Üdv!
hajoguri írta:
azt szeretném megtudni, hogy mi az alapvető külömbség egy 3d-s repülő és egy műrepülő között
A sebességtartomány! A normál műrepülőgépek jellemző üzemi
sebessége elég magas, ezért élesebb belépőélű vékonyabb szelvényeket
használnak. A 3D repülőgépek nagyon sokat repülnek nagyon lassan,
igen nagy állásszögön, ezért olyan szelvény kell, ami jól tolerálja az
ilyesmit. Ezért nagy belépőél görbületi sugarú, vastag szelvényeket
használnak. Az áramlás jól követi a vastag szelvényt, és a nagy belépőél
sugár miatt nem esik át nagy állásszögeken (pl. amikor 3D "lógatós"
figurába viszed a gépet)
A sebességeltérés kihat a kormányokra is, mivel a 3D repülőgépek lassú
figuráinál nem "fognak" jól a kormánylapok, mert kicsi a megfúvás
sebessége, ezért igen nagy felületű lapokat használnak, hogy a kis
áramlási sebesség miatt is meglegyen a kellő kormányerő.
hajoguri írta:
és még az is érdekel, hogy mi a külömbség a trapézolt és a (felülről nézve) téglalap formáju szárny között. ha mind a kettő egyformán szimetrikus profilu.
Ha mindkettő végig szimmetrikus szelvényű akkor szinte semmi eltérés
nincs. Nagyepülőgépen vannak eltérések mert egyre csökken a húrhossz
és emiatt az indukált ellenállás lambda tényezője is csökken, végső
soron a gép összellenállása csökken és ezzel javul a siklószám.
Modellben ennek a világon semmi jelentősége nincs, hacsak annyi nem,
hogy a trapéz-szárny legkülső húrjain elérheti a Re szám a kritikus
értéket, de ez szimmetrikus szelvényű műrepülőgépeken gyakorlatilag
lehetetlen. Ez csak a kicsméretű vitorlázókat fenyegeti.
Nagyrepülőgépeken a trapéz szárny (mint írtam) egyfelől csökkenti az
indukált ellenállást, hiszen az ideális , elliptikus szárnyrajzhoz jobban
közelít, mint a téglalap szárny, de a törzs felé növekvő húrhossz
lehetőséget ad bizonyos gépészerti berendezések elhelyezésére is
(üzemanyag tartályok, futómű, szivattyúk stb...) szilárdságtanilag is
kedvezőbb a trapéz szárny, de mindezek csak a nagyrepülőgépekre
igazak, modelleknél semmi jelentősége az ilyesminek.
üdv.: SRY