Üdv.
Először is örülök, hogy megépítetted a masinát és örömöd van benne.
Na de térjünk rá a fontos dolgokra:
A rádiózavar: Merthogy ezzel a problémával állsz szemben. Először is
soha többet ne repülj arra, amerre egyszer ezt a zizegős, bizonytalan
jelenségeket mutatta a gép, mert egyszer csak nem szedi össze magát
és baj lesz.
Ez egyértelműen rádiózavar és ezer meg egy oka lehet. Az első a
távirányító készülék "minősége". Sajnos az olcsó készülékek csábítják
az embert, különösen az R/C modellező pályafutás elején, mert amúgy is
sok a kiadás ilyenkor és úgy tűnik lehet spórolni pár forintot ezen. Sajnos
ez nagyon nagy csapda!!! Inkább akkor legyen használt az a ketyere de
legyen megbízható, jó készülék.
A másik gyakori hiba, hogy az amúgy is gyengécske rádiókapcsolatot
tovább rombolod egy nagyon gyakori modellező hibával! A gép felé áll az
adóantenna repüléskor, mondhatni megcélzod az antennával a gépet.
Most nem részletezem miért, de ekkor a legrosszabb a vételi kapcsolat
az adó és a vevő között !!!! Az adóantenna amennyire csak lehetséges
függőlegesen felfelé álljon, és semmiképpen ne a gép felé mutasson. A
drágább készülékeken ezért gömbcsuklós az antennabekötés mert így
be lehet llítani függőlegesbe.
Természetesen lehetnek még külső zavaró okok is számosan. Rádióadó,
a talajban lévő vízér, nagy fémtárgy , távvezeték kármi... A lényeg
az, hogy ha egy helyen rendszeresen rádiózavarod van, akkor ott ne
reptess!
Az, hogy a gázadásra lenyomja az orrát a konstrukció sajátossága.
Minden magas motorbeépítsű gép ilyen. Az FS esetében ez nem zavaró,
kis magassági kormány korrekcióval orvosolható, de ha jól van
beállítva még az sem kell, mert először megbiccenti a nóziját lefelé, de
ahogy növekedni kezd a sebessége elindul felfelé. Hidroplánoknál
viszont ez nagyon veszélyes , mert felszálláskor benyomhatják az
orrukat a vízbe és akkor nagy gáz van. Na de ez nem hidroplán.
A súlypont hátravándorlásának leggyakoribb oka, hogy vagy a szárny
állásszög lett kissebb a kelleténél, vagy a vízszintes vezérsík állásszöge
nem nulla, hanem pozitív értékű. Ez egy kis építési hiba, és szemre
általában észre sem lehet venni. Egy fél fokos vízszintes vezérsík
pozitív állásszög (amit szemmel nem is látsz) és máris hátrébb kerül a
szükséges súlyponthelyzet. Ezért nagy marhaság amit sokan írnak
modellekről, hogy pl. tutira a belépőtől 55 mm-re van a súlypot helye.
Ha csak negye-fél fokos építési differenciák vannak máris teljesen
máshol van a helyes súlyponthelyzet , ezért kell minden gépet alaposan
berepülni és a berepülések tapasztalatai alapján kitrimmelni, kisúlyozni.
Teljesen azonos tervek alapján, azonos anyagokból, azonos műhelyben
(pl. nálunk a modellező szakkörben) épített gépeknek is össze-vissza
van a jó súlyponthelyzete. A lényeg a berepüléssel kapott beállítás, ami a
papíron van az csak tájékoztató jellegű adat.
JÓ REPÜLÉST, SIKERES LANDOLÁST !
üdv.: SRY