SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 13. - 16:42

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 50 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Profilok
HozzászólásElküldve: 2006 nov. 22. - 8:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Találtam profil gyüjteményt, nagyon részletes adatokkal.

http://www.mh-aerotools.de

MH-30, 32 42 43 -as profilok minden adataival és ,hogy mire VALÓ!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 20. - 12:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Miután a "szomszédos fórumon" nem szólalok meg itt néhány szót szólnék a turbószálról:
B. Gyurka barátom és ..................én is(nem véletlenűl van ez a nagy különbséget jelző szünet) mindig arra törekedtünk, a gyakorlatban repüljenek a mi gépeink jobban, mint mások modellje. Most jön a lényeg: Amikor elkezdődött a turbószál "korszak" a versenyeket HAJNALBAN, PONTOSAN NAPKELTE IDEJÉBEN KEZDTÉK EL! Ez azt jelentette, termikkeresésnek abba a hidegben sok értelme nem volt, csak a modell teljesítményébe lehetett bizni, ez hozta az eredményt. Igy merűlt fel a turbószál kérdése ami "talán" néhány sec-el növelte a repülés idejét, persze tökéletes beállított modellnél! Én is résztvettem egy ilyen kisérletben egy új Benedek szárnyszelvénnyel ami a Röser testvéreknek és nekem lett "csak" kiadva próbának.Én ezzel, az A/2-es vitorlázó modellel -amibe ez a szárnyszelvény volt beépítve-megnyertem a légierő bajnokságot ( két hét jutalomszabadság és egy ALAG x 3-as motor) és 3.-nál rosszabb"helyen" egy versenyen sem voltam!
De ennél a szelvénynél is a LETÖRT KILÉPŐ volt a titok, nem a turbószál.

Most amikor a termik keresés, a kilővés- a felhúzó zsinorról- a stabil köröztetés a titok, már nem a turbószálra érdemes koncentrálni, hanem az igen jó beállításra és a szilárdságra-szénszálas anyagok megerősítéssével.

Egyelőre ennyi, ha van kérdés szivesen válaszolok!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2006 dec. 20. - 16:42-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 20. - 15:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A turbószál és mindenféle egyéb turbulenciakaltők egyik renszánszukat valamikor az 1970-es években élték. Mi mint bigott hajós klub, azért eljártunk a megyében rendezett repülő versenyekre is segíteni a rendezésben, no meg nézelődni. Emlékszem olyan megoldásra is, amikor a belépő él előtt volt egy szál kifeszítve. Egy másik modellen az orrgörbületi sugár környékén egy cikcakkos kialakítású vastagabb borító anyag volt felragasztva. No és a klsszikus szálak is előfordultak a profilokon szép számmal. Ha ezek csodaszerek lettek volna, akkor az első helyeken ezek a modellek végeztek volna, és csak utána a "mezei profilosok" Nem így volt. A "turbósok" rendesen szétszóródtak a mezőnyben, néha még dobogó közelében sem voltak. Antikos hozzászólását igezolja, hogy a precízen megépített modellek között dőlt el a verseny, a turbószál csak másodlagos volt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 20. - 20:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A témához kapcsolódik egy személyes élményünk. A kisfiamnak és egy klubtárs kislánynak egyszerre építettünk egy ma népszerű Pelikán F1-H modellt. A törzsek tökéletesen azonosak lettek, mert azokat -hogy gyorsítsuk a dolgokat -én építettem. A két szárny egyazon sablonban erős szülői felügyelet mellett állt össze. A Magyar Főantikostól vásároltunk -épp valami akció volt nála - japán papírt. Mondta, hogy ez még nagyon békebeli és ilyen többé nem lesz, mert megszűnt a beszerzési forrás. Érdekes papír. Az egyik oldala síma, a másik "szöszmöszös". Ezt a tulajdonságát lakkozás után is megtartja, ezért egy kicsit ronda. Ezzel a papírral -még színre is egyezett- vontuk be a két modell szárnyát. A bevonást a kislányék kezdték Elvitték a sablont, és hogy a modell jól nézzen ki, a síma felével kifelé feszítették fel a papírt. Majd amikor vissza került a sablon hozzánk, én is neki láttam. Először a szárnyfelek alját vontam be, természetesen a síma felével kifelé, hogy jól nézzen ki. Ekkor kaptam egy telefon hívást egy idős modellezőtől, és szóba került a japán papír vásárlásunk. Azt tanácsolta, hogy a szárny felső részét a "szöszmöszös" oldallal kifelé borítsam be. Igy tettem. A két modell szinte grammra egyforma lett. A reggeli harmatos termikmentes időben melyik repül jobban? A mi "szőrös szárnyú" Pelikánunk. Ilyen körülmények között lett dobogós a kisfiú egy októberi diákolimpia fordulón. Ha már termik is van, a két modell gyakorlatilag azonos, csak a szerencsén és az ügyességen múlik az eredmény. Ezért a kislány nem egyszer jobb eredményt ér el a kisfiamnál, pedig elvileg nem az övé a jobb modell. A szárnyunk felső felületén a "szöszmöszök" kiváló turbulencia keltők. Hogy ez mit jelent? 50 méter magasról nyugodt levegőben 7-8 másodperccel többet repül, mint a "testvér" modell.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: turbószál, érdes felületek
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 0:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ez a turbószálas megoldás, és az érdesített felületű szárnyak is csak bizonyos profiltipusnál hatékonyak, más profiloknál akár jelentősen ronthatják is a szárnydinamikát.
Valahogy úgy rémlik hogy ezeket olyan szárnyaknál célszerű alkalmazni, ahol a profil csúcsmagassága hátrébb helyezkedik el a húrhossz 1/3-ánál, illetve elég kicsi a profilmagasságuk a húrhosszhoz képest.
Azért ne kövezzetek meg ha tévedek, mert már elég ködös emlékek ezek...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 4:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Antikos,
most már ennyi év után megmondanád hogy melyik Benedek profilról van szó :)

Gyr, elgondolkoztató, tanúlságos volt a jappánpapir beszámoló.

Itt van egy modern karbon/kevlar szárny kép.
[img]http://www.arturhernadi.com/RC\SRY\CarbonKevlarWing.jpg[/img]
bárcsak tudnám hogy lehet ilyent elöállitani, tudja valaki?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 8:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Artur!

Karbon technikával készült szárnyakat F1-A, F1-H, és F1-B méretben készen bevonva, vagy bevonás nélkül, valamint ezekehez való alkatrészeket -D-box, főtartó, héjaló lapok, kilépő- is megvásárolhatók Magyarországon. Ezeket jó nevű modellezők készítik. Ha érdekel, akkor privátban megírom a beszerzési lehetőségeket. Előre bocsátom, hogy brutális mennyiségű HUF-ot kell otthagyni értük. Ilyen szárnyat -és csillapítót igazából csak verseny modellnél érdemes alkalmazni. Kis gyerekeknél pedig akkor, ha már vitorlázó felvontatásában van kellő gyakorlatuk. Mivel mifelénk is az anyukák "tűrőképességétől" függ egy-egy projekt megvalósítása, ezért a kis kategóriás szabadon repülő modelleknél csak rész megoldásokat alkalmazunk: Balsa kilépőre ragasztot és profilra csiszolt szén rúd, hasonló a belépőnél is, esetleg a főtartóra ragasztott szén lap. Már ezek is hihetetlenül megerősítik a szerkezetet, bár messze vannak az "igazi" szenes megoldásoktól. Azzal viszont tisztában kell lenni, hogy a szén -no és technológiánál alkalmazotta műgyanta és a ragasztók- jóval nehezebbek, mint a balsa, vagy fenyő, ezért nagyon át kell gondolni a konstrukciót. A hagyományos balsa-fenyőléc technikának nagy ellensége a tűző nap. Pillanatok alatt látványosan el tudnak csavaradni a szárnyak és csillapítók. A tiszta szenes vázszerkezetnél ez a veszély nincs.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 8:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a tanácsot, valóban gondoltam hogy nem olyan egyszerü az ilyen kompozit szárny.
Ezeknél láttam különben http://www.soaringusa.com
Egy napon ha elvesztem a fejemet veszek tölük valamit :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 15:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Megyek a modellező szobába és máris mondom a "nagy titkot"!



B-8356-b/2
és ugyanilyen nagyteljesítményű a B-6456-f, B-8556-b
Valamennyit a Röser testvérek és az elsőt én is használtam, sőt lehet, Képhogy még mások is késöbb!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 16:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A "fő antikos" a Lajosbá volt, nem én, már nekem sincs japánpapirom. Most kaptunk karácsonyi ajándékban Havrán barátomtól!
Egy biztos Göttingenben megmérték Benedek Gyurka profiljainak egyrészét. A sima tiszta balsa szárny rosszabb volt mint a japánpapirral, a bordaközben behúzodott , szárny.
Ma már az új modellek sokkal nagyobb teljesítményüek és érdekes nagyobb iveltségű, nagy orrgörbületű profilokat alkalmaznak szabadonrepülő modelleknél.
Antik R/C vitorlázó modellnél bármelyik 8%-os Benedek szelvény jó eredményt mutatt.
Csak a szilárdsági tényezők nem engedik a 6%-os szelvények Képhasználatát, pedig az jobb eredményt adna.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 21. - 19:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Pontosítani szeretnék:
A hozzászólásomban a Főantikos M Gyula bácsi az antik szakági referens. Ezért lett Főantikos. Ez nem a Te előléptetésed kedves Antikos.
No azért kicsi a világ, mert aki ajánlotta a kifelé fordított szőrös japán papírt, Lajos bácsi volt. Erre ráéreztél? Egyébként nyomelemekben talán még neki is van ilyen. Bár a nyáron nagy rendet csinált a szekrényében. Örököltem belőle egy-két általa haszontalannnak vélt dolgot. Anno Kassán vették-ha jól emlékszem- ezt a különleges papírt, ami már eleve színezve volt. (bordó, piros, középkék)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 22. - 13:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Most már nyugodt vagyok! ( Tudtam én ezt előre, hogy nem én vagyok!)
Más: Megadtam a "csoda" szelvények jellemző számait, de nekem már nincsenek meg a kordináták.
Kérjük meg SRY, hogy ünnepek után rajzolja meg a szelvényeket.Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 22. - 13:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
antikos írta:
B-8356-b/2
és ugyanilyen nagyteljesítményű a B-6456-f, B-8556-b


Adatok színjém van olyanom, hogy :
B-8356-b
BE8356B2 (gondolom ez lenne a B-8356-b/2)
BE6456F (ez nagyon brutális szelvény, megkérném Antikos kollégát, hogy
a kivitelezéséhez is adjon valami támpontot, mert nem
tűnik a legegyszerűbb feladatnak, sőőőőőt)
BE8556B

Tehát valószínűleg mindhárom ajánlott szelvényt ki tudom szerkeszteni
CAD-ban, ha valaki igényli.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 22. - 14:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Maradjunk abban, hogy valaki kéri akkor megpróbálod kiszerkeszteni.
Az utóbb felsorolt szelvényeknél a legnagyobb iveltség helye a megszokottnál hátrább van! Ezzel Gyurka bá kicsit közelített a lamináris szelvényekhez hozzávetőleg!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 22. - 20:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Minden Kedves Fórumozónak békés ünnepeket és modellező sikerekben gazdag boldog új esztendőt kívánok !


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 50 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség