A törzs nem is olyan nagy gond, itt a szárnnyal van a baj. A Jak-11 egy
utódtípus. A háborúban igen jól szereplő Jak-3 vadászrepülőgép szárnyát
és farokfelületét, valamint a törzshátsórészt használták fel. Az eredeti
Mikulin soros motor helyett egy svetcov csillagmotorot és egy nagyobb,
kétszemélyes tandem pilótafülkét kapott. Ez a gép a látszat ellenére nem
rokona a híres Jak-18 -al kezdődő és jak-55 -el végetérő konstrukciós
sorozatnak.
Viszont a szárny egy nagy felületi terhelésű erősen keskenyedő
szárny, pont olyan, mint a II. Világháború Szovjet vadászgépeié volt.
Ez modellben nagyon rossz, mert a szárny külső harmadának annyira
kicsi a húthossza, hogy itt minden szelvény kritikus Re szám alatt repül, és
ettől óriási a szárny ellenállása, mindamellett kicsi a felhajtóerő, és ami a
legrosszabb, hogy nagyon nagy a dugóba pordülési hajlama.
Ilyen kis méretben mint amiben a CO2 makettmodellek készülnek ez
nagyon komoly hátrány, és igencsak megnehezíti a tervezést ,
reptetést.
Amúgy mint írtam ez egy nagyon szép gép, egyik kedvencem. Sajnos
Magyarországon csak a Közlekedési Múzeumban látható egy ilyen
gépbe való svetcov motor, valamint Kecelen a Haditechnikai Parkban
van kiállítva egy példány (ez jó messze van nekünk). A világban van
több repülőképes, a Kecskeméti repülőnapon is szerepelt egy Cseh
illetőségű repülőképes darab, nagyon szép volt. (igaz az Csehszlovák
gyártási Let C-11 volt, de ne akadjunk fel kicsinységeken)
Szolnokon volt még egy példány, de azt elcserélték a Nord 1002-re,
amit mindenhol Messerschmitt Bf-108-ként mutatnak be.
Ez a keceli példány:

Ez egy Francia illetőségű repképes példány. Jelzem teljesen a típusidegen
a festése, mert ez egy Lavocskin La-5 FN festés, Jak-11 soha nem
pompázott ilyen színekben. Amúgy jól néz ki.

üdv.:SRY