SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 16. - 23:34

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 30. - 17:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Érdekes a kutatómunka ilyen projekteknél. Van úgy, hogy két évig semmi adat, van úgy, hogy "ömlik" az információ :oops: :oops:

Megismétlem a Temesvár múzeumi rajzát. Két okból. Elsőnek azért mert Szilveszter már megállapította róla hogy nemigen működőképes, és valószínüsíthető, hogy eléggé 'hasra' rajzolták. Azonban eléggé jól próbálja ábrázolni - ha nem is teljesen pontosan -, hogy az "osztrák" kerékhez képest itt két "abroncs" fut a kerék oldalán, és a lapátok arra vannak szerkesztve.

Kép

Első info, egy ilyen két abroncsos kerék, ami az 1900 - as években volt jellemző - vagyis a Temesvár idejében!

Kép

A második infó egy múzeumból, egy valódi Németországban valaha közlekedő lapátkerekesről származik:

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 30. - 17:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Géza :D

Ez a jó és hiteles megoldás.
Sajnos, fogalmam sincs, hogy a mi 1:20 méretünknél hogy kivitelezhető, hogy még biztonságos is legyen.
Minden esetre, egy próbát megér.
Igazából ez a megoldás lenne valóban szép a modellen. :D

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 szept. 28. - 17:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Lassan, de halad előre az információgyűjtés!

Idézem:

"Blueprint of Boka is in preparation, and I shel informe you as soon as it is ready for sending.
... Boka with photos (about 30 pcs)..."

és ha esetleg valaki Szerbiában jár, nézzen be a múzeumba és a klubba:

"I also invite you to visit us, our club Panon in Pancevo."

Hivatkozzatok őrá:

"With best regards, Zoran Milenovic president of PANON"

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 szept. 28. - 17:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Ez valóban jó hír Géza :D
Kár, hogy nem járok Szerbiában, és valószínű, hogy még sokáig nem is megyek. :(
Ha minden igaz, október közepétől beindul a szakköröm, és akkor már kezdődhet a munka is.
Egyelőre csak a lapátkerék és a meghajtómű, de később már a hajótest is.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 02. - 18:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Jön az ősz, a modellezők lassan fedél alá vonulnak. Elkezdik a műhelyben végezhető, aprólékos, unalmas estéket kitöltő munkáikat. Így teszek én is.

Nem lesz ez más, mint a Temesvár gőzgépe. Sokan, sokféle gépet megépítettek már a modellező fórumokon, de a tekintettel a Temesvár dimenzióira, egyik sem igazán helyezhető el benne.

Kép

Mint a pirossal írt szám mutatja, az általam megépíteni kívánt 1:35 méretarány estében mindössze 57,1 mm a hajóteszt magassági külmérete. Manópapa estében sem jobb e helyzet, neki az 1:20 méretaránynak köszönhetően ugyan 100 mm a magasság, cserébe kb. 1300 mm-es testet kell hajtania, szemben az én 730 mm-mel.

Természetesen többféle lehetséges megoldás szóba jöhet - némi áttervezés után - de el akartam kerülni a bonyolult gépmunkákat.

A megoldás mint mindig, az, hogy előveszem SRY mester egyik ötletét, egyszerű "csinálmányát" és elbonyolítom egy kicsit. Így is még mindig hatodából megúszom mind árban, mint munkaórában. :lol: :lol: Ebből annyi legalább kiderül, hogy oszcillációs gépről lesz szó :lol: :lol:

Szempontok a munkában:

Férjen el a Temesvár testben!

Minden mérnökember lusta, így szeretném a későbbi gépeknél is felhasználni az elsőre kikísérletezett alkatrészek jó részét. Ezért már az adott gép tervezésénél úgy alakítom ki az alkatrészeket, hogy az más hajóban - ahol pl. a látszó gőzgép a fontos - is felhasználható legyen.

Örök harc, hogy a gép inkább forgácsolt vagy inkább keményforrasztott legyen. Én forgácsolt párti vagyok - részben mert nincs eszközöm a keményforrasztáshoz - de az alkatrészeket legalább paíron megtervezem forrasztott változatban is.

Túl vagyok a skicceken, az anyagbeszerezésen, szereztem néhány új szerszámot is - pl. dörzsárat - a tervek véglegesítése folyik.

Ha már lesz mit fényképezni, akkor nyitok neki egy uj topicot a Gőzgépesek közé, ígérem.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 02. - 19:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Géza :D

Érdekes koncepció, és egyelőre agyalok is rajta, hogy oszcillációs gép látható helyen?
Csak nem erre a megoldásra jutottál?

Kép

Kép

Kép

Ez ugyan legkisebb fiamnak készült mozdonya, de a kerék direkthajtása felfogható lapátkerékként is.
Én egy fekvő kétszeres működésű tolattyús gépben gondolkozom, amire van két jelöltem is.
Az egyik, bármily hihetetlen is, egy himbás gőzgép. :D
Alig kell rajta változtatni valamit.
Lényegében a vezérlés egyszerűsége az ami megfogott benne.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 03. - 6:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia Szilveszter!

Jó helyen kapisgálsz mindkét esetben!

Lehet "szép" oszcillációs gépet gründolni:

Kép

Ha sok időm lenne én ilyet tennék bele:

Kép

Vagy még inkább ilyet:

Kép

Nem részleteztem, de a gép fő méreteit befolyásolja még a hajó jellege következtében kiadódó súlyeloszlás. Az orrban a kazán, teli vízzel, hozzá közel a gép. Nagyon elől a súlypont. Ezt ellensúlyozandó egy "palacsintaszerűen" elnyújtott gép terelné hátrább a súlypontot.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 03. - 6:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Géza :D

Az utolsó, egyszerűen gyönyörű. :D
Ráadásul, meg is állná a helyét.
Az én elképzelésem is hasonló hozzá, csak a hajtókar nálam teljesen keresztül menne a hengeren, mint a gőzmozdonyoknál, és a henger mások végénél egy lendkereket hajtana.
Ma úgyis rajzolós dolgom van, majd elküldöm a vázlatát.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 03. - 18:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Üdv!

Mondhatnám könnyű dolgom lenne, csak meg kéne rendelnem és szállítanák a Temesvárba alkalmas gőzgépet és kazánt:

Kép
Kép

Ez egy Hielscher féle Andreas szett. Műszaki adatai:

a gép

Width: 3,7 cm
Height: 5.0 cm
Piston: 7 mm
Stroke: 7 mm
Steering effective from both sides
2 cylinder oscillating
Also controllable via servo: forwards-backwards-fast-slow-stop
May be installed either upright or horizontally
Weight: 40 g

a kazán

Height without chimney: 3.8 cm
Length: 7.0 cm
Diameter: 2.6 cm
Boiler volume: 30 ccm
Running time: 20 min
Weight: 116 g


"This small but mighty steam engine, developed by Lutz Hielscher, is ideally suited for installation in steam ships and boats up to 70 cm in length driven by propellor or paddle wheel, or for installation in steam cars, steam locomotives, or as a stationary mini steam engine for impulsion of a variety of factory models. Propellor up to 40 mm."

Akár ideális is lenne ha nem kerülne 400 Euróba!

Arra viszont kiváló, hogy meggyőzze az embert, apró méretben meg lehet építeni oszcillációs gép formájában olyat, ami messzemenően jó a hajóba. Ráadás, hogy árulják kitt formájában - alig olcsóbban - ami szemléletesen bemutatja, milyen egyszerűen, kevés alkatrészből kivitelezhető.

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 04. - 6:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Egy video, hogy lássátok a kis gép nem csak koktélkeverőnek jó:

http://www.youtube.com/watch?v=EhSaeGfUAec

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 04. - 11:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Nagyon mutatós kis szerkezet az biztos. Én mondjuk a gumis
hengerrögzítést gyorsan kicserélném rugósra, a dugattyúk "O" gyűrűjét
meg teflon bandázsra de ezen kívül minden nagyon rendben van ezzel a
géppel.

Amúgy meg (szerintem) felesleges 400 eurot adni érte simán el lehet
ezt készíteni házilag is.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 04. - 11:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
sry írta:

Amúgy meg (szerintem) felesleges 400 eurot adni érte simán el lehet
ezt készíteni házilag is.

üdv.:SRY


Sziasztok!

Ezt fogom tenni, csak egy kicsit csavarok a dolgokon... 8) 8)

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 04. - 20:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Géza!

A Temesvár régi titkos projektem. Apai rokonságom Arad és Temes megyében lakik. Az 1960-as évek végén egy temesvári látogatásunk alkalmával az őrületbe kergettem a rokonságot, mert azt hittem, hogy látni fogom a hajót, mert még ott jár. Márt akkor is nagyon kihalt volt a folyó, bár látni lehetett hogy itt bizony egykor hajók is járhattak. Jó négy éve más ügyben kutattam a Közlekedési Múzeumban, amikor véletlenül rátaláltam a hajó rajzaira. Mivel számtalan további kérdést vetettek fel a rajzok, ezeket jól eltettem , és most nem találom. Ha jól emlékszem ezek ceruzával pauszra készült rajzok. Van vonal és bordarajz, és nézeti rajzok. Volt egy A/4-es gépelt leírás is a hajóról, ahol a gép teljesítményére van csupán utalás. A gépről nincs semmi. Te is ennyit találtál?
A rajzokat Varró József állítólag az eredeti rajzok felhasználásával készítette az 1960-as évek elején. Kérdés, hogy a rajzoló él-e még, akitől hasznos információkat lehetne megtudni, és vajon hol lehetnek a hajó eredeti rajzai? A Magyar Hajó és Darugyár és jogelőd gyárainak rajzdokumentációjával vajon mi lett? Jó magyar szokás szerint mindent kidobhattak, vagy valaki tudja, hogy esetleg ezek egészben, vagy részben hol lehetnek? Netalán köztük vannak a Temesvár rajzai is? De jó lenne!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 04. - 21:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz gyr :D

Gézától én megkaptam azokat a pauszról készült rajzokat, amiket sikerült megszereznie a Közlekedési Múzeumtól.
Nagyon szívesen megosztjuk azt, amink már van. :D
Temesvárról sokkal többet nem sikerült nekünk sem megtudni eddig, mint ami itt olvasható a topikon, de bízom a Szerb hajósok archívumában még meglévő bontási rajzokban, dokumentumokban, bár az már a Boka.
Vedd fel Gézával a kapcsolatot privát üzenetben, és minden eddigi információnkat megkapod.
Nekünk is szívügyünk a TEMESVÁR, bár én lehet hogy a már átépített verzióját, a Bokát fogom megépíteni, mert annak a fedélzeti része kifejezetten szép, és gazdag.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 05. - 10:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Nem azért írtam ezeket a sorokat, hogy "elkunyeráljam" a rajzokat. Ezek nekem is meg vannak, csak fajlúly szerint lesüllyedt a nagy méretű boríték valamelyik iratcsomag aljára. A kérdés részemről, hogy Géza esetleg talált mást is az általam elmondottakon túl, vagy csak annyit, amennyit én is. Azok a fő kérdések részemről is, amelyeken itt a fórumon agyaltok. Látom, hogy megoldás közeli a helyzet, ennek én, és minden Temesvár rajongó hasznát látja majd. Részemről az eredeti kerékház a nagy kérdés. Szögletes volt, vagy az átalakítást a jugoszlávok végezték az átépítés alkalmával. Azt a képet kellene elemezni, ahol félhátul nézetben egy kikötőben áll. Vajon magyar, vagy korabeli jugoszláv zászló van a hajón? Esetleg az is egy lehetséges segítség lenne, ha szerb barátaink közbenjárásával kiderülne, hogy milyen állapotban került hozzájuk a hajó.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség