SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 16. - 21:27

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 17. - 21:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Két merevítő kivételével a teljes vázszerkezet elkészült, de itt meg is állt a tudományom, mert elfogyott az anyag. :D
Holnap mehetek megint Pestre vásárolni, viszont most már legalább tudom, miből mennyi kell a szakkörnek.
Költségvetésileg egyelőre jól állunk, mert az egy hajó komplett vázszerkezete nincs ezer forint. :D
Ugyan a létszámunk nyolc főre zsugorodott, de bízom a jó reklámban, így továbbra is tíz hajóra készülök.

Kép

Kép

Kép

Sajnos a rajz, és a fényképek, nem tudják visszaadni azt a látványt, amit ez a hajó formailag nyújt.
Hihetetlenül áramvonalas, talán az Algíri Xebechez lehetne hasonlítani. :D
A hetven centis hosszal pedig minden elektronikának van benne bőven hely.

Üdv Mindenkinek. :D
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 18. - 8:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Maradjunk a szóhasználatánál " hihetettlenűl" szép az egész!
Megint nagyot alakít a Ráckevei Hajógyár és vezetése, Manópapa.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 20. - 9:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Köszönöm Tamás bá :D

Ez nagyon jól esett, pedig az igazán jó részek még csak most kezdődnek. :D

Elkészült a teljes vázszerkezet, benne az evezősök (6 fő) ülése, így jöhet a palánkolás.
Mivel az eredeti elképzelésem a teljes egészében fenyőből való építés volt, így a palánk anyagánál maradtam az 5x10 mm méretnél.
Két fő ok vezetett a döntésnél.
1, így léptékhelyes, 2, ugyan elég macerás, de meg tudom mutatni azokat a technológiákat, amik egy ilyen méretű léc hajlításához elengedhetetlenek.

Kezdjük az elején.
Ha az anyagot sikerült jól kiválasztani, csomómentes, lehetőleg egyenes és párhuzamos szálú, ez fontos!, vágjuk el nagyjából akkorára, ami a teljes hossz lenne a palánknál, és számoljunk hozzá még néhány centit.
Egy magas fazékba tegyünk vizet és állítsuk bele a már leszabott léceket azzal a végével lefelé, ahol a hajlítást akarjuk.
A víz, hideg legyen!
Kezdjük el szépen lassan főzni, és a forrástól számítva legalább negyed órán keresztül főzzük.
A vízből kivéve, sablonba fogva hagyni kell teljesen kiszáradni, ez általában egy teljes nap.
Én a lekvárfőző zománcozott edényünket használtam sablonnak, erre lett felfogva a két darab léc. :D
Fontos, hogy mindig párban dolgozzunk, mert a hajónak is két oldala van.
Kicsit lassú a dolog, de egy hajón van mit csinálni bőven, így egyáltalán nem baj ha csak naponta egy sorral nő a palánkolás. :D

Kép

Kép

Van persze más technológia is, ezt inkább a repülőmodellezők használják, de hajóépítésnél ez a jobb.
A szárazon, melegen hajlított lécek ha véletlenül vizet kapnak, csodákra képesek, ráadásul ez a palánkméret nem is kicsi. :D

Üdv Mindenkinek :D
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 24. - 10:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Több kevesebb kihagyás után, mert azért a hajóépítés nem állt le, itt tartok.
Palánkolás előtti állapot.

Kép

Sajnos csak ma került haza a fényképezőgépem, így a köztes állapotok nem lettek dokumentálva. :oops:
Azért a lényeg látszik. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 26. - 13:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Mint Zsolt szokta mondani, "A modellezés szerelem. Mert csak szerelem, szerelem, szerelem." :D
Én annyival egészíteném ki, hogy "csiszolom, csiszolom ... " és még mindig nem érek a végére. :D
Két napja valóban nem csinálok mást, mint csak csiszolok, de ez elkerülhetetlen.
Igazából, élvezem is, mert most jönnek elő azok a szépségei a hajónak, amik később már nem is látszanak.
Azzal kezdődik a dolog, hogy ez egy hibátlan rajz volt. :D
Az utóbbi időben egyre több gondom volt rajzokkal, lásd NAXOS vagy PAOLO M, amit utólag kellett sokszor javítani, így arra az elhatározásra jutottam, hogy csak eredeti "gyári" rajzokat vagyok hajlandó használni.
Ennek a hajónak, és még több másiknak is, a Touloni Tengerészeti Múzeum rajztárából sikerült hozzájutnom a rajzaihoz, így nincs min csodálkoznom a hibátlanságán.
A másik dolog pedig a kiváló minőségű fenyő anyag. :D
Valóban öröm vele a munka, még ha nem is győzök takarítani közben. :D

És most egy kis részlet magából a vázból:

Kép

Előre láthatólag a hétvégém még rá fog menni mire teljesen ki lesz csiszolva, de közben készülnek a belső szerkezetek is, hiszen palánkolás után már nem férnék hozzá.
Azt nem mondom hogy ez egy "történelmi hajómodell" lesz, inkább csak egy makett modell, ahogy Zsolték a CO2 repülőiket építik, minden esetre ez egy jó játék, és ami a fontos, hogy valóban fa hajóépítés minden szerkezeti trükkjével együtt. :D

Üdv Mindenkinek :D
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 26. - 15:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa,

a jó minőségű fenyőlécet hol sikerült beszerezni? Nagyon tetszik a hajó, főleg az eredeti építési mód (vagy ahhoz igencsak hasonló). Le a kalappal!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 26. - 15:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A fenyőléceket a Millennium Bt XIII. ker. Bulcsú utca Faáru és Festékbolt, Lehel csarnok háta mögött szoktam venni.
Sajnos mióta ez a topik elindult, válogatni kell. :D
Nagyon jó minőségű borovi fenyőléceik vannak, mégjobb áron. :D
Hasonló minőségben kapok itt Ráckevén is, csak az amit itt árusítanak, az minimum 10 mm vastag.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 26. - 17:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszi az elég messze van nekem, de meglátjuk. Itt milyen keresztmetszetű általad használt lécek lelhetők fel és milyen hosszban?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 26. - 20:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kétméteres szálakban van, és 5 x 10, 5 x 20, 5 x 30 mm, illetve 10 mm x 10, 20, 30, 40, 50, 60 mm, de néha akad még szélesebb is.
Ha sok lécre van szükségem, akkor a 10 x 60 mm szeletelve körfűrésszel.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 26. - 22:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bocs a sok kérdésért, valami spéci körfűrésszel szeleteled a vékony léceket? A proxxonnak van nagy pénzért vékony fűrésztárcsás kicsi körfűrésze, régóta szemezek vele (maradjunk annyiban, hogy álmodozom :lol: ), de az ára horror. Viszont ilyen finom munkákhoz nagyon baba lenne. Azt hiszem ezzel a fűrésszel nem is nagyon kellene a vágott felületet utáncsiszolgatni. Külön előnyös, hogy a fűrésztárcsa igen vékony (van 0,5 és 1,6 mm-es), így nem pocséklódik az alapanyag.

Itt van, legörgetve a 12-ik termék (ár is van mellette :cry: ):

http://www.proxxon.hu/index.php?page=termekek&csoport=045#


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 27. - 9:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Nekem is a szépséges munka melett a fa csodálatos minősége tünt fel!
Az én háztartási alkalmazottam - vagyis a kedves feleségem -
megőrülne, ha elkezdenék csiszolni!
Én többek között ezért is a műanyag hajókra vagyok rákényszerűlve.
Nem baj azok is úsznak és lehet játszani velük.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 27. - 10:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Tamás bá :D

Nálunk nagyon nagy szerencse az, hogy eleve hatalmas a ház, ráadásul állataink is bejárnak rendszeresen, így a takarítás óhatatlan naponta legalább kétszer.
Fiaimról már nem is beszélek. :D
Az, hogy ebben az időben sáros lábbal trappolnak végig az alsó szinten, mert ötpercenként kinéznek a kertbe, már fel sem tűnik. :D
Emellett a csiszolás ....
Tavasztól persze ki szoktam költözni a kerti kisházba, de ott még nincs fűtés, így dolgozni nem a legszerencsésebb.
Nálunk akkor áll helyre a rend, mert a fiúkat akkor a kisházból nem lehet kitiltani. :D
Az egyetlen hely ami tabu, az az emelet, mert ott mindenki a saját birtokát köteles rendben tartani. :D

A fa minőségére egyébként is kényes vagyok, mert dolgozni lehet bármiből, csak nem biztos hogy érdemes is.
Nekem egyébként is vesszőparipám a fa hajóépítés.
Persze csináltam már műanyagból is, de az valahogy mindig idegennek tűnt a számomra.
Az eddigi legextrémebb építésem például üvegszálas műanyag lemezből volt, a normál nyáklemez fólia nélküli változata, műgyantával ragasztva.
Nagyon jó anyag volt, csak nem győztem fúrót köszörülni. :D

Üdvözlettel Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 27. - 18:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Ranti :D

Megnéztem a fűrészgépet. :D
Nem mondom, az ára kissé meglepett.
A léc szeleteléséhez egy sima egyszerű barkácsgép is bőven elég, ha keményfém lapkás a fűrésztárcsája.
Használtam már kézi körfűrészt is erre a célra, csak akkor egy bútorlapra fixen rá volt rögzítve, és megfordítva.
Egy egyenes lécet két szorítóval ráfogva, nagyon pontosan be lehet állítani a vágandó léc méretét.
Persze ilyenkor nincs a tárcsa fölött védőburkolat, így óvatosan kell vele bánni, és ami alapszabály, TOLÓFA HASZNÁLATA KÖTELEZŐ !!!

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 02. - 14:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Tegnap elkezdtem a palánkolást.

Kép

Kép

Próbaképpen 2 mm vastag balsa lap lett felszeletelve, hogy ma a szakkörön lássam hogy boldogulnak vele a gyerekek, de mivel a test íveltsége nagyon jó, nem hiszem hogy különösebb gondjuk lenne majd vele.
Én eredetileg fenyő palánkokat szerettem volna használni a saját hajómhoz, de sajnos több mint egy hete nem jutottam fel Pestre, így maradt a két rétegű palánkolás nálam.
Az első réteg ez a 2 mm vastag balsa, csiszolás és lakkozás után pedig 1 mm vastag fenyő burkolat hasonlóan szeletelve.
Azon még gondolkozom, hogy klinkerpalánkolva csináljam e. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 02. - 15:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa!

Miaz a "klinkerpalánkolva" ? :oops:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség