1947 április 28.-án, egy különös kaland vette kezdetét.
Thor Heyerdahl ekkor indult útnak a perui Callao kikötőjéből, az általa építtetett balsafa tutajon, hogy bebizonyítsa az elméletét, miszerint a történelem előtti időkben, „primitív” eszközökkel is lehetséges volt átkelni a Csendes-óceánon, Dél-Amerikából Polinéziába
A tudósok korábban sok elméleti vitát folytattak arról, hogy Polinéziát lehetséges volt-e Dél-Amerikai felől elérni, illetve benépesíteni.
Heyerdahl elmélete szerint Polinézia (ill. annak jelentős területei, népcsoportjai) az inkák előtti Dél-Amerikából települtek be. Az elmélet a mai napig vitatott, azonban ellenzőinek legfőbb érvét (az adott technológiai színvonalon nem volt lehetséges óceánjáró tengeri járművek készítése) Heyerdahl látványosan cáfolta meg. Jelenlegi ismereteink szerint azonban az áttelepülés - ha egyáltalán megtörtént - semmiképpen nem volt annyira tömeges, mint azt Heyerdahl feltételezte volt.
A tutaj neve, Kon-Tiki az inka Napisten, Virakocsa nevének egy régi formája.
Az expedíció Peruban kezdődött, ahol spanyol hódítás-korabeli képi ábrázolások és dél-amerikai őslakosok szájhagyománya alapján Heyerdahl és 5 társa megépítette a balsafa tutajt. 1947. április 28-án indultak Callao kikötőjéből, és 101 napos utazás után érkeztek meg augusztus 7-én a Tuamotu-szigetcsoporthoz tartozó Raroia korallszigetre. Az út kb. 8000 km-e során bebizonyosodott, hogy a tutaj és az alkalmazott ősi módszerek sokkalta tengerállóbbak, mint azt a tengerészeti szakértők hitték.
A tutaj alapját 9 nagy, 60cm átmérőjű balsafatözs alkotta, melyek közül a leghosszabb (középső) 13,7 m volt. A gerendákat 3cm vastag kenderkötél-gúzsokkal kötözték össze. A hosszanti gerendákhoz 1m-es közzel keresztirányú, 5,5 m hosszú, 30cm átmérőjű kisebb törzseket kötöztek. A farönkök közé - korabeli ábrázolásoknak megfelelően - függőleges, 1 collos, 60cm hosszú fenyődeszkákat dugtak, amelyek a tutaj iránytartását segítették. Mint az út során rájöttek, a függőleges deszkák sgítségével a tutaj nagyszerűen kormányozható volt, szinte feleslegessé téve a „modern” formájú kormányevezőt, amely egy 5,8m hosszú mangrovefa szárból és fenyő tollból állt. A tutaj orrára fenyődeszkából készítettek hullámtörőt, amit az indiánok annakidején nem ismertek. Ez az „újítás” a tapasztalatok alapján teljesen feleslegesnek bizonyult.
A 8,8 m magas árboc kemény mangrovefából készült, „A” alakban. Az árboc mögött kapott helyet a 4,25 m hosszú, 2,4 m széles, 1,2-1,5 m magas bambuszfonat falú kabin, amelyet banánlevelekkel fedtek le. A 5,5 m × 4,6 m-es nagyvitorlát bambusztartókra erősítették.
A tutaj „fedélzetét” bambuszfonat-lapokkal borították.
A Kon-Tiki elkészítése során semmiféle fém alkatrészt nem használtak.
Eddig, a múlt, mert a kaland csak most kezdődik.
Történt, hogy fiaim szülős osztálykirándulásán felkértek a Református egyház részéről, hogy a nyári tábor alatt tartsak a gyerekeknek foglalkozást.
Miközben azon törtem a fejem, mit kellene csinálni a gyerekekkel, mert eléggé szórt korosztály, eszembe jutott a tutaj, mint vízijármű.
Ha viszont tutaj, akkor legyen valóban tutaj.