A belső technika és a meghajtás:
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA kihajtáshoz 4 mm-es tengelyt használtam és réz csövet. A tönkcsőnek mindenképp akartam fogaskerék áttételt, mert az meg könnyíti a villanymotor és az akkumulátor választását. Az indító fogaskerék 19 fogú, a meghajtott 55 fogú lett, a villanymotornak egy Mabuchi 550-es 12 voltost terveztem. Az általam készített Propeller átmérője 60mm. Akkumulátort nehéz volt találni a megfelelő méretben, mert mindenképp zseléset szeretem volna a nagyobb teljesítmény miatt, viszont hellyel eléggé szűken gazdálkodhattam. Végül meg találtam az igazit! 2db 12v 2,2 amperes zselés akkumulátor formájában, amit egymás fölé a hajó elejébe helyeztem el. Szervókat a motor mögé raktam, egyet a kormányzásra, egyet a magassági kormányra, és egyet a ballaszt működtetésére.
Saját tapasztalatom alapján nem használok egyik tengeralattjáró modellemnél sem BEC -et. Csakis saját vevő akkumulátort minden esetben! Ennél a modellnél is ki kellett találnom az egyensúly miatt a helyét, amire végül közvetlenül a motor alatt bukkantam rá.
Ballaszt:
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huSzerettem volna építeni egy olyan rendszert ami biztonságosan és egyszerűen működik. Ezért a motoros fecskendőre ”Kobelt Tank”-ra esett a választás. Mivel hogy csak az adott anyagokból tudtam gazdálkodni ezért meg kerestem azt az ideális csövet ami még átmérőben is elfér a 110 mm-es csőben, és nem túl nagy ahhoz, hogy a tervezet űrtartalmat biztosítsa. Én úgy terveztem, hogy ekkora testnél kb. 1-2 liter „Kilogramm” kell ahhoz, hogy jól merüljön a hajó. Később kiderült túl méreteztem, találtam 90 mm átmérőjű PVC csövet pont meg felelt, de mivel adott volt a hajó belső mérete, csak egy darab fért el az is középre. Kiszámoltam milyen hosszú legyen, majd lefenekeltem a csövet és kettő kisebb csövet rögzítettem, hogy meg legyen a megfelelő átmerő a víz kiáramlásához. A PVC belsejéhez vettem O gumi gyűrűket és gyantával kiöntöttem a pumpa dugattyúját, amibe kettő gumi gyűrűt építettem. A mozgatásról 6 mm-es mentes szár gondoskodott. Így kész lett a pumpa, majd a mozgatást kellett megoldanom. Hozzám került egy elromlott elektromos 12 voltos fúrógép, aminek szerencsére a mechanikáját még működőképes állapotban találtam, és pont bolygó műves volt ami ideális az ilyen nagy igénybe vételre.
Mivel a menetes szárat és a meghajtást nem tudtam egy vonalba helyezni, el kellett tolnom párhuzamosan. Ehhez fogaskerék áttételt használtam. Két egyforma fogaskereket alkalmaztam, úgy hogy az áttételi arány maradt a meghajtásé. A dugattyú végpontjainak szabályozására mikró kapcsolót használtam és így gond nélkül egyik irányba beszív a másik irányba kinyomja a vizet. A kapacitása 1, 5 Liter lett.
Összeállt a test és a technika is.
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huJöttek a merülő tesztek ahol ki kellett próbálni mindent. Hol kisebb, hol nagyobb problémák adódtak. Többek között a súlypont beállítása, volt nehéz. Pontosan beállítani, hogy a felszínen és a víz alatt is egyenesen álljon a hajó. A ballaszttal nem volt gond megfelelően működött a tesztek során. Viszont a meghajtással már adódtak kisebb gondok. Meg kellett változtatni az áttételt, mert a motor túlzottan melegedett. Tehát lecseréltem az indító fogaskereket kisebbre és már meg is oldódott a probléma.
Mivel nagyon hosszú és vékony a modell, nagyon nagy ívbe kanyarodott. Ennek kiküszöbölése érdekében a hajó elejébe beépítettem egy Škoda ablak mosó motort úgy, hogy az egyik oldalról a másikba szállítja a vizet. Így akár álló helyzetben is eltudta tolni a hajó elejét a szivattyúból kiáramló víz, meg könnyítve az álló helyzetű, és a menet közbeni fordulást. A kormányszervóhoz raktam két mikró kapcsolót, hogy egyszerre ezt is szabályozza ne csak az oldal kormányt. Ez a megoldás remekül bevált!
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huUtolsó lépésként elkészült a festés és vele együtt a hajó is. Nagyon boldog voltam, hogy sikerült, mert a terven kívül minden mást nekem kellett kitalálnom és bizony nem kevés erőfeszítést és időt igényelt.
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huÚgy érzem ez valamelyest egy úttörő munka volt számomra, mert az elején még sok mindennel kapcsolatba nem tudtam, hogy is fog alakulni. Az építés alatt olyan tapasztalatokat szereztem, hogy könnyebb szívvel tudok majd neki állni a következő tengeralattjáró modellemnek és kevesebb hibát fogok elkövetni a tapasztalatlanságom miatt.
A főpróba 2005 -ben volt Ausztriában. Neulengbach-i Nemzetközi találkozón ahol végre meg tudtam mutatni mit is tud az én AKULÁM !
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huKBT