Mz/x írta:
Üdv Urak!
Erről a mocsárjárós légcsavaros mentőhajóról eszembe jutott valami.
Gyerekkoromban sok időt töltöttem az Alföldön, és a szomszédban volt egy 14 tavas halgazdaság. Ott találkoztam egy leleményes szerkezettel.
Egy nagyméretű alu ladik volt, az elején T alakú kaszával. Hínárt vágtunk vele(én is vezettem anno). A meghajtása egy Trabi motor volt, és lapátkerék. Soha nem tekert fel semmit. Ez nem az a finom szerkezet volt, mint a régi lapátkerekes gőzhalyókon.
Igazából egy nagyon durva megoldás volt, nagyon nagy merüléssel(a lapátról beszélek). Alakja totál egyszerű volt. Egy alap hengerre volt felheggesztve 6 db(ha jól emlékszem) lapát, amelyek üregesek volt és hegyesszögű háromszög profillal rendelkeztek. Hangos volt, lassú, viszont mindenhol elment. A kormánylapátok hátul a hajó szélén voltak két oldalt, kb a ladik oldalának a folytatásánál... Jól lehetett vele manőverezni, frankón fordult, egyszóval működött... "Trutyis" vízben ideális lehetne...
Bizony-bizony a sulyomvágó gépek valóban elmennek mindenen. Ezek
vagy lapátkerekesek, mint ahogy MZ/X Kolléga is említi, vagy
lánctalpasok. A lapátkerekesek között vannak kifejezetten nagyméretű
sulyomkombájnok is:

Ezt a Tiszatavon fotóztam Poroszlónál pár éve.
A lánctalpasok mégfurcsábbak, ezeknek gumi lánctalpai vannak
viszonylag bagy lelógó lapokkal, és egyszerre működik a lánctalp
"lapátkerék"-ként és lánctalpkként is, így iszapos, homokzátonyos
helyeken is simán átmászik. Érdekes egy ketyere. Ha találok képet
róla megmutatom. A Tiszatavon fényképeztem több ilyen gépet is.
üdv.:SRY