SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 23. - 21:08

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 143 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 09. - 9:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A kis könnyedebb kitérő után újra egy nehezebben emészthető, de annál értékesebb, tartalmasabb szakmai anyaggal bűvül az oldalam a mai frissítésben:

A FOLYAMI REGISZTERNEK A HAJÓ ÜZEMKÉPESSÉGÉRE
VONATKOZÓ OKMÁNYAINAK A
KÖNYVE
("VOSZHOD-2")


Ez a szakanyag az eredetileg 391 és 398 gyártási számok épült "VOSZHOD-2" típusú, nálunk "VÖCSÖK" névcsoportban ismert hordszárnyas hajók Folyami Regiszteri átvételének jegyzőkönyve. Ebből egyrészt egy csomó dolog megtudható a hajókról, másrészt arról a folyamatról is aminek során egy hajó építését és átvételét a szakhatóságok végzik.

Szerintem érdekes, mélyebb elemzésre érdemes szöveg, persze aztán az is lehet, hogy csak én vagyok már teljesen belekattanva a szárnyashajózásba, és csak magam szórakoztatom ezekkel a porszáraz szakmai anyagokkal.

Akit érdekel nézze meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 12. - 12:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Nagyon jó és tanulságos videó az áramlási testeken kialakuló kavitációról:

http://www.youtube.com/watch?v=DijdU0rm ... re=related


http://www.youtube.com/watch?v=sX2_rjRC ... re=related

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 14. - 14:05 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Az eddigi frissítésekben a hajók technikai kialakításáról, műszaki jellemzőiről volt szó nagyrészt. Most egy sorozat jön a hajók üzemeltetéséből, mindennapi életéből. Különféle a napi üzemmel, rendkívüli eseményekkel kapcsolatok eredeti szolgálati iratokat, jelentéseket, leveleket osztok meg veletek. Az első ebben a sorban:

Jelentés 1. :
A szárnyashajók paramétereivel kapcsolatban a magyarországi gázlós szakaszok figyelembevételével az alantiakat jelentem...


Ez egy 1990-es jelentés és egy 1987-es elemzés a szárnyashajók üzemét befolyásoló vízállásokról, gázlókról, hajóút jellemzőkről. A két irat szorosan összekapcsolódik, és együtt egész jó képet az azokról a vízállási és hajózóúti problémákról, amikkel a szárnyashajók üzeme során szembesül a személyzet.

Akit érdekel nézze meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 21. - 23:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek

Bődületes mennyiségű szárnyashajó, légpárnás hajó és hidroplán fotó itt:

http://www.photoship.co.uk/JAlbum%20Shi ... index.html

Igen ritka típusok, jó minőségű közepes és nagy felbontású fémyképei. Érdemes végigböngészgetni.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 24. - 19:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Újabb témába vágó érdekesség:

http://www.youtube.com/watch?v=XBYqzK4t ... re=related

Ez a videó ugyan az ekranoplánokról szól, de rengeteg eredeti szárnyashajós felvétel van benne. Az a jelenek, amikor Rosztyiszkav Alekszejev egy laza mozdulattal áthúzza az addig ismert hordszárnyrendszerek vázlatrajzait, jelezve, hogy egy új, és eddig ismeretlen úton indult el kutatásaival .... kissé teátrális, de mindent elmond az alekszejev féle szárnyrendszer születéséről.

Nézzétek meg, érdemes, igaz oroszul van, de aki nem bírja ezt a nyelvet az is sokat okulhat a látottakból. Bár azt, hogy "Ameriszkanszko szputnyika Spiona...." sterintem mindenki érti :-) :-) :-)

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 26. - 10:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ez meg egy újjáépített "NIXY" menetben

http://www.youtube.com/watch?v=0NPTObJged4

Sajnos nem szárnyas verzió, de legalább "NIXY" ami önmagában már egy nagy dolog.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 dec. 04. - 9:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A "Meteor"
http://youtu.be/BU0MFrlSDTE


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 dec. 08. - 23:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek !

Igéretem szerint tovább bővült az oldalamon elérhető szárnyashajós szolgálati iratok,köre. Ma két kapitányi jelentés került fel:

Jelentés 2. :
"Vöcsök-III" kapitányi jelentés , 2006. július 28 ( műszaki hiba miatti mentesítő jératról)


és a

Jelentés 3. :
"Vöcsök-III" kapitányi jelentés , 2006. július 29 ( alacsony vízállás miatti utasátszállításról)


Mindkét jelentés jól érzékelteti a napi munka gondjait, és azt is, hogy a felelősséggel gondolkodó kapitány és hajószemélyzet milyen nagy dilemmában van, hiszen egyrészt mindenek feletti az utasbiztonság és a hajózás biztonsága, de nagy a nyomás a vállalat részéről is a forgalmi igények kielégítésére. Ez különösen a 3. jelentésből tűnik ki, amikor olyan célállomásra adnak el jegyet ahová a hajó nem tud kikötni...... na de inkább olvassátok el a jelentéseket, tényleg nagyon érdekesek.


Akit érdekel nézze meg a:
www.sry.atw.hu -n.
vagy a
www.sry.atw.hu/szarnyasok.html -n

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 21. - 0:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek !

Az idei első "szárnyashajós" frissítés egy igen érdekes kialakítású un. "létraszárnyú" hajót mutat ba a:

BRAS D'Or (később BADDECK) hordszárnyas hajó

című cikkben.

Akit érdekel nézze meg a:
www.sry.atw.hu -n.
vagy a
www.sry.atw.hu/szarnyasok.html -n

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 13:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Lassan-lassan de azért haladok a hordszárnyas-hajók modelljeinek elméleti feldolgozásával, a számítási , méretezési metódusok kialakításával. Ennek egyik eleme a hajósebesség. A dolog egyrészt egyszerű, mert nem túl bonyolult módszerekkel számítható a hajó (hajóodell) sebessége, de bonyolult is, mert van néhány nehezen becsülhető tag az egyenletekben, és ami még rosszabb mérési eredmények, táblázatok, segédanyagok nem állnak rendelkezésre.

Így először irodalmi adatokra támazkodva próbálok valami használható adathalmazt kialakítani.

A hajó elméleti sebessége a hajócsavar fordulat (n) és a hajócsavar emelkedés (H) szorzata. Természetesen a hajó ennél szükségszerűen lasabban halad, hiszen ennél a sebességnél nem lenne ahajócsavar lapátoknak állásszöge az áramláshoz képest tehát nem ébredne tolóerő.

Amennyivel lasabban halad a hajó, mint az elméleti abszolut sebessége az a hajócsavar slip-je (s). Itt látható, hogy a számítás egyszerű, de nem tudjuk mennyi a hajócsavar slip-je adott viszonyok mellett, és erre nincs is gyári adat, mert függ a hajó sebességétől, a hajótest alatt kialakuló hajósodortól, meg még néhány tényezőtől, így ugyanaz a hajócsavar , ugyanazon az üzemi fordulaton, de más hajóra szerelve eltérő slip értéket fog produkálni.

Először vizsgáljunk meg egy létező hajó-hajócsavar rendszert:

Az alanyunk a POLESJE típusú belvizi hordszárnyas hajó lesz, ami mifelénk "BÍBIC" néven fut.
( http://users.atw.hu/sry/szarnyasok/polesje.pdf )

Hajócsavar adatok:
Átmérő D= 0,7 m
H = 0,89 m (r=0,7 sugáron. ez egy helyettesítő átlagértéknek tekinthető, mivel a hajócsavar változó emelkedésű)

A hajó főgépe egy M 401A-1 típusú 12 hengeres V-elrendezésű diesel motor. A főgép és a hajócsavar egy reverzáló tengelykapcsolóval van összekötve, ami előremenetben direkt hajtást biztosít, hátramenetben 1:0,8 redukcióval rendelkezik ( M400-as modellszámú motor kezelési és javítási utasítás 20. oldal., nyilvános archívumban jelenleg nem elérhető). Tehát a gépkönyvben megadott előremeneti fordulatszámok azonosak a hajócsavar fordulattal.

Jellemző gépkönyvi adatok:
Sebesség merült menetben:
n=800...900 1/perc , v=10...15 km/h

Itt a Slip értéke: velm=n x H = 15 x 0,89 = 13,35 m/sec = 48 km/h
A 48 km/h elméleti sebességgel szemben a hajó csak vvalós=15 km/h sebességgel halad, tehát a slip értéke s=68,7% . Mint látható egy nagy sebességre méretezett , nagy emelkedésű hajócsavar kis sebességű hajón igen rosszul teljesít a valós sebesség az elméleti sebességnek csak 31,3%-a.

Legnagyobb sebesség
n=1500 1/perc , V= 65 km/h

Itt a slip értéke: velm=n x H = 25 x 0,89 = 22,25 m/sec = 80,1 km/h
A 80,1 km/h elméleti sebességgel szemben a hajó valós sebessége vvalós= 65 km/h, tehát a slip értéka s=18,9 % . Tehát a hajó méretezett sebességével haladva az elméleti sebességének 81,1%-át éri el.

Ez az adat egybevág az irodalomban közöltekkel :"...Egy körülfordulás alatt a csavar folyadékban nem tesz meg H utat, hanem biszonyos csúszása, idegen szóval szlipje van. Ennek értékét átlagosan 20%-ra vehetjük,....." (Petrik Ottó: Hajómodellek tervezése és építése, 196. old)

Viszont a példa arra is rámutat, hogy ha egy adott propulziós rendszert a éretezettől lényegesen eltérő módon üzemeltetünk (mint esetünkben a hordszárnyas hajó lassú, merült menete) akkor a slip értéke igen nagy is lehet, és lehetetlanné teszi a hajó sebességének jó közelítésű számítását. ez modellre is igaz! Ha egy lassú merüléses hajóra nagy fordulatú és nagy sebességű csavart szerelünk , akkor a slip értéke nagyon magas lesz. Ezért (is) fontos a hajó jellegének, menetsebességének megfelelő hajócsavar, és csavarfordulat megválasztása.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 14:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Párkány, Szlovákia
Szia SRY!

Van egy orosz könyvem, elektronikus formában, "Сахновский Б. - Модели судов новых типов".
A középső része modell számításokkal foglalkozik. Többek közt a szükséges teljesítmény számítása,
hajócsavar méretezése hajótípus, méret, sebesség figyelembe vételével. Természetesen hordszárnyas
hajókra is kitér. Én elszórakoztam vele, a cirkálóm hajtásláncát e szerint állítottam össze és remekül működik.
A torpedónaszádnál viszont nem vettem figyelembe a számított értékeket, ami meg is látszik.
Nem úgy megy ahogy kell.
Szerintem hasznát vennéd a könyvnek. Találtam ugyan egy-két "apró" hibát a számításokban,
de sajnos a dokumentumban nem tudom kijavítani. Ha gondolod, valahogy eljuttatom. Sűrítve 14.1 MB.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 15:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Krisz!

Nagy örömmel veszem, ha lehet küld el légyszíves (toldacuccot.hu kivállóan alkalmas erre). Elolvasom, ilyesmiből soha nem lehet elég :-) Vagy egy kupac ilyen témájú könyvem, nagy hajóra és modellre is, sőt még igen elvetemült esetekre (nagy dőlésű hajócsavarokra, kavitáló csavarokra stb...) de mindíg megvan az esélye, hogy egy másik kiadványban , más szemlélettel valaki érdekes megállapításra, eredményre jut. Olyan ez mint a sakk, elolvashatsz 1000 sakk-szakkönyvet de ettől még az 1001-ben is fogsz újat, érdekeset találni.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 16:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Párkány, Szlovákia
Ment a csomag. Örülök, ha hasznodra lesz, vagy bárki másnak.
Majd átnézem a "könyvtáramat", hátha akad még valami.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 16:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
krisz írta:
Ment a csomag. Örülök, ha hasznodra lesz, vagy bárki másnak.
Majd átnézem a "könyvtáramat", hátha akad még valami.


Nagyon köszönöm, már töltöm lefelé!

Ha megengeded közzéteszem a linket, hogy a "maradék" 9 letöltési lehetőség se vesszen el, akit érdekel hozzájusson.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 16:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Párkány, Szlovákia
Ez csak természetes. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 143 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség