SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 03. - 12:03

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 13 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 20. - 10:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Beszeretném mutatni egy régebben készített modellem építését. remélem sokk embernek elnyeri majd a tetszését és kedvet kap egy hasonló modell megépítésére.

AKULA K-317 Panther

Az Orosz AKULA (NATO elnevezés) egy gyors vadász tengeralattjárót takar, ami nagyon modern technikával felszerelt. Ezzel a Típussal létrehozták az Amerikai Los Angeles osztály Orosz megfelelőjét. 40, 000 PS reaktora van a csúcs sebessége 35 csomó. A legnagyobb merülési képessége 520m. A típust jellemzi a jó kormányozhatóság, nagy sebesség, és a vontatott sonar. A hajón 8 torpedó cső található.
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Modell Építése:
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Régi vágyam volt egy igazi „Orosz szivar” meg építése. Hosszasan keresgéltem és meg tetszett ez a típus, ráadásul sok információt találtam róla, úgyhogy bele is vágtam!
Az építést mint mindig a tervrajz tanulmányozásával és a méretezéssel kezdtem.
Úgy terveztem, hogy mivel az eredeti hajó keresztmetszete kerek, illetve a test közép része párhuzamos, meg lehet csinálni csőből, az elejét és a végét meg műgyantából. De ott volt még a kérdés, hogy hogyan fogom tudni bele építeni az elektronikát, a merülő technikát, és az egyéb dolgokat?! Sok gondolkodás és pár nap után úgy döntöttem, hogy a legjobb megoldás az lesz, ha a test egyenes részének a végét szedem szét, majd a testet és a szét szedésre „bajonett záras menetes oldást” használok. A méretezést hozzá igazítottam a vásárolható PVC csövek méretéhez. 110mm-es lefolyó cső lett a belső vízmentes rész a külső héj 200 mm-es csőből készült. Így a méret arány 1:87-re módosult.
Következett a test többi részének elkészítése.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Folyt köv.
KBT


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára KBT 2008 dec. 20. - 17:58-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 20. - 12:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A méretezést hozzá igazítottam a vásárolható PVC csövek méretéhez. 110mm-es lefolyó cső lett a belső vízmentes rész a külső héj 2000 mm-es csőből készült. Így a méret arány 1:87-re módosult.
Következett a test többi részének elkészítése.

Azért a kétméteres átmérő egy kicsit erős :?: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 20. - 18:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hoppá!
Tényleg úgy volt bocsika!
De kijavítottam :oops:
KBT


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 27. - 10:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elkészítettem hungarocellből a test elejét, a farok részt és a tornyot.
Jöhet a műgyanta, majd a csiszolás.
Lassan össze állt a modell, kivágtam a testből a különböző nyílásokat, amin keresztül be folyhat a víz. Mivel a technika a belső csőbe van így a külső héj és a belső cső között behatolhat a víz. Ólmot raktam a két cső között a gerinc vonalra, hogy meg legyen a későbbi egyensúlya a testnek a vízben. Úgy alakult a méretezés után, hogy sajnos az első merülő szárnyaknak a működtetéséhez nem lesz elegendő hely, úgy hogy egy kompromisszumos megoldást alkalmaztam. Becsukot állapotába le fixáltam. Ki alakítottam a tornyon, a fedélzeti nyílásokat, és a különböző periszkópok, antennák helyét. Szerencsémre találtam egy menetes záró fedéllel ellátott dobozt, aminek a mérete pont meg felelt, hogy átalakítsam és úgy működjön mint a bajonett zár. Ki kellett vágnom a menetekből szabályos részeket, hogy ne kelljen 2-3 tekerés a tető záródásához, hanem összeillesztés után egy negyed fordulat is elég legyen.
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Erre a fedélre hárult a technika oroszlán része mert ebből kiindulva építettem a belső vázat amire rá építettem a meghajtást, és a többi belső dolgot.
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
A tolórudak kivezetésének vízhatlansága elég nagy gondot jelentett, ezt műanyag fecskendővel oldottam meg, ami úgy működött hogy a fecskendő külseje rögzítve volt és a dugattyúja a tolórúdhoz rögzítve mozgott előre-hátra.És így nem engedte hogy víz kerüljön a testbe . Ez rövidtávon megoldás volt, de kiderült hogy a gyári gumiharmonika jobban beválik, megbízhatóbb. Ekkor kész lettem a külső test és a belső cső zárható bajonett zárával, illetve a belső technika tartó vázával. Ki is próbáltam a fürdőkádban, hogy nem-e ereszt a cső vége és a bajonett zár. Miután biztos voltam csak akkor építettem a külső héjba, elég nehéz volt pont a közepébe rögzíteni, és úgy összeilleszteni, hogy a bajonettzár a hajó vége, valamint a test eleje s vége is stimmeljen. A hátsó merülőszárnyakat és a jellegzetes dudort, otthon talált műanyag lapból késztettem, de a mozgató mechanikával meg gyűlt a bajom. Nagyon kicsi helyre került, pont oda ahová a szárnyak mozgatásához szükséges tengelyek estek. Mind a négy egy síkban és kereszt irányban volt. A megfelelő mozgatáshoz a szembe lévő tengelyeket párosítanom kellett de úgy, hogy a tolórudak segítségével elférjenek egymás mellet, plusz a közepén lévő kihajtás is gond nélkül elférjen.
A tengely végére villanyszerelő „csokit” használtam, amire drótot forrasztottam és úgy hajlítottam, hogy elférjen.
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Folyt köv.
KBT


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 28. - 13:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Boldog Új Évet, de látni: Unatkozni nem fogsz, jó nagy és szép munkát csinálsz, gratulálunk!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 29. - 4:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Boldog Új Évet Kivánok minden forum olvasonak én is!! KBT öcsém tényleg nagy a fejsze amit most faragsz:):)

Várjuk a Walter, a Kurksz, épitésének a leirását is!!

Tisztelettel Király József U-1405 Kaposvár.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 09. - 10:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A belső technika és a meghajtás:
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


A kihajtáshoz 4 mm-es tengelyt használtam és réz csövet. A tönkcsőnek mindenképp akartam fogaskerék áttételt, mert az meg könnyíti a villanymotor és az akkumulátor választását. Az indító fogaskerék 19 fogú, a meghajtott 55 fogú lett, a villanymotornak egy Mabuchi 550-es 12 voltost terveztem. Az általam készített Propeller átmérője 60mm. Akkumulátort nehéz volt találni a megfelelő méretben, mert mindenképp zseléset szeretem volna a nagyobb teljesítmény miatt, viszont hellyel eléggé szűken gazdálkodhattam. Végül meg találtam az igazit! 2db 12v 2,2 amperes zselés akkumulátor formájában, amit egymás fölé a hajó elejébe helyeztem el. Szervókat a motor mögé raktam, egyet a kormányzásra, egyet a magassági kormányra, és egyet a ballaszt működtetésére.

Saját tapasztalatom alapján nem használok egyik tengeralattjáró modellemnél sem BEC -et. Csakis saját vevő akkumulátort minden esetben! Ennél a modellnél is ki kellett találnom az egyensúly miatt a helyét, amire végül közvetlenül a motor alatt bukkantam rá.

Ballaszt:

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Szerettem volna építeni egy olyan rendszert ami biztonságosan és egyszerűen működik. Ezért a motoros fecskendőre ”Kobelt Tank”-ra esett a választás. Mivel hogy csak az adott anyagokból tudtam gazdálkodni ezért meg kerestem azt az ideális csövet ami még átmérőben is elfér a 110 mm-es csőben, és nem túl nagy ahhoz, hogy a tervezet űrtartalmat biztosítsa. Én úgy terveztem, hogy ekkora testnél kb. 1-2 liter „Kilogramm” kell ahhoz, hogy jól merüljön a hajó. Később kiderült túl méreteztem, találtam 90 mm átmérőjű PVC csövet pont meg felelt, de mivel adott volt a hajó belső mérete, csak egy darab fért el az is középre. Kiszámoltam milyen hosszú legyen, majd lefenekeltem a csövet és kettő kisebb csövet rögzítettem, hogy meg legyen a megfelelő átmerő a víz kiáramlásához. A PVC belsejéhez vettem O gumi gyűrűket és gyantával kiöntöttem a pumpa dugattyúját, amibe kettő gumi gyűrűt építettem. A mozgatásról 6 mm-es mentes szár gondoskodott. Így kész lett a pumpa, majd a mozgatást kellett megoldanom. Hozzám került egy elromlott elektromos 12 voltos fúrógép, aminek szerencsére a mechanikáját még működőképes állapotban találtam, és pont bolygó műves volt ami ideális az ilyen nagy igénybe vételre.

Mivel a menetes szárat és a meghajtást nem tudtam egy vonalba helyezni, el kellett tolnom párhuzamosan. Ehhez fogaskerék áttételt használtam. Két egyforma fogaskereket alkalmaztam, úgy hogy az áttételi arány maradt a meghajtásé. A dugattyú végpontjainak szabályozására mikró kapcsolót használtam és így gond nélkül egyik irányba beszív a másik irányba kinyomja a vizet. A kapacitása 1, 5 Liter lett.



Összeállt a test és a technika is.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Jöttek a merülő tesztek ahol ki kellett próbálni mindent. Hol kisebb, hol nagyobb problémák adódtak. Többek között a súlypont beállítása, volt nehéz. Pontosan beállítani, hogy a felszínen és a víz alatt is egyenesen álljon a hajó. A ballaszttal nem volt gond megfelelően működött a tesztek során. Viszont a meghajtással már adódtak kisebb gondok. Meg kellett változtatni az áttételt, mert a motor túlzottan melegedett. Tehát lecseréltem az indító fogaskereket kisebbre és már meg is oldódott a probléma.
Mivel nagyon hosszú és vékony a modell, nagyon nagy ívbe kanyarodott. Ennek kiküszöbölése érdekében a hajó elejébe beépítettem egy Škoda ablak mosó motort úgy, hogy az egyik oldalról a másikba szállítja a vizet. Így akár álló helyzetben is eltudta tolni a hajó elejét a szivattyúból kiáramló víz, meg könnyítve az álló helyzetű, és a menet közbeni fordulást. A kormányszervóhoz raktam két mikró kapcsolót, hogy egyszerre ezt is szabályozza ne csak az oldal kormányt. Ez a megoldás remekül bevált!

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Utolsó lépésként elkészült a festés és vele együtt a hajó is. Nagyon boldog voltam, hogy sikerült, mert a terven kívül minden mást nekem kellett kitalálnom és bizony nem kevés erőfeszítést és időt igényelt.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Úgy érzem ez valamelyest egy úttörő munka volt számomra, mert az elején még sok mindennel kapcsolatba nem tudtam, hogy is fog alakulni. Az építés alatt olyan tapasztalatokat szereztem, hogy könnyebb szívvel tudok majd neki állni a következő tengeralattjáró modellemnek és kevesebb hibát fogok elkövetni a tapasztalatlanságom miatt.

A főpróba 2005 -ben volt Ausztriában. Neulengbach-i Nemzetközi találkozón ahol végre meg tudtam mutatni mit is tud az én AKULÁM !

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

KBT


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 09. - 10:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Csak gratulálni lehet és reméljük látjuk mi is ezt a csodát!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 09. - 10:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a gratulációt ,de sajnos már nincs velem külhonba tölti" Szolgálatát".
De van másik típus ami maradt

:D Hamarosan remélem azt is meg tudom mutatni.
KBT


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 09. - 11:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ok!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 09. - 12:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Gratulálok KBT !

Szép munka, érdekes és tanulságos műszaki megoldásokkal! Ez a Skoda
ablaktörlő motor egyből eszembe juttatta, hogy milyen egyszerű
orrsogárkormányt lehet így csinálni (és nem utolsó sorban olcsót).

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 13. - 18:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szepek a munkaid KBT, rengeteget tanulhatunk ezekbol a felepitesekbol. Mindenesetre nagyon lelemenyesen oldod meg a problemasabb dolgokat s a hajok kulsejere is latszik, hogy sokat fektetsz. Szerintem ezek mukodo csodak. Gyonyoruek, csak igy tovabb!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 19. - 17:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv KBT

Nagyon szép a hajó, bár a képek már mind eltűntek, de az u-boot.hu oldalon megcsodáltam mindegyik tengeralattjárót.
Erről a K-317 -ről nem találtam rajzokat, csak fotót. Légyszives, küldj róla rajzot, vagy linket a rajzhoz.

Üdv: gvandor (gvandor@gmail.com)

Közben megkaptam a kért rajzot. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 13 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség