SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 05. - 18:23

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 28. - 7:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A legutóbb felkerült "BAK" szárnyashajó modellt bemutató cikk
rajzmelléklete elég kicsi és nehezen "olvasható" ezért feltettem külön,
nagy méretben is a rajzot.

Kép

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 30. - 21:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Most a témakör a Szárnyashajó Regiszter 1958-2010 kis cikkel
bővült. Ez egy egyszerű időrendi felsorolása a hazai "szárnyashajókról".
Érdemes végigböngészni vannak benne érdekes dolgok. Sajnos a lista
nem sok-sok oldalas, de azért nincs szégyenkezni valója a hazai
hajózásnak ez ügyben sem.

Kép

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 05. - 18:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. mindenkinek!

 A Szárnyashajó témakörben két újabb nagyon érdekes cikk került fel.

Beledi Dezső: Hordszárnyas hajók
A szárnyashajózás rövid történeti áttekintését követően, a cikk ismereteti a gyakori szárnyelrendezési formákat, valamint a vízfelszín közelében mozgó hordszárnyak elméletét. Ez már komoly fizika-matematika azoknak, akik mélyebben bele kívánnak merülni a témába.

Horvai Árpád: Különleges hajótípusok (Hajóépítéstan I. 1997, részlet)
Egy rövid a témát általánosan feldolgozó könyvrészlet, ami elsősorban a különféle újszerű hajótípusok (sikló-, légpárnás-, szárnyashajó) összehasonlítására ad alkalmat.

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 17. - 19:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

 A Szárnyashajó kutatás robog tovább, az eredményeket folyamatosan megosztom veletek is.

Először is a már ismert Szárnyashajó Regiszter bővült, módosult kissé. A korai idők kísérleti csónakjaival kapcsolatos adatokat pontosítottam, egészítettem ki az új információkkal.

Kép

A második újdonság ismét egy kordokumentum cikk:
Beledi Dezső, Keszthelyi Tibor: Hordszárnyas hajók hazai fejlődése

Ez egy igen értékes írás, ami nagyon sok fontos adatot tár fel a szárnyashajó fejlesztés hazai kezdeteiről. Ebben látható a "FECSKE" szárnyashajó valaha is publikált egyetlen rajza. A rajzon felül igen sok, nagyon értékes fotó is található a cikkben.

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 23. - 21:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Én továbbra is bele vagyok kattanva a szárnyashajózásba, bár néha
úgy érzem, hogy ezzel a szenvedélyemmel igencsak magamra maradtam,
de sebaj igen jól szórakozom. :roll: :roll: :twisted: :twisted:

Ma is volt egy úsztatás (erről lesz videó is hamarosan) és mint minden
úsztatásnak, ennek is megvannak a maga tapasztalatai:

1.) Az első hordszárnyak igen nagy "pofonokat" kapnak. A bal oldali láb
egyszerűen kiaszakadt a helyéről. Ez nem tűnik nagy dolognak, de ha
hozzáteszem, hogy 3 réteg üvegszövettel volt műgyantával belaminálva
akkor azért sejthető, hogy mekkora ütéseket kaphat az első szárny.
Amíg nem volt ilyen gyors a hajó ez nem történt meg...... de most
gyors mint a veszedelem, és akármi lebeg a vízen, vagy rejtőzködik a
víz alatt, az nagyon keményeket üt a szárnyakon.

2.) Jó hír, hogy elkészült a hajó hátrameneti modulja is, így már igen
szépen hátrázik. Érdekes, hogy a hordszárnyak tartólábai szépen
megvezetik a hajót hátrázáskor, és így nagyon könnyen és szépen
lehet hátrafelé is manőverezni a hajóval. Viszont a szárnyak lehúzzák a
hajót a vízbe hátrázáskor, így csak kis sebességgel lehet ilyesmit
csinálni, mert nagyobb gázadásra a teljes tat bemerül a vízbe. Ez is
afféle szárnyashajó sajátosság.

3.) Mindenképpen kell a hűtés a motorra! Ezt mi sem bizonyítja jobban,
mint, hogy ma sikerült szénné égetnem a hajó motorját. Még a
forrasztások is elengedtek, kiolvadtak :roll: :roll: :twisted: :twisted:
Úgyhogy motorcsere jön!!!! De az már hűtéssel.

4.) Kissebb csavart kapott a hajó, az előzőt elhagytam egy ütközés után
(letekeredett) és nem kaptam ugyanolyan méretet csak kisebbet. Viszont
ez szerencsés módosításnak tűnik, mert az új csavar nem szív annyi
levegőt le és sokkal jobban működik mint az előző. ez az eset, amikor a
bolti készlethiány javít a hajó tulajdonságain :D :D :D

Mindjárt feltöltődik a videó is.... egy jó kis tavaszi hajókázás.....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: video
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 23. - 22:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na hol az a video ???
Azt írtad mindjárt. :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: video
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 23. - 22:29 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Füligjimmy írta:
Na hol az a video ???
Azt írtad mindjárt. :lol:


De türelmetlen vagy :D :D :D
A Youtube kivágta mert felismerte alatta a Dire Starits zenét


most megy fel a VIDEA-ra...

kis türelmet kérek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 23. - 22:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na kérem itt a mai film:

http://videa.hu/videok/sport/szarnyasha ... 9m8ujnKjED

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 26. - 20:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek !

Megvolt a javítás és a műszaki bővítés is !

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10891507
A motor "csak" ennyire égett meg :D :D még a hajtás végén a
csatlakozó alutárcsa is megszinesedett. Szét is szedtem a leégett 400-as
mocit. Érdekes módon a szénkefék épek voltak, de a tekercsek :twisted: :twisted:
Nos azok egy nagy fekete, büdös csomóként kerültek elő a motorházból.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10891503
De ne keseregjünk ezen a motorügyön, vonjuk le a tanulságokat
és gyí-te lovacska tovább. Ez már itt a vadi új 480-as motor és már
át is van alakítva vízhűtésesre.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10891505
Picit hosszabb mint a leégett 400-as volt, éppen befért a helyére.
Mint látható ezen megint egyedi hűtőketyere van. Ilyenkor szokták
megkérdezni, hogy miért nem jó nekem a szokásos bolti csőpsirál, vagy
a manapság kapható, menő alumínium palást. egyrészt azért nem jó,
mert ezeket a dobozos hűtőket kiürült festékes flakonokból csinálom,
így tök ingyen van, a gyári hűtők meg 1.000.-4.000. Ft. között
mozognak, plusz vagy elmész érte, vagy postaköltséggel hozzák házhoz
valamikor, a saját készítésű meg megvan 1-2 óra alatt.

De amiért ezek a dobozos hűtők sokkal jobbak bármi másnál az itt
látható:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10891509
A tetején lévő sík fém-felületre fel lehet fogatni a szabályzót! És egyből
két legyet ütünk egy csapásra, hiszen a doboz alja a motort a teteje meg
a szabályzót hűti. Kevesebb csőcsatlakozás, kevesebb hibalehetőség, mintha a szabályzónak külön hűtője lenne (mint ahogy az általában
lenni szokott). Egyszerűbb, hatákonyabb megoldás, mint bármelyik
gyári ketyere, és mint az előbb is írtam ingyen van...... na jó
dolgozni az kell vele kicsit, de modellezők lennénk vagy mi a szösz :roll:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10891510
El is készült az új motor, és a hűtőrendszer is. Hogy miként szuperál
azt holnap szeretném kideríteni egy tesztúsztatás keretében. A
bejövő csőbe be kellett iktatni egy nagy csőlírát, hogy elférjen az akku
ezért lett olyan furcsa alakja.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10891508
Ez meg itt az új hajócsavarja a gépezetnek. Az előző elveszett egy
ütközésben. Rendeltem ugyanolyat, az nem volt raktáron, kaptam egy
kisebbet, és teljesen más alakút. Viszont szerencsés módon ez lényegsen
jobb lett, mint az előző volt. Így történt meg az a különös eset, hogy
a hajó a bolti készlethiány jóvoltából vált kicsit jobbá. Néha a
vakszerencse is belekontárkodik egy modell fejlődésébe :twisted: :twisted:

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 27. - 22:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ma kipróbáltam az új vízhűtést.
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10903285

Hibátlanul működik, szépen jön ki a hajó oldalán az elhasznált hűtővíz,
és már közepes sebességen is működik (mint a képen is látható). Nagy
sebességű haladáskor látványosabban spriccel, így remélem ez a
motor már nem ég szénné :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 08. - 19:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Ma a Városligetben találkozhattunk Beledi Dezső és Fekecs Gábor Urakkal. Nagy élmény volt látni, h. mennyire nézték a hajókat és a Fecske III. futását. És rögvest mondtak pár dolgot, ami jobbá tehetné, mire még kell egy ilyen hajó építésekor figyelni ...
Öröm volt részemről találkozni Velük!

Kellene egy Fecske - szárnyas Nadap - modellt csinálni :roll:

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 08. - 19:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
gtoth írta:
Kellene egy Fecske - szárnyas Nadap - modellt csinálni :roll:


Én is ezen vagyok ! De azért be lehet "szállni" a tervezésbe :roll: :roll: :roll:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 08. - 19:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
OK! ;)

Valamilyen bordarajz van/létezik róla? Vagy a váci vizibuszok alapján lehet ötletelni? Ezzel a dologgal meddig jutottál?
A szárnyak nem lehet nagy gond ilyen háttérrel, segítséggel!

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 08. - 19:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Van egy kisméretű eredeti háromnézeti, aztán készítettem egy kazal
fotót a NADAP-ról, van egy leírás a hajóról Beledi Dezső akkori
cikkében.

Van egy jópár korabeli fénykép a hajó kísérleti modelljeiről, az építésről,
és a hajó futásáról. Aztán egy kis videó az eredeti próbaútról (bizony-bizony
ilyen ritkaságaim is vannak)

Megvan a lengyel ZWYR teljes eredeti rajzkészlete és összes adata,
valamint az orosz RAKETA típus (itthon SIRÁLY néven futottak) eredeti
rajzai , összes adata, szöveges leírása. Ez azért fontos, mert a FECSKE
illetve az említett két típus hasonlóak egymáshoz, a formai-műszaki
megoldások is hasonlóak, így amit végkép nem tudunk kitalálni, hogy
miként nézhetett ki azt le lehet ezekről leszni.

Végül a legfonotsabb, hogy nagy szerencsénkre van nekünk Beledi
Dezső és Fekecs Gábor, akiket meg lehet kérdezni, hogy mi a
problémánk megoldása.

Szerintem ennyiből már rekonstruálható a "FECSKE"

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 08. - 19:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ja és mégvalami:

A vizibuszok rajzai is megvannak! Annyiban hasonlítanak a "FECSKE"-re,
hogy a vizibusz is hajó meg a "FECSKE" is, aztán itt vége is az
azonosságoknak :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY

ui.: A "FECSE" nézeti rajzait, adatait, és a leírást itt megtalálod:
http://users.atw.hu/sry/szarnyasok/hord ... azai_2.pdf

Ez egy 1964-es cikk, ami a legnagyobb segítség ebben a munkában.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség