Üdv. Mindenkinek!
Miután túljutottunk az orr-részen és a horgonygépen nézzünk be az utastérbe is.
Először egy érdekes fotóval kezdenék:
Az eredeti képaláírás:
"Пассажирский салон теплохода на подводных крыльях ''Метеор''. Дон возле Азова, 1964 год"
Utas-szalon a "METEOR" hordszárnyas hajón. Don volgai Azov 1964 évben
Ez mind szép és jó, de a képen nem a "METEOR" nagy szalonja (középső utastere, mivel a "METEOR" 3 utastérrel rendelkezik, és ezek közül a középsőt hívják nagy szalonnak), hanem egy "RAKÉTA" típusú hordszárnyas hajó utastere látható.
Az utasteret a gépház felől előre nézve láthatjuk. Valami mégis furcsa a képen!!! Jelesül, hogy a széksorok osztása nem a "RAKÉTA" típusú hajókon megszokott!! A "RAKÉTA"-kon 2x3széksor, egy utasfolyosóval elrendezés az általános itt pedig 3x2 széksor , két utasfolyosóval látható. Na meg az is , hogy a közlekedő folyosók igen keskenyek, ketten egymás mellett nem férnek el rajta. Valószínűleg a nagyszériás gyártásban ezért lett egyeduralkodó a 2x3 széksor, és nem ez a megoldás.
Az általános elrendezés itt jól látható. Sajnos az ülések már nem eredetiek, ez egy ma is szolgálatban lévő hajó utastere.
Néhány szót azért mondjunk az utastérről is. A hajó 60 utast szállíthatott, akiket egy légtérben, egy osztatlan utastérben helyeztek el. A hajó építése inkább hasonlít a repülőgépekhez, mint a hajókhoz, a teljes felépítmény szegecselt alumínium félhéjj szerkezet, akár a repülőgépek törzse. Így az utastérben nincsenek válaszfalak, oszlopok, függőleges tartók. Ez a megoldás lehetővé tette a sok és nagy felületű ablak beépítését is. Ezzel az utastér a hajózásban addig ismeretlen jelleget vett fel. Egy nagy tágas, világos belteret kaptak, ami igen kellemessé, és konfortottá tette az utazást. Ezt ma már a vizibuszokon, szárnyashajókon természetesnek vesszük, de a maga idejében nagyon új, és innovatív dolog volt.
Az utazási konfortról az utastér fűtés, szellőzése, a kényelmes (és egyben könnyű) repülőgépülések gondoskodtak. A szárnyashajók utastere a későbbiekben is nagyon hsonlít a repülőgépek utastereire, a felhasznált ülések, anyagok, burkolatok tekintetében.
Mint már írtam régebben, az utastérben büfét/kioszkot alakítottak ki (még ha ez a fotók többségén üresen is áll, árúkészlet nélkül) így lehetőség volt a fedélzeti utasellátásra is, ami a hosszadalmas hajóutakon igen fontos kényelmi tényező (aki utazott már több órát hajón, tudja, hogy előbb utóbb mindenki a büfénél köt ki
)
Minden adott volt a gyors és kényelmes utazáshoz. Vagy mégse?!?!?! Bizony a tervezés és építés során elkövettek egy óriási hibát. Akkoriban még a környezetvédelem nem volt szempont, és az utazási ergonómia is csak gyerekcipőben botladozott, így valószínűleg nem is gondolt senki a vibráció, és a zaj hatásaira.
Hiába a tágas, világos, szellős utastér, a kioszkban kedvesen mosolygó stewardes, ha az ember feje 20 perc után majd szét ment az istentelen zajtól és vibrálástól. A hatalmas 1000 lóerős F50-es típusú V12 turbodiesel motor tette a dolgát, de ezt nagyon hangosan csinálta, és a nem megfelelő motorágyazás, és elégtelen hangszigetelés miatt a motor-óriás minden egyes mordulását, szusszanását a veséjükben és a fejükben érezhették az utasok.
Így az utastér tervezésébe és kivitelezésébe fektetett minden munka és gondosság leértékelődött (nem)kissé, és a hajóval nem volt kellemes nagy utakat megtenni.
Ennek a résznek a végére nézzünk egy szép utastér fotót:
...
..
.