Üdv. Mindenkinek!
Újjabb CO2 motoros szabadonrepülő makett-modellel bővítem a
gépparkom. Mielőtt valaki megalomániával vádolna elmondom ,miért
is alakult ki ez a nagy tumultus a CO2 motoros makettmodelljeim
között.
A CO2 makett-modelleknél két alapvetően eltérő értékelési szempont
van: 1.) a kivitel 2.) a repült teljesítmény. Sajnos ez a kettő ellentmond
egymásnak, mert ha a legtökéletesebben élethű kivitelre törekszünk
akkor mind a gép súlya, mind légellenállása növekszik, így leromlik a
repülési teljesítmény.
Ha a legjobb repülési teljesítményre törekszünk akkor meg figyelembe
kell venni a motor által szolgáltatott relatív kicsi (1 Watt körüli)
vontatási teljesítményt. Ráadásul a motorjárati idő is korlátos, a
tartályban tárolt gázmennyiség miatt.
Tehát addig számolgattam míg kiderült, hogy egy olyan 75-80 gramm
körüli reptömegű gépet kéne építeni, aminek elég kicsiny a felületi
terhelése. És a főkivitelül választott eredeti "nagygép" is elég egyszerű
szerkezetű ahoz, hogy kellően élethűen megépíthető "kicsiben", úgy, hogy a
sok "sallang" nem okoz tömegnövekedést.
Persze könnyű ezt kitalálni, de annál nehezebb megcsinálni. A JAK-12A
nagyon szép volt és élethű mása az eredetinek, de sajnos nehéz mint a
kő. Némi áttervezéssel le lehetne fogyasztani egy olyan 30% tömeget
belőle, de még így is a közepes tömegű CO2 gépek közé tartozna. A
Blériot Type XI. elég könnyű, sőőőőőt nagyon könnyű, de élesben nem
igazán kapna magas kiviteli pontszámot.
Na a köztes megoldás lenne az Evans Volksplane. Ez elég egyszerű
szerkezet így megépíthető kis össztömegűre. Eléggé repülőgép szerű
is, így szépen ki lehet dolgozni, egy kis rafináriával nagyon mutatós
kis repülőgépmodell építhető belőle.
Először is egy szárnyszelvényt kerestem a géphez. A miniatürizálás
során 105 mm-re adódott a szárny húrhossza. Ha figyelembe vesszük a
kis össztömeget akkor bizony igen rossz áramlási jellemzőkkel bíró
, alacsony Re számú repüléshez jutunk ki. Tehát a tömeg alacsonyan
tartása mellett növelni kell a repülési sebességet. Ezt a Cy tényező
csökkentésével lehet elérni. A Cy-t csökkenthetjük az állásszög
csökkentésével és alacsony Cy értékű szelvény megválasztásával is.
Mivel az állásszög csökkentése rontja a siklószámot, marad a másik
szelvény megválasztása. De mit is?? A HK75 éppen jó lenne, csak az ilyen
kis méretben annyira vékony, hogy nem lehet megcsinálni. Nem
maradt más hátra alkotni kellett egy szelvényt a géphez. A kiindulási
alap a Clark Y volt, de a végeredményt megnézve ezt kevesen
gondolnák:
Ilyen lett. Kicsit hegyes ami javítja a nagy állásszögű viselkedést. 8%
vastag és 1,63 fok saját állásszöge van. A kilépő vágott, hogy ne legyen
sérülékeny. Az elmélet és a rajz a gyakorlatban így kezd testet ölteni:
folyt. köv...
üdv.:SRY