SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 02. - 20:41

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 200 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 8:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Igen, de kezdetnek az egyszeru gyurus rogzites is teljesen jo. Nyertek VB-t igy rogzitett vitorlaval is. Az a gyuru lehet vekony drotbol de cernabol is, lenyeg, hogy ne legyen szoros.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 feb. 27. - 17:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszi a választ. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 máj. 31. - 20:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok

Ti hány százalékos íveltségű vitorla profilt tartotok ideálisnak A, B, C riggnek? A két vitorlánál azonos?
Aki nem gyári vitorlát használ (van ilyen?), az milyen profilt használt, keresett egy gyárit a webről, vagy alkotott egyet magának?

Gondoltam A riggre 7-8 %, C-re 4%?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 01. - 9:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
gvandor !

Ismered ezt a topicot ?

http://www.mm-sailing.de/mm-hp/daten/pr ... ablone.pdf

Oszd meg velünk a vitorla készítésről elképzelésedet.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 01. - 17:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nos ott tartok, hogy két profilon gondolkozom. A SRY régi profilján, és az általa ajánlott Raskin profilon. Csináltam egy excel táblát hozzájuk: http://www.box.net/shared/ka1qj01d3l

Megszerkesztettem mindkettőt 9%-ra 350 mm húrhosszal. SRY profil belépő éle meredekebb a kilépőhöz képest, Raskinnál a belépő-kilépő szögnél kisebb az eltérés.
Nem tudom, valójában egy IOM vitorlásnál melyik lenne a jobb. El tudnám képzelni azt is, hogy gyengébb szélben a meredekebb, erősebbnél a lágyabb, de nem értek hozzá, csak feltevés.

A másik, amin gondolkodom, hogy A,B,C riggnél mekkora legyen az íveltség. Annyit tudok csak, hogy erősebb szélben laposabb kell, és a nyomásközéppont is elmozdul, ahogy változik a szélsebesség. Kiindulási alap, a SRY profil 9,15%-os íveltsége. Kicsit soknak érzem, talán elég lenne 6-7%?

Van 70 mikronos fóliám, a fotók, rajzok alapján készülök sablont csinálni a vitorla szeletekhez. Az is látszik, hogy a hossztengely mentén is kell íveltség, így a vitorla közepe öblösebb, mint alatta-felette.

Ezek az elképzeléseim, meg még alaposabb tanulmányozása lesz Lester Gilbert oldalán fellelhető anyagnak.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 02. - 13:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
gvandor!
Milyen a jó vitorla?
Talán olyan, amivel versenyeken jó eredményt lehet elérni.
Én már csináltam több, mint 20 vitorlát, de ilyet még nem tudtam csinálni.
Ezt a bevezetőt csak arét írom, hogy véleményemről "képbe" legyünk.
A vitorla készítést valamikor azzal kezdtem, hogy elmentem Százhalombattára Forrai Pista bácsihoz és elmondta nekem, hogyan készíti vitorláit. Pista bácsi tud olyan vitorlát készíteni, ami a fenti kritériumoknak megfelel.
Ezekután neki fogtam vitorlát készíteni.
Én is áttenulmányoztam az irodalmat és a második vitorlámat Lester Gilber NACA 63-0 xx profilja alapjánkészítettem.
A tanulmányozást úgy kell érteni, hogy csak magyarul tudok így csak a rajzok nézésére hagyatkoztam.
Ennek a NACA profilnak 30 %-nál van a legmagasabb pontja és 6 %-nál a legvastagabb.
Előtte Gö 417-es profil alapján készítettem sablont, úgy láttam, hogy nagyon nagy az íveltsége.
Vitorla készítés közben rájöttem az örök igazságra, hogy az ördög a részletekbe rejlik.
Ezért azt tanácsolom, hogy az első vitorládat ne a drága foliából készítsd, hanem a virágboltosok által használt foliából.
Ebből látszik, hogy én kisebb íveltséggel dolgoztam (5-6 %).
Nagyon örülnék, ha a Lester Gilber áttanulmányozása után további eszmecserét folytatnánk.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 02. - 15:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Igazából én is inkább a rajzokat, számokat tanulmányozom, a fordításhoz sokat kellene szótárazni.

Megpróbálom azt, hogy J.Raskin profilját elkészítem olcsó anyagból:
legnagyobb ív helye 40 %, íveltség mértéke: 6%, és egyet 9%-ra. Kipróbálom mindkettőt
A-rigghez való szélben, aztán majd meglátom.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 02. - 15:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Nézzük tovább a vitorla készítés rejtelmeit.
A profilt eldöntötted, hogy milyen legyen.
Hány darabból készül a vitorla?
Minden darabhoz készítesz sablont, vagy csak egy sablont készítesz?
Én az utóbbi időben csak egy sablont készítettem.
Lester Gilbert úr vitorla ellemzésének (sail blocks analysis) nevezék tanát alapul véve mekkora lesz a sablon elhajlás szöge (Bevel angle).
Én azt tapasztaltam, hogy az elhajlás szöge nagymértékben befolyásolja a vitorla öblösségét.
Nulla elhajlásszögnél szinte nincs is a vitorlának öblössége.
Igazam van?
Gondold át te is!
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 02. - 22:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A nagyvitorla 4 szeletből lesz.
Az elhajlás szöge alatt gondolom a hossztengely mentén jelentkező domborulatot érted. Erről csak annyit láttam egy rajzon, hogy a két sablon közti hézag: a=2 fok, de azon még nem gondolkoztam. Szerintem is fokozza az öblösséget.
Úgy látom, viszont, hogy a vitorla íveltségét nem azonosra kell szerkeszteni a teljes hosszon, hanem felfelé fokozatosan csökkenteni kell:

Kép


Kép




Két darabból gondolom a sablont, mert 160 cm a vitorla magasság, egy darab túl nagy lenne.
Amit viszont nem értek: a vitorla keskenyedik, tehát a sablonnak is kellene, de a fotókon úgy látom, a sablon párhuzamos.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 03. - 10:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Azt írod, hogy a nagy vitorla négy szeletből lesz, tehát három helyen ragasztod.
Én ehhez régebben 3 db sablont csináltam, a ragasztás helyén megmértem a hur hosszt és ahogy írtad a 3 db hur hosszhoz számoltam profilt, így készült 3 db sablon.
Ezekre a sablonokra egyenként ráfektettem a vitorla anyagot és két oldalas 8 mm széles ragasztó szalaggal összeragasztottam.
Most már nem így csinálom, de erről majd később.
Mint írtam Gilbert úr vitorla elemzésének nevezéstanát vettem alapul.
Tehát ha megnézed Gilbert úr rajzát, rajta van a sablon elhajlás szöge (Bevel agle).
Az elhajlás szöggel kapcsolatos mondatodat nem értem.
Nem világos, hogy a vitorla íveltségét felfelé fokozatosan csökkenteni kell.
Ha úgy érted, hogy a rajzodon az öblösödés maximumának vonalától mérve a húr vonaláig a távolság fokozatosan csökken, akkor értem.
De a húr %-ban állandó, mert a profilt a húr %-ba számoltad ki.
Ha nem titok add meg, hogy a második rajzodat hol találtad.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 03. - 10:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Rájöttem elnéztem a rajzot, valójában a profil azonos, egészen másról van szó, nem olvastam el a szöveget figyelmesen. Azt írja pontosan: ''Az öblösödés maximumának vonala a belépőéltől számítva a vitorla szélességének 2/5 részében alakul ki. Ez a belépő és a kilépőéleknél a vászon érintőinek kialakulását helyesen teszi lehetővé.'' A rajzon a belépő él szögei vannak feltüntetve.
Jó, hogy beszélünk róla. A könyv amiből van:
Nagy Pál Sándor - Dr. Szilvay Géza: Hajómodellezés (Táncsics könvykiadó, 1969). Könyvtárból fénymásolva.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 03. - 16:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A könyv nekem is megvan, megtaláltam az ábrát, nem a vitorla készítésnél, hanem a vitorla beállításnál van, így elkerülte a figyelmem.
Jó hogy beszélünk róla.
Arra lennék kiváncsi érthető-e, amit eddig írtam a vitorla készítésről.
Kiváncsi vagyok a Te elképzelésedre is.
Ha úgy gondolod, hogy érthetően írom és megosztod velünk az elképzelésed, leírom hogyan készítem egy sablonnal a vitorlákat.
Ha valamit nem érthetően írtam, beszéljük meg mielőtt tovább folytatjuk.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 03. - 22:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Érthető minden, és mivel még nem készítettem vitorlát, érdekel minden, amit erről meg lehet tudni.
Elképzelés annyi, hogy az IOM vitorlának megfelelő méretű és formájú sablont készítek 2 felet. Középen adok neki ívet, még nem tudom, mennyit, majd kitalálom, ha kész a két fél. Legújabb elgondolás, hogy a nagyvitorla profil 8% lesz, az orrvitorla 6%. A szeleteket kétoldalas ragasztóval 10mm átfedéssel egymáshoz rögzítem. Az árboc 12-es alu cső lesz. A belépő élt megerősítem, esetleg belehúzok vmit (kevlár, vagy acél). A sarkokra erősítés, meg 1,5 mm csőszegecs. Behúzó kötél 1mm-es dynema zsinór.

Ennyi az elképzelésem. Első próbálkozás lesz, úgyhogy még nem tudom, milyen akadályok fognak felmerülni menet közben.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 06. - 19:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
feco 1 írta:
Ha úgy gondolod, hogy érthetően írom és megosztod velünk az elképzelésed, leírom hogyan készítem egy sablonnal a vitorlákat.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 14:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A belépőél erősítése felesleges, körülményes és zavarja az áramlást.
A sarkokat én is megszoktam erősíteni és 4 mm-es csőstegecset rakok bele, mert még nem kaptam kisebbet.
Behuzó kötélnek a Bricóban kapható 1 mm-es kitűző zsinort használok.
Most a következő képpen csinálom a vitorlákat:
Készitek 1 db sablont ez szerint
http://ziphius.free.fr/telechargementdi ... laizes.pdf
A sablon profilját úgy készítem, hogy a vitorla legnagyobb szélesége lesz a profil húr hossza. Erre a húr hosszra a szokásos módon kiszámolom a profilt és elkészítem a sablont.
Pl. egy TT 65-ös modellnél
Húr hossz: 275 mm
Iveltség 5 % legnagyobb íveltség helye 35 %
A sablonon a legnagyobb íveltség helyén (35 %-nál) húzok egy vonalat a belépő éllel párhuzamosan.
A kiszabott vitorlán a ragasztás helyén megmérem a vitorla szélességét és a példánál maradva kiszámitom a 35 %-át, az így kapott értéket a meghuzott vonaltol, a belépő él felé rámérem a sablonra és párhuzamosat húzok a legnagyobb íveltség vonalával.
Belátható hogy erre a vonalra illesztem a kiszabott vitorla belépőélét és így ragasztom össze.
A következő ragasztásnál ezt a műveletet újra megismétlem és így tovább.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 200 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség