sokat kínlódtam egy fura jelenséggel, mostmár a harmadik gépemnél. azt hiszem, sikerült rájönni az okra!? történetesen: nagyon szűk bukfencnél a modell egyszerűen kifordul, mintha rácsűrnék. hátrabukfencnél tipikusan jobbra. a jelenség nagyon zavaró, ha pl egy függőleges fordulóból "rosszul" esik ki a gép, és össze kéne szedni, vagy háton repülésből hirtelen ki kell nyomni.
a jelenség szép, nagy köríves bukfenceknél nem, vagy legalábbis nem zavaróan jelentkezett!
eleinte oldalkormánnyal próbáltam segíteni a helyzeten, erős balra trimmeléssel meg lehetett szüntetni a jobbra csűrést, azonban így az előre bukfencek egyenesen rettenetesek lettek, és egyenesben is nagyon oldalazva ment a gép.
próbálkoztam a gép súlypontjának keresztirányú eltolásával is, ez részben segített, de nem volt megfelelő megoldás
végül a magassági kormányra mixelt balra csűréssel sikerült a hátrabukfencet nagyjából kiegyenesíteni, úgy, hogy húzott magasságira balra csűrést mixeltem (a nyomott "előre" bukfencek kiegyenesítését még nem sikerült kipróbálgatni). az eredmény: a szűk hátrabukfencek sokkal egyenesebbek, az egyenes repülést nem befolyásolja. viszont valamennyire sebességfüggő maradt a jelenség, így bizonyos helyzetekben így is jobbra, vagy balra elcsűrés tapasztalható hirtelen behúzott magasságinál. felszállásnál oda kell figyelni, ha hirtelen nagy magasságival rántom fel a gépet, akkor balra elcsűr...
de miért van ez ???
fogjunk meg egy porszívót. lengessük meg magunk mellett! kapcsoljuk be, próbáljuk így lengetni. az eredmény meglepő lesz!
a jelenség pontos nevét nem tudom, ezt majd okosabbak hozzáteszik (inerciamomentum?) hasonló kísérlet végezhető, ha a bicikli kerekét kiszereljük, jól megforgatjuk, majd a tengely egyik végét az ujjunkra helyezzük - a kerék megáll raja, pedig látszólag le kéne borulnia.
közepes méretű (70-100g) outrunner motort kézben tartva, légcsavar nélkül felpörgetve szintén jól érezhető mozgatás közben az oldalra húzás.
minél nagyobb a forgó tömegünk, a jelenség annál erősebben fog jelentkezni. illetve nem a tömeg, hanem a (hogyishivjákaforgáspontraszámoltizét) és a forgás sebességétől.
a jelenséget egyébként a repülés hajnalán is felfedezték, amikor egyre nagyobb csillagmotorokat és légcsavarokat szereltek a gépek elejére, a magassági kormány meghúzásakor a gépek inkább oldalra mozdultak, mint a megfelelő irányba... pl sopwith camel, ha jól rémlik. (sőt, azthiszem a girók is erre épülnek...)
de igazából a kérdés, hogy a mixelésen, a folyamatos korrigáláson, és a szűk fordulók kerülésén kívül mit lehet ezzel kezdeni? az elhuzatás, ha jól tudom, nem segít ezen a problémán? minél kisebb forgó tömeg és forgási sebesség (motor forgórész és légcsavar)! (tehát pl sikerült megtalálni a kedvencem, a wankel motor egy újabb hátulütőjét
).
VAGY!
két, egymás hatását kiegyensúlyozó, ellentétesen forgó tömeg! azaz, két, vagy többmotoros gép.
VAGY!
elnézést a reklámért!
http://www.rcmodell.com/shop/product_in ... ts_id/5678bár nem próbáltam, valószínűleg érdemes lenne. csak ne lenne ilyen drága, és ne lenne ekkora az áramfelvétele (kicsi, könnyű gépbe gyakorlatilag a kisebbik verzió is alkalmatlan)...
kérném a nálam tanultabbakat egészítsék ki a fenti merengésemet a megfelelő szakszavakkal, illetve tapasztalatokkal, megoldásokkal!
érdekes lenne tudni pl, hogy mekkora erők lépnek fel?