SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 19. - 17:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 11. - 19:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Na de na csak a papírt töltsük számokkal.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454169

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454171

Ezek itt a hátsó szárny rögzítőelemei. Ezek kerülnek a szárnyra. Nem
csak rögzítik a szárnyat, de állíthatóvá is teszik, így lehet majd
játszani az állásszögekkel.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454173
A törzsre (törzsbe) került két tartókonzol, ezekre van felcsavarozva
a rögzítőelemekkel a szárny.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454174

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454176

Még elég provizórikus az összeszerelés (ragasztószalagokkal van
összefogatva :roll: ) . Addig nem is lesz véglegesen beragasztva semmi,
amíg minden elem kész nincs.

Az első szárny kap egy jó 6-7 fokos "V" állást, és kicsit nagyobb is
lesz, hogy a súlypont előrébb kerüljön. Hátul 2-3°, elől 4-5° lesz a
szárnyak állásszöge. Még a tönkcsővel leszek bajban, mert nagyon
hosszú kellene. Esetleg egy farmotor is jó lenne, de jelenleg nincs
megfelelő teljesítményű típusom, így marad a hosszú tönkcső.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 12. - 20:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Valahol a topic elején írtam egy listát a hazai szárnyashajókról. Az azóta
beszerzett információk tükrében ez ez alábbiak szerint módosítom

(A név után zárójelben a típus van megjelölve)

1. BÍBIC I (Polesje)
2. BÍBIC II (Polesje)
3. BÍBIC III (Polesje)
4. BÍBIC IV (Polesje)
5. EXP (EXP) A második hazai kísérleti kísérleti szárnyas kishajó
6. FECSKE I (Volga)
7. FECSKE II (Volga)
8. MCS (MCS) Az első hazai kísérleti szárnyas motorcsónak
9. NADAP ex. FECSKE (Fecske) Az egyetlen hazai fejlesztésű nagy utashajó
10. QUICKSILVER (Lastochka) A Duna leggyorsabb hajója
11. SIKLÓ I (Luch)
12. SIRÁLY I (Raketa)
13. SIRÁLY II (Raketa)
14. SIRÁLY III (Raketa)
15. SÓLYOM I ex. SÓLYOM (Meteor)
16. SÓLYOM II (Meteor)
17. SÓLYOM III (Meteor)
18. VÖCSÖK I (Voszhod) Ma múzeumhajó a Zoltán Alapítvány kezelsében
19. VÖCSÖK II (Voszhod)
20. VÖCSÖK III (Voszhod)
21. VÖCSÖK IV (Voszhod)

Természetesen az első közléshez képest a típusok és a darabszám is módosul 10. önálló hajótípusra és 21 példányra.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 13. - 16:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Újjabb változás:

Az eddig EXP névvel jelölt hajó rendes, gyári megjelölése SZH2 volt így
ez most át is javítottam. Ez a hajó csak egy példányban épült meg, az
MHD Váci Hajógyár-ban.

(A név után zárójelben a típus van megjelölve)

1. BÍBIC I (Polesje)
2. BÍBIC II (Polesje)
3. BÍBIC III (Polesje)
4. BÍBIC IV (Polesje)
5. SZH2 (SZH2) A második hazai kísérleti kísérleti szárnyas kishajó
6. FECSKE I (Volga)
7. FECSKE II (Volga)
8. MCS (MCS) Az első hazai kísérleti szárnyas motorcsónak
9. NADAP ex. FECSKE (Fecske) Az egyetlen hazai fejlesztésű nagy utashajó
10. QUICKSILVER (Lastochka) A Duna leggyorsabb hajója
11. SIKLÓ I (Luch)
12. SIRÁLY I (Raketa)
13. SIRÁLY II (Raketa)
14. SIRÁLY III (Raketa)
15. SÓLYOM I ex. SÓLYOM (Meteor)
16. SÓLYOM II (Meteor)
17. SÓLYOM III (Meteor)
18. VÖCSÖK I (Voszhod) Ma múzeumhajó a Zoltán Alapítvány kezelsében
19. VÖCSÖK II (Voszhod)
20. VÖCSÖK III (Voszhod)
21. VÖCSÖK IV (Voszhod)

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 13. - 19:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Volt egy kis variálás a hajóval:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492765
Ez itt a kormányszerkezet, egynlőre még darabokban. Jó masszív
szerkezet lett a kormánylapát is 2 mm-es ötvözött alu, ez a ketyere
nam fog elhajlani, meg hasonlók. :roll: :roll: :twisted: :twisted: :twisted:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492770
A hajó beltere kapott némi üvegszövetet, meg műgyantát, mert
teljesen szétfaragtam. A hátsó szárnyat is előrébb vittem 27 mm-el,
hogy a szárny és a kormánylapát közé rakhassam a hajócsavart.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492772
Olllééééé egy kissé kacifántos alakúra sikerült kormánymozgató kar.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492775
A kormánylapát és a rudazat. Nincs mese, gömbfej, fém snapper stb....
Ez kb. 20 x annyit kibír, mint amekkora erőhatás ebben a hajóban
bármikor is érhetni, de nem kockáztatunk semmit, atombiztos, a
lehető legjobb műszaki kivitelű hajót építek. Ezen ne múljon a siker.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492777
Ez a kormánylapát bizony piros lett.........

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492778
....mint a saját tervezésű prorotípus hajóimon mindíg. Ez afféle babona.
Értelme semmi......de hátha..... :roll: :roll: :twisted: :twisted:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492780
Ilyen az összeszerelt rudazat a helyén, most jön a szervotartó
elkészítése.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7492782
Itt látszik, hogy előrébb került a hátső hordszárny, és így jó kis rés
keletkezett a szárny és a kormánylapát között. Ide jön majd a csavar.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 17. - 22:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Lassan-lassan de alakulgat a szárnyas csoda:



Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7552207
Ez itt egy gyári MP-Jet 400/175 tönkcső.....némi átalakítással.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7552208
Ez itt az átalakítás. Kapott egy támasztóuszonyt, mert annyira lelóg a
hajó alá, hogy a hagyonányos belaminálás nem igazán tartaná meg.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7552209
Rákerült a Multiplex 400-as motor is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7552210

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7552212

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7552213
És így néz ez ki beszerelve. A tönkcső üvegszövet, műgyanta laminálás
tartja a helyén. Kapott egy jó kis 32,5 mm-es sebességi hajócsavart. A
csavar lelóg a hátsó szárny alá, így remélhetőleg nem fogja "megszívni"
magát levegővel (legalábbis ez a terv :twisted: :twisted: )

Már kezd olyan szárnyashajós formája lenni a dolognak.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 25. - 19:14 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Kipörögtek a bérmunkák a műhelyből, így megint volt kis időm
szárnyashajózni kicsit (egész addig, amíg a feleségem félreérthetetlen
célzást tett a kert, a fűnyíró, és személyem között általa feltárt
összefüggésre)

Szóval lett a hajónak első szárnya is:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658601
Így néz ki most a hajó alsó része. Az első szárny állásszöge is
állítható, akár a hátsóé, viszont az elsőnek van "V" állása a stabilitás
javítása végett.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658602
Az első szárny kicsit trükkösebb, mint a hátsó, mivel azon kívül, hogy
"V" állása van, a szárny felett van egy kis kiegészítő szárny, amit a
szakirodalom Take Off (felszálló) szárnynak hív. Magyar neve nincs is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658603

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658604
Mint látható az első szárny lejjebb van, mint a hátsó. Ez pontosan 7,5
mm eltérés, és így adja ki a két szárny közötti 2 fokos állásszög
különbséget. Ha mindkét szárnyfelület 0 fokra van állítva, akkor is
+2°-on lesz az első szárny menetben.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658605
Itt jól látszik a két Take Off szárnyacska. Ezek állásszöge 12-17 °
között állítható. Erre azért van szükség, mert induláskor és
lassú menetben az első szárny negatív állásszögben van, így "lehúzza"
a hajótest orr részét. Ekkor a Take Off szárnyon keletkező
felhajtóerő emeli addig a hajó orr szészét, amíg a fő szárny is
pozitív állásszögbe nem kerül.
Gyors menetben a Take Off szárnyak a víz felett vannak így akkor
nincs szerepük a felhajtóerő termelésben.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658606

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658607
Így néz ez ki, ha "talpára" állítjuk a hajót. Lehet kicsit túlzásba vittem a
dolgokat és kevésbé masszív szárnyrendszer is elég lett volna :roll: :twisted:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658610

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... id/7658611
Van ám csavar, meg csavar bőven, de így legalább minden állítható,
variálható, ha a teszteken szükség lenne ilyesmire.

A szárnyrendszer ezzel elkészült, jöhet a hajó belső részeinek
kialakítása.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 26. - 11:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Remélem nincs sértődés!!!
" De majd mÖglátjuk "?

( Kizárólag szerintem: Kevés a motorerő, háromfázisú kellen bele és a meredek vizcsavar hajtótengely nagyon rossz hatásfokkal fog müködni?!? )

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 27. - 6:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Antikos!

Arra én is kíváncsi leszek mit fog produkálni a gépezet. Azért is vettem
kicsit nagyra a szárnyfelületeket, hogy már 6 km/h körül felmenjen
szárnyakra, ne kelljen nagyon erős motor a gyorsításhoz.

A meredek csavartengely az "élet műve" mert eredetileg egy 225 mm
hosszú hajtás volt bele tervezve azzal pont jó lett volna DE ez
Magyarország, és örülhettem, hogy kaptam egy 175 mm-es
hajtást. A boltok kínálatában szerepel a 225-ös tengely, csak éppen
senki nem tart készleten :evil: :evil: :evil: :evil: és nem is
nagy hajlandóságot mutatnak arra, hogy hozatnának ilyesmit.

Abból kell dolgozni, ami van. Sajnos nem sokminden van, a választék
igencsak szűkös, így néha ilyen nem túl szerencsés kompromisszumokat
kell kötni.

Remélem a végén azért működni fog a dolog.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 27. - 7:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Zsolt :D

Sajnos ez így igaz.
Én ezért szoktam venni 300-as tönkcsöveket ha látok, egyszerre 4, 5 darabot is, mert azt lerövidíteni még szerszámgépek nélkül is le lehet.
A springerbe amit most építek, például csak 165 mm hosszú kellett, így gyakorlatilag majdhogynem ketté kellett vágnom.
A tengely anyaga, és a maradék cső pedig egyéb építőanyagként jó. :D
Az idei beszerzésem sajnos ezzel el is fogyott, de az ősztől, mivel a hajózás már nem időszerű, nagy valószínűséggel újra lehet majd kapni a boltokban.

Üdv Szilveszter :D

u.i: Azért szurkolok hogy jó legyen ezzel a meredek kihajtással is. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 27. - 7:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Örülök, hogy nincs sértődés!
Ez egy nagyon nehéz kenyér és csak köszönet jár érte annak aki mégis megpróbálj megépíteni az ilyen szárnyas hajót.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 27. - 7:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
antikos írta:
Örülök, hogy nincs sértődés!
Ez egy nagyon nehéz kenyér és csak köszönet jár érte annak aki mégis megpróbálj megépíteni az ilyen szárnyas hajót.


Miért lenne? Mindenféle kritikát nagyon szívesen fogadok. Abból csak
tanulni lehet. Könnyen megtörténhet, hogy valamit rosszul látok, vagy
egyáltalán észre sem vettem.

Ez az egész szárnyashajózás nagyon ismeretlen terep, szakirodalom
sincs, így próbálok "tudományos" lenni, amennyire csak lehet, de
nagyon sokminden csak intuíció. Inkább egy afféle meseszerű sztori ez
mint számításokkal, méretezéssel megalapozott mérnöki munka.

Ezért is vannak nekem is kétségeim a végkifejletet illetően, de majd
meglátjuk mi lesz (a vak is ezt mondta...... :twisted: :twisted: :twisted: )

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 01. - 14:28 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy kis érdekesség:

Van ez az elmehagyott svájci autóépítő cég a Rinspeed. Ezek már
alkövettek mindenféle elvadult szerkezetet, többek között úszó
autót is. Úgy látszik a közútról-vízbe dolog megtetszett nekik:

Kép
Ez ügyebár egy pofás kis autó....

Kép
Ez meg ugyanaz miután vízreszállt, lenyitotta a szárnyait aztán husssssss

Kép
Így néznek ki a hordszárnyak.

mit mondjak érdekes egy szerkezet. A becsületes neve RINSPEED SPLASH
További fotók itt:
http://www.rinspeed.com/pages/cars/spla ... splash.htm

További info:
http://www.simonwhatley.co.uk/rinspeed- ... rofoil-car

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 06. - 11:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy pár légpárnáshajó modell:

http://aufluschi.de/html/rc_hydrofoils.htm

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 06. - 12:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ezek nem is légpárnások voltak hanem szárnyas hajók.
:( De ne ezeket mutogasd, hanem a tiedet tessék. :twisted:
Mikor USZTATOD?? :?:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 20. - 6:54 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
B Laci írta:
Ezek nem is légpárnások voltak hanem szárnyas hajók.
:( De ne ezeket mutogasd, hanem a tiedet tessék. :twisted:
Mikor USZTATOD?? :?:


Ha kész lesz :? :? :? Ott szomorkodik a sarokban, a műhelyasztalon
meg mindenféle bérmunkák tobzódnak. Pedig már azt is kitaláltam
milyen felépítmény lesz rajta. Annyit haladtam, hogy kipróbáltam a
motort és hallagattam milyen szépen zümmög..... remélem mihamarabb
folytathatom a szárnyashajó berhelést.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség