Na akkor kezdjünk neki:
Az első!
Tervezte és építette: Adorján János 1909
Motor: Adorján-Debics 25LE
Szárnyfesztáv: 8,8 m
Hossz: 7,3 m
magasság: 2,1 m
Üres tömeg: 210 Kg
Repképes össztömeg: 290 Kg
sebesség: 55 km/h
Sajnos elérhető tervrajz nincs a gépről. A Közlekedési-Múzeumban
metekinthető az Adorján-Debics féle két hengeres legyezőmotor. Ez
egy eredeti darab, és megvallom őszintén, egyszer meg is símogattam.
Tudom, hogy nem szabad, és nagyon haragszanak a Múzeum
alkalmazottai, ha mindenféle alakok tapizzák a pótolhatatlan értékű
műtárgyakat. Teljesen igazuk is van, de hát ez nekem olyan mint a
vallásos embernek a szent ereklye.
A motor:
Kéthengeres álló "V" elrendezésű motor
Ilyen motorokat ma is gyártanak, pl. a Harley Davidson
motorkerékpárokba. Egyébként az első repülőgépmotorok is
motorkerékpár motorok voltak, vagy azokból építették át, mint pl a
híres Anzani 3 hengeres legyezőmotort, ami eredetileg szintén "V" 2
volt, és csak később kapott egy harmadik hengert. Ilyen motor volt
Louis Bleriot híres Type XI gépében is.
furat/löket: 120/135 mm
Lökettérfogat: 1500 ccm
teljesítmény: 25 LE
fordulatszám: 1600 1/min
Szerkesztette: Adorján János és Debics Ferenc 1909-ben. A motort
Debics Ferenc és Debics Kálmán üzeme építette. A típusból 2 db.
készült. egyik példány Adorján János "Libelle" gépében üzemelt, majd
ennek összetörése után "Strucc" nevű gépében repült. A másik motor
Takács Béla gépébe került (Takács Béla nem adott neveket a gépeinek,
csak sorszámot I. - III. római számozással). Takács Béla a háborúban
meghalt, és motorja a háború után motorkerékpárba építve díjjat nyert.
Pár képem a motorról:
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468431http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468430http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468426Adorján János
"Libelle" nevű gépéről a Közlekedési Múzeumbal látható egy nagyon jó modell!
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9468388http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468423A gép erősen "hajaz" Bleriot Type XI gépére, de ez nem von le semmit
az értékéből. A törzs érdekes módon bambusz rudakból van összeállítva.
A szárny ívelt lap profilú, és csak felül van bevonva selyemmel. A
kormányzás is trükkös, mert az egész farokrész mozog egyfajta
kardámcsuklón. ezt később Adorján lecserélte Bleriot típusú kormányra.
Gondolom vezetni is nehéz volt az eredeti megoldással, na meg komoly
súlypont, és stabilitási problémái lehettek. A modellt ábrázoló képeken
az eredeti farokrész van, ezért is áll olyan csámpásan, mert elnyaklott
a kardámcsuklón.
És a legutóbbi időkig itt véget is ért volna a történetem.
DE !!!!!Atkárom (Atkár-Magitkút) Váradi László megépítette a gép replikáját. Az
utolsó feszítő-huzalig az eredetit követő gép gyönyörű lett! Az AERO
MAGAZIN legfrissebb számában (2009.12-2010.1) nagyon jó cikk van
a gépről, építéséről, és az alkotótól. Az újság két napja jelent meg így
még bőven kapható az újságárúsoknál, csapjatok le rá, mert sok más
érdekesség is van benne!!! Sok szuper fotó illusztrálja a cikket !!!
Esetleg ha Czifra Nagymester bevetné kapcsolatait és egy-két rajzot
meg lehetne szerezni Váradi Úrtól, azért igen-igen hálás tudnék
(tudnánk) lenni.
Üdv.: SRY