyelembe véve, hogy ezt a gépet teljesen rutintalan kezdőknek kell megépítenie nem volt könnyű megtalálni a megfelelő kompromisszummokat. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 12. - 21:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... A tervezés a szokásos számológépes, CAD-es környezetben kezdődött, bár most azért annyiban egyszerűsítettem a dolgon, hogy előszedtem vagy 10 ilyen modellnek a rajzait és átnézegettem őket, hogy a főméretek ügyében sokat ne tévedjek. A végeredmény 500 mm-es fesztáv és 514 mm-es teljes hossz. 220 mm átmérőjű légcsavar 98 mm emelkedéssel. A légcsavar rendes állandó emelkedésű lesz. A szárnyak és a vezérsíkok depron-fenyő kompozit anyagú. A törzs a szokásos fenyőléc, a légcsavar fenyő-balsa konstrukció. Oldalnézetben így néz ki: ![]() http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4259844 Hát ebben semmi különös nincs, ilyet már látott mindenki 1000 meg egy darabot. Pedig mégsem olyan szokásos ez ám ![]() ![]() ![]() benne egy kis csalafintaság, olyasmi ami eddig ebben a modellkategóriában (de még sokkal nagyobb modelleken is) nem volt megtalálható. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 12. - 22:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... ![]() http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4260684 Itt a trükk. A szárny a Jeff Raskin féle hajlított lap szelvénnyel készül. Ennek van egy olyan érdekes tulajdonsága, hogy ha előrenyilazott trapéz a szárny körvonala akkor a szárnyvég felé csökken a szárny állásszöge. Így némi számolással és szerkesztéssel elérhető, hogy a szárny geometriailag elcsavart legyen.Esetünkben a szárnytő és a szárnyvég között 2 fok geometriai elcsavarás van. Nem az indukált ellenállás csökkentése volt a fő szempont (bár az is bekövetkezik ekkor), hanem az átesési tulajdonságok kedvező kialakítása. Ez motoros modellnél különösen fontos, mert nehéz jól beállítani, és a hibás beállítások könnyen átesés közeli helyzetbe hozzák a modellt. Így most ez a modell nem lefordul a levegőből, hanem átmerül, de az orrát nem adja le, nem pumpál. Ha nagy a baj akkor merül mint a líft. A szárny tologatható a törzsön a helyes súlypontbeállításhoz. Nagyjából ennyi az elmélet, majd ha megépül akkor kiderül, hogy igazolja-e a gyakorlat az elképzeléseket. Szerintem erre sem sokat kell várni. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 13. - 20:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet Mindenkinek (márha olvassa ezt valaki)! Most már stopperel építek, mert egy foglalkozás a szakkörben 60 perc lesz. Ha leszámolom a kipakolás-bepakolás-takarítás idejét akkor cirka 45 perc marad a munkára. Tehát ha én dolgozok a gépen 5 órát, akkor a legjobb esetben is a fiatal kollégáknak 6-7 foglalkozásnyit fog eltartani ugyanaz a munka. Ha még azt is figyelembe veszem, hogy nekem 31 évnyi előnyöm van rutinban akkor az a 6-7 lesz 9-10 is ![]() Szóval stopperelem az időket, hogy nagyjából sejthető legyen mi meddig is fog tartani. Na de térjünk is rá a konkrét modellre. A KOBOLD azért lett KOBOLD, mert a MANÓ után következik a sorban, másrészt a koboldok bolondos, gonoszkodó kis lények, pontosan olyanok mint egy gumis modell a kezdő modellező kezében. A konkrét építés első mondata így hangzik: Végy egy borosüveget! Ez elég furcsán hangzik egy általános iskolás gyerekeknek szánt modell esetében, de ha furcsa, ha nem akkor is így kezdődik a munka. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270338 A borosüveg jelen esetben sablonként fog szolgálni. Ennek a modellnek az egyik különlegessége az lesz, hogy a légcsavart is magunk készítjük. Régebben ez természetes volt, ma már nem annyira az. A borosüveg azért kell mert egy sima felületű hengeres tárgy kell a légcsavartollak megfelelő elcsavarásának kialakítására. Az üveg oldalára fel kell ragasztani egy papírsablont, ami biztosítja a megfelelő elcsavarás mértékét. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270334 A jól ismert oldószeres eljárással 1 mm balzára rámásoljuk a légcsavar- tollak kiterített alakját. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270328 Aztán ki is lehet vágni a tollakat. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270336 Nem négytollú légcsavar lesz, hanem a technológia olyan, hogy egy légcsavar lapát legalább két darabból kell, hogy álljon. A balza légcsavar-tollakat beáztatom vízbe, hogy puhuljanak, aztán papír-törlővel felitatom a fa felületéről a vizet, hogy csak az maradjon ami a fába beszívódott. A lapocskák felületét megkenem diszperziós ragasztóval (pl. Palma Fa, Vagy UHU Coll stb...). A borosüveget (és rajta a sablont) betekerem folpack fóliával és a palackra a sablon jelezte módon felrakom a légcsavartollat. Két elemet egymásra, és jól össze is nyomom őket. A fa elemeket a palack oldalán jó sok gumigyűrűvel rögzítem. A gyűrűk nam lehetnek nagyon feszesek mert benyomódnak a balza felületébe. Enyhén feszes gyűrű kell, de abból sok. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270327 És így el is lesz a légcsavartoll 24 órát (minimum) majd jöhet a másik toll is. (nem egy kapkodós meló ![]() ![]() ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 13. - 20:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Persze azért nem ültem egész nap és meredten bámultam ezt az egy szerencsétlen légcsavartollat , hogy mikorra hajlandó megszáradni ![]() ![]() ![]() http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270818 Elkészült a légcsavar agy is. Jelen esetben fenyőből. Azért előkerestem egy 200-as IGRA műanyag légcsavart is, csak a kíváncsiság kedvéért, hogy melyikkel repül jobban (mármint IGRA 200 vagy SK gyártmányú) http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270809 Elkészültek a Depron elemek rajzai is. Ezeket át kell szerkeszteni a Depron felületére, és ki kell szabni. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270806 Minden Depron elem 3x3 mm-es fenyő belépőélt kap, tulajdonképpen ez a főtartó is, és védi a depront is a sérülésektől. Így elég erős és igen könnyű felületek alakíthatóak ki. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 13. - 21:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Ezzel a módszerrel elkészültek a farokfelület elemei http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270812 A fenyő belépőket most UHU-POR-al ragasztottam, de ez szakköri körülmények között kivihetetlen, mert elég drága, és nagyon óvatosan kell vele bánni, mert rettentően koszol. A kissrácok kezébe nem való. Erre még ki kellene találni valami jó ragasztóanyagot. De ha már itt tartunk (hátha olvassa valaki): Azt már kiagyaltam, hogy az asztalokra linóleum darabokat teszek, hogy ne vagdalják össze az asztallapokat. De valami jó ötlet kéne fémvonalzóra, ami mellett vághatnak. Az se baj ha nincs beosztása, nekem van vagy 5 fémvonalzóm de még egyszer sem mértem velük semmit, csak a vágásokhoz használom. Meg valamit ki kéne találni az építőfára is. Egy kb. A/3 méretű sík, merev fa lap kellene amin épíhetik a modelleket. Mondanom sem kell, hogy minden a lehető legolcsóbb legyen. Ha ezekre lenne valami jó ötlet megköszönném. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4270803 Ez már nem része szorosan a modellnek, de én szeretem ha jól is néznek ki a dolgok. Így kapott a vízszintes- és függőleges vezérsík némi dekort. egy kis piros sáv a belépőkön (oracal 641 fóliából) és egy Gyapjúmosó címer a függőlegesen. Egyből pofásabb lett a dolog. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 13. - 21:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271343 Ha már megvannak a stabilizáló felületek össze is állítottam a farokrészt. Majd így egyben lehet felszerelni a törzslécre. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271337 Most jön a motorgyártás. A légcsavartengely csapágyazása 0,5 mm vastag ónozott lemezből készült (célszerűen csatornabádog) http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271333 A hajtogatás után elkészültek a motortengely uratai is. A furatok úgy készültek, hogy meglegyen a -3° lehúzatás. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271340 Ez akkor látszik igazán jól ha ráillesztjük a törzsre a "csapágyat". http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4271330 A csapágyat a törzslécre először felcérnáztam, beállítottam az 1,5 ° jobbra -oldalra huzatást, majd a cérmázást és a csapágyat is pillanatragasztóval felragasztottam a helyére. Kerestem hozzá egy 7 mm-es műanyag gyöngyöt (egyszer vettem egy ilyen bizsu láncot így el leszek látva gumimotor támasztó csapággyal halálomig ![]() a próba kedvéért feltettem a légcsavar agyat is a tengelyre. Még egy-két apróság is elkészült, de azok nem számottevőek, majd ha felszerelem a gépre megmutatom. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 14. - 18:43 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! KÉSZ VAN !! Összesen, tokkal, vonóval, gumival, Igra 200 légcsavarral (mivel a balsa csavar második tolla még mindíg szárad) 54 gramm az egész. A hasznos szárnyfelület 5,0474 dm2 így a felületi terhelés 10,69 g/dm2-re jön ki. A vízszintes vezérsík felülete 1,71 dm2 , így az összes felület 6,7574 dm2 , és az erre számolt felületi terhelés 7,99 g/dm2 (mivel a szabályok szerint az összes felületet kell figyelembe venni, még akkor is ha a vízszintes vezérsíkon nem ébred felhajtóerő) http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4281441 Mire elkészült a gép, teljesen besötétedett így nagy repkedés nem volt. Gyorsan állítottam egy súlypontot és a telihold fényét kihasználva dobtam egyet rajta. Kicsit orrnehéz volt a repülés, de csak éppen, hogy. Így nem a szárnyat húztam hátrébb, hanem picit növeltem az állásszöget (most hálálta meg magát a speckó szárnyrögzítés) és újra dobás. Mit mondjak nagyon szépen repül, és ami sokkal fontosabb nagyon lassan is. A kis felületi terhelés és a kiváló szárnyszelvény meghozta a várt eredményeket. Siklórepülőnek jó, de ez csak félsiker. Megnéztem mit csinál motorral. Pár menet a gumin és had menjen. A gumijárat alatt is egyenesen és nyugodtan repül, nem emelgeti az orrát, nem akar oldalra kitörni. Persze ez majd akkor lesz biztos ha teljesen felhúzott motorral is ugyanezt csinálja, de ebben a holdfényben nem nagyon akartam nagyobb reptetésekbe belevágni, majd nappal. üdv.:SRY |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 okt. 15. - 7:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezt a modellt és a gyári "ilyeneket " egy napon nem lehet emlegetni! A SRY modell tökéletes kis gumis és NEM CSAK GYEREKEKNEK való. A balsa légcsavarral fog nagyon jól repülni. KÖSZÖNET ÉS GRATULÁCIÓ JÁR ÉRTE! |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 16. - 7:26 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Antikos! Köszönöm! Na de nézzük tovább az építés folyamatát, igaz a gép kész van, de ettől még érdekes lehet egy-két részlet. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300225 Ezek itt a félszárnyak Depron elemei. A "gyári" modellek általában itt meg is szoktak állni. Pedig egy kis hajlítással, erősítéssel tényleg jó kis szárnyat lehet csinálni depronlapból is. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300223 Ez itt a hátsó gumitartó és farokcsúszó egyben. Kapott is egy kis műanyag bevonatot, hogy védjük a gumit. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300224 Így készültek a kerekek (mivel azok is "kézzel" készítettek nem bolti termék) Anyaguk 3mm vastag balsa. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300220 A két korong össze van ragasztva (a két korong száliránya 90 fokban áll egymásra). A közepe át van fúrva, a kerülete legömbölyített. A kerékagy egy fültisztító pálcika pici műanyag csöve, ami a belső oldalon picithosszabb (3 mm) így a kerék nem tud rászorulni a futószárra. Kívül a kerék síkjában van levágva a pici műanyag cső. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300222 Ez itt a futószár. Anyaga azonos a farokcsúszó, motortengely anyagával, így a modellhez csak egy szál 1...1,5 mm-es acélszál kell. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 16. - 7:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300333 A kereket egy pici műanyag csődarab tartja a helyén, amit egy csepp pillanatragasztó rögzít. Ez a műanyag cső ami a gumikampókon és itt is megjeleni nem más, mint az 1,5-ös hálózati elektromos vezeték külső szigetelése egyben lehúzva. A ragasztó megkötése után a kilógó acélszál darabot le kell vágni. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300328 A farokrészt felragasztjuk a törzsre, és ezzel nagyjából kész is a törzsszerkezet. A futószárat is cérnázással és CA ragasztóval kell rögzíteni. Ebben az állapotában (légcsavar és gumi nélkül) 27 grammos a gép. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300332 A szárnyak ívelt (Jeff Raskin féle ívelt lap szelvénnyel készülnek Erről bővebben itt: http://users.atw.hu/sry/jrf.htm ) A szelvény kialakítása a szárny meghajlításával kezdődik. Ez a szokásos hengereléses eljárással készül. (ez a MANÓ siklómodell leírásában részletesen ki van fejtve. Erről meg itt : http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300327 A hengergetés viszont kevés, mert nem alaktartó, és nem is biztos, hogy sikerül a tervezett szárnyszelvényt kialakítani. Ezért mindkét félszárny kapott két-két balsa bordát. A bordák furcsa alakja azért van, hogy pontosan illeszkedjenek. Az előre és lefelé kinyúló részeket később le kell munkálni. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4300326 Itt vannak a bordák beragasztva és ideiglenesen modellezőtűvel rögzítve a kötésig. A szárnyak belépőéle is természetesen kap 3x3-as fenyőlécet, ami itt is a szárny belépő védelmét (gazzal, fűvel ütközés) szolgálja, és főtartóként is funkcionál, ami merevíti a szárnyat. A bordák a belépőél elé, és mögé is túlnyúlnak, így kényelmesen és pontosan illeszthetőek. A borda elején lévő kis felnyúló "orr" a leghasznosabb segédeszköz, mert e nélkül elég nehéz a bordát a belépőél vonalába illeszteni. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 16. - 20:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Végre elkészült az új légcsavar, persze megint besötétedett mire az utolsó (negyedik) réteg lakk is megszáradt rajta. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308255 Majd a tollak végeit lefestem pirosra, ne legyen ilyen egyhangú. Ami érdekes, hogy 20 mm-el nagyobb mint az Igra 200-as, viszont az Igra 200 5 grammos, ez meg 3 gramm. Nem elég, hogy nagyobb még könnyebb is. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Viszont a gépet ma megreptettem az Igra csavarral. ![]() ![]() reppenés nem volt, mert csak itt az udvarban lehetett állítgatni. Ki akartam menni valamelyik reptető helyre, de elég erős szél volt, amiben nincs értelme beállítással foglalkozni. Na de a lényeg: Először orrnehézre állítottam mint a CO2 motoros gépeket. Nem repült rosszul, de jól se. Aztán maradt az orrnehéz beállítás, de módosítottam az indításon. Kicsit felfelé, és elég lendületesen kell megdobni. Láss csodát szépen emelkedik és "jól húz". Aztán kezdtem előrehozni a szárnyat és picit növelni az állásszöget. És láss csodát az elcsavart szárny kellemesen meglepett. Tőben lehet állítani vagy 4,5 - 5 fokos állásszőget, és akkor az igazi, ha éppen az orrkönnyű beállítás határán van. Nagyon szépen emelkedik ilyenkor szinte húz felfelé, pedig csak 6 szál 1x2-es sárga Cseh gumi volt rajta, ami azért nem egy nagy szám (szárnylekötő guminak árulják). Ha megdobja a szél vagy valamiért kibillen az egyensúlyából, akkor szépen átmerül és utánna megy tovább. Ritka jóindulatú gumimotoros létére. Már nagyon várom, hogy rendesen felhúzhassam és rendesen megreptessem. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 16. - 20:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Akkor folytatódjon az építés ismertetése is. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307934 Így készül a szárnytartó "vályú". A törzs kap egy folpack bevonatot, hogy ne ragadjanak rá a balsa alkatrészek. A törzs két oldalára a csipeszek rászorítják az oldalelemeket, így biztosan szorosan fog illeszkedni a szárnytartó. Felülre meg megy egy összekötő léc, erre lesz felragasztva a szárny. A ragasztás pillanatragasztóval történik és a szárnytartó csak a ragasztó megkötése után kerül le a folpackos törzsről. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307932 Kis csiszolás, formázás után így néz ki a szárnytartó http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307936 Elkészült a szárny minden eleme. A szárnyakban lévő balsa bordákat már lemunkáltam. A szárnytartót az építőfához rögzítettem. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4307930 A szárnyak illeszkedő felületeit össze kell csiszolni. Az illeszkedő felületeket és a szárnytartó tetejét bekentem epoxi ragasztóval, majd összeállítottam a szárnyat. Ezt nem szabad bolygatni a ragasztó megkötéséig. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 okt. 16. - 21:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Ha megkötött a ragacs le lehet venni a "sablonról" a szárnyat. Még van pár apróság: http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308273 Ez egy pici bambuszcsap beragasztva a szárnyba a belépőtől 40 mm-re. Ez fogja tartani a felkötőgumit, és egyben jelöli a szárny első harmadának helyét is. Ez jól fog jönni a beállításoknál. A bambusz helyett nyugidtan lehet használni a kimaradt 3x3-as fenyőlécből egy kicsi darabot. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308268 Ez meg egy kis ék, ami a törzs anyagából készült. Ezzel lehet beállítani az állásszöget. Hogy néz ez ki a gyakorlatban? http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308258 Hát így. Az ék betolásával nő az állásszög, kihúzásával meg csőkken. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308265 Egy kis dekor és már fel is lehet kötözni a szárnyat a törzsre. A súlypont beállítása a szárny tologatásával történik. http://opera.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/4308270 A mű ekészült, a gép szállítási állapotban, szétbontva van. Elkészítéséhez egy kb az alábbi alapanyagok kellenek 1 szál 10x5-ös fenyőléc 1 szál 3x3-as fenyőléc negyed tábl 3 mm vastag depron negyed tábla 1 mm vastag balsa (ha magunk készítjük a légcsavart is) negyed tábla 3 mm vastag balsa (lehetőleg kemény) 1 szál 1...1,5 mm átmérőjű acélszál kis darab 0,5 mm vastag vaslemez (csatornabádog) 1 db. 6...7 mm átmérőjű műanyag gyöngy. 10 cm-es darab 1,5-ös tömör réz elektromos vezetékdarab 2 db. fültisztító pálcika dekoráláshoz Oracal 641 öntapadó fólia. Varrócérna Pillanatragasztó Diszperziós ragasztó (Palma Fa, Uhu-Coll... stb..) Epoxi műgyanta ragasztó (Uverapid, araldit stb...) üdv.:SRY |
Oldal: 1 / 6 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |