T. FVarga!
Akkor először a csatornákról kicsit.
Hogy hány csatorna kell egy repülőgépmodell irányításához az nagyon
változó lehet. Vannak egészen extrém esetek is. Ha nem vesszük a
szabadonrepülő modelleket (ami praktikusan 0 csatornás, hiszen
nincs irányítva), akkor már az 1 csatorni is ad némi lehetőséget.
1. Csatorna: ezt réges-régen (egy messzi-messzi galaxisban
használták,
amikor még csak 1 csatornás rádiókészülékek, illetve beavatkozók
voltak. Ez az egyetlen csatorna lehet oldalkormány (nem tudott elmenni
a modell világgá, mert vissza lehetett fordítani), illetve az aerodinamikai
féket lehetett aktiválni vele.
2. csatorna. Ez már nagyon jó, az egyik lehet az oldalkormány a másik a
magassági kormány. Ezzel már alap vitorlázó gépeket lehet irányítani. A
gép lehet motoros is, és a motort egy automatika állítja le. Így eldobás
után a gép felmegy jó magasra motorral, aztán leáll és lehet
vitorlázni. Van olyan verzió is, hogy magassági kormány-csűrő
kombináció 2 csatornára.
3. Csatorna. Na itt már majdnem teljes az öröm. A harmadik csatorna lehet a
motorvezérlés! Valódi motoros repüléshez (amikor nem csak "felhúzatni"
akarjuk a motorral a modellt) kell a motorvezérlést, mert e nélkül
nem nagyon lehet normálisan repülni.
Tehát ilyen verziók vannak 3 csatira
magassági kormány * oldalkormány * motorvezérlés
csűrő kormány * oldalkormány * motorvezérlés
magassági kormány * oldalkormány * csűrő-kormány
4 csatorna. Egy motoros repülőgép normál esetben ennyi csatornát
igényel. Van magassági kormány, oldal kormány, csűrő és motorvezérlés
is. Ez az igazi.
...
..
.